Naar
boven

Muziekbranche en internet marketing

178 miljoen mensen in tien Europese landen gebruiken wekelijks internet en 55% hiervan is elke dag minimaal één keer online (bron: Mediascope 2008). Deze cijfers spreken tot de verbeelding en steeds meer bedrijven beginnen te ontwaken en het belang van internet in te zien.

Internet heeft een hoop positieve maar zeker ook negatieve effecten teweeg gebracht. De muziekbranche is één van de eerste branches geweest die negatieve effecten van de digitalisering voelde. Vreemd genoeg is zij tegenwoordig ook één van de branches die nog steeds aan het knikkebollen is als het aankomt op internet marketing.

Illegaal downloaden groot probleem
Het massaal illegaal downloaden van muziek door consumenten heeft tot winstwaarschuwingen en het sluiten van platenwinkels geleid. Een platenmaatschappij is niet meer de bepalende schakel in wereldfaam voor bandjes. Via Myspace en Youtube kun je een wereldwijd publiek bereiken. Kijk bijvoorbeeld naar het succes van de Artic Monkeys en wat dichter bij huis onze Esmee Denters.

Traditionele aanpak voldoet niet meer
Onder jongeren is het tegenwoordig bijna vanzelfsprekend dat muziek “gratis” te downloaden is. En eigenlijk kun je het ze niet kwalijk nemen. Ik weet nog goed hoe ik vroeger met een taperecorder voor de radio zat. Iedereen moest stil zijn en het was altijd de kunst om het nummer zo goed mogelijk op te nemen zonder achtergrondgeluiden of een jingle er door heen. Met het kleine beetje zakgeld kocht je alleen de plaatjes die echt heel goed waren.

Als je bekijkt wat een gemiddelde cd tegenwoordig kost dan begrijp ik heel goed dat jongeren massaal aan het downloaden zijn. Ik denk trouwens dat de meeste mensen echt wel bereid zijn om voor downloads te betalen. Echter een acceptabele prijs. En hier gaat het mis.

Als ik voor een complete gedownloade cd bijna evenveel moet betalen als voor een originele cd dan is de meerwaarde hiervan ver te zoeken. De muziekbranche heeft jarenlang haar zakken gevuld en blijft hangen in haar traditionele aanpak. Hoe kan het toch dat de branche de mogelijkheden van internet niet aanwendt in haar voordeel?

Zakkenvullen of kansen benutten?
Warner Music heeft afgelopen zaterdag de besprekingen met Youtube verbroken met betrekking tot een samenwerking. De besprekingen tussen Warner Music en Youtube liepen stuk omdat de platenmaatschappij een groter aandeel van de verwachte opbrengsten eiste. Het lijkt me weer een klassiek voorbeeld van de onverzadigbare behoefte van de muziekindustrie om de zakken te vullen.

Dit is overigens dezelfde maatschappij die ervoor pleit om wereldwijd de kosten van een internetaansluiting te verhogen naar vijf dollar (ongeveer 3,15 euro). In ruil daarvoor mogen consumenten onbeperkt muziek downloaden. Het geld dat met de toeslagen wordt opgehaald zou verdeeld moeten worden onder de artiesten en platenmaatschappijen.

Maar toch is er ook hoop. Universal Music verdient bijvoorbeeld tientallen miljoenen met haar muziekkanaal via Youtube, Myspace en MTV online.  Universal maakt handig gebruik van het internet en verdient nu bijvoorbeeld aan video’s die zij naar eigen zeggen vroeger gratis beschikbaar stelde aan MTV. Het kan dus ook anders.

Het is al vaak gezegd maar in tijden van crisis zullen degene die alert zijn en de mogelijkheden van internet benutten een grote voorsprong hebben. Onafhankelijk in welke branche je actief bent.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marianne Schimmel
Marianne Schimmel is eigenaar van ALTIJD Communicatie. Een jong ambitieus bureau voor marketing en communicatie. Wij onderscheiden ons door onze enthousiaste en creatieve benadering van teksten, adviezen en interim werkzaamheden.
19 reacties op "Muziekbranche en internet marketing"
  • Nikita Lumet zegt:
    24 Dec, 2008 om 16:36

    Het klopt dat labels nog niet volledig over zijn op internet marketing maar het grootste deel en vooral de kleine labels zijn er absoluut druk mee. En een album downloaden is wel goedkoper dan het fisieke exemplaar maar dat is per artiest verschillend.

