Naar
boven

Domeinnamen doorlinken naar hoofddomein voor SEO?

Een lezer van onze blog, Niels, stelde mij de volgende vraag:

Heeft het zin om zoekwoordrijke domeinnamen te registreren en die dan via een 301 redirect of de DNS door te sturen naar mijn hoofddomein? Scoor ik dan hoger in Google met de zoekwoorden die in de zoekwoordrijke domeinnamen voorkomen?

Hieronder vind je mijn antwoord:

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
50 reacties op "Domeinnamen doorlinken naar hoofddomein voor SEO?"
  • Philip zegt:
    24 Mei, 2011 om 14:03

    Dit soort pagina’s zijn toch uitermate geschikt als landingspagina? Bijv. Fiets.nl/batavus of /gazelle

    Leuk filmpje btw!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      24 Mei, 2011 om 21:59

      Daar zou je dat soort websites inderdaad voor kunnen gebruiken Philip.

  • Clim zegt:
    24 Mei, 2011 om 16:15

    Stel dat je een content website op het zoekwoord-bevattende domein zet, maakt het voor Google dan nog uit of dit op dezelfde server (ip-adres) als de hoofdwebsite staat?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      24 Mei, 2011 om 22:00

      Dat ligt eraan. Wil je het risico lopen en Google proberen om de tuin te leiden dan niet. Raad ik trouwens niet aan.

  • Navin Poeran zegt:
    24 Mei, 2011 om 20:07

    Goede video, Karel.

    Like.

    Reageren
  • Peter verhoeven zegt:
    24 Mei, 2011 om 21:29

    Ik vind het inhoudelijk niet sterk, waarom ga je niet in op de stelling:
    je koopt een bestaande site batavus-kopen.nl met enkele backlinks, is het slim die een 301 te geven naar je core site?

    En wat als je dat met 10 sites doet?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      24 Mei, 2011 om 21:56

      Ik begrijp je reactie niet helemaal Peter. Iemand stelt een vraag, en ik beantwoord die. Wat bedoel je dan met inhoudelijk niet sterk?

      De situatie waar jij over praat is iets heel anders, dan heb je het over een bestaande domeinnaam met backlinks. Ook wel interessant om daar eens een video over te maken!

  • Peter verhoeven zegt:
    24 Mei, 2011 om 23:51

    Netjes dat reageert, en begrijp dat je op die vraag in gegaan bent, dat is ook goed en vast voor enkele van toegevoegde waarde. Toch blijft het erg basic.

    Voor vaste lezers met een redelijke kennis denk ik dat je met 1 minuutje extra uitleg het 301 redirecten van site A met geschiedenis naar site B compleet zou maken. Dan zou ik het inhoudelijk wel interessant / sterk vinden.

    Ik kijk hier dan ook naar uit!

    Reageren
  • Nienke van de Haar zegt:
    25 Mei, 2011 om 09:18

    Duidelijke uitleg Karel!
    Ik kreeg laatst ook de vraag of het niet handig was om 2 domeinen te hebben die over het zelfde product gaan maar waarbij de ene website op consumenten gericht is met een webshop en de andere voor bedrijven maar dan zonder webshop. De content zou verschillen maar het product bleef hetzelfde.
    Mijn advies was om er toch 1 website van te maken met verschillende insteken zodat je 1 sterk domein hebt zoals je in je video ook aangeeft.
    Is er een situatie waarin dit wel verstandig is?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      27 Mei, 2011 om 11:32

      Nu, in jouw situatie zou het natuurlijk wel mogelijk zijn. Want je praat nu over een totaal ander doelgroep. Dus dan zou dat wel interessant kunnen zijn.

  • Peter zegt:
    26 Mei, 2011 om 09:10

    Keywords in je domeinnaam zijn sowieso niet van erg grote invloed meer.
    Ben het met je eens dat je beter je tijd en geld in je hoofdsite kan steken.

    Reageren
  • Robbert R. zegt:
    26 Mei, 2011 om 09:41

    De theorie is inderdaad dat een domeinnaam die via een 301 of zelfs een 302 doorverwijst niet kan scoren in google. De praktijk is echter heel anders. Regelmatig kom ik nog (hele) hoge posities tegen van zulke ‘lege’ domeinnamen.
    Veel seo ‘specialisten’ nemen ook zomaar alles aan wat er verteld wordt zonder te testen.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      26 Mei, 2011 om 11:46

      Voorbeelden graag! Ben eens benieuwd. Jij geeft dus aan dat er resultaten tevoorschijn komen in Google, en als je er op klikt dat je dan geredirect wordt naar de daadwerkelijke websites? Die voorbeelden zou ik dus graag zien, want dat zou wel interessant zijn ;-)

    • Robbert R. zegt:
      26 Mei, 2011 om 12:23

      Ik zal er vanavond een paar plaatsen!

