Naar
boven

Meer verkoop met Twitter in de regio voor het MKB

Twitter, getwitter, betwitterd, follow us on Twitter. Twitter is een onnavolgbare grote brei van mensen die de hele dag allerlei zin en onzin de wereld in zenden. Veel is er al geschreven over hoe Twitter in gezet kan worden voor relatie, merken, naam, bedrijfscommunicatie en infomarketing. Waar ik nog weinig over terug lees is de inzet van Twitter voor het leggen van regionale relaties. In dit artikel leg ik uit waarom, volgens mij, Twitter in de regio juist erg handig is voor Sales.

We twitteren dezelfde taal

Regelmatig krijg ik de vraag van mijn collega (regionale) ondernemers, op welke manier ze Twitter het best kunnen inzetten voor hun bedrijf. Het verhaal wat iedereen kent zal ik hier niet vertellen. Ik wil graag inzoomen op de regio waarin je Twittert. Het leggen van relaties wordt vergemakkelijkt als je dezelfde taal spreekt en overeenkomsten hebt in locaties en evenementen waar u met regelmaat vinden bent.

Makkelijker om vertrouwen te kweken

Herkenbaarheid is waar het om draait, ook bij zaken doen. Dezelfde achtergrond, dezelfde clubs, spots en interesses hebben, zorgt voor vertrouwen. Twitteraars uit uw regio zullen zich eerder herkennen in wat u Twittert, wat u bedoelt en waar u bent geweest. Met dit alles wordt het vertrouwen verder gekweekt. U wordt gezien als “1 van ons” en dat opent deuren.

De stap naar Sales is sneller gezet

Met vertrouwen komt verkoop. Een stelling die zijn waarheid al lang bewezen heeft. Vooral bij online kennismaking en verkoop draait het nog meer om vertrouwen. Internet is groot en massaal en daardoor niet altijd overzichtelijk, maak het juist daarom klein en dichtbij. Zorg ervoor dat u met Twitter ook af en toe laat weten dat u bij de lokale sportclub bent, een regionale beurs bezoekt of een bekende (regionale) persoon hebt gesproken. Als u dit consequent vol kunt houden en daarnaast uw presentatie als professional goed voor het voetlicht weet te brengen.

Er wordt stelselmatig aan vertrouwen gewerkt en u zult merken dat meer mensen u gaan vinden en om advies vragen. De volgende stap is een afspraak en die is sneller gezet als mensen uw als specialist herkennen en u ook nog eens uit de regio komt. Ook het gesprek verloopt makkelijker, uw volgers kennen u al en met een gemeenschappelijke regionale achtergrond is er gespreksstof genoeg om het vertrouwen verder uit te bouwen. Uiteindelijk leidt dit vaker tot een makkelijkere en betere relatie met uw klant.

Hoe kom ik aan Twitteraars uit de regio

Er zijn allerlei programma’s online beschikbaar die u kunnen helpen bij het beeld brengen van uw regionale (Twitter) doelgroep. Tweetadder is zo’n programma waar u gebruik van kunt maken. Mijn advies gaat hier echter niet naar uit. De beste manier is, in mijn optiek, om gewoon via Twitter uw doelgroep op te sporen. Dit kan bijvoorbeeld via Twitteraccounts van regionale sportclubs en ondernemersverenigingen. Maak daarbij wel altijd de afweging of de persoon die u gaat volgen ook klant bij uw bedrijf kan worden. De kans dat ze u dan ook gaan volgen is daardoor groter. Om vervolgens omzet te generen is een kwestie van volhouden en consequent zijn. Succes! Heeft u vragen, behoefte aan meer info of opmerkingen reageer dan op deze blog of volg mij op, jawel, Twitter.

Onze hulp nodig met Twitter?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gerrit Hopster
Gerrit Hopster is specialist in regionale online marketing voor het MKB en helpt MKBers meer klanten uit de regio te winnen d.m.v. online marketing.
9 reacties op "Meer verkoop met Twitter in de regio voor het MKB"
  • Maarten zegt:
    23 Dec, 2009 om 09:36

    Dag Gerrit,

    “Maak daarbij wel altijd de afweging of de persoon die u gaat volgen ook klant bij uw bedrijf kan worden.”

    Wat wil je mij verkopen Gerrit :) Of volgde ik jou eerst? :)

    Groet,
    Maarten

    Reageren
  • Carnaval in Nederland zegt:
    23 Dec, 2009 om 10:36

    Ik was gewoon eerder dan de gemeente dus alle mensen uit de regio beginnen mij te volgen i.p.v. dat ik ze moet gaan zoeken. Best interessant als affiliate.

