Naar
boven

Landingspagina en verkeersbron moet matchen!

Wanneer je adverteert met bijvoorbeeld Google AdWords, of via welke andere manier dan ook, is het belangrijk dat de landingspagina aansluit bij de advertentie.

Wanneer dit niet het geval is weet je één ding zeker: je gooit het advertentiebudget in een bodemloze put!

Er zijn een tweetal zaken die zeker moeten matchen, en die zullen we hieronder even kort bespreken.

A: Landingspagina moet aansluiten bij het product waarvoor wordt geadverteerd

Allereerst is het ontzettend belangrijk dat je de bezoekers ook meteen naar de juiste pagina stuurt. Even een simpel voorbeeld: Iemand die zoekt op “blauwe fiets”, en op jouw advertentie klikt, moet ook direct doorgestuurd worden naar de pagina waar deze blauwe fietsen worden aangeboden.

Erg logisch, en vrij basic, maar je zult ervan versteld staan hoeveel adverteerders dit niet doen. En dat is echt een gemiste kans. Doe je dit niet dan verplicht je ten eerste de bezoeker om zelf op zoek te gaan naar het product waar ze oorspronkelijk naar op zijn (conversie-killer) en ten tweede haal je de kwaliteitsscore wanneer je adverteert met Google AdWords ook nog eens onderuit (wat zich resulteert in hogere kosten per klik).

B: Tone-of-voice moet matchen!

Een andere ontzettend belangrijke voorwaarde, die vaak over het hoofd wordt gezien, is de advertentietekst die moet aansluiten bij de teksten op de landingspagina.

Om ook weer een simpel voorbeeld te geven: Stel dat je in je advertentie zegt dat je de “goedkoopste blauwe fietsen” verkoopt. Maar op je landingspagina schrijf je: “Onze blauwe fietsen kosten misschien iets meer, maar zijn wel van uitzonderlijke kwaliteit”.

Je begrijpt dat die tekst dus absoluut niet aansluit bij de verwachting van de bezoeker. Hij dacht goedkope fietsen te krijgen, maar krijgt eigenlijk het tegenovergestelde. En hoewel de advertentie misschien veel kliks oplevert door het woordje “goedkoop”, zal het uiteindelijk weinig verkopen opleveren!

Conclusie

Zoals je misschien al door hebt zul je meerdere advertenties en meerdere landingspagina’s moeten ontwikkelen, misschien wel veel meer dan je eigenlijk had gehoopt.

In het geval van punt A zul je dus per product of dienst verschillende advertenties moeten schrijven om de mensen direct op de juiste pagina te laten landen.

En in het geval van punt B zul je misschien ook nog eens verschillende landingspagina’s moeten schrijven, om iedereen binnen je doelgroep de juiste informatie voor te schotelen. Een kleine ondernemer spreek je bijvoorbeeld anders aan en verwacht andere informatie dan een manager van een multinational.

Vandaar dat een duidelijke afbakening van je doelgroep, met ieder zijn eigen type zoekopdrachten ontzettend belangrijk is!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
4 reacties op "Landingspagina en verkeersbron moet matchen!"
  • Parkeren Schiphol zegt:
    24 Dec, 2010 om 16:15

    Veel affiliate websites zijn inmiddels geblokkeerd. Mede doordat ze niets toe zouden voegen.

    Reageren
  • Webdesign zegt:
    27 Dec, 2010 om 02:09

    Mooi artikel. Bedankt voor het delen!

    Reageren
  • Crosstrainer zegt:
    04 Jan, 2011 om 15:53

    Als je de zaken goed op orde hebt en al een tijdje bezig bent. En dan ook nog eens niet TE veel concurrentie hebt kun je inzetten op het organische deel en Adwords op een laag pitje zetten.

    Reageren
  • ingrid zegt:
    04 Mei, 2012 om 23:11

    Hoi Karel, snap ik. duidelijk. Ik heb inmiddels 2 landingspagina;s en wil er meer. Maar hoe krijg je die pagina;s aan elkaar gelinkt zonder dat ze allemaal zichtbaar zijn. EN is het zinvol om op de belangrijkste homepage de overige zoekwoorden ook te vermelden? Hoe dit op te lossen?

    Reageren

Reageren