Naar
boven

Google stopt met advertenties aan de rechterkant (met 2 uitzonderingen)

Copy of Video marketing

Afgelopen weekend is bekend geworden dat Google stopt met het vertonen van advertenties aan de rechterkant. Advertenties worden dan alleen nog maar aan de bovenkant en onderkant vertoond.

Uiteraard gaat Google niet zomaar minder advertenties laten zien ;-). In plaats daarvan komt er bij de zeer commerciële zoekopdrachten een 4de resultaat boven en onder bij.

2 uitzonderingen aan de rechterkant

Google heeft het daarnaast over twee uitzonderingen. De zogenaamde Google Shopping resultaten en de advertenties bij de knowledge blokken blijven zichtbaar. Hieronder vind je een voorbeeld van een Google shopping resultaat:
shopping feed

Wijzigingen zijn per direct doorgevoerd

Deze wijzigingen zijn wereldwijd per direct doorgevoerd volgens Google. Toch zie ik op dit moment nog bij de meeste zoekopdrachten de advertenties aan de rechterkant verschijnen. Ik verwacht dat dit binnen een paar dagen is gewijzigd overal.

Wat moeten we hiervan denken Google?

Ik ben erg benieuwd welke gevolgen deze wijziging heeft voor zowel bezoekers, adverteerders als investeerders. Per saldo zal er waarschijnlijk nu minder op advertenties worden geklikt maar dit zal gecompenseerd worden door de hogere cpc’s. Ik verwacht namelijk dat de cpc’s door deze wijziging gaan stijgen. Er is nu namelijk simpelweg minder aanbod en evenveel vraag.

Daarnaast zal de resultatenpagina er schoner uit komen te zien voor bezoekers, dus dat zal heel waarschijnlijk een positief effect hebben.

Tenslotte nog even mijn persoonlijke mening. Vroeger begonnen we met alleen advertenties aan de rechterkant. Dat veranderde naar 2 advertenties boven de zoekresultaten. Hierna kregen we er drie. Wij als online marketeer weten dat de eerste resultaten advertenties zijn, maar het gros van de bezoekers niet. Door deze advertenties dus boven de zoekresultaten te plaatsen lijkt alles organisch te worden voor de doorsnee bezoeker.

Nu komen we op het punt dat degene aan de rechterkant verdwijnen en gaan we naar 4 advertenties boven de organische zoekresultaten. Dit zal in de praktijk betekenen dat bijna alle resultaten boven de vouw advertenties zullen zijn. Ik ben erg benieuwd hoe dit zich gaat evolueren, maar in mijn ogen is er een duidelijke trend zichtbaar.

Ik ben erg benieuwd wat jullie mening is over deze aanpassing!

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
38 reacties op "Google stopt met advertenties aan de rechterkant (met 2 uitzonderingen)"
  • Stefan zegt:
    23 Feb, 2016 om 11:50

    Beetje jammer van google. Als alle organische resultaten onderaan de vouw komen, dan houdt dat in dat zij de positionering van organische resultaten van hun eigen algoritme onderwaarderen ten opzichte van dat van Adwords.
    Dat lijkt mij niet in lijn met het feit dat google de consument een goede ‘internetervaring’ wil geven.
    Met andere woorden, het lijkt wel dat ze er nu dus van uitgaan dat ze met betaalde resultaten meer ‘waarde’ voor de consument creëren. Websites en pagina’s met echte toegevoegde waarde, waar niet mee wordt geadverteerd, krijgen dus een lagere zichtbaarheid.

    Reageren
  • Leon zegt:
    23 Feb, 2016 om 14:13

    Bedankt voor het delen Karel! Het 4e resultaat bovenin viel mij afgelopen dagen al op

    Reageren
  • Paul zegt:
    25 Feb, 2016 om 11:05

    Om snel bij het artikel te komen wat ik zoek kijk ik nogal eens bij afbeeldingen. Krijgen de zoekresultaten uit de advertenties ook voorrang bij de afbeeldingen en zo ja zijn ze als zodanig te herkennen?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      25 Feb, 2016 om 11:14

      Dat zou ik zo niet durven zeggen Paul. Dat is nog even afwachten.

