Naar
boven

Hoe Nieuwe Klanten Vinden Met LinkedIn (6/7)

Eén van de grootste misverstanden m.b.t. LinkedIn is dat mensen en bedrijven het enkel als een (passief) uithangbord gebruiken via hun persoonlijke en bedrijfsprofielen. Dit zorgt vaak voor ontgoocheling m.b.t. de resultaten.

In het boek “Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken” (gratis te downloaden via www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com) wordt in de LinkedIn Strategie Matrix voor bedrijven beschreven dat er ook nog actieve en proactieve strategieën zijn.

Het zijn deze proactieve strategieën die het meest opleveren als je op zoek bent naar nieuwe klanten, medewerkers, leveranciers, partners, experten of andere mensen die je kunnen helpen je professionele doelen te bereiken.

In deze reeks delen we 10 proactieve strategieën om nieuwe klanten te vinden.

Vooraleer je met deze tips van start gaat, dien je zoals je in het eerste deel van deze reeks hebt kunnen lezen wel eerst goed je doelgroep te definiëren en je LinkedIn netwerk op te bouwen. De vorige weken deelden we ook al strategieën één en twee, strategieën drie en vier en strategieën vijf en zes en tenslotte strategie 7.

Hieronder vind je strategie acht, negen en tien om nieuwe klanten te vinden:

Strategie 8: Kijk naar “Network Updates”

Een interessante bron van informatie is de “Network Activity” of de “Network Updates”. Je ziet ze op je “Home Page” en je ontvangt ze ook via e-mail, als je die optie niet afgezet hebt.

Er zijn veel “Network Updates” die je kan op- of afzetten. Dit zijn degene die voor jou wel eens van belang zouden kunnen zijn:

  • New Connections in your Network (nieuwe connecties in je netwerk). Nog niet zo lang wordt ook de “Professional Headline” getoond wanneer mensen met elkaar linken. Op die manier kan je vaak nieuwe potentiële klanten ontdekken. Een andere manier waarop dit je kan helpen is wanneer je ziet dat een klant linkt met één van je concullega’s, je dan zou kunnen contacteren om te verzekeren dat jij nog steeds “top of mind” bent.
  • Status Updates from your Connections en Posts from your Connections. Door een bericht te becommentariëren of te “liken” hou je jezelf op de radar van je netwerk.
  • When connections change Profile information (wanneer connecties hun profiel informatie wijzigen). Je kan hen feliciteren met een nieuw project of een nieuwe positie. Wanneer je contact van positie verandert, kan je hem vragen om voorgesteld te worden bij zijn opvolger. Als ze van organisatie veranderen, kan je hen om een introductie vragen en eventueel leverancier worden van hun volgende bedrijf. Of wanneer een connectie plots in een positie komt waarin ze in de mogelijkheid zijn jouw producten of diensten te kopen, dan wil je dit weten. Als recruiter kan je ontdekken dat iemand die niet in het plaatje paste (bijvoorbeeld omdat ze in een ander land woonde), nu wel een geschikte kandidaat is.
  • Groups your connections have joined or created (groepen die je connecties vervoegd of opgericht hebben). Dit is een andere manier om interessante groepen te vinden om zelf lid van te worden.

Strategie 9: Wijzig Je Profile Settings

Wanneer we mensen in onze workshops of presentaties vragen wie er al eens naar de functie “Who’s Viewed Your Profile” gekeken heeft, bevestigen de meesten dat ze dat al gedaan hebben. Met de volgende vraag: “Wie wil er weten wie die mensen zijn met een omschrijving zoals “Iemand uit de bankindustrie in de regio van Amsterdam”, gaan bijna alle handen de lucht in. En als er gevraagd wordt hoe ze dit kunnen vinden, antwoorden de meesten: “Je moet je account betalend upgraden”.

Dat is echter niet waar en één van de grootste misverstanden m.b.t. LinkedIn. Je kan nooit iemand’s profiel zien tenzij zij het je toestaan, of je nu een basis (gratis) account hebt of een betalende.

Aangezien we geen directe impact hebben op wat anderen doen, is het interessant om de situatie om te keren. Wanneer je anderen toelaat te zien wie jij bent wanneer je hun profiel bezoekt, kan dit in je voordeel zijn.

Onze persoonlijke ervaring is dat in sommige gevallen potentiële klanten ons bellen nadat we hun profiel bezocht hebben en ze hebben kunnen zien wie wij zijn. Het verschil is dat zij het initiatief nemen, wat veel krachtiger is dan wanneer je dat zelf doet.

