Naar
boven

5 tips om je e-mailmarketing te verbeteren

Email-Marketing-tipsAfgelopen week (16 september) werd het Copernica Summit gehouden in Utrecht; een inspirerende dag georganiseerd door Copernica met uiteraard als hoofdthema e-mailmarketing. Als partner van Copernica was KG Bureau er weer bij om o.a. de laatste e-mailtrends mee te krijgen en natuurlijk ook om inspiratie op te doen voor e-mailcampagnes voor onze klanten. Hier deel ik graag een vijftal learnings om jouw e-mails te verbeteren.

1. Gebruik een prikkelende onderwerpzin voor je e-mail

De onderwerpzin van je e-mail is in eerste instantie het belangrijkste onderdeel om te optimaliseren. Je wilt hiermee uiteraard mensen prikkelen om je e-mail te openen. Een paar tips vanuit de Copernica Summit:

  • Gebruik liever niet een standaardzin als ‘Nieuwsbrief september 2014′. Dit zegt uiteraard niets over de inhoud van je e-mail en spreekt daarom in veel gevallen niet genoeg aan om de nieuwsbrief te openen. Probeer je lezers te prikkelen door een onderwerp of artikel uit je e-mail te pakken en daar een aansprekende titel van te vormen. Bijvoorbeeld:

Onderwerpzin e-mailnieuwsbrief tips3

  • Stel je ontvangers een vraag waarvan je weet dat ze geïnteresseerd zijn in het antwoord. Het antwoord op die vraag staat uiteraard vervolgens in de inhoud van je e-mail of je verwijst naar een (blog)artikel of pagina waar het antwoord wordt gegeven.

 

  • Maak gebruik van maximaal 50 tekens inclusief spaties voor de onderwerpzin om volledige vertoning in de meeste e-mailbrowsers te garanderen.

 

  • Met de toename van mobielgebruik is het echter aan te raden om gebruik te maken van slechts 15 tekens voor optimale mobiele weergave, of in ieder geval het belangrijkste van je onderwerp vooraan in de eerste 15 tekens te vermelden. Volgens het Nationaal e-mail onderzoek 2013 gebruikt 45% van de Nederlanders een smartphone of tablet om hun e-mail te lezen. De verwachting is dat dit alleen maar verder zal toenemen.

 

  • Personaliseer niet te vaak. Mensen willen graag persoonlijk en direct aangesproken worden, maar als je de naam van de ontvanger in elke e-mail terug laat komen verliest het zijn waarde en werkt het juist averechts.

 

2. Wees creatief met je call-to-actions

In feite zijn je call-to-actions het tweede belangrijke element uit je e-mail. Je wilt natuurlijk dat men iets met jouw e-mail(nieuwsbrief) gaat doen.

Maak daarom gebruik van duidelijke en creatieve call-to-actions in je links/buttons om je lezers te stimuleren om door te klikken. Varieer hier het liefst ook in, zodat niet overal standaard bijvoorbeeld ‘Lees meer’ staat. Hieronder een aantal voorbeelden van call-to-actions waarmee je zou kunnen variëren:

  • Bekijk onze tips over ”¦
  • Bestel nu uw kaarten
  • Meld je nu aan
  • Meld je aan voor ”¦
  • Vraag een offerte aan
  • Neem contact met ons op
  • Leer zelf ”¦ toe te passen
  • Etc.

Laat je creativiteit spreken!

 

3. Voeg een ‘catch all’ toe onderaan de e-mail

Met een ‘catch all’ bedoelden de e-mailspecialisten van Qamel een verzameling van links onderaan in de footer van de e-mail. Naast de gebruikelijke contactgegevens, afmeldknop en social media buttons kun je hier namelijk nog meer informatie in de footer kwijt.

Maak daarom bijvoorbeeld nog drie kolommen in je footer aan met elk een vijftal links naar artikelen op je website (die je nog niet had uitgelicht). Door de diverse content/artikelen die je middels die links aanbiedt ‘vang’ je als het ware alsnog de ontvangers die niet geïnteresseerd waren in de uitgelichte artikelen of onderwerpen uit de e-mail.

E-mail tips catch all
Bron

Het kan interessant zijn om bij te houden op welke links je lezers klikken uit deze catch all. Zo kun je namelijk achterhalen waar men nog meer in geïnteresseerd is. Daarop kun je dan eventueel nog meer artikelen over schrijven en/of in een volgende e-mail aandacht aan besteden.