  • Willem Vink zegt:
    25 Feb, 2016 om 12:15

    Tja, ze willen gewoon nog meer inkomsten hebben natuurlijk, tenslotte zijn ze bij Google gewoon commercieel, dus logisch dunkt mij.
    Eén ding is waarschijnlijk, ze zullen uiteindelijk een keer hun hand overspelen. Andere partijen krijgen zo meer ruimte.

    Reageren
  • Jaap zegt:
    25 Feb, 2016 om 12:28

    Dank voor het delen. In je mail schrijf je “Het wordt nu nog complexer om te adverteren én organisch hoog te scoren.” Wat betekent dat precies? Als je adverteert heeft dat dan invloed op de organische vindbaarheid?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      25 Feb, 2016 om 12:45

      Omdat het speelveld tussen advertenties en organische zoekresultaten wordt verlegd. Enerzijds komen er minder plaatsen voor advertenties, dus daar moet geoptimaliseerd worden. En anderzijds komen er meer advertenties boven de organische zoekresultaten. Dit betekent dat de elk organisch resultaat ook steeds “minder” waard wordt en ook daar verder geoptimaliseerd moet worden.

  • Maartje zegt:
    25 Feb, 2016 om 12:37

    Het was mijn idd ook al opgevallen, die 4e advertentie en het feit dat alles boven de vouw betaald is.
    Wat is er gebeurt met het verhaal dat de ‘nuchtere Nederander’ liever kiest voor een organisch zoekresultaat van voor een betaalde variant? Heb ik lang geleden eens iemand over gehoord.
    Hoe dan ook wordt het nóg belangrijker dan voorheen om zo hoog mogelijk te scoren in de organische zoekresultaten.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      25 Feb, 2016 om 13:38

      Ik denk eerlijk gezegd dat behalve wij als online marketeers/ondernemers niemand echt weet wat betaald is of niet.

  • Joost zegt:
    25 Feb, 2016 om 12:38

    Hopelijk komt er een nieuwe zoekmachine bij die de macht van Google kan verkleinen!

    Reageren
  • Wout zegt:
    25 Feb, 2016 om 12:47

    Naar mijn mening overspeelt Google hiermee zijn hand (als ze dat niet al eerder gedaan hadden). Voor SEO denk ik nog steeds alleen aan Google. Als gebruiker heb ik er al lang niets meer te zoeken, Bing en vooral DuckDuckGo zijn nu de zoekmachines van mijn keuze.

    Vooral het feit dat Google de advertenties minimaal markeert als zijnde advertenties vind ik stuitend. Daardoor krijgen veel mensen nooit in de gaten dat ze op advertenties klikken en dat is precies wat google wil. Ik vind dat volksverlakkerij.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      25 Feb, 2016 om 13:43

      Je kunt je sterk afvragen hoe organisch en “onafhankelijk” de normale zoekresultaten nog zijn. Tegenwoordig kost het ook veel geld en energie om naamsbekendheid op te bouwen en uitmuntende content te creëren en zodoende hoog te scoren. In dat opzicht kosten de organische resultaten ook al veel geld. Voor ons als ondernemer maakt het dus per saldo denk ik niet zoveel uit.

      Volksverlakkerij vind ik een groot woord, Google is en blijft een commercieel bedrijf en het is hun goed recht om geld te verdienen met hun product. Dat ze hier nu erg ver in gaan ben ik met je eens.

  • Britt zegt:
    25 Feb, 2016 om 13:25

    Ik heb er een dubbel gevoel bij. Enerzijds zal de zoekresultatenpagina er inderdaad veel cleaner uitzien. Anderzijds zal de strijd om de begeerde plaatsjes toenemen. Ben benieuwd wat dit geeft in de statistieken!

    Reageren
  • Marije zegt:
    25 Feb, 2016 om 13:29

    Het is wellicht een beetje vergelijkbaar met Marktplaats, die ook commerciele advertenties “vastzet” in de eerste zoekresultaten.
    Ik snap dat Google dit doet; het zal waarschijnlijk een heleboel meer inkomsten betekenen. Maar het snijdt wel met de visie van Google om een alle informatie ter wereld te organiseren en voor iedereen beschikbaar, toegankelijk en bruikbaar te maken. En bedrijven die hun visie langzaam maar zeker los gaan laten, zullen uiteindelijk marktaandeel verliezen (of hun visie aanpassen…)

