Naar
boven

Breek de 140 karakterlimiet van Twitter door Twitter Cards op je website te plaatsen

Iedereen kent de limiet van 140 karakters die Twitter je oplegt bij het opstellen van een tweet. Vooral als je een link tweet ‘snoept’ dat nogal wat karakters van je tweet af (20 karakters om exact te zijn), daarbij maakt het niet uit of je een andere url-inkorter gebruikt of niet, onderhuids kort Twitter alle links nog een keer extra in via het eigen t.co platform.

Maar er is een manier waarop je links naar je eigen website kunt gebruiken om ‘uit de 140 karakter grens te breken: door Twitter Cards te implementeren! Voor de duidelijkheid, dat doe je dus op je eigen website, daarna werkt het in elke tweet die een link naar je website bevat!

Twitter Cards ken je al als je ooit een Tweet naar een video op YouTube hebt geplaatst. Die tweet ‘vouwt’ uit en toont je onder de tekst die jij erbij geplaatst hebt de video die je direct in de tweet kunt bekijken. Cards doen iets soortgelijks, maar dan met de content die gelinkt wordt.

In bovenstaande tweet staat een link naar een blog dat ik op mijn eigen WordPress site plaatste. Omdat wordpress.com blogs de Twitter Card techniek standaard ondersteunen krijg je ze daar er automatisch bij. Als je WordPress als platform voor je website op een eigen url gebruikt moet je de Card techniek toevoegen als plug-in (JM Cards zijn populair, Jetpack wordt aanbevolen maar de bekende seo plug-in Yoast ondersteunt het ook!) Maar ook voor Joomla en Drupal zijn er oplossingen.

Maar zelfs als je geen gebruik maakt van een cms (content management system) of een ander cms waar geen standaard plug-in voor bestaat kun je (als je html beheerst) de code aan je eigen website toevoegen.

Verschillende soorten Cards

Er zijn meerdere soorten Cards met ieder hun eigen eigenschappen en toepassingen.

Summary Card

De Summary Card is de meest toegepaste Card omdat hij voor bijna elke site en toepassing geschikt is.

summary-card

De Card toont allereerst het Twitteraccount van de eigenaar van de site. Dat is belangrijk, omdat als anderen een link naar je website via een tweet delen jouw Twitteraccount ook extra exposure (en daardoor wellicht relevante volgers) krijgt.

Daarna volgen de kop van het artikel, de intro en een ‘lees verder’ link. De afbeelding die in je artikel staat komt er als klein plaatje bij te staan.

Is je site voorzien van afbeeldingen die extra exposure verdienen? Dan kun je ook kiezen voor een variant op de standaard Summary Card, deze toont een grotere afbeelding:

summary-card-li

Op de (voorbeeld-) afbeeldingen zie je links de versie die op de website verschijnt en rechts dezelfde Card, maar dan zoals die op mobiel getoond wordt.

Photo Card

De Photo Card is uitermate geschikt voor mensen die als professioneel of amateur fotograaf een portfolio site beheren:

fotocard

Als je een account op de fotosharingsite Flickr hebt, dan maak je daar al gebruik van zoals je in het voorbeeld ziet.

Maar de foto’s op je eigen site zien er zo natuurlijk veel aantrekkelijker uit dan via een Summary Card.

Als je de foto’s op je site rangschikt op specifieke onderwerpen, dan kun je daar een bijpassende Card bij kiezen zoals de Gallery Card:

gallery-card

Player Card

Ben je actief bezig met video of andersoortig bewegend beeld, dan is de Player Card wat je zoekt. Die geeft je de optie om bewegende beelden in een ‘player’ aan te bieden.

Twitter gebruikt het zelf voor Vine Video’s, maar ook andere soorten bewegend beeld kun je daarmee aanbieden.

player-card

Product Card

Voor eigenaren van webshops is er een Card die de producten uit de shop op een ongekende manier onder de aandacht brengt:

product-card

Niet alleen de foto, maar ook de locatie van je shop (indien fysieke tegenhanger), de prijs van je product en een omschrijving van je product is erin verwerkt!