Gebeurt dit vaak? Neen, maar vele kleintjes maken één groot en het is een strategie die geen geld en zeer weinig tijd kost.

Is dit voor iedereen een goede strategie? Neen, niet altijd. Soms wil je meer anoniem blijven. LinkedIn geeft je die mogelijkheid. Maar, als je in die “modus” bent, kan je ook niet zien wie jouw profiel bezocht heeft.

Om de instellingen te wijzigen rond wat mensen zien, volg deze stappen:

  1. Bovenaan de pagina, klik op “Your Name/Settings”.
  2. Log opnieuw in (dit is een veiligheidscontrole).
  3. Scrol naar beneden en in het midden van de pagina klik op “Select what others see when you have viewed their Profile”.
  4. Kies “Your Name and Headline”.
  5. Klik op “Save Changes” (bewaar wijzigingen).

Als je niet in de anonieme modus bent, kan je een paar profiel statistieken zien (als je klikt op “Who’s viewed my Profile” op je “Home Page” of op je eigen profiel). Wat je zal zien hangt ervan af of je een basis (gratis) account hebt of een betalende account.

Dit zijn de statistieken die je zal zien:

Profile Stats. Beschikbaar voor gratis account houders enkel als je je Naam en Professional Headline toont wanneer je anderen hun profiel bekijkt. Het toont:

  • Tot 5 resultaten van wie jouw profiel bekeken heeft.
  • Aantal bezoeken aan jouw profiel.
  • Aantal keren dat je in zoekresultaten bent voorgekomen.

Profile Stats Pro. Beschikbaar voor alle premium account houders. Het toont:

  • De volledige lijst van wie je profiel bezocht heeft (Opmerking: je zal geen bijkomende informatie over die bezoeker zien als zij verkozen hebben om anoniem te blijven in hun “privacy” instellingen).
  • Trends.
  • Totaal aantal bezoeken aan je profiel.
  • Aantal keren dat je in zoekresultaten bent voorgekomen.
  • Branches van mensen die naar je profiel kijken.

Deze extra statistieken over wie jouw profiel heeft bekeken als je een betalende account hebt, zijn dus ook nog redelijk basic en algemeen. Voor ons is het dus zeker geen reden om onze account te upgraden. Maar wie weet, komt LinkedIn nog met interessante extra’s in de toekomst.

Strategie 10: Creëer “Alerts”

Wij hebben de krachtigste strategie voor het laatst bewaard.

LinkedIn laat je toe zogenaamde “alerts” te creëren zodat je niet elke keer opnieuw naar LinkedIn moet gaan om te zoeken.

Hoe maak je deze “alerts” aan?

  1. Ga naar “Advanced Search” en creëer een zoekactie met de parameters uit je voorbereiding.
  2. Bekijk de zoekresultaten die je krijgt. Als je de juiste mensen gevonden hebt, ga naar stap 3. Indien niet, verfijn dan je zoekactie tot je tevreden bent met het resultaat.
  3. Naast het aantal resultaten klik je op “Save”. Je gaat deze zoekactie bewaren. Met andere woorden een “alert” creëren.
  4. Geef de bewaarde zoekactie (“Saved Search”) een naam.
  5. Kies de frequentie voor je “alert e-mail”: wekelijks, maandelijks of nooit. Wekelijks betekent dat je elke week een e-mail krijgt, maandelijks elke maand en nooit dat je naar de website moet gaan om naar de zoekresultaten te kijken. Wij stellen voor dat je “weekly” (wekelijks) selecteert en dan op “save” drukt.

Wat gaat er nu gebeuren? LinkedIn gaat automatisch deze zoekactie voor jou laten lopen en je de resultaten doormailen. Je hoeft enkel op de link te klikken, naar hun profiel te kijken en uit te vissen wie jullie gemeenschappelijk kennen!

Met een basis (gratis) account kan je tot 3 zoekacties bewaren. Als je betaalt en je account “upgrade”, kan je er meer hebben (dit is afhankelijk van welk inschrijvingsmodel je kiest).

Als je naar de resultaten wil kijken van de zoekacties die je bewaard hebt of ze aanpassen/wissen: je kan ze vinden via: “Advanced Search” (“Advanced” link op je “Home Page”) en dan knop 4 “Saved Searches”.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Jan Vermeiren en Bert Verdonck
Zij zijn partners bij Networking Coach en auteur van de internationale bestseller “Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken” die je gratis kan downloaden!
Wees de eerste die reageert!

Reageren