    Reageren
  • Gerjon zegt:
    25 Feb, 2016 om 13:39

    Tja, zonde. Als dit doorzet is er straks geen plek meer voor organische zoekresultaten. Dan domineren de grote budgetten de eerste pagina. Andere media volgen nog een gedragscode dat je duidelijk maakt dat het reclame betreft, maar Google neemt het niet zo nauw met ethiek. Don’t be evil, zweert de schijnheilige gigant. Hopelijk wordt het meer en meer mensen duidelijk wat er speelt en stappen ze over naar zoekmachines die nog wel onafhankelijke resultaten bieden.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      25 Feb, 2016 om 13:45

      In mijn ervaring domineren ook in de organische zoekresultaten voornamelijk de grote budgetten dus wat dat betreft zit er niet zoveel verschil in.

      Zoals ik al eerder aangaf vind ik het ook wat naïef om te denken dat alles onafhankelijk is/was. Uiteindelijk draait onze huidige economie om geld. En degene die het meeste geld heeft komt bovenaan. Binnen Google zal dit niet anders zijn.

  • Paul Kleingeld zegt:
    25 Feb, 2016 om 13:44

    Nou Karel ik denk dat veel bezoekers die ‘verborgen’ advertenties heel snel zat zijn en er langzamerhand een tendens gaat komen om andere zoekmachines te gaan gebruiken of dat er steeds meer alternatieve zoekmachines bij gaan komen. Google moet zich maar gaan richten op een andere verdienmodel (zoals zelfrijdende auto’s bijv.).

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      25 Feb, 2016 om 13:49

      De reden dat veel van onze lezers dit als negatief oppakken is omdat wij het verschil kennen tussen ads en organisch.

      Het is dus inderdaad de vraag, gaat men dat zat zijn? Of, en dat denk ik eerlijk gezegd eerder, maakt het de zoeker geen bal uit. Als ze maar geholpen zijn met het resultaat wat ze aanklikken.

      Zeker bij commerciële zoektermen (waar dus per definitie AdWords aan gekoppeld is) verwacht men ook een commercieel resultaat.

  • Yvonne zegt:
    25 Feb, 2016 om 14:01

    Ik had het al gemerkt heel irritant zo sta je op de 1e pagina en zo niét meer te vinden of op 2 of 3. Met mijn nieuwe site helemaal erg.
    Nu maar op afbeelding vindbaar zíjn

    Yvonne

    Reageren
  • w.h.atisso zegt:
    25 Feb, 2016 om 15:35

    A) Ik denk dat je de “zoeker” onderschat (Ik wil het woord denigreren niet gebruiken)
    B) Dit is ook een kans voor ontwikkelaars om een “filter” add-on te schrijven.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      26 Feb, 2016 om 09:19

      Het zou kunnen dat ik ze onderschat, maar als ik buiten mijn werkgerelateerde kring kijk heb ik nog nooit iemand iets horen zeggen over advertenties.

      Feit is dat ze uiteindelijk steeds meer mensen op de advertenties willen/hebben laten klikken de afgelopen jaren. Feit is ook dat ze dat tot nu toe nog geen marktaandeel heeft gekost. Op basis hiervan kunnen we ons dus ook afvragen of het de zoeker eigenlijk iets uitmaakt.

      Daarnaast zouden we hier ook uit kunnen afleiden dat de kwaliteit van de advertenties (iets waar Google ook echt op stuurt) hoog is, gezien het feit dat zoekers niet afhaken bij Google.

  • Robert Spakman zegt:
    25 Feb, 2016 om 17:02

    Dit is wat je “arrogantie van de macht” zou kunnen noemen? Je kan het ook wat subtieler: “je hand overspelen” noemen. Ik bemerkte, even los van mijn professionele mening en de zoekresultaten van mijn bedrijf op Google, dat ik het als consument al steeds lastiger ga vinden wat nu organisch en wat betaald is gezien de het kleine label “adv.”. Je moet meer zoeken en dat wil je niet. Een paar keer een slechte ervaring en je haakt af. Google op zijn retour als zoekmachine? zal wel even duren, maar alleen het feit dat er nu over gepraat wordt is al een heel belangrijk signaal ;-)

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      26 Feb, 2016 om 09:20

      Dag Robert,

      Interessante invalshoek maar ik denk dat het wel meevalt, om de redenen die ik in de eerdere reacties hierboven heb aangehaald.