    Als internet marketerende zangeres heb ik de voordelen van internet marketing voor mijn muziek al ontdekt. Ik heb wel een label die op dit moment mijn album aan het persen is omdat singles geen zin meer hebben maar daarnaast kan mijn album ook gedownload worden. het bedrag hiervoor in totaal is minder dan het kopen van het fisieke album. Daarnaast laat ik op meerdere plaatsen zoals myspace mijn nummers achter, ook bij dj’s waarmee ik samenwerk voor de bekendheid van het nummer.

    Het is op dit moment wel zo dat je geen platenlabel meer zal vinden die je puur als talent zal aannemen. Oftewel je moet zelf investeren en slim met je marketing omgaan.

    Dus ik denk dat labels zeker wel denken aan internet marketing alleen niet meer investeren in nieuw talent aangezien dat te duur is en een te groot risico.

    Reageren
  • Jens Swelson zegt:
    24 Dec, 2008 om 18:13

    “Dit is overigens dezelfde maatschappij die ervoor pleit om wereldwijd de kosten van een internetaansluiting te verhogen naar vijf dollar (ongeveer 3,15 euro).”

    Je bedoeld “met” 5 dollar? En per dag, per maand, per jaar?

    Reageren
  • Kees Kuijpers zegt:
    25 Dec, 2008 om 00:26

    Het afgelopen jaar hebben wij ons ook intensief bezig gehouden met internet marketing in de entertainment branche.

    Voor http://www.freerecordshop.nl zijn we diverse trajecten gestart om de doelgroepen beter te bereiken. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van diverse middelen. En met succes!

    Ook in deze tijd van digitalisering is het nog steeds zeer goed mogelijk om te scoren met muziek, films en games. Door actief benaderen van de verschillende doelgroepen zie je dat de roi steeds beter word.

    Er zijn nog veel aandachtspunten voor http://www.freerecordshop.nl deze hebben we allemaal opgenomen in ons actieplan voor 2009.

    Daarnaast gaan we voor het aankomende jaar nog diverse verrassende ideeën voor Free Record Shop online uitvouwen.

    Reageren
  • John Muijen zegt:
    28 Dec, 2008 om 12:37

    @Marianne, downloaden van muziek is in Nederland niet illegaal. Aanbieden van muziekdownloads wel.

    @Kees, jezelf en waarschijnlijk je bedrijf profileren via blog comments is prima maar in jouw reactie ligt het er wel erg dik bovenop.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    28 Dec, 2008 om 22:00

    Is het wel zo dat de muziekbranche de mogelijkheden niet benut? iTunes is natuurlijk het perfecte voorbeeld van hoe internet gebruikt wordt om muziek te verkopen, maar ook Free Record Shop (liever niet als voorbeeld genomen na de reactie van Kees, maar ach) en Planet biedt online hun muziek aan. Bovendien gebruiken vele artiesten het internet om hun muziek te promoten.

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    29 Dec, 2008 om 13:26

    Dit artikel zou ook niet misstaan hebben in 1998. Eigenlijk is dit iets wat al sinds de opkomst van de 1e sites die muziek aanbieden, speelt.

    Echter ben ik het absoluut niet eens met “Het massaal illegaal downloaden van muziek door consumenten heeft tot winstwaarschuwingen en het sluiten van platenwinkels geleid.”

    De winstwaarschuwingen etc komen echt niet doordat men ‘massaal download’. Zoals je zelf al eerder aangeeft ligt dit probleem bij de logge organisaties die de meeste muziek maatschappijen zelf zijn, de mate waarin ze nog steeds hun zakken denken te vullen, de manier waarop ze nog hun marketing en verkoop benaderen en hoe ‘bang’ ze nog zijn voor de digitale consument.

    In plaats van kansen zien de maatschappijen bedreigingen, terwijl de consument massaal aangeeft hoe het wel te willen en waar de gaten liggen, duiken de maatschappijen op plaatsen waar de consument juist niet zit te wachten. Hierbij pakken ze ook vaak juiste de mensen die nog wel cd’s kopen (cd beveiligingen etc, onzinnige waarschuwingen van brein op dvd’s etc) in plaats van de ongewenste downloaders juist tegemoet te komen op de plekken waar er een win-win situatie ontstaat.

