Naar
boven

Verleid je potentiële klant op het juiste moment: houd rekening met de customer journey

customer journey header

De teksten die je schrijft en plaatst op je website, moeten passen bij wat je doelgroep op dat moment wil. Je potentiële klanten bevinden zich namelijk in bepaalde fases, waarin ontdekken en oriënteren een grote rol spelen. Dit noemen we de customer journey. Hoe deel je de juiste kennis op het juiste moment, zodat je je doelgroep niet afschrikt maar begeleidt richting de conversie die jij voor ogen hebt? In dit artikel leg ik je uit met welke fases je te maken krijgt.

In welke fase is je bezoeker wanneer hij of zij geconfronteerd wordt met jouw teksten? Deze informatie is voor jou heel belangrijk, omdat het je helpt bepalen wat de inhoud van de betreffende tekst moet zijn. Je kunt iemand die nog aan het oriënteren is, bijvoorbeeld niet al verleiden tot een aankoop. Zo werkt het in alle fases. Ik neem ze even met je door!

De ‘ontdekkingsfase’

In de ontdekkingsfase zjin mensen nog niet per se op zoek naar gerichte informatie over een specifiek product of specifieke dienst. Kennis wordt gedeeld, bijvoorbeeld via social media, en de internetgebruikers hoppen van de ene website naar de andere. Slim is om je bezoekers in deze fase de informatie en tools aan te reiken waarmee ze zélf hun problemen kunnen oplossen. Je kunt bijvoorbeeld een blog bijhouden, over onderwerpen die te maken hebben met de dienst die je aanbiedt of de branche waarin je je bevindt. De blog van Karel Geenen is hiervan ook een voorbeeld: wij geven bezoekers graag de tips en tools die ze nodig hebben om zelf met online marketing aan de slag te gaan. We laten de lezers weten dat we beschikbaar zijn als ze hulp nodig hebben, maar dat is hier niet het meest belangrijk.

KG blog print screen

Hoe kom je erachter welke informatie nuttig is voor je bezoekers? Je kunt hiervoor natuurlijk een mindmap (woordenspin of iets soortgelijks) gebruiken, maar ook door je klanten te interviewen kun je verrassende informatie achterhalen. Gebruik ook de Google Webmaster Tools, de Google Search Console of Google Trends als je uitgebreid wil zoeken.

De ‘oriëntatiefase’

De ontdekkingsfase kan veranderen in de oriëntatiefase. In deze fase wil men meer weten over de producten en diensten die beschikbaar zijn. In deze fase geef jij andere informatie aan je bezoekers, en concentreer je je vooral op wat jouw bedrijf te bieden heeft. Waar staat je bedrijf voor, wat is je missie en/of visie, en hoe dragen je producten/diensten bij aan het behalen van een doel?

Op deze manier krijgen de bezoekers een gevoel bij jouw bedrijf en de dienstverlening, en kunnen ze (bij een positieve indruk) bewust kiezen voor jouw bedrijf.

De ‘beslissingsfase’

Dit is de fase waarin de bezoeker een beslissing neemt. Hier hoort bijvoorbeeld bij dat de bezoeker een vraag stelt op een forum of social media, of dat je veelgestelde vragen worden gelezen. Ook informatie over bezorgen en betalen kan de doorslag geven. Op basis van dit soort gegevens bepalen ze of het product interessant genoeg is om aan te schaffen of af te nemen. Om je potentiële klanten te helpen, is het daarom verstandig om heldere, transparante en complete informatie te geven over je werkwijze.

Hoe ontdek je welke informatie nog mist op je website?

  • Doe een beroep op de klantenservice en kijk welke behoefte vaak bij potentiële klanten naar voren komt.
  • Probeer te ontdekken waar jouw doelgroep de vragen stelt over producten/diensten die jij verkoopt. Deze info kun je gebruiken om te bepalen waar jouw content over moet gaan.
  • Gebruik de Webmaster Tools en Google Analytics voor uitgebreide gegevens.

De  fase na de aankoop

Wanneer je potentiële klant een echte klant is geworden, is het werk voor jou nog niet voorbij! Je kunt je klant nog van veel nuttige informatie voorzien, waarmee je een gevoel van binding creëert. Leg de klant bijvoorbeeld uit hoe het nieuwe product kan worden gebruikt, met welke andere producten het gecombineerd kan worden en voor ontvangst: wat kan de klant alvast doen voordat hij of zij het product thuisbezorgd krijgt?

Natuurlijk zijn dit slechts voorbeelden. Je kunt veel doen om het je bezoekers gemakkelijk te maken. Heb je hier wat hulp bij nodig? Dan kun je natuurlijk altijd even bellen met KG Bureau.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Bleumink-Spin
Lianne is Copywriter bij KG Bureau. Lianne is de nietmachine van KG Bureau. Iedere tekst die ze schrijft maakt ze tot een samenhangend geheel, zodat het past bij de wensen van de klant.
3 reacties op "Verleid je potentiële klant op het juiste moment: houd rekening met de customer journey"
  • Gustavo Woltmann zegt:
    05 Sep, 2016 om 15:22

    Dit is een interessante opvatting en opdeling in verschillende fasen… Maar hoe kom je nu net te weten waar je consument naar op zoek is en hoe weet je in welke fase die zich bevindt? Ik heb nog weinig ervaring met de Webmaster Tools en Google Analytics, hoe werken die juist?

    Reageren
  • Lianne Bleumink-Spin zegt:
    07 Sep, 2016 om 08:54

    Beste Gustavo,

    Bedankt voor je reactie! Het is inderdaad een heel proces om goed in beeld te krijgen waar je klant/bezoeker nu precies naar op zoek is. Het is slim om eerst goed te begrijpen hoe de verschillende tools precies werken, voordat ze je goed kunt inzetten.

    Bekijk deze links eens, misschien haal je hier nuttige informatie uit:
    https://support.google.com/analytics/?hl=nl#topic=3544906 < -- Google Analytics https://support.google.com/webmasters/?hl=nl#topic=3309469 <-- Google Search Console

    Reageren
    • Gustavo Woltmann zegt:
      08 Sep, 2016 om 15:30

      Hoi Lianne,

      bedankt voor de links, ik ga ze zeker en vast eens grondig bestuderen!

Reageren