Naar
boven

Content Promotie met Sociale Media: hoe vind je jouw influentials?

Het maken van content is voor de meeste online marketeers niet zo’n grote uitdaging (behalve misschien de discipline om dit vol te houden) :-). Na het maken van jouw content, start de volgende fase: het realiseren van een groot online bereik zodat zoveel mogelijk mensen jouw content vinden. Dit doe je door promotie op andere websites en sociale netwerken.

Jouw content outreach is hierbij een belangrijk onderdeel van de promotie. Hiermee probeer je – met name invloedrijke – mensen (zogenaamde influentials) te benaderen die wellicht interesse hebben in jouw content. Met als doel jouw content te plaatsen op hun eigen site of een retweet, plus of like te geven om op deze manier een olievlek te realiseren. Hoe je deze vorm van online promotie via influentials het beste doet, bespreek ik in dit artikel.

Promotie via sociale media

Twitter is een van de sociale media die bijzonder geschikt is om jouw artikel onder de aandacht te brengen van invloedrijke personen. Wanneer je invloedrijke personen (met veel volgers en interactie) hebt gevonden, kun je ze een berichtje sturen. In jouw tweet zet je dan een link naar jouw blogpost om ze te attenderen op voor hen interessante informatie.

Als ze jouw bericht lezen, dan delen ze hopelijk jouw bericht met hun eigen netwerk. Nog mooier zou zijn als ze hierover weer een eigen blogartikel schrijven met een link terug naar jouw originele artikel! Net als met linkbuilding zal niet iedereen direct positief reageren. Meer succes krijg je, als je voordat je jouw content deelt al een relatie probeert op te bouwen door content van anderen te delen.

Hoe vind je Twitter influentials? Gebruik Followerwonk!

De tool Followerwonk is erg geschikt om invloedrijke personen binnen Twitter te vinden. Sorteer de profielen op de kolom ‘Social Authority’ om de invloedrijke twitterprofielen te ontdekken over jouw onderwerp.

followerwonk

Topsy gebruiken voor linkbuilding naar jouw blogartikelen

De sociale media zoekmachine Topsy kan je inzetten om personen te vinden die populaire content delen of linken.
Hieronder een stappenplan:

  • Als je zoekt op jouw onderwerp in Topsy dan vind je de links of personen die hierover communiceren. Zie de afbeelding waarin ik heb gezocht op het onderwerp ‘wijn’. In het overzicht zie je de artikelen die over dit onderwerp gaan.
  • Je kunt de profielen van de personen bekijken die over dit onderwerp communiceren. Maak daar een lijst van.
  • Controleer vervolgens bij deze personen of ze een blog hebben.
  • Is dit het geval, dan kun je ze via hun contactpagina een bericht sturen waarin je aangeeft dat jij een artikel op jouw blog hebt over iets wat hen wellicht interesseert.

topsy

Daarnaast kun je met deze methode personen die over dit onderwerp via Twitter communiceerden een bericht sturen naar jouw artikel op jouw blog. In de hoop dat deze personen dit delen in hun eigen netwerk op Twitter.

In de afbeelding zie je populaire artikelen vinden over het onderwerp waar ik op heb gezocht. Voor de oranje ‘more’ link zie je het aantal keren dat het bericht gedeeld is in Twitter. Als je op deze link klikt, zie je de Twitterprofielen.

Topsy geeft ook aan of iemand invloedrijk is binnen Twitter met het woord ‘influential’ achter een profiel. Overigens kun je via Klout ook de online invloed van een persoon achterhalen op basis van de ‘Klout Score’.

Wanneer je influentials benaderd, zal zoals gezegd niet iedereen op jouw bericht reageren. Net zoals je bij een standaard linkaanvraag ook niet altijd een link geplaatst ziet. Maar, als je jouw bericht – bij voorkeur gepersonaliseerd ”“ verstuurd, zal je zien dat jouw artikel hiermee meer gedeeld wordt op sociale media en ook meer links van andere blogs krijgt!

