Naar
boven

Gebruik Google Analytics UTM tags om je social media traffic te analyseren

GA UTM tags social media

Wanneer je social media gebruikt voor je business, wil je natuurlijk ook weten wat die inspanningen je opleveren aan traffic richting je website.

Een manier om dat te doen is het gebruiken van Analytics UTM tags. Je breidt daarmee de URL die je op social media deelt, uit met een stukje code. Zo track en analyseer je al het verkeer dat via die link je website bezoekt. In dit artikel laat ik je zien hoe je dit doet!

Wat zijn UTM tags?

UTM tags zorgen ervoor dat je verkeer kunt onderscheiden van verschillende bronnen. Grote kans dat je nu dezelfde link naar je website op verschillende platformen deelt. Maar wanneer je deze per platform uniek maakt, met UTM tags, heb je de mogelijkheid om het verkeer te volgen en meer te leren over je lezers.

Deze speciale tags bestaan uit parameters die jij zelf gaat definiëren, want jij bent immers degene die het verkeer wil volgen en kunnen analyseren in Analytics.

Het maken (uitbreiden) van een url met UTM tags

Om parameters aan je link (naar je blogpost of landingspagina bijvoorbeeld) toe te voegen, kun je gebruikmaken van deze handige tool: Campaign URL Builder.

campaign builder screenshot

Als voorbeeld gebruiken we hier een blogpost, die we via een gewone update willen delen op Facebook en daarna op LinkedIn.   

Als eerste moeten we hiervoor de URL van de blogpost ingeven:

website URL invoegen screenshot

Daarna gaan we om de tags te kunnen toevoegen een aantal velden invullen. We gebruiken de bron medium en campagnenaam:

campagne bron medium en naam invoeren

Het enige veld dat verplicht is om in te vullen is de bron, maar wanneer we alleen dat als tag zouden gebruiken kunnen we het niet terugvinden in Analytics. De belangrijkste UTM tag voor jou is de Campaign Name. Daarop gaan we namelijk het verkeer terugvinden in Analytics.

Wanneer je de velden hebt ingevuld, krijg je een uitgebreide URL:

uitgebreide URL invoeren

Dit proces herhaal je voor alle social media kanalen, je nieuwsbrief en je banner, zodat je al het verkeer kunt nagaan. Nog een voorbeeld voor hetzelfde artikel, maar dan met tags om te delen op LinkedIn:

linkedin voorbeeld URL

De gebruikte tags hier zijn:

gebruikte linkedin tags screenshot

Het is niet zo dat je hiermee de link opslaat of aanmaakt, het is een hulpmiddel waarbij het stukje code voor jou op de juiste plek wordt gezet. Heb je het eenmaal door, dan kun je ook gewoon het laatste stukje code handmatig achter een URL zetten.

Belangrijke tip: zorg ervoor dat je alle tags noteert in één overzicht, zodat je weet welke campagnes je uit hebt staan.

Zoals je ziet heb ik hier de campagnenaam in beide gevallen hetzelfde gelaten, dit is een persoonlijke keuze. Ik heb graag, wanneer ik analyseer in Analytics, al het verkeer binnen één campagne bij elkaar. Je kunt dan namelijk alsnog segmenteren op bron en medium, om te achterhalen wat het verkeer per kanaal heeft gedaan. Hoe je dit doet, vertel ik je verderop in dit artikel. Wil je het liever op campagnenaam al scheiden per kanaal, dat kan dat natuurlijk ook!

Bekijk de data in Google Analytics

Zodra je de URL hebt gedeeld, is het wachten op de bezoekers. Geef Analytics even de tijd om alle data te verzamelen. Wanneer er traffic is geweest, vind je deze terug onder Acquisitie ? Campagnes ? Alle campagnes

GA campagnes screenshot

Zoals ik eerder aangaf, gebruik ik vaak dezelfde campagnenaam zodat al die data bij elkaar wordt gezet. Wanneer jij dit ook doet, kun je de bronnen alsnog bekijken door op de betreffende campagne te klikken. In onderstaand voorbeeld heb ik geklikt op de campagne ‘actie-dec2016’:

dezelfde campagne andere bron medium

Je komt dan uit bij het overzicht van Bron/medium, waarbij je alsnog je bronnen kunt onderscheiden om te zien welke bron binnen die campagne het beste gepresteerd heeft.

Niet vergeten: noteer per campagne welke parameters (bron / medium) je gebruikt, zodat je achteraf na kunt gaan of er bezoek is geweest. Zoals gezegd: je vindt de UTM tags alleen terug in Analytics wanneer er daadwerkelijk bezoek is geweest via die bron.

Je kunt nu aan de slag met het tracken van je social media traffic! Maak jij hier al gebruik van? Deel je ervaringen in de reacties.

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
1 reactie op "Gebruik Google Analytics UTM tags om je social media traffic te analyseren"
  • Peter zegt:
    29 jan, 2017 om 09:46

    Ik moet nog een forse kennis inhaalslag maken op Adwords en Analytics maar ik heb het eigenlijk veel te druk met het lopende werk, zijnde de verkoop van boeken en games via Bol.com.

    Ik moet dus prioriteiten stellen t.a.v. Adwords en/of Analytics maar waar begin ik?

    Ik kan nog steeds niet onderscheiden in Analytics hoeveel bezoekers robots zijn en met welke van mijn Adword keywords zij getriggerd werden om mijn website te bezoeken.

    Ik ben van nature een pusher en Adword campagnes maar ook de verkoop via Bol.com zijn mij eigenlijk veel te passief, ondanks dat beiden zeer lucratief zijn.

    Dat zijn zomaar een paar overwegingen van een hobbyist die niet kan stilzitten en iedere dag wel een nieuw commercieel project zou willen optuigen.

    Reageren

Reageren