    Uit ervaring weet ik dat vaak ook niet eens de maatschappij maar de artiest (en niet te vergeten het management van de artiest!!!!) de stap niet durven of durfden te wagen.

    Je ziet nu dus dat zoals je ook beschrijft, de maatschappijen ofwel de artiesten die wel de nieuwe media omarmen, niet diegene zijn die met de winstwaarschuwingen komen. Wanneer koppelt men nou eindelijks een de enorme verliezen los van het downloaden van illegaal aangeboden muziek!!

    Reageren
  • Marianne Schimmel zegt:
    30 Dec, 2008 om 15:46

    @Jens is inderdaad mét 5 dollar. Of dit per maand of per jaar is moet ik je helaas even verschuldigd blijven.

    @Tim, ik ben het helemaal met je eens. Ik had de zin van het downloaden beter iets anders kunnen omschrijven aangezien we in feite het zelfde bedoelen ;) Ik besef me terdege dat er ook maatschappijen zijn die wel (optimaal) gebruik maken van nieuwe media. Het doel van het artikel was om de tegenstellingen te laten zien in deze branche door de vergelijking tussen de aanpak van Universal en Warner te trekken.

    @John: Je hebt gelijk echter ik wil je wijzen op een uitspraak van de Haagse rechtbank in juni 2008 waarin het illegaal downloaden wel strafbaar werd geacht. Volgens de rechter geldt dat als de bron illegaal is, datzelfde ook geldt voor elke kopie daarvan. Het blijft dus een schemergebied.

    Reageren
  • Erik zegt:
    06 Jan, 2009 om 14:54

    Volgens mij heeft een vriend hier zelfs een afstudeerscriptie over geschreven eind vorige eeuw.

    Dit probleem bestaat al heel lang en de platenmaatschappijen lijken zich nog steeds heel veel te focussen op het beschermen van het oude model.

    Wat mij betreft zijn platenwinkels en maatschappijen in hun oude vorm ten dode opgeschreven. De eerste club die een nieuw model in praktijk brengt kan de standaard zetten en een flinke voorsprong nemen.

    Reageren
  • Mario zegt:
    08 Jan, 2009 om 20:11

    @Erik

    Precies, het is gewoon een verschuiving van de markt. De oude manier van denken wordt al sinds Napster heel moeilijk losgelaten door de platenbazen.

    De beste reactie was geweest de veel te hoge prijzen voor CD’s zodanig te verlagen, dat het downloaden niet meer interessant is.

    Nu je inmiddles binnen 2 of 3 minuten een nieuw album binnenzuigt is de prijsverlaging natuurlijk ook al niet meer interessant.

    Reageren
  • Martijn zegt:
    09 Jan, 2009 om 18:02

    @ iedereen die vindt dat CD’s duur zijn.

    Wel grappig om na zoveel jaar te lezen dat ‘platenmaatschappijen hun zakken vullen met die prijzen van CD’s’. Dat verhaal is net zo oud als dat platenmij’en niet hebben gereageerd op internet. Alleen in dit geval niet waar. Misschien 25 jaar geleden, en dat is een eeuwigheid terug. Om een indruk te geven; van een CD van 15 euro houden ze na productiekosten, rechten en distributie 3-4 euro over (ex overhead e.d.). En met 10.000 verkochte albums staan artiesten wekenlang top 5. Om het maar even anders te zeggen; indien platenmaatschappijen enkel afhankelijk zijn van inkomsten van CD verkopen; bestonden ze niet meer.

    Dit is niet bedoelt als ‘huilie verhaal’. Ik heb geen medelijden met ze. Het is wel feitelijk onjuist dat platenmij’en hun zakken vullen met de CD verkoop. Diegene die dat anno 2009 nog denkt; je moest eens weten!

    Reageren
  • ERik zegt:
    09 Jan, 2009 om 18:31

    Daar begon het hele verhaal toch mee? De platenmaatschappijen verdienen steeds minder en vooral de tussenpersonen hebben geen toegevoegde waarde meer en verliezen inkomsten.

    De vraag is in welk distributiemodel er geld overblijft voor artiesten die de muziek maken.

    Reageren
  • Mario zegt:
    09 Jan, 2009 om 18:38

    Dat laatste is altijd de laatste zorg geweest van de platenbazen.

    Reageren
  • ERik zegt:
    09 Jan, 2009 om 18:59

    Volgens mij komen we nu bij de echte crux.

