Naar
boven

Google Drive instellen bij Google Apps. Zo doe je dat!

Eerder schreven we al over de pas gelanceerde dienst Google Drive. Eenzelfde soort dienst als Dropbox. Het mooie van deze nieuwe dienst is dat het direct gekoppeld is met Google Apps, en dat biedt zakelijk gezien weer vele mogelijkheden!

Google Drive instellen in Google Apps

Zoals je in de onderstaande afbeelding kunt zien is er een nieuwe “optie” bijgekomen:

Voorheen heette dit Google Documenten, nu dus ook Google Drive. Het mooie is dat Google Drive standaard is geïnstalleerd binnen Google Apps, zoals we ook op de onderstaande afbeelding kunnen zien:

Google Drive downloaden

Let op: Je dient eerst een keer uit te loggen, dan naar drive.google.com/start te gaan en dan opnieuw aan te melden met je Apps account.

Je komt dan in het volgende scherm:

Daar kun je kiezen om Google Drive te downloaden.

Na het downloaden en wederom aanmelden met je Google Apps account krijg je de volgende twee schermen te zien:

We hebben tenslotte ook nog de mogelijkheid om geavanceerde instellingen te kiezen:

Alles naar wens ingesteld? Klik op Start Sync!

Google Drive is geïnstalleerd!

Op dit moment is Google Drive geïnstalleerd. Dit kun je zien aan het icoontje rechtsonder. Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

Het belangrijkste is dat als Google Apps gebruiker de “met jou gedeelde documenten” niet mee zijn gegaan naar je schijf. Logisch ook, want die staan op iemand anders zijn of haar schijf. Wil je deze documenten toch overal direct toegankelijk hebben kun je deze naar je “mijn schijf” slepen:

Conclusie

Tot zover ik heb kunnen testen is Google Drive veelbelovend. Zeker in samenwerking met Google Apps is het nu echt mogelijk om volledig in de cloud te werken, waarbij we echt onafhankelijk zijn van ons werkstation.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
11 reacties op "Google Drive instellen bij Google Apps. Zo doe je dat!"
  • Maarten zegt:
    24 Apr, 2012 om 19:58

    Wel jammer dat het overall gezien een stuk duurder is geworden..
    Waar voorheen het nog $20,- per jaar was voor 80GB is het nu $60,- voor 100GB

    http://support.google.com/drive/bin/answer.py?hl=en&answer=39567&p=butter_old_storage

    Reageren
  • Meindert zegt:
    25 Apr, 2012 om 12:12

    Helaas nog niet voor iedereen beschikbaar !

    Reageren
  • Remy zegt:
    27 Apr, 2012 om 10:13

    Goede handleiding, maar helaas is het nog niet voor iedereen beschikbaar. Ik moet nog even geduld hebben..lastig met een volle Dropbox!

    Reageren
  • Ron zegt:
    27 Apr, 2012 om 13:42

    He Karel, ik zie dat je bent gezakt in Google? Whatup? Ik was op zoek naar een post over de nieuwe update van Google.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      27 Apr, 2012 om 14:25

      Gezakt? Niet dat ik weet. Een artikel over de nieuwe update is trouwens in de maak!

  • Maurice zegt:
    02 Mei, 2012 om 12:08

    Fijn artikel. Momenteel erg druk bezig met verschillende online kanalen in te zetten. Google drive gaan we ook gebruiken. Niet voor direct contact met de consument, maar voor online storage van alles wat er op de verschillende kanalen gebeurd.

    Reageren
  • pietkastelijn zegt:
    08 Sep, 2012 om 21:14

    zeer duidelijk dank je wel. is ook bekend hoe je na de installatie instellingen weer kunt wijzigen?

    Reageren
  • Frank Muntslag zegt:
    13 Sep, 2012 om 19:37

    He Karel, ik kom een probleempje tegen bij het gebruik van Google Apps mail. Als je handtekening invult in instellingen in je Gmail account en je geeft een reactie op je eerder verzonden email, komt je handtekening onder de mail van de klant. Wie herkent dit en weet de oplossing… bedankt alvast.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      13 Sep, 2012 om 19:42

      Beste Frank,

      Dat klopt, daarom moet je de labs hiervoor inschakelen. Ga hiervoor naar instellingen en kies daarna in het horizontale menu voor “labs”. Schakel vervolgens “Wijzigingen handtekening” in en sla op. That’s it!

  • Frank Muntslag zegt:
    13 Sep, 2012 om 22:01

    Geweldig je uitleg, het was wel even zoeken want ik had in de dashboard deel van Google apps bij instelling de zichtbaarheid van “labs” uitgeschakeld voor iedereen van ons bedrijf. Maar eenmaal weer ingeschakeld werkt dit geweldig.

    Ook die twee onderliggende strepen die je handtekening scheidt van je email zijn ook weg, hierover ging iedereen klagen. Karel Geenen bedankt!!

    Reageren
  • Francien zegt:
    01 Dec, 2012 om 23:15

    Hallo,
    Ik heb een probleem met google drive.
    Ik had al een gmailaccount en nadat ik was ingelogd heb ik google drive gedownload en geinstalleerd op mijn mac.
    Maar ik krijg de 2 gettingstarted schermen niet te zien, wat ik ook probeer.
    Kunt u mij helpen ?
    Alvast dank.

    Reageren

Reageren