  • Gerhard zegt:
    26 Mei, 2011 om 11:36

    Een heldere uitleg, ik kan gelijk weer flink besparen op domeinnamen. abonnement op de info van karel geenen heeft al veel tijd bespaart.
    Ook blij met mij keuze om deze hele website om te gooien naar een wordpress basis. ik mis nu die mooie seo vriendelijke url’s

    Reageren
  • Menno zegt:
    26 Mei, 2011 om 11:42

    Hallo Karel,

    Helder antwoord. Enige onduidelijkheid in de video is jouw groene stift, die is haast niet te lezen. Zou ik inruilen voor een andere kleur of weggooien ;).

    Hartelijke groet,
    Menno.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      26 Mei, 2011 om 11:43

      Bedankt voor de tip ;-)

  • Joop zegt:
    26 Mei, 2011 om 12:08

    Eindelijk een uitleg die ik snap. Compliment. Vraagje: wat te doen bij een naamswijziging?

    Reageren
  • Kristian zegt:
    26 Mei, 2011 om 12:22

    @robbert klopt idd (helaas!) en dat is de reden waarom er nog steeds lege hulzen opgezet worden om te ‘profiteren’ van een exact-keyword domein.

    Een reden om het wél te doen is om concurrenten het gras voor de voeten te maaien. Zo voorkom je dat potentieel sterke, eenvoudig te onthouden domeinnamen beschikbaar zijn voor concurrenten.

    Reageren
  • janis zegt:
    26 Mei, 2011 om 12:22

    java redirect kun je beter doen.. dan werkt het wel allemaal..

    Reageren
  • Aart Dijs zegt:
    26 Mei, 2011 om 12:22

    Goed verhaal, Karel!!!
    Volg je nieuwsbrieven altijd met veel genoegen. Dit onderwerp spreekt me erg aan want ik gebruik wel een groot aantal zoekwoord gerelateerde websites, die ik via frames door link naar één “hoofd”-website.
    Dat blijkt goed te werken en genereert ook via Adwords het nodige (gewenste) verkeer. Ik heb dus ook Awords campagens op die “deelwebsites”, zodat ik op diverse manieren wel in the picture kom.
    Dit is wel iets duurder omdat je naast een domeinnaamregistratie ook hosting moet kopen, maar het blijkt wel te werken.
    Ben het met je eens dat alleen een domeinnaam doorlinken geen zin heeft (Google accepteert dat ook niet in Adwords)
    Ik zet ook een grote lap tekst met allerlei gegevens na de frames commando’s en voor
    Die tekst krijg je dus nooit “in beeld”, maar ook dat blijkt wel te werken. Wat is jouw ervaring daarmee??

    Reageren
  • Ralf zegt:
    26 Mei, 2011 om 13:31

    Erg nuttige video Karel!

    Reageren
  • sjors zegt:
    26 Mei, 2011 om 21:25

    Goede uitleg.
    Je argument om alleen fiets.nl op te zetten zonder andere websites zoals batavuskopen.nl is kosten. Maar daarin vergeet je wel dat afhangt van de kosten baten analyse die je hiervoor zult moeten maken. Het is heel goed denkbaar dit het wel de moeite waard is meerdere websites op te zetten.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      27 Mei, 2011 om 11:38

      Dat heb ik ook niet gezegd. De vraag was of het iets voor Google uitmaakte wanneer je een lege huls (domeinnaam) met een 301 of via DNS doorverwijst.

      Jouw stelling is een hele andere, en daar ben ik het ook mee eens.

  • Vince zegt:
    26 Mei, 2011 om 23:17

    Leuke video, heldere uitleg toch zou ik de domein wel kopen alleen niet via een DNS doorlinken. De domeinnaam is sterk en wordt mede door de woordkeuze snel en goed gevonden in google mits de content ook goed is.