    Reageren
  • onlinemuziekzoeken zegt:
    09 Jan, 2009 om 20:12

    Mooi artikel en je ziet inderdaad dat online de kansen beter zijn door ze daar gratis aan te bieden heb je publiek en die zorgen er natuurlijk voor dat een DJ gewild is. Ik vind persoonlijk Vato Gonzales hiervan een goed voorbeeld. Hij bied al zijn Mixtapes en Live tapes etc gratis aan. Maar ik gok dat hij veel vraagt voor een optreden.

    Reageren
  • Bratt Hoogema zegt:
    04 Feb, 2009 om 15:47

    @ fersell

    Het is volgens mij grote apekool te denken dat je musiceren niet doet voor het geld.

    Wil je dat even uitleggen aan de kinderen van betreffende musici, die volgens jouw ideeën volgende week naar de voedselbank mogen?

    Reageren
  • Erik zegt:
    04 Feb, 2009 om 16:37

    Voor de beroepsmuzikant is het gewoon werk en moet er brood op de plank komen.

    Reageren
  • Erik zegt:
    05 Feb, 2009 om 23:14

    Er zijn ook mensen die een muziekopleiding hebben en daarvan moeten leven. En er zijn ook heel veel mensen die ervan kunnen leven.

    De vraag is waar je je muziektijd aan besteedt. Velen willen optreden in leuke zaaltjes en platen uitgeven. De praktijk van de beroepsmusici is veel vaker het zijn van muziekleraar en commerciele schnabbels voor het geld waarbij je je eigen creativiteit niet de vrije loop kan laten.

    Een heel ander soort musici zijn de mensen die een andere baan hebben en als hobby of naast die andere baan muziek maken.

    Reageren
  • Bratt Hoogema zegt:
    06 Feb, 2009 om 17:22

    @Ferdi

    ga er nou eens vanuit dat muzikant zijn een vak is, waarvoor je studeert, hard studeert, en waar je van moet leven. Je maakt iets, of je voert iets uit van een ander, dan is het toch niet gek om daarvoor geld te willen ontvangen?

    Fersell maakt verschillende foute aannames. Er wordt al jaren geen groot geld meer verdiend in de cd-industrie, die wolven waar hij het over heeft, zijn gewoon bedrijven die iets proberen te verkopen, dat – toen – geld opleverde. Nu is het maken van een cd hooguit nog een marketingtool.

    Maar dat is eigenlijk van de gekken, want als je iets maakt hoor je er toch voor betaald te worden? Of moeten elke kok die eten als zijn hobby heeft, zijn eten maar gratis weggeven?
    Elke consultant die zijn vakgebied als hobby ziet, zijn expertise voor nop op het web zetten? Nee toch?

    Voor boeken betalen we al jaren geld. Het is een florerende markt, waar veel geld wordt verdiend, maar ook geld wordt uitgegeven: voor marketing, publiciteit, ontwikkeling van ideeën, literatuurfestivals, etc. Dat geld wordt dus teruggepompt in de economie.

    Ik kan je vertellen dat in de muziekproducerende industrie de marges minimaal zijn, iedereen bijna op zijn gat ligt, en er bijzonder weinig geld overblijft om uit te geven aan marketing, etc, en al helemaal niet om nog eens een artistiek risico aan te gaan met een onbekende artiest die aandacht verdient.

    Alle artiesten worden nu geacht het zelf te doen, hun muziek weg te geven, en maar te hopen op concertjes en een beetje betaalde downloads. Ga je me vertellen dat dat klopt?

    Reageren
  • Bratt Hoogema zegt:
    12 Feb, 2009 om 11:21

    Ik begrijp je punt, maar ben het er maar ten dele mee eens. Muziek maken is voor sommigen helemaal geen hobby, maar het enige dat ze kunnen. Die uitsplitsing op hobby of werk is niet zo logisch als ze lijkt.

    Sommige concerten doe je niet voor je lol, die doe je om brood op de plank te krijgen. Het zelfde geldt voor de artistieke keuzes die je soms moet maken: ga je voor het minder commerciële, waar je gek van bent, of voor die grotere klapper, waar je eigenlijk niet echt achter staat.

    Begrijp me niet verkeerd, ik ben het niet oneens met je, maar denk dat het minder zwart wit ligt dan je het voorspiegelt.

    Reageren

Reageren