Naar
boven

3 inspiratiebronnen voor blogartikelen

Elke blogger heeft het al wel eens meegemaakt. Gebrek aan inspiratie. Zelf ben ik daar al meerdere keren mee geconfronteerd. Zeker wanneer je al heel wat artikelen hebt geschreven kan dit een probleem worden (op dit moment heb ik meer dan 600 artikelen gepubliceerd).

Uiteraard probeer ik de inspiratieloze dagen tot een minimum te beperken. En in de loop der jaren heb ik daar een aantal “bronnen” voor verzameld. Hieronder vind je een 3-tal van die bronnen.

1: Fora

Eén van de bronnen waar ik regelmatig inspiratie uit op doe is van diverse fora. Je vindt daar vaak de meest uiteenlopende vraagstukken. Theoretisch gezien zou ik de vragen ook op het forum zelf kunnen beantwoorden, soms doe ik dat ook, maar eigenlijk vind ik dat zonde.

Enerzijds is het lastig om een uitgebreid antwoord te geven en middels een forumreactie echt dieper in te gaan op een onderwerp. Anderzijds is het content wat je op andere websites schrijft wat natuurlijk ook prima op je eigen blog kan staan.

Begrijp me niet verkeerd, fora zijn prima en moeten ook zeker blijven bestaan. Maar wanneer een antwoord zo uitgebreid is maak ik er liever een artikel van.

Het voordeel van fora is dat je inspiratie op doet rond zaken waar jouw doelgroep zich ook echt mee bezighoudt. Je kunt er namelijk vanuit gaan dat wanneer één iemand een bepaalde vraag heeft, er meerdere mensen zijn die op een antwoord wachten.

2: Keywordtool

Natuurlijk bloggen we voor onze lezers. Maar met welke problemen of vraagstukken zitten je lezers? Deze vragen vind je op fora, zoals we hierboven hebben gelezen, maar ook op Google!

Of beter, binnen de keywordtool van Google. Een bijkomend voordeel is dat je meteen de juiste zoekwoorden te pakken hebt, en dus ook weet dat je verkeer van de zoekmachines kunt verwachten met een dergelijk artikel.

3: Interne zoekmachine

Jouw bezoekers zoeken op Google, maar zeer waarschijnlijk ook binnen je eigen website. En die zoekopdrachten zijn met Google Analytics ook perfect te meten. Hoe je dat kunt doen lees je hier: interne zoekopdrachten meten met Google Analytics.

Ook hier kun je weer voldoende inspiratie op doen, en heb je wederom het voordeel dat je zeker weet dat bezoekers ook daadwerkelijk op die informatie op zoek zijn.

Andere bronnen?

Uiteraard zijn er nog tal van andere bronnen. Een deel daarvan bewaar ik voor het moment dat ik weer eens geen inspiratie heb, zodat ik er weer een artikel over kan schrijven ;-).

Uiteraard ben ik ook erg benieuwd naar de verschillende inspiratiebronnen die jullie gebruiken! Ik zie ze dan ook graag tegemoet in de reacties hieronder.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
2 reacties op "3 inspiratiebronnen voor blogartikelen"
  • Eyeinorange zegt:
    25 Jan, 2011 om 11:21

    Twitter is voor mij soms een inspiratiebron. Waar houden mensen in mijn timeline zich mee bezig? En dan niet mensen die hetzelfde doen als ik..

    Reageren
  • Derk zegt:
    31 Jan, 2011 om 12:05

    Indien je over actuele zaken wil bloggen: Google alerts! Zo weet je wat er die dag speelt, als blogger kan je er direct op inspelen.

    Reageren

Reageren