Naar
boven

Meer omzet halen uit Facebook doe je met dynamische remarketing!

dynamische remarketing

Eerst even een vraag: hoe vaak heb jij vandaag al op Facebook gekeken? 1, 2, 3, 4 keer? Juist, de vraag is niet of je op Facebook hebt gekeken, maar hoe vaak. Facebook is ontzettend populair, uit de cijfers blijkt dat het bedrijf nog altijd groeiende is. Het aantal Facebook gebruikers wereldwijd zit momenteel op 1,97 miljard, en in Nederland zijn we inmiddels de 10,5 miljoen gebruikers gepasseerd. Maar op welke manier zet jij Facebook in voor jouw organisatie? In dit artikel leg ik je niet uit waarom Facebook remarketing interessant is, zoals mijn collega Rianne dat al eens heeft gedaan. Ik wil graag nog een stap verder gaan, door het te hebben over dynamische remarketing op Facebook.

Strategie?

Ten eerste even de vraag of je een gedegen remarketing strategie hebt, tenslotte valt of staat ieder duurzaam succes hiermee. Zo niet, dan is het eerst verstandig om die te maken. Had je deze al? Mooi, dan kunnen we beginnen!

Vereisten om te beginnen

Om te kunnen beginnen met dynamische remarketing in Facebook heb je het volgende nodig:
– Businessmanager

– Facebookpagina

– Een Facebook Advertentie account

– Een productcatalogus

– Een (werkende) Facebook-Pixel

Laten we bij het begin beginnen. De businessmanager in Facebook is een soort bedrijfsaccount, waarin je een overzicht hebt van alle bedrijfsactiviteiten die mogelijk zijn binnen Facebook. Hier moet je een account aanmaken. Als dat is gelukt, moet je in dat account je Facebookpagina en je advertentieaccount koppelen. Hoe je dit precies moet doen, legt Facebook je graag uit in hun online ondersteuning. Heb je nog geen advertentie account of pagina, maak deze dan eerst aan. Let daarbij wel op dat deze gekoppeld zijn aan het juiste persoonlijke Facebook account, voor betalingsmogelijkheden etc.

Opstellen Productcatalogus

Als je dit op orde hebt, ben je al goed op weg. Het eerstvolgende dat geregeld moet worden, is de productcatalogus. Hierin staan alle producten weergegeven aan de hand van verschillende productkenmerken. Je moet daarbij denken aan de naam van het product, een korte beschrijving, een product-ID, een categorie, een product-URL, de URL van de afbeelding en uiteraard de beschikbaarheid. Mocht jouw organisatie ook via andere platformen adverteren, dan is er vaak al een productcatalogus. Deze kun je dan grotendeels ook gebruiken voor Facebook. Het toevoegen van een productcatalogus doe je ook via de bedrijfsmanager van Facebook, en is eigenlijk best eenvoudig.

Facebook-Pixel

Als je de productcatalogus hebt opgesteld, is er nog één laatste stap die genomen moet worden. Deze is essentieel voor de dynamische remarketing:het implementeren van de Facebook-Pixel. Deze pixel is als het ware een stukje code, dat ervoor zorgt dat de mensen op jouw website getrackt kunnen worden. Om een Facebook-Pixel te maken, moet je wederom inloggen op de bedrijfsmanager van Facebook. Als je dat hebt gedaan, ga je via het drop-down menu naar de pixel. Je krijgt daar direct een basis pixel, die op iedere pagina van je website geplaatst moet worden. Voor dynamische remarketing zul je echter een aantal codefragmenten moeten toevoegen voor bepaalde pagina’s. De codefragmenten helpen je later om aangepaste doelgroepen te maken voor je campagnes.

Laten we beginnen met de drie verschillende typen pagina’s: productpagina’s, winkelwagen pagina’s en bedankpagina’s. Voor iedere pagina moet een apart codefragment worden toegevoegd aan de pixel, zoals in de onderstaande tabel wordt weergegeven.

Facebook pixel afbeelding

(bron: https://www.facebook.com/business/help/455326144628161)

Advertenties opzetten

Als je deze codefragmenten hebt toegevoegd aan je pagina’s, ben je er bijna! Je hoeft nu alleen nog maar advertenties op te zetten. Je doorloopt daarbij de volgende stappen:

  1. Log in op de Bedrijfsmanager van Facebook;
  2. Ga naar het drop-down menu en klik op de Power Editor;
  3. Selecteer een productcatalogus promoten;
  4. Selecteer de alle producten of een productverzameling waarmee je wilt adverteren;
  5. Bepaal de doelgroep, het budget, de planning en de plaatsing;
  6. Selecteer je Facebookpagina;
  7. Bepaal de opmaak van je advertentie en je advertentietekst (Let op: je kunt hierbij variabele vanuit je productcatalogus meegeven, zoals prijs, productomschrijving etc.);
  8. Bekijk een voorbeeld van je advertentie. Als alles goed staat, klik je op bestelling plaatsen.

 

Dynamische Advertenties Facebook screenshot

TIPS

Als je de juiste dingen eenmaal hebt ingesteld, loopt alles vrijwel vanzelf. Er zijn echter wel een aantal tips die ik je wil meegeven.

  • Zorg ervoor dat je website responsive is, zodat mobiele gebruikers een goede ervaring beleven. Facebook advertenties die doorverwijzen naar een niet-mobielvriendelijke website, zullen aanzienlijk slechter scoren.
  • Maak gebruik van de Facebook-Pixel helper. Deze is eenvoudig te downloaden en helpt je bij het juist implementeren van de pixel.
  • Maak gebruik van productgroepen. Voor producten die sterk op elkaar lijken, zoals bepaalde kledingstukken in verschillende maten/kleuren, is het handig om één product als aanbeveling te gebruiken.
  • Test verschillende producten en verschillende doelgroepen. Nu je de pixel op een juiste wijze hebt geïmplementeerd, kun je hier uitgebreid mee gaan testen. Maak varianten op succesvolle campagnes en beëindig campagnes die niets opleveren.

Mijn ervaring is dat dynamische remarketing op Facebook een bijzonder sterk advertentiemiddel kan zijn, mits het op de juiste manier wordt ingezet. Graag hoor ik hoe jij hierover denkt!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Max Ledeboer
Max is als online marketing consultant bij KG, gespecialiseerd in SEA (Search Engine Advertising).
Wees de eerste die reageert!

Reageren