Naar
boven

Webshop software Magento: een introductie

Magento is een e-commerce platform, ofwel: software om een webshop mee te maken. Het is open source, de Community versie is gratis en het is eenvoudig uit te breiden met meer functionaliteit en te koppelen aan andere systemen zoals een boekhoudpakket, voorraadsysteem, klantensysteem of e-mailmarketing pakket.

Magento is een Amerikaans product dat sinds de lancering in 2008 een enorme vlucht heeft genomen. Het is inmiddels ook onderdeel van grootmacht eBay waaronder bijvoorbeeld ook PayPal en Marktplaats.nl vallen. Ondanks de Amerikaanse basis is het wel vanaf het begin neergezet als internationaal systeem, waardoor er standaard voorzieningen zijn voor internationalisatie en localisatie (zoals taalpakketten en lokale betaalsystemen).

Maak eenvoudig een productcatalogus

Magento is gebruiksvriendelijk genoeg om zelf eenvoudig een productcatalogus aan te maken, je producten toe te voegen en te beheren. Je kan een product specifieke eigenschappen meegeven, één of meerdere afbeeldingen en bezoekers van je site kunnen de site reviewen of op hun wensenlijst plaatsen. Ook kunnen bezoekers gebruik maken van productfiltering en zelf product vergelijkingen maken. Magento is echter ook krachtig genoeg om producten automatisch in te laden via tekst of excelbestanden of dit zelfs volledig te automatiseren met een ERP pakket.

Orders in eigen beheer

Komen er bestellingen binnen (dat is wel de bedoeling natuurlijk ;)), dan kun je in de Magento backend alle orders beheren, facturen aanmaken, verzendingen aanmaken en eventueel creditnotas. Van elke klant wordt een compleet profiel opgesteld waarin o.a. de orderhistorie en alle communicatie opgeslagen kan worden.

Ruim 60 Nederlandse extensies mogelijk

Voor ons land zijn er ruim 60 specifiek Nederlandse extensies die Magento bijv. koppelen aan Nederlandse logistieke diensten of betaaloplossingen zoals iDeal. Ook kun je in Magento automatisch een EU VAT controle laten plaatsvinden als je een Business to Business webshop hebt en ook is Magento al klaar voor de nieuwe Europese cookie wetgeving: boven je site kun je een melding plaatsen waar gebruikers om toestemming zal worden gevraagd voor het plaatsen van cookies.

Marketingmogelijkheden

Standaard heeft Magento ook veel marketingmogelijkheden: je kan (automatisch lijsten met) kortingscodes aanmaken en de meest uitgebreide kortings regels verzinnen zoals “Geef korting op alle gele producten in categorie B van merk X wanneer er in de winkelmand een product zit van categorie C dat blauw is”. Om al deze acties door te meten is er uiteraard ook standaard een integratie beschikbaar met Google Analytics en Google Website Optimizer voor het testen van je site.

Beginners èn gevorderden

Voor de beginners die op zoek zijn naar een eenvoudige webshop is er ook Magento Go, een door Magento zelf gehoste (SaaS) oplossing voor Magento en sinds een tijd ook prima geschikt voor de Nederlande markt door o.a. het Nederlandse taalpakket en de integratiemogelijkheid van iDeal. Voor deze versie betaal je een maandelijks bedrag aan Magento.

Voor de power-users is er ook de Magento Enterpise editie. Deze is in de basis gelijk aan de Community versie maar heeft 34 extra modules met veel extra mogelijkheden voor beheer, marketingacties en ook extra performance welke allemaal vaak erg handig of vereist zijn bij de wat grotere webshops. Denk aan vergaande klantsementatie, automatische gerelateerde producten of e-mail marketing reminders. Daarnaast (en niet onbelangrijk voor de doelgroep) krijg je op deze editie support en garanties vanuit Magento Inc., iets wat je bij de community versie niet krijgt.

Doordat je van de ene versie naar de andere kan overstappen is Magento vaak een veilige keus: of je nu een kleine shop bent of al een grotere: Magento is altijd klaar om met je mee te groeien.

