Naar
boven

Waar kan ik PageRank voor gebruiken?

Vaak wordt PageRank op een verkeerde manier gebruik. Hieronder geven we uitleg over hoe PageRank volgens ons gebruikt moet worden.

U kunt PageRank gebruiken als een ‘rauwe’ indicatie van de linkpopulariteit

Meegerekend dat een PageRank de onderstaande aspecten meetelt met betrekking tot SEO:
– PageRank de anchor tekst niet meeneemt;
– De relevantie van de websites weglaat;
– Of de websites geflagged zijn voor spam;
– Of de daadwerkelijke pagina waar naar gelinkt wordt relevant is vanaf de linkende website.

PR geeft dus eigenlijk weer hoeveel linkjes er verkregen worden waarbij de belangrijkste websites hierin toonaangevend zijn. Dus wanneer grote websites als Facebook meer links krijgen, is de kans groot dat andere websites gedevalueerd worden met betrekking tot de PR. Daarom is Google.com van een PR10 naar een PR9 gegaan. En wat daar gebeurt, is dat de belangrijkste websites de grenzen bepalen.

Pagerank kan handig zijn voor andere analyses

Meten is weten op het internet. Zo bestaat er ook een MozRank(mR), gemaakt door SEOmoz. Dit is een indicator over hoe goed een pagina het doet met betrekking tot de echte PR (let op: dit is een indicatie). Normaliter is het zo, dat deze niet ver van elkaar af staan. Wanneer er dus een mR 6 en een PR3 is, is dat een beetje verdacht. Dit zou erop kunnen wijzen dat de mR meer geüpdatet is ten opzichte van PR. Maar omdat de toolbar PR nog geen update heeft doorgevoerd, er nog een verschil zichtbaar is.

Historie is belangrijk

Wanneer u ziet dat een website eerst een PR6 en nu een PR7 heeft u een inside info met betrekking tot de historie. Die kunt u checken bij SEOmoz Historical PageRank (http://www.seomoz.org/toolbox/pagerank). Daarnaast weergeeft het soms een penalty. Wanneer een website (enorm) gedaald is in PR, kan dit duiden op een penalty van Google.

Waar moet PR niet voor gebruikt worden?

Gebruik PR niet om de zoekresultaten te begrijpen/valideren. Het komt vaak voor dat dit gebeurt, wanneer u bijvoorbeeld kijkt naar de resultaten binnen in zoekmachines en naar de hoogste website. Denk dan niet: ‘Die zou wel de hoogste PR hebben’. Dat is namelijk niet hoe zoekmachines werken. PageRank is misschien voor 5% verantwoordelijk voor uw positie in Google.

Link prospects

Ook raden we u af om PR te gebruiken als de maatstaaf voor het beoordelen van uw ‘link prospects’ (pagina’s waarop u een link kunt krijgen). In vele gevallen hoor ik dat mensen een linkplaatsing kunnen krijgen op een pagina die zij niet goed vinden. cnn.com/voorbeeld/12345 heeft een PR van 0. Wil ik die link wel? Natuurlijk wilt u die link! Denk bij aan het verkrijgen van links aan domein autoriteit, is hij relevant, komen er mogelijk bezoekers van deze pagina, geeft deze pagina mij een goede anchor tekst mee? Dat zijn de vragen die u zich moet stellen bij een ‘link prospect’, iets wat PR volledig overbodig maakt en dus geen relatie heeft met linkbuilding. U kunt het wel meenemen wanneer het gaat om het checken van een penalty, door middel van Historical PageRank.

Niet als KPI

Neem PageRank niet mee als een Key Performance Indicator (KPI). Als iemand zijn of haar PR wil verbeteren, dan verklaar ik diegene voor gek. Mits diegene dit artikel nog niet heeft gelezen. Want het verbeteren van een PR brengt u geen nieuwe bezoekers, zal niets toevoegen aan uw conversieratio, maakt de website niet relevanter voor uw bezoeker, brengt u geen extra Twitter volgers of Facebook likes, het zal uw leven niets beter maken! Het is nutteloos om Pagerank te gebruiken als KPI. Goede KPI’s zijn:
a. Bounceratio
b. Bezoekersaantallen
c. Conversieratio
d. Omzet

Tot slot

Iets wat vaak door elkaar word gehaald is dat PageRank enkel voor pagina’s is. Dat is logisch, want het staat in de naam! Toch? PageRank rankt alleen de pagina. Wanneer iemand u dus vertel dat hij een PR6 domein heeft, kunt u die vertellen dat dat een onjuiste weerspiegeling is. Het zou zo kunnen zijn dat de homepage een PR6 heeft. Dat is enkel de PR van de homepage, niet alleen van de gehele website. Dit kan daarom van elkaar verschillen. De PR van een interne pagina kan hoger zijn dan de PR van de homepage. Het omschrijft simpelweg niet hoe belangrijk uw domein is. Zegt iemand dat wel, dan raden we aan dit artikel te lezen.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
Wees de eerste die reageert!

Reageren