    Puur uit concurrentie overwegingen zou ik het domein al kopen en parkeren. en wat is nu die 7,50 per jaar voor een domein? je laat iemand een leuke tekst schrijven en de site staat en eet verder geen brood en staat niet in de weg. Maar op het moment dat je concurrent er mee vandoor gaat kan het wel eens wat meer kosten dan de éénmalige investering.

    just my 2 cents

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      27 Mei, 2011 om 11:39

      Eens, zie ook mijn vorige reactie op Sjors.

  • Maarten zegt:
    05 Jun, 2011 om 16:18

    Tip voor een volgende video: het verhaal had veel compacter gekund.
    In de eerste minuten herhaal je de vraag een paar keer en lijkt het of je je antwoord nog moet bedenken. Dat is volgens mij ook was Peter V. bedoeld. Ook merk je dat het bewolkt was die dag en dat er een kind in de kamer is wat jou en de kijker afleid.

    De ondanks zet de video mij wel aan naar m’n huidige domeinbeleid te kijken.

    Reageren
  • Marinus zegt:
    16 Jun, 2011 om 21:47

    Hoi Karel,

    Ik heb een vraag, die hiermee te maken heeft maar eigenlijk ook weer niet ;).

    Stel je bent in het bezit van 2 lopende websites die beide voor verschillende zoektermen goed scoren. Daarnaast heb je een killerdomein kunnen kopen, hier staat echter nog geen content of niks op, maar gaat 100% zeker scoren.

    Van de eerste 2 sites staat eentje op #1 met verschillende zoektermen en heeft een redelijke domeinnaam, de andere van de 2 heeft een slechte domeinnaam maar ook veel bezoekers. Beide sites hebben aardig wat links opgebouwd.

    Voor het killerdomein wordt zowiezo een compleet nieuwe website ontwikkeld, qua zoektermen zitten deze 3 sites in elkaars vaarwater.

    Optie 1: 3 sites onderhouden, op het goeie domein richten en die andere gebruiken om te linken naar de belangrijke. Het duurt misschien wel wat langer maar hiermee ook de zoekresultaten beheersen.
    Optie 2: Één van de twee opofferen voor een redirect zodat de nieuwe site al wat linkwaarde krijgt en sterker wordt/ sneller zal scoren.
    Optie 3: Beide sites redirecten zodat de nieuwe site ontzettend sterk wordt (maar daardoor in totaal ook minder resultaten in de organic results/ wel betere…)

    Alvast bedankt voor jullie reactie(s), ben benieuwd wat jullie visie hierop is!

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      17 Jun, 2011 om 09:29

      Beste Marijn,

      Een beetje lastiger om op te antwoorden omdat ik niet weet over wat voor websites het gaat. Maar ik zou in bijna alle gevallen voor optie 1 gaan. De reden hiervoor is dat je toch 2 websites hebt die relevant zijn aan elkaar en scoren op verschillende zoektermen en dat zou ik dan verder uitbouwen. Het †˜killerdomein†™ wat je gekocht hebt houdt veel risico†™s in! Een domein met veel linkjes maar geen content kan snel in waarde zakken…

  • Filip zegt:
    31 Okt, 2011 om 15:04

    Wat als je content op fiets.nl/merken/bavaria staat.
    Is dan een map fiets.nl/bavaria met daarin een redir naar fiets.nl/merken/bavaria nuttig? of heeft dit totaal geen nut?

    Nuttige video trouwens!

    mvg
    Filip

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      01 Nov, 2011 om 07:26

      Nee, dit heeft niet direct voordelen.

  • Maikel zegt:
    09 Nov, 2011 om 09:00

    Goedemiddag Karel,

    ik heb ook een vraagje. Ik ben momenteel bezig met de website voor een verhuisbedrijf. Nu heb ik een lijstje gekregen met ongeveer 15 domeinnamen die wij ook in bezit hebben.

    We hebben dus 1 hoofddomein en ongeveer 15 losse, waar momenteel niks op staat.

    Ik zat zelf te denken om voor deze 15 domeinen een html pagina te schrijven en volledig SEO te schrijven, zodat deze wellicht hoog in Google komt. Op deze pagina wordt dan doorverwezen naar het hoofddomein.

    Zou u dit aanraden, of is het verstandiger om deze extra domeinen weg te doen?

    De domeinnamen zijn eigenlijk zo goed en specifiek, dat ik het zonde zou vinden om ze weg te doen (en zo bijv. een concurrent een kans geef een mooie domeinnaam te registeren).

