Naar
boven

De kracht van herhaling: Dynamische remarketing

“De kracht van de herhaling” is hetgeen waarom marketeers graag gebruik maken van remarketing! Door middel van remarketing (of retargeting) kunnen we bezoekers die onze website hebben bezocht, maar geen aankoop hebben gedaan, nogmaals attenderen op ons merk of product door een banner te tonen.

Als we starten met een remarketing campagne maken we een remarketinglijst aan. Een remarketinglijst bevat cookies van de bezoekers op jouw website. De cookies bevatten informatie over onze bezoekers, bijvoorbeeld of zij een aankoop (conversie) hebben gedaan.

Het voordeel van remarketing is dat we gericht kunnen adverteren. Google heeft het nóg specifieker gemaakt door middel van dynamische advertenties, vandaar de term: Dynamische remarketing!

Hoe zetten we dynamische remarketing in?

Dynamische advertenties zijn advertenties die zich aanpassen aan de bezoeker. Denk aan een bezoeker, die in een webshop diverse producten heeft bekeken, maar geen aankopen heeft gedaan. Vanaf heden is het mogelijk om als adverteerder deze producten specifiek te tonen een een consument, via een dynamische advertentie. Deze dynamische advertentie bevat de afbeeldingen en informatie over de producten die de bezoeker heeft bekeken.

Dynamische remarketing adBron: support.google.com

Dynamische remarketing maakt het mogelijk specifiek te adverteren met producten, maar hier zijn wel een aantal stappen voor nodig.

1. Allereerst heb je een Google Merchant center account en een productfeed van alle producten die jij aanbiedt op de website nodig.

2. Hierna zet je in Google Adwords een campagne voor het displaynetwerk op. Hier kies je voor het type remarketing. Zodra je deze optie aan vinkt, kan je de functie dynamische remarketing inschakelen. Als start zal Google een aantal standaard remarketinglijsten aanbieden bijvoorbeeld een lijst voor mensen die hun winkelwagen verlaten en geen aankoop doen.

3. Vervolgens is het van belang een remarketingtag toe te voegen. Dit is een code die op elke pagina van de website moet worden geplaatst. Deze code ontvang je per email als je de campagne opzet in Google AdWords. De code bevat een aantal parameters: een product ID, type pagina en de totale waarde. Hiermee kan Google het product identificeren. Het is van belang dat de remarketingtag goed geplaatst is. Dit kan je checken door middel van het hulpprogramma “Chrome extensie Tag Assistent” of de remarketingtagvalidatie in AdWords. Deze functie vind je onder gedeelde bibliotheken, onder het kopje doelgroepen.

4. Als de remarketingtag is geplaatst op elke pagina, kan je vervolgens de Adwords campagne koppelen aan jouw Google merchant center en de dynamische advertenties maken! De dynamische advertenties kan je maken met het hulpprogramma voor advertenties. Met dit programma kan je de advertentie aanpassen naar jouw wensen zoals het formaat en lay-out.

Dynamische remarketing Yargon Google

Aan de slag met Dynamische remarketing!

Kortom, een bezoeker komt op jouw website en bekijkt een aantal producten. Google zal deze productspecifieke informatie toevoegen aan een cookie. Hierdoor is Google in staat de producten die een bezoeker heeft bekeken toe te voegen aan de dynamische remarketing advertentie.

Dynamische remarketing is voor een adverteerder een goede manier om gericht te adverteren en het conversiepercentage te verhogen. Zorg dat je een goed werkende Google Merchant center account hebt, koppel deze aan jouw AdWords, plaats de remarketingtag op elke pagina van jouw website, maak remarketinglijsten en ga aan de slag!

Wij zijn benieuwd naar jullie eerste ervaringen met dynamische remarketing. Laat middels een reactie weten wat je van deze optie vindt!

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rianne Swijtink
Rianne is SEA Consultant bij KG Bureau. Rianne is de markeerstift van KG Bureau. Ze zet de grote lijnen uit voor projecten en lost problemen op door de kern te onderzoeken.
3 reacties op "De kracht van herhaling: Dynamische remarketing"
  • Misha Yazdi zegt:
    25 Jul, 2013 om 09:05

    Top artikel. Ik ben zelf net begonnen met google adwords.
    En vind het een top ervaring. Heb tot nu toe veel meer geld eruit gehaald dan ik had verwacht.

    Reageren
  • Erwin van Ginkel zegt:
    26 Jul, 2013 om 22:33

    Adwords is vooral geschikt als je goed weet waar je mee bezig bent. We spreken veel ondernemers die hebben geexperimenteerd en weinig resultaten hebben gehaald voor het geinvesteerde budget. Ik ben ook erg nieuwsgierig of er mkb bedrijven positieve ervaring hebben met retargeting. Voor onze eigen mkb klanten hebben we het tot dusver nog niet serieus ingezet.

    Reageren
  • Aan de slag met dynamische remarketing zegt:
    10 Jun, 2016 om 14:58

    […] Bron: karelgeenen.nl […]

    Reageren

Reageren