Naar
boven

Blogtips voor e-commerce websites

Wanneer je als eigenaar van een e-commerce website een blog bent begonnen heb je al een stap gezet in de goede richting. Een goede bedrijfsblog zorgt voor betrokken bezoekers, is positief voor de SEO van je website en helpt bij het opbouwen van je geloofwaardigheid.

Maar heb je ook al nagedacht over een blogstrategie? Hoe zie je het creëren van interessante content, het updaten en het onderhouden van een bedrijfsblog eigenlijk voor je? In dit artikel geven we een aantal tips om je te helpen bij het beantwoorden van deze vragen.

Zorg ervoor dat je bezoekers iets leert

Je staat achter de producten die je verkoopt en weet als geen ander wat de voordelen daarvan zijn. De kunst is om na te gaan hoe je die kennis om kunt zetten in een blogpost (handleiding, video, infographic, interview, etc.) waarbij je bezoekers aanspreekt.

Ga niet voor harde verkoop in je posts

Geef tips en deel jouw persoonlijke advies, ben eerlijk en ga geen verkooppraatje houden. Vertel ze bijvoorbeeld ook wat niet te doen met je producten en geef suggesties en ideeën voor nieuwe (creatieve) toepassingen. Hierbij ga je natuurlijk uit van de aard van je producten, dat zal de rode draad zijn waardoor je je laat leiden.

Natuurlijk kun je de nieuwste features, uitvoeringen opties en gadgets bespreken, maar maak er geen uitgebreide advertentie van. Je wilt het product niet onder de neus van je bezoekers “duwen”.

Gebruik de verhalen van je klanten

Vraag lezers altijd actief om reacties, suggesties en feedback. Daarvoor zijn je social media kanalen onmisbaar.

Wanneer je klanten graag laten weten wat zij van je producten vinden is dat een mooie kans om die verhalen regelmatig centraal te zetten op je blog. Gebruik feedback en recensies voor een speciale blogpost waarin je een interview houdt met tevreden gebruikers. Het is dan helemaal leuk als je er foto’s van klanten bij kunt plaatsen.

Ga ook minder positieve vragen en of opmerkingen niet uit de weg en geef eerlijk antwoord en advies. Het kost misschien wat tijd en werk, maar het is een ideale manier om te laten zien dat je om je klanten geeft.

Maak gebruik van trends en ontwikkelingen in jouw markt

Dit onderdeel heb ik ook besproken in dit artikel, waarbij ik het over “content curation” heb. Je hebt namelijk niet altijd de tijd om zelf content te leveren. Ook het delen van relevante en content van anderen is een goede manier om te laten zien dat je actief op de hoogte blijft van de ontwikkelingen en trends in de markt.

Tot slot: intern!

Vergeet niet om alle medewerkers te betrekken bij de blog en maak duidelijk waarom het zo belangrijk is om hieraan bij te dragen.

Wie weet heb je wel een verborgen schrijftalent rondlopen en zijn er medewerkers die je graag willen helpen om wekelijks voor een nieuw item te zorgen.

Misschien kom je door te brainstormen wel op leuke ideeën om het bedrijf een persoonlijker (online) imago te geven. Al eens gedacht aan een intern voorstelrondje (video, blogpost met foto), om bezoekers een idee te geven met wie ze mailen of aan de telefoon spreken..?

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
7 reacties op "Blogtips voor e-commerce websites"
  • Jan Hobo zegt:
    24 Apr, 2013 om 20:29

    Mooie responsive website Karel, alleen die “naar boven” knop die bovenaan verschijnt maakt het leesbare scherm wel een stuk kleiner. Als die weg is zou ik m niet missen.

    Reageren
  • Albert zegt:
    25 Apr, 2013 om 10:53

    Verkoop praatjes werken inderdaad niet binnen een bedrijfs weblog. Het gaat om originele content – content waar klanten iets mee kunnen (oplossen, voor elkaar krijgen, op de hoogte worden gesteld, additionele info kunnen verkrijgen).

    Off-topic: De site is er een stuk beter van geworden, mooie layout helder en frisser. Zit alleen een groot gat / ruimte tussen facebook like button (sidebar) en de categorieen.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      25 Apr, 2013 om 11:16

      @Jan @Albert Bedankt voor jullie reactie. Bugs zijn genoteerd ;-).

  • stephen zegt:
    25 Apr, 2013 om 20:54

    Hoi Lianne,
    goed dat je het opzetten van een bedrijfs Blog dichtbij de eigenaar houdt. Sommigen pretenderen dit altijd uit te besteden. Ik geloof dat je met de juiste sturing en ondersteuning een prima artikel neer kan zetten. Echter, voor enkelen is het beter af en toe iemand mee te laten lezen voor deze gepubliceerd wordt.

    Als je als eigenaar jezelf ook nog bezig gaat houden met SEO, kun je weleens van een koude kermis thuis komen. Dit is volop in ontwikkeling tegenwoordig met Google Panda en Penguin. Ik heb van de laatste onlangs een artikel geschreven. Met het oog op de Penguin update van 2013. Wellicht helpt dit Bloggers in de juiste richting.

    Stephen,

    Reageren
  • stephen zegt:
    26 Apr, 2013 om 20:50

    Nu wel. Goed stuk, vooral ook de links naar bronnen!

    Reageren
  • rowan zegt:
    14 Apr, 2016 om 15:08

    Goed artikel, als webshop moet is het beginnen van een blog inderdaad een goede zet om het zelf te gaan doen en niet uit te besteden aan een e-commerce bureau. Waarin het draait om kennis te delen zo krijgt de bezoeker een idee van jouw expertise. Zo zal de bezoeker je als autoriteit zien en niet alleen komen voor je producten maar ook je kennis. Zou je hierin ook de expertise van concurrenten aanhalen?

    Reageren

Reageren