  • Wim Steelink zegt:
    25 Feb, 2016 om 18:05

    Ik gebruik sinds 3 jaar een Ad-blocker. Bevalt uitstekend. Geen last van Adwords en andere advertenties. Ik begrijp wel, dat veel websites met advertenties geld kunnen verdienen, maar nu er 8 advertenties verschijnen is er nog maar weinig plek voor de ‘organische’ resultaten. Dit speelt de markt van Ad-blockers alleen maar in de kaart. En maakt ook de weg vrij voor andere marktpartijen. Zou het iets zijn om een betaalde versie van Google zoekmachine te lanceren en dan geen advertenties?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      26 Feb, 2016 om 09:20

      Er komt niet zozeer minder plek voor de organische resultaten, er komen wel meer advertenties boven en onder te staan.

  • Math. zegt:
    25 Feb, 2016 om 20:35

    Waarschijnlijk is Google op 23 februari gestopt met de advertenties aan de rechterkant. Dat leid ik af uit mijn kleine Adwords campagne.

    Vóór 23 februari hadden mijn zoekwoorden immers een gemiddelde positie van 4,2; daarna 3,4 (dus onder de magische grens van 4,0).

    Vóór 23 februari betaalde ik in totaal (in de voorafgaande maand) gemiddeld euro 20,44 per dag; daarna (op 23 en 24 februari) gemiddeld euro 21,27 per dag. Dus, voor en na de verandering, grof vastgesteld, ongeveer hetzelfde bedrag per dag.

    Conclusie:
    Het lijkt erop, dat ik niet al te grote veranderingen te verwerken krijg. Waarschijnlijk geldt dit ook voor anderen; de lezers van deze blog.

    Ik geloof namelijk in de wetmatigheid, dat Google steeds aan ‘ieder’ van zijn cliënten tenminste zoveel wil verdienen als voorheen. Waar het, bij mij, ook nu wéér op lijkt.

    De gemiddelde Google cliënt hoeft zich in deze situatie dus waarschijnlijk geen zorgen te maken, dat hij minder aan Google gaat betalen. Zijn Adwords campagne blijft dus waarschijnlijk ongeveer even effectief, zelfs indien hij niets verandert!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      26 Feb, 2016 om 09:21

      We zullen zien! Bedankt voor je uitgebreide reactie in ieder geval!

  • Jerry Cotton zegt:
    25 Feb, 2016 om 21:19

    Het zou mij niet verbazen als de volgende stap is dat de advertenties tussen de organische zoekresultaten worden gezet. Is dat een rare gedachte? Wat zijn overigens ‘knowledge blokken’?

    Reageren
  • Eric zegt:
    25 Feb, 2016 om 22:57

    We gaan naar de situatie toe dat pagina 1 alleen nog betaalde advertenties laat zien. Dat is meteen het begin van het einde voor Google. Simpelweg omdat optimaliseren voor de organische resultaten steeds minder lonend zal zijn. Nummer 1 staan is dan gelijk aan nummer elf geworden.

    Dit geeft de kans aan alternatieven, en die gaan er komen. Ooit dacht men dat IE onaantastbaar was…

    Reageren
  • Captain Graphics zegt:
    26 Feb, 2016 om 10:43

    Een logische stap lijkt me; door het toenemende gebruik van mobiele schermen gaan er bij Google inkomsten verloren die op deze manier gecompenseerd kunnen worden. Dat de advertenties in de rechtermarge een hoge CTR hadden zou me verbazen; het beeld is rustiger en meer geconcentreerd in één lijn.

    Ik proef hier veel weerstand tegen “verborgen” advertenties? – zo verborgen vind ik ze niet, maar dat terzijde. Adverteerders geven niet voor niks geld uit en gebruiken het vaak als onderdeel van acties of koppelen er een service aan vast. Bepaalde consumenten hebben daar kennelijk vertrouwen in en gebruiken juist de advertenties voor het zoeken naar een mooie deal.

    Verder staat er bij lang niet alle zoekopdrachten een advertentie boven of onder de organische resultaten. En daar wringt misschien ook wel de schoen; de inconsequentie van het systeem. Daarom klikken wij “die niet op advertenties klikken” misschien wel eens mis.

