Naar
boven

Praktisch voorbeeld van Google Analytics gebruiken

Google Analytics is allemaal heel erg leuk en spannend, maar vaak wordt er maar weinig concreets mee gedaan. Jammer natuurlijk, want wanneer je de data op de juiste manier leest, kunnen er tal van concrete actiepunten uitrollen.

Actiepunten die dus ook daadwerkelijk voor meer paginabezoeken, langere bezoeken en meer omzet kunnen zorgen.

In dit artikel geef ik een zeer praktisch voorbeeld van het bekijken van de Google Analytics gegevens, en daar daadwerkelijk conclusies aan verbinden. En op basis daarvan, direct actie te ondernemen.

Om erachter te komen wat ik heb gedaan om het aantal pageviews te verhogen en het bouncepercentage te verlagen, lees snel verder!

Groot zoekvak!

De oplettende bezoeker had het vast al wel gezien, sinds kort prijkt er een groot zoekvak (in het midden bovenaan) elke pagina op mijn blog. Door het simpel toevoegen van dit zoekvak heb ik het de bezoekers een stuk eenvoudiger gemaakt.

Immers, nu kan men snel zoeken naar een gewenst artikel, zonder te hoeven grasduinen door de grote berg met berichten.

Als je er zo over nadenkt is het vrij logisch, nietwaar? Toch heb ik er nooit niet zo bij stil gestaan, totdat ik afgelopen weekend nog eens in mijn Analytics data ben gaan graven.

Bezoekers die de zoekfunctie gebruiken”¦

Wat me opviel bij de statistieken was dat bezoekers die het zoekvak gebruikten op mijn blog veel langer bleven hangen. Zie onderstaand screenshot:

Duidelijke cijfers lijkt mij”¦

Logisch nadenken

De volgende stap is het logisch nadenken. De vraag is natuurlijk, waarom is er zo’n duidelijk verschil. In eerste instantie zou je namelijk denken dat het helemaal niet goed is dat er zoveel mensen het zoekvak gebruiken, want dit kan betekenen dat ze iets niet kunnen vinden.

In het geval van een weblog ligt dit toch anders, denk ik. Een weblog is namelijk één grote verzameling van artikelen. Okee, het is dan wel onderverdeeld in verschillende categorieën maar toch”¦ Het blijft eigenlijk één grote berg.

Aan de hand van de vorige gedachte, en de eerdere cijfers, heb ik dus de conclusie getrokken dat ik het zoekvak zo prominent mogelijk moet laten zien op mijn blog.

Als het goed is, en dat weten we over een aantal weken, zal de tijd op de website, en het aantal bezochte pagina’s dus flink gaan stijgen de komende tijd. En dat zijn toevallig twee indicatoren/doelen/KPI’s die voor deze weblog erg belangrijk zijn!

Conclusie

Het bovenstaande is in mijn ogen een sprekend en praktisch voorbeeld hoe je aan de hand van je analytics-gegevens conclusies kunt trekken, en daar weer de nodige acties aan kunt verbinden.

Voor de wat gevorderden onder ons, dergelijke conclusies kun je alleen trekken wanneer je gebruik maakt van verschillende segmenten op je website. In dit geval heb ik de bezoekers dus opgedeeld in wel zoekvak gebruiken/niet zoekvak gebruiken. Pas dan vind je echt interessante gegevens waar je ook echt wat mee kunt doen.

Succes!

PS: Ben benieuwd of we de komende tijd meer weblogs gaan zien met een prominenter zoekvak :-).

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
11 reacties op "Praktisch voorbeeld van Google Analytics gebruiken"
  • BHV zegt:
    23 Sep, 2010 om 16:48

    Goed opgemerkt. Een website zonder zoekfunctie is voor mij doorgaans ook een afknapper.

    Wanneer je een blog als deze gedurende langere tijd volgt is het gebrek aan een zoekfunctie echter niet zo’n punt omdat je de voorgaande artikelen allemaal wel een keer gelezen hebt, maar voor een nieuwe bezoeker die (snel) relevante informatie wil verkrijgen is het een PITA om deze zonder zoekfunctie te achterhalen.

