Naar
boven

Een goede landingspagina: waar moet je op letten? 6 tips!

Een landingspagina is de webpagina waarop een bezoeker belandt wanneer deze bijvoorbeeld op een hyperlink in e-mailcampagnes klikt. Deze pagina bestaat uit relevante content die aansluit bij je call-to-action. De content is vaak voor een speciaal doel op deze pagina geplaatst. Zijn we weer bij? Goed, kunnen we door met de belangrijke aandachtspunten:

Hanteer een herkenbare vormgeving

Voor een consistente look and feel bevat een landingspagina dezelfde stijlelementen als de rest van je website en campagne. De bezoeker moet zien en voelen dat de pagina waar hij landt bij de campagne hoort en aansluit bij je verdere marketinguitingen.

Keep it simple stupid!

Een landingspagina is niet te druk en leidt niet af. Richt je op één enkel doel, bijvoorbeeld het aanmelden voor een nieuwsbrief of het verkopen van een product. Dat is namelijk de reden waarom de bezoeker vanuit de campagne op de pagina terecht komt. Klikt een bezoeker door op een CTA om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief en ga jij hem vervolgens vertellen wat voor leuke producten je verkoopt”¦dan sla je de bal volkomen mis!

Maak de pagina scanbaar, zoals dat voor elke webpagina geldt. De bezoeker moet in één oogopslag weten wat hij kan en moet doen. Laten we het voorbeeld van een nieuwsbriefinschrijving aanhouden. De bezoeker komt op je landingspagina waar hij zijn naam en e-mail invoert en met één druk op de knop schrijft hij zich in voor je nieuwsbrief. Niets meer, niets minder. Hou het dus kort en simpel.

Hou een duidelijk doel voor ogen

Een landingspagina bevat niet veel hyperlinks. Links naar andere onderdelen van de site leiden de bezoeker af van het doel waarvoor hij op de pagina komt en het doel wat je zelf voor ogen hebt.

Voorbeeld: je wil dat een bezoeker zich inschrijft voor een nieuwsbrief op de landingspagina. Maar hij ziet vervolgens een link die hem interessanter lijkt en klikt door. Daar gaat je inschrijving”¦

Bied daarom één prominente call-to-action aan op je landingspagina. De pagina heeft namelijk één doel voor ogen (zoals aangegeven in punt 2) en dat doel moet duidelijk naar voren komen op de pagina. Zorg daarom dat de call-to-action ook boven de vouw van de pagina staat en de bezoeker niet hoeft te scrollen. Het belangrijkste onderdeel van de landingspagina staat dus direct in beeld. Als de bezoeker niet snel vindt wat hij zoekt, is hij zo vertrokken.

Wijs binnen je website één specifieke pagina aan die aansluit bij je campagne. Hiervoor kan je ook een reeds bestaande pagina ombouwen tot landingspagina. Verwijs niet naar een overzichtspagina of de homepage! Waarom zou je dat in eerste instantie doen? Daarvoor klikt een bezoeker toch niet door?! Zoals eerder gezegd: vindt de bezoeker niet hetgene wat hij zoekt en wat jij belooft, dan is hij meteen weer weg.

Wek vertrouwen

Om vertrouwen te wekken bevat de pagina voldoende informatie om de twijfelaars over te halen. Gebruik alsjeblieft niet te veel informatie waardoor de pagina te druk oogt. Je leidt je bezoeker alleen maar af. Het toevoegen van garantieclaims, contactgegevens en keurmerken (indien je bent aangesloten bij dergelijke organisaties, bv. Thuiswinkel.org, DDMA,”¦) helpen meer vertrouwen bij je bezoeker te wekken.

Daarnaast kan je de pagina ook inrichten aan de hand van gegevens die je reeds beschikt over de bezoeker. Daarover meer in het volgende punt.

Personaliseer je landingspagina

Indien mogelijk, personaliseer je de landingspagina. Klikt een nieuwsbrieflezer door om zich aan te melden voor een evenement? Vul alvast zijn gegevens in. Klikt een vaste klant door naar de actiepagina van je webshop? Toon aanbiedingen die passen bij zijn eerdere aankopen.

Dat doe je natuurlijk niet zomaar, daar heb je al de betere marketingsoftware voor nodig. Met behulp van Smarty-code (template-engine voor PHP) vul je je landingspagina in met bestaande klantgegevens. Meer nog, je kan zelfs je content of vormgeving laten variëren aan de hand van gekende klantgegevens. Simpel (stereotype) voorbeeld: toon een landingspagina met blauwe achtergrond aan je mannelijke bezoekers en een roze aan je vrouwelijke bezoekers.

Meten is weten

Elke marketingactie heeft een doelstelling en bijbehorende KPI’s (key performance indicators). Je moet dus altijd meten hoeveel mensen er op de landingspagina komen en wat je conversie is. Stel van tevoren vast wat een lead of sale mag kosten en welke resultaten je uit de landingspagina wenst te halen.

Houd met behulp van website statistieken (via Google Analytics of je marketingsoftware) bij op welke pagina’s binnen je website de meeste bezoekers binnen komen. Het zijn deze pagina’s die je kan ombouwen tot landingspagina (zie ook punt 3). Deze pagina’s optimaliseren helpen ook je conversie en herhaalbezoek toenemen.

Door je landingspagina te testen onder je doelgroep, kom je er ook achter wat de beste landingspagina is. Let wel op; wat nu een optimale landingspagina is, kan dat over een maand al niet meer zijn. Blijf daarom altijd testen, testen, testen!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Michael Linthorst
Michael Linthorst (1976) is internet ondernemer en ondermeer CEO van Copernica BV. Copernica is krachtige marketingsoftware voor e-mailmarketing, webpagina's, mobile en automatische campagnes. Meer dan 5.000 gebruikers vertrouwen dagelijks op de succesvolle werking van Copernica Marketing Software.
3 reacties op "Een goede landingspagina: waar moet je op letten? 6 tips!"

Reageren