Naar
boven

Verbeter je conversie met deze 5 bewezen sleutelprincipes voor je titels

Of het nu is voor je homepage, een productpagina, landingspagina, e-mail of een blogartikel als dit: je titel maakt een verschil.

In een webinar presenteerde MarketingExperiments.com hun belangrijkste bevindingen uit 15 jaar onderzoek naar titels

Wat maakt een titel effectief? Dat is de hamvraag waarop het webinar een antwoord geeft. Vertrekpunt is een experiment voor een website die mensen zoekt om enquêtes in te vullen. Die site had geen titel en bij MarketingExperiments.com gingen ze aan het testen met 10 titels.

En op basis daarvan, onderbouwd met vele andere voorbeelden, concluderen ze dat volgende 5 principes leiden tot een titel die beter converteert>

1. Titels met effect focussen in de eerste plaats op wat je bezoeker krijgt

Zorg dat het gaat over wat ze krijgen, niet over wat ze moeten doen.

Een makkie: gebruik gewoon het woord ‘Krijg’.
“Krijg je gratis e-book met 37 SEO-tips van experts”, in plaats van, “Vraag je gratis e-book met 37 SEO-tips van experts”.

Maar het is niet zozeer het woord ‘Krijg’ dat het verschil maakt. Ook al zal het effect hebben het woord ‘Krijg’ toevoegen, is niet de crux. Het gaat erom in je titel de focus te verschuiven van wat jij wil van je bezoekers (dat e-book van je downloaden) naar wat zij van jouw willen: tips om hoger te scoren in Google.

Kortom: Weet (of kom te weten) waarom mensen naar je website komen en geef het ze!

Titels met effect focussen in de eerste plaats op wat je bezoeker krijgt

Een goed voorbeeld ….

Titel met focus op krijgen: Google Drive

En verwijzend naar de titel van dit artikel: jij bent niet in de eerste plaats op zoek naar tips over titels, wel naar tips om je conversie te verbeteren.

Ja toch?

 

2.  Titels met effect sluiten aan bij de huidige motivatie van je bezoekers

Een account aanmaken of je aansluiten bij een community vertrekt ook weer vanuit wat jij wilt dat je bezoekers doen.

Maar zijn je bezoekers al zover? In welke stap van hun beslissingsproces zitten ze nu? Meedoen of een account maken vraagt direct om veel commitment van je bezoeker.

Volgend voorbeeld speelt duidelijk in op de motivatie meer geld overhouden, terwijl het hier eigenlijk gaat om een hypotheekverlaging.

Titels met effect sluiten aan bij de huidige motivatie van je bezoekers

 

3. Titels met effect maken hun punt vooraan

Als je je punt maakt aan het eind van je titel, dan faalt ‘ie, zo stellen ze bij MarketingExperiments.com na heel veel research vast.

Titels met effect maken hun punt vooraan

Check de titel van dit blogartikel ‘Verbeter je conversie met deze 5 bewezen sleutelprincipes voor je titels’ en de uitleg die ik erbij gaf: je bent niet in de eerste plaats geïnteresseerd in titels, wel in het verbeteren en verhogen van je conversie. Daarom kom je op dit blog, je wilt praktische tips om dat te doen.

 

4. Titels met effect zijn helder, niet clever

Eerder schreef ik hier ook al een artikel over: Zo geef je binnen 7 seconden antwoord op de 3 vragen die elke bezoeker van je website zich onderbewust stelt. (niet toevallig ook gebaseerd op resultaten van jarenlang onderzoek bij MarketingExperiments.com.

Het gaat hier om één van de grootste verschillen tussen old-schoolmarketing en webmarketing. Old-schoolmarketing gaat om aandacht trekken. Die krijg je met spitsvondige, lekker bekkende oneliners.

