De mogelijkheid om een call to action knop toe te voegen aan je FB pagina verschijnt bij steeds meer FB pagina’s. Ideaal om mensen direct contact met je op te laten nemen, een workshop te laten boeken of ze bijvoorbeeld te laten shoppen.
Ik laat je in dit artikel zien hoe je de knop aan je pagina toevoegt. Geen zorgen, deze nieuwe functie heb je binnen no-time op je pagina toegepast, het is zeer simpel!
Knop toevoegen aan je FB pagina
Wanneer je de mogelijkheid hebt om een knop toe te voegen zie je hem op je omslagfoto staan. Zie je de knop nog niet? Dan moet je nog even geduld hebben, Facebook is dit geleidelijk aan het uitrollen.
Klik op “Aanzet tot actie maken” en vervolgens kun je de specificaties van de knop invullen.
Je kunt kiezen uit 7 verschillende calls to action:
- Boek nu – Ideaal voor bv. tickets of plekken voor een workshop;
- Contact met ons opnemen – Leid fans direct naar je contactformulier op de website;
- App gebruiken – Ter promotie van een (nieuwe) app;
- Game spelen – Om fans direct naar een (campagne) game toe te leiden;
- Shoppen – Ideaal voor webshops;
- Registreren – Denk aan events / concerten / meetings;
- Video bekijken – Direct naar je laatste video op YouTube;
Vervolgens geef je de juiste link op waar je bezoekers heen wilt leiden. Én kies je de juiste instellingen voor iOS en Android apparaten.
Stel je hebt een app voor iOS gebruikers, dan kun je ervoor kiezen om hen niet naar de website te sturen die je zojuist hebt opgegeven, maar direct naar de app in de App Store.
Wanneer je alles in hebt gegeven kun je de knop nog even testen op je pagina voordat ie zichtbaar is voor je bezoekers.
Zodra je op “Next” klikt staat de knop op je pagina en is hij ook zichtbaar in de Facebook app.
De resultaten (aantal kliks) worden direct toegevoegd in het panel aan de rechterkant van je pagina.
Knop bewerken of verwijderen
Bewerken of verwijderen is net zo simpel als het plaatsen, klik op het pijltje en je kunt direct aan de slag.
Ga jij gebruik maken van de knop? Deel je mening en ervaringen in de reacties hieronder!
Om het meer te laten opvallen zou je natuurlijk er ook voor kunnen kiezen om een pijl in je headerfoto op te nemen. Wellicht zorgt dat voor een hogere ctr.
Goede aanvulling Jeroen!
Zeker een goede suggestie om uit te proberen en te testen.
Ik heb de knop ‘Contact met ons opnemen’ toegevoegd op onze FB pagina https://www.facebook.com/Amstelgeld maar nu is de ‘Vind ik leuk’ knop weg?
Dat was niet de bedoeling! Hoe krijg ik de Vind ik leuk weer erbij?
Ik weet het al! Als beheerder zie je hem niet meer. Van buitenaf wel!
Vanmorgen direct gedaan, zo gepiept. Mooie extra tool.
Een prima aanvulling om nog meer service te bieden!
Edit: geen zoekwoorden in naamveld aub
Ook bij ons is hij beschikbaar, ben benieuwd wat dat voor een statistieken oplevert.
https://www.facebook.com/BierensIncassoAdvocaten
Volgens mij mag je geen pijlen in de omslagfoto plaatsen om naar knoppen te wijzen. Kan iemand dit bevestigen?
Handig! Meteen toegepast!
Die pijl gaat denk ik weer te cliche worden. Dat zag je ook bij de vroegere landingspages… Wel leuk om alsnog te meten of het een verhoging biedt op de ctr inderdaad
Dank voor alle reacties, leuk dat jullie er al mee aan de slag zijn gegaan. Ben benieuwd naar de statistieken ;-).
Voor wat betreft de regels voor de inhoud vd omslagfoto zegt FB alleen dit:
“Alle omslagen zijn openbaar. Dit betekent dat iedereen die je pagina bezoekt, je omslag kan zien. Omslagen mogen niet bedrieglijk of misleidend zijn en geen inbreuk maken op het auteursrecht van iemand anders. Het is niet toegestaan anderen te stimuleren jouw omslag als omslag voor hun persoonlijke tijdlijn te gebruiken.”