Enkele Nederlandse Magento sites:

  • dixons.nl
  • hunkemoller.nl
  • primera.nl
  • shop.klm.com
  • groupdeal.nl
  • claudiastrater.com
  • score.nl
  • amsterdamgold.com

Magento in cijfers

  • Magento is wereldwijd en in Nederland het meest geïmplementeerde platform.
  • Er draaien meer dan 3.000 webshops in Nederland op Magento, waaronder honderden op de Enterprise editie.
  • In het laatste jaar is het aantal forumleden op Magento.com gegroeid van 350.000 naar meer dan 1.100.000.
  • Er zijn ruim 5000 uitbreidingen (extensies) beschikbaar.
  • In Nederland zijn zeer veel bedrijven actief met Magento, waaronder 22 officiële partners.
  • In Google word meer gezocht op ‘Magento’ dan op het woord ‘e-commerce’.

Meer info?

Laat in de comments weten over welke aspecten rondom Magento je meer wil weten. Als ik een kort antwoord heb zal ik direct een reactie plaatsen, verdient het een uitgebreider antwoord dan zal ik er binnenkort hier op karelgeenen.nl een nieuw artikel over plaatsen.

Bekijk ook deze websites voor meer informatie:


Geschreven door Guido Jansen, cognitief psycholoog en eBusiness consultant bij ISM eCompany. Hij legt zijn focus op de gebruikersomgeving van het Magento e-commerce platform en houdt zich bezig met conversie optimalisatie d.m.v. Usability en Online Persuasion technieken.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gastschrijver
Wil jij ook bloggen voor Karelgeenen.nl en jouw kennis delen met meer dan 15 000 nieuwsbrief abonnees? Bekijk hier onze voorwaarden en neem contact op met Coen via coen@karelgeenen.nl!
11 reacties op "Webshop software Magento: een introductie"
  • Dominique Meijnen zegt:
    23 Nov, 2012 om 16:58

    Zelf lijkt Magento me ook één van de betere systemen alleen vind ik dit een beetje heel pro Magento geschreven. Graag wat meer objectiviteit, nadelen en vergelijkingen met andere systemen.

    Reageren
  • Remko zegt:
    25 Nov, 2012 om 16:22

    Om eerlijk te zijn zie ik niet echt voordelen die specifiek pro-Magento zijn. De meeste genoemde features mbt orders, producten, extensies en marketing zijn in zat andere ecommerce systemen te vinden (mijn favoriet is Drupal icm Ubercart).

    Daarnaast is mijn ervaring dat Magento traag is (met name Community Edition) is en het al gauw ingewikkeld wordt wanneer je iets wilt dat niet standaard in Magento ingebakken zit. Soms zijn er extensies voor (niet altijd even goed) maar hiervoor moet vaak behoorlijk betaald worden. En ik vind het onvoorstelbaar dat Magento Community van zichzelf niet eens een fatsoenlijke manier heeft om orders te editten (het kan wel, maar zeer basic). Allemaal wel belangrijke keerzijdes. Duurdere Magento paketten (zoals Go en natuurlijk Enterprise) schijnen beter te zijn, maar daar moet je dan weer behoorlijk voor betalen.

    Persoonlijk ben ik (veel) groter fan van Drupal ecommerce systemen (met name ervaring met Ubercart). Het grappige is dat Drupal natuurlijk van zichzelf helemaal niet is gebouwd voor ecommerce, maar de vele (gratis!) modules maken het zeer geschikt. Gebruik van het ecommerce systeem is ook gratis etc. En naar onze behoeften kan ik veel meer met Drupal dan met Magento,

    Ik moet toegeven dat ik alleen ervaring heb met Magento Community, maar mijn ervaring daarmee is dus dat het inflexibel, traag en duur is (modules etc.).

    PS Er zit een spelfout in het onderste stukje over de auteur: “Magente”.

    Reageren
  • Frederik zegt:
    25 Nov, 2012 om 22:59

    CMS mogelijkheden en trage community version zijn de grootste struikelblokken. Het eerste kan opgelost worden met een Drupal integratie, het tweede met een betere Magento hoster.

    Ben je actief in meerdere landen (=meerdere store views), dan schiet enkel nog Magento over als e-commerce systeem.

    Reageren
  • Guido Jansen zegt:
    26 Nov, 2012 om 11:09

    Dank voor jullie reacties!

    @Dominique: Dit artikel was dan ook bedoeld als een introductie van Magento, niet als vergelijking tussen verschillende shopsystemen. Wellicht komt dat nog in een toekomstige blogpost.