    Groet,

    Maikel

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      09 Nov, 2011 om 09:17

      Dag Maikel,

      Als je ze gaat gebruiken voor SEO, dan zul je wel iets meer als 1 pagina ervoor moeten schrijven, maar er dan mini-websites van.

    • Maikel zegt:
      09 Nov, 2011 om 09:20

      Dank voor het snelle antwoord!

      Ik zit op mijn stage en heb dus even vluchtig het filmpje bekeken. Dus een mini-website met enkele pagina’s, gericht op de keywords met links naar de ‘echte’ website.

      Is het dan verstandig om dit in dezelfde huisstijl te doen en bijv. te vertellen dat de website is verhuist en men hier daadwerkelijk een bestelling kan doen, of moet het een nieuwe, andere website worden?

      Alvast bedankt

    • Karel Geenen zegt:
      09 Nov, 2011 om 12:34

      Persoonlijk zou ik er thema websites van maken (puur informatief) met een aantal linkjes naar de diensten van je eigen website.

      Ik zou wel eerlijk blijven en niet gaan zeggen dat iets verhuisd is terwijl dit niet het geval is.

  • Wil zegt:
    09 Nov, 2011 om 16:20

    Hé karel!

    Op 24 mei schreef je dit:
    Karel Geenen zegt:
    24 mei, 2011 om 21:56

    Ik begrijp je reactie niet helemaal Peter. Iemand stelt een vraag, en ik beantwoord die. Wat bedoel je dan met inhoudelijk niet sterk?

    De situatie waar jij over praat is iets heel anders, dan heb je het over een bestaande domeinnaam met backlinks. Ook wel interessant om daar eens een video over te maken!

    Wat moet je nu in zo’n situatie doen?! ik heb namelijk een praktijk overgenomen waarvan de website ook al goed scoort op bepaalde zoekwoorden zoals sportmassage, houdingstherapie.

    Nu heb ik een eigen site met een nieuwe naam, maar ook met de pagina’s houdingstherapie etc.

    Doorverwijzen was geen goed idee heb ik gelezen, maar wat kan ik dan wel het beste doen?

    Reageren
  • Daniel zegt:
    13 Dec, 2012 om 00:47

    Leuk en informatief filmpje!

    Reageren
  • Anne Kruiter zegt:
    16 Jan, 2013 om 12:36

    Heej Karel,

    Erg duidelijke video, ik heb alleen nog wel een vraag.

    Voor marketing communicatie redenen vind ik het vaak handiger om http://www.product.nl te communiceren met een redirect naar http://www.domeinnaam.nl/product omdat dit makkelijker in het gebruik is voor onze doelgroep.

    Voor link building is dit dus niet zo handig, maar is dit ook schadelijk voor onze SEO positie?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      16 Jan, 2013 om 15:14

      Het scheelt je wel wat linkkracht, dus het kan je SEO “schaden”.

  • MrsExecutive zegt:
    02 Mei, 2013 om 09:54

    Karel bedankt voor de info.

    Mijn vraag lijkt op die van Anne. Ik denk alleen dat dit beter is voor de SEO en linkbuilding.

    Voorbeeld:
    A: http://www.fiets-kopen-barneveld.nl = domein+hosting
    B: http://www.naamwinkel.nl = domein met verwijzing (makkelijker te onthouden)

    Op de brochures/visitekaartjes etc. zet je dan domein B
    Zoveel mogelijk links op internet laat je dan naar A verwijzen?

    Als je de online links naar B laat verwijzen is het wel schadelijk voor de seo en linkbuilding neem ik aan? Domein B hoeft namelijk niet hoog te scoren naar mijn idee. A of B maakt voor mij niet uit als de inhoud maar op 1 staat :-)

    Graag je feedback.

    Reageren
  • Rik Engelen zegt:
    04 Dec, 2013 om 09:29

    Beste lezer,

    Wij zijn gestopt met een website en hebben nu het oude domein allesvoorjehuis.nl doorgestuurd met een 301 naar de index van een andere website van ons http://www.ietsdoenofferte.nl. Ik vraag me nu af of dit wel goed is voor SEO en of dit gaan schade aan kan brengen in je rankings.

    Het domein allesvoorjehuis.nl bestaat al een behoorlijk aantal jaren en heeft een groot backlink profiel en mooie PR. Een groot aantal van de klanten zijn ook overgegaan naar de andere website.