Een pijl is dus gerust toegestaan.
ik vind het zo jammer van fb dat het zolang duurt voor dat wij het kunnen gebruiken..
deze optie was al begin 2014 ingevoerd en wij kunnen hem nu pas gebruiken..
is het zelfde dat de quality score naar facebook komt. ook dit is al in gevoerd alleen kunnen wij het nog steeds geen gebruik van maken :s…
Lijkt me super handig, alleen krijg een foutmelding ‘sorry, your call-to-action button is failed. Please try again. Reason: invalid applink format.
Ik geef bij iOS en Android aan dat het naar de website mag verwijzen ipv naar een app.
Weet iemand hier iets op?
Alvast dank!
Hi Anika,
Nee sorry, zo geen idee wat er mis gaat. Is het inmiddels gelukt?
Yes, het is inmiddels gelukt! Zal iets tijdelijks zijn geweest, want nu ging het meteen goed. Leuke aanvulling op de Facebook pagina.
Top!
Bij mij staat er nog steeds geen ‘call to action’ button. Is er iets wat ik kan doen om dit te activeren?
Hi Amy,
Deze functie is nog steeds niet voor iedereen beschikbaar. Je zal dus (helaas) nog even geduld moeten hebben.
Groet,
Lianne
Dit ligt overigens niet aan anciënniteit of populariteit van een FB Page. Sterker nog, ik maakte woensdag een nieuwe FB Page aan, en die optie kreeg ik er direct al bij.
Zo te zien mag ik dit voor alle Pages doen die ik (mede-)beheer. Ik ben daarom geneigd te denken dat dit wordt uitgerold niet per Page maar per Page admin.
Hallo Lianne,
Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik wil echter ook graag de “vind ik leuk” knop hebben op mijn omslagfoto. Hoe krijg ik die daar te staan? Ik heb alles na gezocht, maar ik kom er niet uit.
Alvast bedankt.
Hi Dennis, dank voor je reactie!
Ik heb even gekeken en ik zie de “Vind ik leuk” knop gewoon op jullie pagina staan ;-).
Groet,
Lianne
Leuk is zo gepiept inderdaad!
Hallo, Ik heb enige tijd geleden de CALL NOW button aangemaakt op mijn fb pagina. Ik zie nu dat er op 29 en 30 Mei de knop 2x is gebruikt,maar ik heb geen telefoon gehad/gemist
Ik probeer de testknop van call now,maar er gebeurt niets. Hoe kan dit? Heb ik iets verkeerds gedaan? Ook heb ik vandaag mijn fb pagina “verified”, kreeg een code en heb die ingetypt.Krijg ik te zien dat verificatie niet is gelukt?! Tjaa wat moet ik hier nu mee??
Erg frustrerend allemaal, zeker als je net voor jezelf bent begonnen.
Hoop op quick reply.
Gerrie
Hi Gerrie,
Zodra men op de knop klikt krijgt men de mogelijkheid je te bellen maar wordt er niet meteen gebeld.
Voorbeeld hiervan vind je in de tweede afbeelding op deze pagina: https://www.facebook.com/business/a/local-awareness-call-now
Voor wat betreft het verifieren van je pagina is at volgens mij ook nog niet mogelijk in NL? Deze info komt van FB zelf: https://www.facebook.com/help/100168986860974
Hoe kan ik mijn pagina verifiëren?
We accepteren momenteel geen verzoeken voor een grijze verificatiebadge in jouw regio.
Is het ook mogelijk om 2 of meer actieknoppen toe te voegen?
Ik wil voor een pagina de knop van contact met ons opnemen toevoegen (email)
Maar ik krijg de melding dat het email adres niet klopt. Die klopt echter wel degelijk!
Hi Lianne,
Je schrijft in jouw artikel dat de CTA knop gefaseerd wordt ingevoerd. Ik heb enkel FB pagina’s waarop ze nog steeds niet te zien zijn. Heb jij enig idee of het inderdaad zo lang duurt voordat iedereen zo’n knop heeft?
2,5 jaar is best een verschil.
hi Marie Louise,
Dat is inderdaad een erg lange tijd. Ik heb het nog even nagezocht voor je, maar kan helaas niets vinden over wat te doen wanneer er geen optie is om de knop toe te voegen. Vond alleen dit: https://www.facebook.com/help/977869848936797?helpref=uf_permalink