    Interessante details over Googles nieuwe opzet is er in dit onderzoek te vinden: http://selnd.com/1KLCPEo

    Zelf ben ik benieuwd wat, en of Google iets gaat doen met de plek die nu vrijkomt.. suggesties?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      07 Mrt, 2016 om 15:47

      Ik vermoed niets, omdat ze op deze manier de mobiele ervaring doortrekken naar de desktop.

  • Gerard zegt:
    26 Feb, 2016 om 11:47

    Alle resultaten boven de vouw advertenties zullen zijn?
    Ben ik blij met mijn ad blokker!
    Maar als webmaster niet echt blij.

    Reageren
  • Michel zegt:
    28 Feb, 2016 om 10:15

    Mensen zien wel degelijk het verschil tussen een afvertentie en een organisch resultast. Ik heb het zelf in ieder geval altijd wel gezien, ook voor dat ik me hier mee bezig ging houden en klik er daarom ook nauwelijks op.

    Ongetwijfeld zullen er ook mensen zijn die het niet zien. Misschien zijn dat voor een groot deel wel de mensen die er op klikken?

    Reageren
  • Ben Jansen Verplanke zegt:
    03 Mrt, 2016 om 08:22

    Ik heb ook mijn twijfels of deze change in het belang van de gebruiker is. Sowieso is het een grote tegenvaller voor adverteerders met een kleiner budget die vaak hun graantje mee pikten op plaats 5 of 6. Ik verwacht dat CPC’s nog meer uit de pan gaan rijzen zoals je al aangaf Karel. Een voordeel, je advertentie extensies worden nu wel altijd getoond. Deze worden dus nog belangrijker om de aandacht van de zoeker te trekken.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      07 Mrt, 2016 om 15:48

      We zullen hier binnenkort eens een onderzoek naar doen, wat de werkelijke effecten zijn.

  • Math zegt:
    03 Mrt, 2016 om 11:43

    Op 25 februari schreef ik als reactie in deze blog, dat ik de indruk had, dat er, na de verandering op 23 februari, waarschijnlijk weinig zou veranderen voor de adverteerders in het Adwords zoeknetwerk. Tot nu toe bevestigde zich bij mij deze schijn. Mijn Adwords kosten per dag bleven nagenoeg gelijk. Mijn gemiddelde advertentie positie ging van 4,0 naar 3,6. De CTR nam wel iets toe van 2,7 % naar 3,17 %. Desondanks, het aantal orders per dag liep catastrofaal terug. M o g e l i j k veroorzaakt door Adwords. Niet zeker. Ik veranderde in deze tijd niets aan mijn Adwords instellingen.

    Wat z o u er aan de hand kunnen zijn?
    1. De concurrentie is plotseling actief geworden en op de een of andere wijze slimmer dan ik?
    2. Ik gebruik (ca. 14.000) alleen brede zoekwoorden. Geen exacte e.d.. Het zou denkbaar zijn, dat Google daardoor ook minder kooplustige zoekers naar mijn webshop kan sturen dan voorheen, en dat ook doet (zichtbaar in mijn hogere CTR), om ook bij mij tenminste evenveel te verdienen als voor het weglaten van de advertenties aan de rechterkant.
    WIE WEET WAT ER AAN DE HAND ZOU KUNNEN ZIJN?
    WIE HEEFT ERVARINGEN?
    BESCHRIJF DEZE ANONIEM HIERNA IN DEZE BLOG…

    Overigens, wij denkt, dat hij zelf rationeel een Adwords campagne kan beheren na het lezen van bijvoorbeeld de Nederlandstalige boekjes “Online Succes met Google Adwords” (van Remco van de Berg) of “Google Adwords” (van Kristiaan Kremers) kan beter zijn geld inzetten in een casino. Verstandiger lijkt het me om bij Karel Geenen om advies te vragen. Ik lees al een hele tijd in een dikke Duitstalige turf van de schrijver Alexander Beck (“Google Adwords”) en ik kan het nog steeds niet. Wellicht is Karel Geenen voor Adwords betalers de laatste hoop..?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      07 Mrt, 2016 om 15:50

      Dag Math,

      Het is voor niemand mogelijk om op basis van deze gegevens antwoord te geven vrees ik. Wat sowieso te verbeteren valt is het feit dat je alleen maar brede zoekwoorden gebruikt.

      Daarnaast bedankt voor het compliment, dat waarderen we zeker!

Reageren