    @Remko voor orders editen zijn ook bij Magento extensies beschikbaar, wat dat betreft werkt de open source community daar net zoals bij Drupal: als er ergens behoefte aan is kan iedereen er een extensie voor maken. Net zoals er vele e-commerce extensies zijn voor Drupal.

    Je noemt ook dat bij Drupal veel zaken gratis zijn en bij Magento betaald. Dat komt denk ik door zowel de doelgroep als dat het om een ander product gaat. De doelgroep voor Magento is veel specifieker gericht op de ‘betere’ webshops, niet de mom & pop stores. Daarnaast draait het op een website (Drupal) niet per definitie om geld verdienen, maar op een webshop (zoals Magento) wél. Dat betekend ook dat (gemiddeld genomen) de mensen met een shop ook meer te besteden hebben dan iemand met een site. Een Magento ontwikkelaar kan dus ook meer geld voor zijn extensie vragen dan een Drupal ontwikkelaar en over het algemeen (uiteraard niet altijd) komt dit de kwaliteit van de extensie wel te goede.

    @Remko/Frederik: Magento is zeker een relatief zwaar pakket wat een goed ingerichte server vereist, maar als je weet wat je doet kunnen ook Magento pagina’s binnen de 1,5s op het scherm van de bezoeker staan. Maar dan moet je inderdaad wel weten wat je doet, er valt een hoop winst te behalen met het tunen van Magento, je templates en de server waar Magento op draait. Mochten jullie daar tips voor zoeken heb ik daar op mijn eigen site nog een uitgebreide post over geschreven: http://www.gxjansen.com/101-ways-to-speed-up-your-magento-e-commerce-website.

    @Frederik
    CMS mogelijkheden binnen Magento zijn beperkt als je dat vergelijkt met full-blown CMS systemen zoals Joomla/Drupal/Wordpress, maar daar is Magento dan ook niet voor bedoeld (net zoals die CMS systemen standaard niet uitgerust zijn voor e-commerce). De CMS functionaliteiten zijn meestal ruim voldoende voor webwinkeliers, is er vraag naar meer dan is Magento wel te integreren met bovenstaande CMS systemen. Hier zijn al goede extensies voor beschikbaar.

    Reageren
  • Peter Middelhoek zegt:
    28 Nov, 2012 om 12:16

    Als eigenaar van een webdesignbureau deel ik graag even mijn ervaring. We zijn ongeveer 1,5 jaar geleden aan de slag gegaan met Magento. We hebben nu ongeveer 15 Magento shops draaien en ik ben daar zelf veel tijd mee bezig geweest.

    Magento = compleet, uitgebreid, schaalbaar
    In basis een prachtig pakket waarvoor talloze uitbreidingsmogelijkheden goed verkrijgbaar zijn in de vorm van plugins.
    Het wordt dus zeer breed ondersteund.

    Als feedback van klanten hoor ik echter vaak dat ze het niet zo gebruikersvriendelijk vinden, het werkt niet intuitief. Je kunt allerlei velden invoeren die geen resultaat geven als de theme die je gemaakt hebt dit niet ondersteund. Verder worden er voor dezelfde zaken verschillende benamingen gebruikt, bijv. het instellen van de URL heet de ene keer ‘URL key’, dan weer ‘SEF URL identifier’ en zo zijn er nog meer benamingen voor in omloop.

    Als webdesigner biedt het veel mogelijkheden en kun je vrijwel elke klant-wens integreren. De daadwerkelijke uitvoer is wel ingewikkeld omdat je een zeer diepe kennis van Magento nodig hebt om bepaalde zaken te regelen. Het is heel tijdrovend ontwikkelen.

    Ik heb nu gekozen om m’n beeldveld te verruimen en te kijken naar andere gebruikersvriendelijke systemen. Woocommerce en Prestashop zijn wel kanshebbers.

    Reageren
  • Guido Jansen zegt:
    28 Nov, 2012 om 12:19

    Bedankt voor het delen van je ervaringen Peter!

    Reageren
  • Ron zegt:
    28 Nov, 2012 om 18:07

    Kun je iets zeggen over de geboden ondersteuning? Ik werk nu met shopfactory en ben over de software op zich redelijk tevreden. Als daar echter een technisch probleem optreed kom je bij een helpdesk terecht die niet verder komt dan “probeer alles eens opnieuw te installeren” en wordt je vervolgens verwezen naar een gebruikersforum in plaats van naar een productspecialist.

    Reageren
  • Guido Jansen zegt:
    29 Nov, 2012 om 12:30

    Hoi Ron,

    Dat hangt af van de Magento versie die je gebruikt. De community versie is gratis en kun je ‘as is’ gebruiken. Magento levert daar zelf geen support op. Wel zal het in de meeste gevallen zo zijn dat je Magento niet zelf neerzet maar dit laat doen door een Magento implementatie partij (al dan niet een officiële partner) en daar kun je uiteraard wel een SLA afsluiten.

    Ook voor Magento Go (de SaaS versie) is er geen helpdesk die je kan bellen en zijn er enkel online resources die je kan raadplegen.

    In het geval van Magento Enterprise is er wel een SLA die je afsluit met Magento en kun je gebruik maken van de Magento Expert Consulting Group. Magento Enterprise zal ook altijd geïmplementeerd worden door een Magento partner dus ook daar kun je dan een SLA afsluiten voor support.

    Daarnaast zijn er ook wel bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in Magento Support. Die doen dus geen implementaties, maar daar kun je gewoon een strippenkaart kopen en tickets indienen.

    Is dat een antwoord op je vraag? :)

    Reageren
    • Ron zegt:
      29 Nov, 2012 om 12:46

      Dankjewel Guido,

      Helemaal duidelijk!

  • Guy zegt:
    01 Dec, 2012 om 16:20

    Even mijn reactie als webhost provider.

    Magento is waarschijnlijk het beste webshop pakket dat nu beschikbaar is, zeker als je in ogenschouw neemt dat er ook uitgebeide cms functies in zitten. Zijn modulaire opbouw, zowel in de code als ook in de database, is ongekend. plug-ins zijn door iedereen (ervaren en onervaren gebruikers) te integreren. Hierbij opmerkend dat dit niet altijd opgaat, maar voor het leeuwendeel van de extensies wel. Ook dit wordt veroorzaakt door de modulariteit en de object structuur waarmee Magento is gemaakt. Concurrerende systemen vragen vaak aanpassing van de basis code. Bij Magento gebeurt dit nooit. Een plug in vult een basis functionaliteit aan of vervangt een basisfunctionaliteit. Dat is het mooie aan het hele systeem.
    Maar ….. Dit alles heeft ook zijn keerzijde. Magento is erg complex. Regulier gebruik is vaak erg omslachtig voor beginners, maar ook gevorderde beheertaken gaan vaak gepaard met lang zoeken voordat je het gevonden hebt. en het is een zeer uitgebreid systeem.
    Magento is ook erg zwaar en vergt specialistische kennis om het optimaal te kunnen draaien. Magento draaien op een simpel webhosting pakketje is zeer zeker af te raden. Dat gaat je posities kosten in Google. Wil je Magento draaien, zorg dan voor een eigen (virtuele) server of raadpleeg een specialist. Die heb je echt nodig.

    Ben je echter wat langer bezig met Magento, dan zweer je erbij (ik in ieder geval). Het loopt mijlenver voor op andere webshop systemen. Heb je ervaring met andere systemen, dan lijkt het heel erg omslachtig werken en heb je lang nodig om te wennen. Overigens is het migreren van data van andere systemen naar Magento een horror verhaal. Ik heb het talloze keren mogen doen, maar iedere keer was het weer een drama en kostte het klauwen vol met geld om alle data overgezet te krijgen.

    Noot! Magento Community editie is een heus enterprise class systeem. Het is daarmee het enige gratis enterprise class systeem in zijn categirie.

    Reageren
  • Kevin zegt:
    05 Dec, 2012 om 15:34

    Even kort mijn ervaringen,

    Voordelen van Magento:

    – ENORM uitgebreid
    – Zeer veel fantastische (gratis en betaalde) extensies
    – Belachelijk veel templates/designs beschikbaar
    – Perfect voor SEO

    Nadelen van Magento

    – Traag als dikke poep, tenzij dikke server
    – Geen support + inactieve community
    – Gaat soms kapot. Gewoon, omdat. Magento is echt een gevoelig beestje. Zelfs de kleinste aanpassingen kunnen de hele shop op de kop gooien.

    Ondanks veel nadelen blijft Magento hét platform to go to. Flexibel en belachelijk uitgebreid. Magento heeft functies waar Prestashop en andere concurrenten alleen maar van kunnen dromen.

    Reageren

Reageren