Naar
boven

Betere resultaten door structureel uitvoeren van marketingactiviteiten

Komen onderstaande gedachtes jou bekend voor?

“Er valt nog zoveel te leren en verbeteren op het gebied van (online) marketing, te weinig tijd om alles aan te pakken, ik moet mij erin verdiepen, waar besteed ik mijn tijd aan”

Ongepland en met de handen in het "haar"

 Met de handen in het “haar”

Deze gedachten worden vaak nog aangewakkerd door de vele tips en goede adviezen die we op internet lezen. Nog meer activiteiten waarmee je jouw marketing prestaties kunt verbeteren….

Persoonlijk worstelde ik hier in ieder geval regelmatig mee, maar heb een manier gevonden om hier mee om te gaan, deze wil ik graag met jullie delen, omdat dit misschien ook kan werken voor jou.

Vooropgesteld ben ik van mening dat je om te groeien en verbeteren, structureel energie moet steken in de marketingactiviteiten die er voor jouw organisatie toe doen. Daarnaast geloof ik niet in een halve aanpak.

Stap 1: bepaal de belangrijkste marketingactiviteiten voor jouw organisatie

En hiermee bedoel ik dat je moet nadenken over alle marketingactiviteiten die je in kunt zetten. Dit zou ook een onderdeel van je marketingplan moeten zijn overigens.

Vervolgens ga je deze activiteiten ranken om er een mate van belangrijkheid in aan te brengen.

Probeer hierbij je onderbuik gevoel zoveel mogelijk te onderbouwen met statistieken en behaalde resultaten, 1+1=3.

Stap 2: maak een onderscheid tussen terugkerende activiteiten en eenmalige projecten

Denk bij terugkerende activiteiten aan zaken die continu aandacht nodig hebben, zoals bijvoorbeeld: optimalisatie van je website / webshop, content marketing, zoekmachine optimalisatie, AdWords, Analytics en social media.

Als je structureel campagnes voert, zou ik deze persoonlijk ook onder terugkerende activiteiten onderbrengen. Dit is een keuze.

Denk bij eenmalige projecten aan zaken die je niet onder een van de terugkerende activiteiten onder kunt brengen of activiteiten die zo groot of belangrijk zijn, dat ze gezien moeten worden als project, bijvoorbeeld:

Het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl (voor je website) = een eenmalig project.

Het A/B testen van een sales pagina voor je website = een terugkerende activiteit
(die bijvoorbeeld valt onder optimalisatie website / webshop)

Het indelen is wellicht een beetje een grijs gebied, maar het gaat om de gedachte erachter.

Stap 3: bepaal hoeveel tijd je nodig hebt voor de terugkerende activiteiten en plan deze in

Bepaal hoeveel tijd je per maand moet spenderen aan een terugkerende activiteit om daar resultaat mee te boeken.

Bijvoorbeeld: er moet 8 uur per maand aan Google Adwords worden besteed.

Vervolgens ga je al deze activiteiten verdelen over een maand, zodat het voor jou werkbaar is. Je kan de activiteiten ook nog opsplitsen over de weken.

Bijvoorbeeld: 2 uur per week besteden aan Google AdWords.

Houd hierbij rekening met het volgende:

  • Probeer er vanuit te gaan dat je maar tussen de 20 – 30 uur per week vastlegt, je moet nog ruimte creëren voor je eenmalige projecten en dagelijkse werkzaamheden. Hiermee blijf je ook flexibel
  • De prioriteiten die je hebt gesteld in stap 1, qua tijdsbesteding
  • Ik adviseer je in de planning ook structureel overleg mee te nemen. Bespreek hierin de voortgang en resultaten die je boekt, dit stimuleert en houd je scherp

Stap 4: plan de eenmalige projecten in

Dit spreekt voor zich, maar houd nog steeds wat ruimte over voor ad-hoc werkzaamheden.

Bij mij is het nog nooit voorgekomen dat ik werkelijk 8-uur per dag kon besteden aan een activiteit ;-).

De voordelen van deze aanpak

  • De marketingactiviteiten die het belangrijkst zijn voor je organisatie zijn nu ingepland. Hier is gedurende iedere maand continu aandacht voor, waardoor je ook echt progressie kunt maken, wat het bedrijfsresultaat ten goede komt.
  • Je voorkomt hiermee dat deze activiteiten niet meer worden ondergeschoven, omdat je je laat leven door de dag en werkzaamheden van dat moment. Jij bepaalt, niet andersom.
  • Jij en je collega’s hebben een beter inzicht in je tijdsbesteding. Kom je uren te kort in een maand, dan kun je dit ook onderbouwen. Je kunt ook direct aantonen dat iets “nieuws” ten koste gaat van andere activiteiten
  • De methode is gestructureerd, met ingebouwde flexibiliteit
  • Het geeft rust

 

Gepland, de marketingactiviteiten op orde

Relaxed, alles onder controle, ik bepaal!

In de praktijk

Voor het onderhoud van het blog van karelgeenen.nl werk ik bijvoorbeeld in grote lijnen met de volgende terugkerende activiteiten

  • Artikelen: redigeren / plaatsen, schrijven, planning, analyseren en verbeteren
  • Social media: monitoren / plaatsen, analyseren en verbeteren
  • Gastbloggers: onderhouden contact, zoeken naar nieuwe gastbloggers
  • Nieuws: afspeuren van internet voor interessant nieuws voor op ons blog
  • Google Analytics: monitoren, analyseren en verbeteren
  • Online Adverteren: monitoren, analyseren en verbeteren

Daar komen dan de eenmalige projecten bij.

Op de dag zelf wil ik wel eens schuiven met de werkzaamheden, maar ik doe ze wel!

Komt Karel in al zijn enthousiasme met een goed idee en bereiken we daarmee meer dan een huidig project, dan plan ik dat direct in, anders moet hij maar gewoon even wachten.

Komt er een nuttig evenement voorbij, dan ga ik er gewoon naar toe, als het opweegt tegen de activiteiten die ik daarvoor laat liggen.

Doe er je voordeel mee

Voor mij werkt deze aanpak uitstekend en ik behaal er resultaten mee, maar ik ben dan ook een gestructureerd persoon van karakter. Ik hoop dat jullie er ook iets mee kunnen voor jezelf of je organisatie.

Zoals met elke planning, zit de grootste uitdaging in het volhouden en uitvoeren hiervan. Daar zul je volhardend in moeten zijn.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar hoe jullie dit doen?

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Coen van den Brand
Coen is Community / Marketing Manager bij karelgeenen.nl en houdt zich dagelijks bezig met het onderhouden en modereren van het blog en de social media. Daarnaast is Coen ook medeverantwoordelijk voor de bepaling en uitvoering van de Marketingstrategie.
4 reacties op "Betere resultaten door structureel uitvoeren van marketingactiviteiten"
  • Karel Geenen zegt:
    24 Okt, 2014 om 11:58

    Aha, dus zo zit jij erbij als ik er niet ben ;-).

    Zolang de resultaten goed zijn mag men hier met de poten op tafel ;-).

    Reageren
  • Rowdy Groothedde zegt:
    26 Okt, 2014 om 13:16

    Haha, geweldig artikel!

    Reageren
  • Ben Gidding zegt:
    04 Nov, 2014 om 16:17

    Ik WIST het, ik WIST het, een echte baas! (gnuif)

    Reageren

Reageren