    Karel als ik jou verhaal volg dan is het beter om dit via een aparte website te doen maar omdat de nieuwe website totaal anders is en het oude domein best wel wat rabking heeft vraag ik me dat nu dus af was wijsheid is.

    Reageren
  • Martijn zegt:
    21 Jan, 2014 om 06:36

    Weliswaar is deze topic enigszins gedateerd, maar ik geloof nog altijd relevant.
    Overigens complimenten voor je site!

    Ik begrijp de argumentatie dat het beter is een map te maken op je hoofddomein, dan andere domeinnamen met daarin interessante zoekwoorden op te nemen en een site daarvoor in te richten, seo op los te laten, e.d.
    Echter, ik gebruik (ook) extra domeinen en dit zorgt ervoor dat ik met meerdere sites op pagina 1 in Google kom. Mijn hoofddomein staat bovenaan en ‘ondersteunende’ landingsdomeinen komen ook regelmatig hoog in Google. Via analytics zie ik dan ook het nodige verwijzingsverkeer.
    Aangezien alle mensen verschillend zijn, weten we ook dat niet iedereen op plek 1 op pagina 1 in Google klikt.
    Maw het lijkt mij de beste optie om beide toe te passen, omdat er nou eenmaal meerdere wegen naar Rome zijn.

    Reageren
  • Menno zegt:
    08 Apr, 2014 om 13:34

    @karel,

    Hoe zou je dan het best kunnen omgaan met een domeinnaam die je aankoopt van een voormalige concurrent die zijn business is gestopt? Hoewel de site al jaren uit de lucht is, heeft het domein nog altijd pr4.

    a) 301
    b) 1 landingspagina met uitleg overname en links
    c) complete site opnieuw neerzetten met uitleg overname op iedere pagina met links naar ‘nieuwe’ site?
    d) ?

    Reageren
  • Nicolas zegt:
    26 Dec, 2014 om 13:35

    Goedemiddag Karel

    Kan het kwaad voor SEO als je de domeinnaam noodweerbenelux.be aankoopt en laat doorlinken naar de hoofdsite noodweer.be. Dit hebben we gedaan om onze naam eerder te registreren dan concurrenten.

    Reageren
  • Bart Vriend zegt:
    03 Jan, 2015 om 20:26

    Ik wil mijn advertentie website http://www.tekoopgezet.nl een andere indeling gaan geven. De site is nu ingericht zoals een normale marktplaats met categorieën zoals fietsen, boten, auto’s etc.

    Ik wil de site nu meer op regio gaan indelen.
    Wat zou hierin de juiste keuze zijn?

    Tekoopgezet.nl/Amsterdam/boeken
    Tekoopgezet.nl/Amsterdam/fietsen etc…
    OF
    Aparte domeinnamen zoals bijv. Tweedehandsamsterdam.nl , tweedehandsrotterdam.nl etc. en deze pagina’s dan vanuit tekoopgezet.nl door te linken.

    Mvg,

    B. Vriend

    Reageren
  • Pseudoniem of echte naam gebruiken a.u.b. zegt:
    20 Jan, 2015 om 14:08

    Duidelijk filmpje. Voor nieuwe domeinnamen klopt het inderdaad wat je zegt en ook zeker dat het uiteindelijk veel meer tijd kost dan 1 website.

    Edit: Geen zoekwoorden in het naamveld a.u.b.

    Reageren
  • Paul zegt:
    23 Apr, 2015 om 14:31

    en wat nu als je 10 domeinnamen hebt en op deze 10 vanuit 1 centraal punt allemaal dezelfde content laat zien….dus 10 klonen met andere namen maar wel allen dezelfde content. Straft google dit dan ook af als spam/duplicate content?

    Reageren
  • Mike zegt:
    31 Jul, 2016 om 12:45

    Ik heb onze site https://www.tssolutions.nl als hoofdpagina en website ingericht omdat dit onze bedrijfsnaam vertegenwoordigd. Daarnaast heb ik http://www.taxesforexpats.nl welke middels een 301 direct op onze hoofdwebsite komt. Voor on heeft dit een gunstig effect omdat de 301 site sterke zoek woorden bevat voor onze diensten. Ik moet wel zeggen dat er niet direct een verband is met de hoofd site en de google ranking maar wel in populariteit omdat we met het andere domein sneller gevonden worden. Dus indirect heeft het wel gevolgen.

    Reageren

Reageren