Maar, op het web gaat het om aandacht geven. Zie de 3 voorgaande sleutelprincipes voor titels: je website, e-mailcampagne, landingspagina gaat niet om jou, maar om de mensen die hem bezoeken of ontvangen. What’s in it for me, dat willen ze weten.

Titels met effect zijn helder, niet clever

Reclamemakers zullen zeggen saai. Maar die saaie titel zorgde wel voor 330% meer conversie. Saai?

Kortom: Maak je titel concreet!

 

5. Titels met effect worden visueel ondersteund

Kun jij deze titel lezen?

Titels met effect worden visueel ondersteund: NIBC

Dit, hoofdtitel en ondertitel, is meer visuele ondersteuning.

Titels met effect worden visueel ondersteund: Cegeka

Of dit …

Titels met effect worden visueel ondersteund: Apple Music

De man aan de piano maakt het voelbaar. En check ook eens welke van de vorige principes bij deze titel aansluiten?

 

Webinar How to write headlines that convert

Kijk hier het hele webinar met 34 titels en 12 experimenten als voorbeeld.

Wil je feedback op jouw titel, zet hem in de reacties

Kun jij meer conversie gebruiken?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mischa Verheijden
Mischa Verheijden is freelance content strateeg, webcopywriter, interviewer en storyteller. Vanuit de overtuiging dat ook online mensen van mensen kopen, helpt hij zijn klanten met online communicatie het vertrouwen winnen van de mensen die zoeken en willen kopen wat zij te bieden hebben. Zodat het klikt.
6 reacties op "Verbeter je conversie met deze 5 bewezen sleutelprincipes voor je titels"
  • Karel Geenen zegt:
    23 Sep, 2015 om 08:26

    Interessant artikel Mischa! Wat ik nog wil adviseren is om vooral te testen met titels. Want elke doelgroep reageert anders en door te testen kun je erachter komen wat voor jouw doelgroep het beste werkt.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      30 Sep, 2015 om 11:19

      Dankje Karel.
      Ondanks dat de sleutelprincipes vrij gebeiteld zijn, is het altijd verstandig te testen.

  • Alex Konijnenburg zegt:
    23 Sep, 2015 om 13:25

    Ik heb een spaanse sloffen shop met de ‘echte’ Spaanse sloffen (uit Spanje).

    Mijn titel is nu ‘ hoge kwaliteit fairtrade Spaanse sloffen’ ‘ bekijk ze hier’

    Ik heb nog niet echt een pakkende titel maar zat te denken in deze richting: ‘Krijg warme voeten met de echte Spaanse sloffen’
    (Wel of niet fairtrade erbij vermelden)?

    Feedback welkom.

    Thx alvast

    Gr Alex

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      30 Sep, 2015 om 11:18

      Alex, dank voor je reactie.

      Wat maakt Spaanse sloffen, buiten dat ze uit spanje komen natuurlijk, zo Spaans? Waarom wil ik die Spaanse en niet gewoon Hollandse pantoffels hebben.

      Met warme voeten zit je volgens mij al wel goed voor punt 1 focus op wat ze krijgen en punt 2 hun motivatie om te zoeken naar pantoffels.

      Ik lees ook dat je exclusiviteit hebt voor een merk Spaanse sloffen. Speel dat uit = beïnvloedingsprincipe Schaarste van Cialdini. Je noemt ook Keuringsdienst van Waarde, wat zeiden ze over de fabriek, waren ze positief en kun je dat gebruiken = beïnvloedingsprincipe Autoriteit van Cialdini. Link ook naar Uitzending gemist.

      Kun je daar mee verder?

  • Alex Konijnenburg zegt:
    30 Sep, 2015 om 13:38

    Hoi Mischa,

    Thanks voor de heldere feedback. Ik ga ermee aan de slag.
    Interessant die Cialdini principes.

    Gr Alex

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      30 Sep, 2015 om 13:57

      Graag gedaan Alex.
      Deel je hier de uitkomst van je noeeste werk :-)

Reageren