    Toch is het verschil in cijfers dat je nu weerlegt voor mij een verrassing. Ik had niet verwacht dat dit zo groot zou zijn. Ook ben ik benieuwd hoe deze er over een lange(re) periode uit gaan zien (ik verwacht namelijk dat het verschil uiteindelijk aanzienlijk kleiner zal worden, omdat de toevoeging van een nieuwe functionaliteit in het begin wel vaker tot pieken kan leiden).

    Neemt niet weg dat dit een aangename toevoeging is voor je blog en dat het gebruikersgedrag op een positieve manier zal worden beïnvloed.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      23 Sep, 2010 om 16:50

      Dank voor je reactie. Even voor de duidelijkheid, de gegevens zoals hierboven hebben nog niets te maken met de nieuwe zoekbalk. Dit zijn gegevens van de afgelopen maanden.

      Zelf schrok ik ook van het verschil, vandaar dat ik heb beslist om de zoekbalk prominenter in beeld te zetten :-).

  • Han Wijman zegt:
    23 Sep, 2010 om 22:33

    Zou het aan de grootte van het zoekvak liggen?

    Ik denk veeleer aan het feit, dat iemand zoekt specifiek wat wil weten en wanneer hij dat heeft gevonden ook het artikel leest.

    Of iemand die zoekt is nieuw en zal meer ook oudere artikelen lezen.

    Reageren
    • MXcrosskleding zegt:
      07 Okt, 2010 om 18:53

      Ik denk dat het er zeker mee te maken heeft als er iemand nieuw op de site komt, veel langer blijft en meerdere artikels leest. De mensen die er al wat langer komen lezen alleen de nieuwe artikelen en blijven dus minder lang op de site

  • Parkeren Schiphol zegt:
    24 Sep, 2010 om 12:37

    Maak je ook verschil tussen de bestaande zoekfunctie naast het yargon logo en de nieuwe. Ik snap dat de meeste de grote kiezen omdat de andere wat “verborgen” zit in de layout maar het is altijd een harmony tussn functionaliteit en design.

    Reageren
  • Dino Seelig zegt:
    27 Sep, 2010 om 07:10

    Beste Karel,

    Het boekje de google code is dan ook een aanrader voor heel veel zoekmachine gebruikers. zoek op:

    google code boek

    en je vindt de auteur Henk van Ess. Deze geeft aan dat als je specifiek op een site naar artikelen zoekt dit ook kan doen door te zoeken met

    site:www.karelgeenen.nl marketing

    De vraag is in mijn optiek niet, zijn bezoekers lang gebleven op de site, maar is mijn omzet vergroot met behulp van de site.

    Reageren
  • Maandlasten Hypotheek zegt:
    27 Sep, 2010 om 13:09

    Altijd leuk om te zien dat personen die hun site willen verkopen ook vaak hun analystics tentoonstellen.

    Kijken op welke keywords die site hoog scoort en dan gewoon zelf die keywords overnemen. :)

    Reageren
  • knutselen dierendag zegt:
    28 Sep, 2010 om 12:43

    Wat mij opvalt is de Bouncepercentage met 62% zonder zoekfuctie en 1% met zoekfunctie. Is wel een erg groot verschil.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      28 Sep, 2010 om 13:35

      Nee, dat is heel logisch. Iemand die de zoekfunctie namelijk gebruikt zal minimaal een tweede pagina op je website bekijken, en dus niet bouncen.

    • Fitnessapparatuur zegt:
      05 Okt, 2010 om 15:56

      Dit lijkt me inderdaad vrij logisch

  • Korting zegt:
    12 Nov, 2010 om 15:59

    …of mensen die de zoekfunctie gebruiken blijven doorgaans langer op websites…

    Denk dat je dit moet testen door de zoekbalk tijdelijk weg te halen…

    Reageren

Reageren