    Reageren
  • supplementen zegt:
    24 Dec, 2009 om 13:18

    Voor ons is twitter een medium om te verspreiden wat er wel en niet op voorraad is en wanneer er nieuwe producten binnen komen. De bestaande klanten zien de tweets en hopelijk reageren ze door een nieuwe aankoop

    Reageren
  • Niels zegt:
    30 Dec, 2009 om 11:11

    Wat ik jammer vind is dat ik niemand hoor over de werkelijke meerwaarde die twiter bied.

    Twitter is geen verkoop kanaal, en ook geen advertentiekanaal. Als ik continue berichtjes zou krijgen over voorraad of wat dan ook is dat een reden voor mij om te te stoppen met het volgen.

    Twitter is wel een heel mooi kanaal om met je doelgroep in contact te treden. En met in contact treden bedoel ik niet commercieel ( als uitgangspunt), maar het luisteren naar je doelgroep en het daadwerkelijk uitwisselen van kennis met als doel om er beiden beter van te worden.

    Ik zou zeggen, bekijk dit filmpje op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=F0-UtNg3ots

    Gr
    Niels

    Reageren
  • Danny Verhoeven zegt:
    04 Jan, 2010 om 06:08

    Het is ook erg simpel maar vaak onderschat om mensen in je regio te vinden namelijk via Twitter search…

    Vul een onderwerp in waar veel over gepraat wordt in je Regio en je vindt al een groep interessante Tweeps om te volgen.

    Reageren
  • Gerrit zegt:
    04 Jan, 2010 om 12:39

    @Niels, om in te gaan op je reactie. Ik kan me daar toch niet helemaal in vinden. Uiteraard is Twitter een mooi middel om met de doelgroep te communiceren. In mijn ogen is communicatie, vanuit een bedrijf, met de doelgroep altijd direct of indirect commercieel. Daarbij hoeft het niet direct tot omzet te leiden maar kan het ook zijn dat er wordt gedaan aan imagoverbetering, branding of informatievoorziening. Al deze inspanningen dragen bij aan een betere merkbeleving en leiden uiteindelijk (hopelijk) tot meer afzet.

    In mijn opinie is Twitter juist een middel om inderdaad met je doelgroep te communiceren en een relatie op te bouwen. Het gaat hier niet om het constant verschaffen van voorraad informatie maar om het opbouwen van een relatie tussen jou en een potentiële klant. Door expertise te delen en interessante informatie te verschaffen wordt de drempel om bij jou te kopen verlaagd en dat leidt weer tot meer verkoopkansen. Het verkopen van diensten of producten aan klanten is als het goed is iets waar beiden beter van worden.

    Wat ik maar wil zeggen is dat Twitter op allerlei manieren kan worden ingezet en niet om verkopen door iemands strotje te drukken maar om een online relatie op te bouwen waardoor de drempel tot afname van je dienstverlening verlaagd wordt.

    Reageren
  • Internet Tilburg zegt:
    04 Jan, 2010 om 15:01

    Het delen van een voorraad is dan meer informatief. De vraag is natuurlijk om je daarmee meer verkopen kunt krijgen. Het presenteren van nieuwe artikelen kan ik me dan meer bij voorstellen.

    Reageren
  • Hypotheek Deventer zegt:
    04 Jan, 2010 om 16:45

    Ook wij hebben maar een twitter account aangemaakt en maken tweets van wijzigingen op onze website met url van het betreffende artikel.

    Dat is voor ons dan ook het enige nuttige er aan. Maar spontane followers? niets van dat. Dus alleen maar voor de linkbuild zou ik zeggen.

    Reageren
  • Niels zegt:
    04 Jan, 2010 om 17:10

    @ Gerrit,

    Dat is wel een beetje makkelijk scoren wat je nu zegt. Tuurlijk is elke actie er uiteindelijk op gericht om je commerciele activiteiten te ondersteunen. Maar zo simpel werkt het niet.

    Voorbeeldje: als jij zegt als organisatie dat je cooperatief bent (kernwaarde) en vervolgens daar niets mee doet, klopt het dus niet. Twitter kan dat soort organisatiewaarden gaan uitdragen (denk aan crowdsourcing–> eerder gepost filmpje). dat is werken aan je imago. En natuurlijk moet dat uiteindelijk commerciele payoff hebben. Maar dat maakt de handeling zelf nog iet commercieel.

    Of was Grolsh in 2000 ook commercieel bezig met de terugroep actie van duizenden flessen bier vanwege glasstukjes? Het speelde wel mee, maar het was niet het doel.

    @ hypotheek deventer

    Waarom zoek je niet wat meer interactie. Een twitteraccount alleen is niet voldoende. Je zal eerst vindbaar moeten zijn. Dat betekent actief aanwezig zijn op plaatsen waar jullie doelgroep zich bevind ( offline&online).

    Gr
    Niels

    Reageren

Reageren