4. Optimaliseer de e-mailafbeeldingen

Allereerst de vraag: ‘Moet je wel of niet afbeeldingen toevoegen aan e-mailcampagnes?’ Het antwoord daarop is: ‘Gewoon doen!’

Ik hoor wel eens om me heen dat je zo min mogelijk afbeeldingen in een e-mail moet gebruiken; het liefst helemaal geen. Dat komt de laadtijd ten goede en veel mensen hebben afbeeldingen standaard uitgeschakeld staan.

Dat kan wel zijn, maar afbeeldingen trekken wel de aandacht en brengen veel sfeer over. Persoonlijk kan ik ook bevestigen dat juist de afbeeldingen/foto’s altijd in het oog springen als ik door de talloze nieuwsbrieven scan die ik dagelijks ontvang. Die hebben dus wel degelijk een groot effect op wat ik wel en niet lees en maken het lezen van een e-mail een stuk prettiger en overzichtelijker.

Nu werd dit ook bevestigd in een interessante presentatie op het Copernica Summit over de ultieme mailcampagne. Natuurlijk moet je de e-mail niet volproppen met afbeeldingen, maar het toevoegen van een afbeelding aan een kort tekstje over een artikel kan het doorklikken om het hele artikel te lezen zeker bevorderen.

Houd hierbij ook rekening met het feit dat een e-mail gemiddeld slechts 2 tot 10 seconden wordt bekeken. Er moet dan dus ook direct content in het oog springen willen mensen doorklikken vanuit je mail. Afbeeldingen kunnen daarbij helpen.

Voeg alt-tekst toe aan e-mailafbeeldingen

Voeg uiteraard wel altijd een alt-tekst toe als alternatieve tekst of beschrijving voor de afbeelding. Als er nog niet op ‘afbeeldingen tonen’ is geklikt wordt deze tekst getoond in plaats van de afbeelding. Op die manier kunnen je e-mailontvangers wel een indruk krijgen waar de afbeeldingen over gaan. Zie onderstaande afbeelding; in de bovenste helft staan de afbeeldingen en in de onderste helft zie je de alt-teksten.

Afbeeldingen e-mail alt teksten
Bron

5. Voer continu testen uit met je e-mail

Door te testen met verschillende versies van je e-mail kun je achterhalen wat werkt en wat niet. Zo is de onderwerpzin een element van je e-mail waarbij je snel resultaat kan zien als je daarvan verschillende versies test.

Verschillende call-to-actions kunnen uiteraard ook getest worden om na te gaan welke het beste converteert. Natuurlijk kan de effectiviteit van een call-to-action verschillen per onderdeel, onderwerp of artikel. Naast de tekst die je als call-to-action plaatst kun je bijvoorbeeld ook de kleur en grootte van je link of button testen. Waardoor klikken mensen uiteindelijk het meeste door?

Analyseer daarbij o.a. de open- en doorklikratio’s. Daarin kun je ook nog segmenteren naar verschillende groepen ontvangers. Zo kan het zijn dat de ene groep meer aangesproken wordt door de ene tekst of call-to-action kleur, terwijl een andere groep door andere zaken sneller doorklikt. Onderscheid daarbij kenmerken binnen die groepen en bekijk of je daarin (gedrags)patronen kan ontdekken.

Test vervolgens verder met de best scorende versie (en het liefst per groep ontvangers). Zo optimaliseer je jouw e-mail continu en zorg je uiteindelijk voor de beste resultaten van je e-mailmarketing!

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Sylvie du Cloux
Sylvie is marketing manager bij KG Bureau. Ze houdt zich dagelijks bezig met de nieuwste ontwikkelingen op (online) marketinggebied.
1 reactie op "5 tips om je e-mailmarketing te verbeteren"
  • Rowdy Groothedde zegt:
    31 Mei, 2015 om 02:39

    Handige e-mail marketing tips!

    Nog een goede tip is een e-mail opt-in button, die na het klikken veranderd in een invulveld.

    Ben het sinds deze week aan het testen en de resultaten zijn velen malen beter dan voorheen.

    Thnx voor de tips!

    Reageren

Reageren