Kleursymboliek op je website

Karel
23/3/2009
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
23/3/2009
Internet marketing
X
min leestijd
colorwheel_browsersafe

Zoals zo vaak besproken zijn treffende teksten van groot belang voor je website. De teksten moeten je bezoekers aanspreken en aanzetten tot een actie. Daarnaast wil je graag dat de teksten ook zoekmachinevriendelijk zijn. De indeling, navigatie en lay-out van je website zijn ook van groot belang. Maar vaak wordt er een belangrijke facet over het hoofd gezien: kleurgebruik.

Symboliek kleuren

Een kleur kan de gemoedstoestand beïnvloeden. Schoolborden zijn bijvoorbeeld bewust donkergroen omdat dit een rustgevende uitwerking heeft. Uit onderzoek is gebleken dat in een blauwe ruimte mensen het eerder koud kregen dan in een rode ruimte.

Culturele verschillen

In diverse landen en culturen hebben kleuren een verschillende symbolische betekenis. Zwart is in de Westerse wereld bijvoorbeeld een kleur van de rouw terwijl in het Oosten de kleur wit geassocieerd wordt met rouw. Logischerwijs kan dit voor miscommunicatie zorgen als je hiervan niet op de hoogte ben.

Wie is je doelgroep?

Voor de toepassing van kleuren voor je website is het belangrijk om te weten of je doelgroep bijvoorbeeld overwegend man, vrouw of wellicht voornamelijk jongeren of kinderen zijn. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat kinderen, jongeren en volwassen op een andere manier kleur beleven.

Verschil mannen en vrouwen

Zelfs tussen vrouwen en mannen zijn er verschillen waar te nemen. Mannen neigen namelijk meer naar de koelere kleuren zoals blauw- en groentinten terwijl vrouwen over het algemeen warmere kleuren prefereren (rood- en oranjetinten).

Is een kleur "in"?

Uiteraard zijn kleuren ook trendgevoelig. Dit gaat niet alleen op voor de laatste mode maar geldt zeker ook voor diverse websites door de jaren heen. Laat je niet teveel leiden door trends maar ga uit van je eigen identiteit. Tenslotte moet je website uitstralen wie je bent en waar je voor staat.

Betekenis kleuren

Op de website About.com kun je ook per kleur bekijken welke andere kleuren hiermee goed matchen. Daarnaast wordt er een uitgebreide beschrijving gegeven van de betekenis van de kleur. Een zeer handig hulpmiddel als je nog in de oriëntatiefase zit van je nieuwe website. Wanneer je website internationaal gericht is dan is het raadzaam om eens naar het overzicht te kijken met de wereldwijde betekenis van kleur.Op Wikipedia worden de onderstaande symboliek van kleuren benoemd zoals dit over het algemeen in onze westerse wereld wordt ervaren:

Blauw

Waarheid, helderheid, waardigheid, status en macht

Bruin

Mannelijkheid, stabiliteit en gewichtigheid

Geel

Energie, vreugde, geestkracht, luchtigheid en lichtheid van het bestaan

Geelgroen

Nieuw leven, voorjaar en groeikracht

Grijs

Saai, vervelendheid, grauwheid en massa

Groen

Vruchtbaarheid, vrede en natuur

Oranje

Feest en overvloed

Paars

Leden van het koninklijk huis, rijkdom en verfijning; rouw, ingehouden emotie

Rood

Liefde, passie, warmte en vlammen

Violet

Helderziendheid, wijsheid, spiritualiteit, succes, spirituele groei, kracht, genezing, onafhankelijkheid en bescherming

Roze

Liefde, humor, vriendschap en trouw

Wit

Licht, zuiverheid, netheid en leegte

Zwart

Dood, rebellie, duisternis, ellende, einde, elegantie, mysterie, wraak en ondergang.

Conclusie

Natuurlijk is dit overzicht niet zaligmakend. Er zijn zoveel verschillende kleurschakeringen mogelijk met ieder een eigen betekenis. Toch is het verstandig om rekening te houden met het feit dat kleuren wel degelijk een symboliek hebben en associaties oproepen bij je bezoekers. Pas daarom niet zomaar lukraak kleuren op je website toe maar verdiep je eerst in de achtergrond van kleuren en je doelgroep. Verder kun je hier nog een handig overzicht van call to action kleuren vinden.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier