Naar
boven

Zo maak je jouw website geschikt voor slechtzienden!

Help slechtzienden tijdens hun websitebezoek, concrete tips

In Nederland wonen naar schatting bijna een miljoen visueel beperkten. Dat zijn mensen met een zicht tussen de 0 en 50%. Deze mensen kunnen op maar weinig websites terecht. Door jouw website geschikt te maken voor slechtzienden help je hen, vergroot je je doelgroep en train je jezelf om je website gebruiksvriendelijker te maken!

Voor mijn werkzaamheden voor het vakblad Checklist Webwinkel raakte ik onlangs in gesprek met een belangenbehartiger voor slechtzienden. Je website geschikt maken voor slechtzienden hoort bij maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar het is ook een geweldige manier om je website te optimaliseren. Want wat blijkt: Google robots en hulpsoftware voor slechtzienden verschillen niet veel van elkaar. Logisch, omdat gebruiksvriendelijkheid ook voor Google een belangrijke pijler is. Hierbij de lessen die ik heb meegekregen. 

Onder een vergrootglas

Een deel van de slechtzienden gebruikt zogenoemde vergrotingssoftware. Met deze tool kunnen zij een pagina bijvoorbeeld met 500% vergroten. De tool zoomt extreem in, waardoor een klein deel van het scherm wordt getoond. Je website moet dus een eenvoudige indeling hebben.

Om het gebruiksgemak verder te vergroten is het belangrijk iedere pagina een uniforme uitstraling te geven en vaste elementen op dezelfde plek terug te laten komen. Dat is natuurlijk ook goed voor de bezoekers met normaal zicht.

Voorleestool

Andere blinden en slechtzienden maken gebruik van zogenoemde screenreaders. Deze software leest de inhoud van een site voor. De gebruiker beslist zelf wat er wordt voorgelezen: alles of bijvoorbeeld alleen de tussenkopjes.

Geef koppen de juiste HTML code

Een slechtziende zal de teksten op jouw website ongeveer hetzelfde benaderen als een persoon met normaal zicht: hij scant dankzij zijn vergroot- of voorleessoftware eerst de tussenkoppen. Daarom is het belangrijk de tussenkoppen een header tag mee te geven.

Geef links omschrijvende informatie mee

De hulpsoftware focust zich vaak alleen op links, zorg er daarom voor dat links waardevolle informatie bevatten. Dit kan op twee manieren:

De beste methode is een beschrijvende ankertekst (anchor text) te gebruiken.

Dus niet: ‘klik hier‘ voor de algemene voorwaarden, maar direct: ‘algemene voorwaarden‘. Anders heeft de slechtziende bezoeker geen flauw idee waarop hij klikt. Analyseer de hyperlinks op je website en breng die terug tot de kern van het doel.

Alternatief is het toevoegen van een link title tag (link attribute).

Deze tag geeft de omschrijving weer in de vorm van een pop-up als je over de link scrolt. Ook wordt de link title tag vaak voorgelezen door de hulpsoftware, maar niet altijd. De tag voeg je als volgt toe aan een link:

<a href=”https://www.voorbeeld.nl/” title=”Omschrijving”>Ankertekst</a>.

Als het echt belangrijke informatie betreft, bijvoorbeeld een waarschuwing, moet je altijd kiezen voor de beschrijvende ankertekst. De link title tag gebruik je wanneer de tekst van de link niet veel uitleg geeft (bijvoorbeeld: ‘klik hier‘) of wanneer de tekst van de link niet volledig getoond kan worden, zoals in de afbeelding hieronder.

Voorbeeld van het gebruik van title tags als URL's niet volledig getoond kunnen worden

Bron

Als de link title tag geen nieuwe informatie geeft is het ook niet zinvol om deze te gebruiken!

Geef afbeeldingen een beschrijvende bestandsnaam en alt-tekst

Afbeeldingen zijn een ander verhaal: de software leest de afbeeldingsinformatie op. Denk daarbij aan de alt-tekst en de bestandsnaam van de afbeeldingen. Een afbeelding op je website met de titel DSC012 zegt dus niets. Verwijst een afbeelding naar een pagina, beschrijf dan in de alt-tekst het doel van de verwijzing.

Training voor jezelf

Vertel je verhaal kort, maar krachtig, loop pagina’s na en schrap onnodige teksten, geef afbeeldingen concrete beschrijvingen en pas links en buttons aan. Het bijkomende voordeel: Google zal er ook blij mee zijn!

De beste test of je website geschikt is voor slechtzienden is door deze te laten bezoeken en beoordelen door slechtzienden. Winkeltoegankelijkheid Nederland kan je hierbij helpen. Je kunt hiervoor contact opnemen via wtned.nl 

Heb jij nog meer tips, laat dan zeker even je reactie achter.

Succes met het gebruiksvriendelijker maken van je website!

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Auke Bullema
Als redacteur werkt Auke Bullema sinds de oprichting voor het vakblad Checklist Webwinkel. Checklist Webwinkel is een tweewekelijks magazine vol praktische artikelen voor ondernemers die een webwinkel gaan starten en webwinkeliers die willen professionaliseren.
5 reacties op "Zo maak je jouw website geschikt voor slechtzienden!"
  • Cor zegt:
    24 Jun, 2015 om 11:29

    Goed stuk! Je ziet wel eens websites met een knop om alles hoogcontrast te maken. Is dat achterhaald?

    Reageren
  • Jaap van de Putte zegt:
    24 Jun, 2015 om 13:14

    @Cor: een knop voor hoogcontrast lijkt mij een beetje het paard achter de wagen spannen. Stel je bent wat ouder, niet zo digitaal vaardig en minder goed ziend. Denk je dat zo iemand bedenkt ‘Oh ik kan het slecht zien, laat ik eens gaan zoeken naar een knop hoog contrast’. De oplossing is te zorgen dat het contrast voldoende is (contrastratio 4,5 voor gewone tekst). Ook dat helpt overigens in je ranking. Tegenwoordig meet Google ook de contrastwaarde en krijg je in de Search Console een waarschuwing als het contrast onvoldoende is.

    Reageren
  • Jaap van de Putte zegt:
    24 Jun, 2015 om 13:16

    Leuk leesbaar artikel, Auke. Het title-attribuut wordt meestal niet voorgelezen. En is daarnaast vrijwel nooit nodig, mijns inziens. Het wordt veel te vaak ten onrechte gebruikt, bijvoorbeeld – zoals je al aangeeft – door de alt-tekst te herhalen.

    Reageren
  • wim moons zegt:
    30 Jul, 2015 om 12:03

    Ik zou adviseren een CMS te gebruiken dat een goed toegankelijke website produceert, WordPress bijv.

    Reageren
  • Ferry zegt:
    06 Aug, 2015 om 16:25

    Nog een tip voor een heel andere groep mensen: zet geen rode tekst op den groene achtergrond of andersom. Veel kleurenblinden kunnen geen rood van groen onderscheiden en die zien dus een egaal vlak zonder tekst.

    Reageren

Reageren