Content verrijken via Topsy

Via de sociale media zoekmachine Topsy vind je personen die communiceren over jouw onderwerpen. De content waar veel personen over spreken kun je op een andere manier presenteren, bijvoorbeeld een video voor YouTube, een presentatie voor SlideShare of een infographic.

Daarnaast kun je deze bestaande content verrijken met jouw eigen mening of een interview met een expert. Vervolgens benader je deze personen met jouw nieuwe blogartikel aangezien ze toch al geïnteresseerd zijn in het onderwerp: twee vliegen in een klap dus!

Waarover communiceren jouw influentials nog meer en wanneer?

Zorg ervoor dat je jouw influentials in een (online) spreadsheet bewaard zodat je die ook kan gebruiken voor de promotie van jouw content in de toekomst. Een analyse van jouw influentials die wat dieper gaat, is erachter komen waarover en wanneer ze graag communiceren. Voor Twitter kan je hiervan een indruk krijgen door de online tool Foller.me te gebruiken.

Met de analyses van deze online tool kan je tweets versturen op het moment dat jouw influentials het meest aanwezig zijn. Een voorbeeld van een van de vele analyses zie je in het diagram van mijn eigen tweet tijden. Je kunt daarin zien dat ik rond de lunch de meeste tweets verstuur.

foller

Een andere analyse geeft je een ‘wordcloud’ met woorden die het meest voorkomen in de tweets van jouw influential. Met deze kennis kun je content realiseren die volledig aansluit bij de interesses van jouw influential zodat je een veel grotere kans hebt dat jouw influential jouw content zullen delen!

Resultaten van promotie via influentials

Je weet nu hoe je invloedrijke personen in sociale media kunt achterhalen en hoe je deze personen kunt benaderen. Daarnaast kan je jouw influentials ook analyseren om content op maat te maken waarmee de kans op een groter bereik veel groter is.

Deze methode levert je bovendien nog eens inspiratie op om content te realiseren zonder dat je veel moeite hoeft te doen om te bedenken waarover je nu weer iets moet gaan schrijven.
Ten slotte realiseer je ook waardevolle, nieuwe relaties met de lijst van influentials die je verzamelt en waar je contact mee hebt.

Het mooie hiervan is: anderen zullen je hierdoor gaan zien als autoriteit binnen jouw vakgebied. Hierdoor krijg je weer meer organisch verkeer uit zoekmachines en uit sociale media!

Heb je zelf nog andere tips over de promotie van content met behulp van sociale media of hoe jij influentials vindt? Ik lees ze graag, laat ze achter in de reacties.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Frank Husmann
Frank is co-founder van Online Succes: software om simpel en snel nieuwe B2B leads te generen om jouw sales mee te versnellen. Hij deelt zijn kennis over leadgeneratie graag via zijn trainingen, blogs en boeken.
6 reacties op "Content Promotie met Sociale Media: hoe vind je jouw influentials?"
  • Jasper R zegt:
    25 Jun, 2013 om 11:00

    Goed artikel met een paar leuke tools om met meer resultaat je content aan de man te brengen!

    Reageren
  • Richard de Boer zegt:
    25 Jun, 2013 om 14:27

    Leuk interessant artikel met inderdaad een aantal handige tools.

    Reageren
  • Matteo zegt:
    25 Jun, 2013 om 14:42

    Zeer interessante tips voor bloggers die een groter bereik zoeken.

    Reageren
  • Jasper Runneboom zegt:
    25 Jun, 2013 om 15:35

    Volgens mij zit jij strak om 17:00 aan tafel voor het avondeten of niet Karel?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      26 Jun, 2013 om 12:26

      ?? Ik snap hem niet Jasper…

    • Lianne Soer zegt:
      26 Jun, 2013 om 14:35

      Hij doelt op de afbeelding van Foller.me denk ik ;-)

Reageren