App Card

Ben je als developer actief, dan kun je een zogenoemde app Card gebruiken om de app direct beschikbaar te stellen als download!

app-card

Is de app al op het device geïnstalleerd, dan verandert ‘Get’ in ‘Open’.

Bovenstaande Cards zijn de gratis versies die iedereen kan gebruiken; maar daarnaast bestaan er ook nog speciale Cards die alleen voor adverteerders beschikbaar zijn.

Nu heb je daar nog een paar duizend euro voor drie maanden voor nodig, maar voor het eind van het jaar wordt het selfservice loket in Nederland verwacht.

Dan kunnen we allemaal met een klein budget ook promoted tweets gaan verzenden, en dus gebruik maken van deze specifieke Cards.

Daarom belicht ik deze ook nog even.

Lead Generation Card

Dit is een van de indrukwekkendste Cards die ik ken:

direct response card

In de afbeelding zie je een screenshot van een tweet waarin je als kijker herkent wordt door Twitter (omdat je ingelogd bent) en via de knop kun je direct een dienst afnemen.

Dat gaat via het mailadres dat je hebt opgegeven in je settings. Welke dienst dat is kan verschillen, je zou je zo bijvoorbeeld kunnen opgeven voor een nieuwsbrief, maar je zou zo ook een whitepaper kunnen aanbieden die direct toegezonden wordt! Zolang het maar digitaal is.

Website Card

De laatste toevoeging die je als adverteerder krijgt is de website Card waarbij je je eigen website promoot, maar dan niet diep naar een artikel zoals bij de Summary Card, maar naar de homepagina:

website-card

Extraatje na implementeren

Nadat je je Cards hebt geïnstalleerd zal iedere link naar je website die via Twitter gedeeld wordt reageren op de manier die door de Card is ingesteld.

Dus niet alleen als je zelf een link tweet, maar echt iedereen die dat doet, of je ze nu kent of niet. Maar dat is niet het enige mooie dat de Card technologie voor je doet, je krijgt van Twitter een extra cadeautje!

Nadat je de Card werkzaam hebt (je moet na toevoegen je website ook nog valideren bij Twitter om te kijken of alles is goed gegaan) krijg je ook de uitgebreide statistieken van Twitter zelf!

Twitter stats

Via die tool kun je exact zien wie jouw websitelinks deelt, hoeveel tweets, hoeveel kliks, hoeveel retweets er waren en wat dat allemaal opleverde.

Maar daar ga ik volgende keer dieper op in…

Onze hulp nodig met Twitter?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Herman Couwenbergh
Herman Couwenbergh werd op Twitter bekend als mede-eigenaar van Twittermania. Met zijn eigen bedrijf begeleidt hij bedrijven, organisaties en personen bij hun online communicatie. Voor Karelgeenen.nl gaat hij een Twitter cursus ontwikkelen die binnenkort online komt. Hij zal hier maandelijks de ins en outs van Twitter delen via terugkerende blogs.
4 reacties op "Breek de 140 karakterlimiet van Twitter door Twitter Cards op je website te plaatsen"
  • Renée Daniëls zegt:
    24 Jul, 2014 om 11:14

    Interessante info Herman, dankjewel!
    Ik maak altijd gebruik van bit.ly, is dat te combineren met Twitter Cards?

    Reageren
  • Herman Couwenbergh zegt:
    24 Jul, 2014 om 14:32

    Hoi Reneé,

    Dank voor je compliment, het gebruik van bit.ly staat geheel los van Twitter cards of de statistieken die je daarna krijgt.

    Reageren
  • Renée Daniëls zegt:
    25 Jul, 2014 om 13:09

    Fijn om te lezen, – dat opent perspectieven! :-)

    Reageren
  • Rowdy Groothedde zegt:
    27 Jul, 2014 om 11:08

    Handig!

    Vooral als je moeite hebt om met weinig woorden alles te vertellen. Vaak als ik enthousiast praat over iets, kom ik woorden tekort!

    Reageren

Reageren