Naar
boven

Techniek heeft de toekomst bij ROVC

arjan klomp

Het moet vooral praktisch zijn!” Een kreet die alle technische specialisten roepen als ze zich verder willen ontwikkelen in hun vakgebied. Ze willen direct aan de slag met wat ze leren, en niet te veel met hun neus in de boeken. Bezig zijn met hun vak is hun motto. Veel (onderwijs)instellingen roepen het, ROVC biedt het:

  • dan 3000 m² practicumruimte
  • meer dan 50 procent van de tijd practicum
  • denken vanuit processen en systemen, in plaats van vanuit een specifiek merk gereedschap

Op donderdag 23 maart kreeg ik een uitgebreide rondleiding en zag ik van dichtbij dat dit bij ROVC niet slechts marketingkreten zijn.

Bij aankomst aan de Galvanistraat in Ede valt het gebouw van ROVC niet direct op. Geen ‘fancy’ pand, maar een praktisch gebouw waar een paar heren buiten nog even genieten van een sigaretje voordat de cursus van start gaat.

Na even wachten, word ik langs de ruime en overvolle kantine geleid. Mathijs vertelt dat ze zoveel mogelijk doen om de cursisten te ontzorgen. Niet alleen zit al het eten en drinken bij de cursuskosten inbegrepen, ook is de keuze van het aanbod erg groot en wordt het verzorgd door een eigen cateringteam. De insteek: cursisten kunnen zich op deze manier volledig op de cursus richten.

Ken de wensen van je doelgroep

‘Precies volgens het idee van de heer Van der Velde, die ROVC 46 jaar geleden oprichtte’, aldus Mathijs van der Hurk, online marketeer bij ROVC. Hij vertelt uitgebreid over het ontstaan van het bedrijf. ‘Meneer Van der Velde, zelf werkzaam in de techniek, miste de praktische inslag bij cursussen. Daarop besloot hij zelf cursussen aan te bieden, die praktisch en direct toepasbaar zijn.’ Zijn visie bleek de juiste: tegenwoordig is ROVC de grootste aanbieder van Nederland op het gebied van technische cursussen.

‘Belangrijk voor ons is dat cursisten ook zelf input geven. Waar lopen ze tegenaan? Dit kunnen ze vervolgens samen met de andere cursisten aanpakken. Hierdoor kunnen we maatwerk bieden en worden de cursussen nog praktischer. Dit is niet alleen goed voor onze cursisten, maar ook voor ons. Zo kunnen we onze cursussen nog beter aan laten sluiten op de behoeften van onze doelgroep.’

Belangrijkste behoefte verder uitbouwen

Na een uitgebreid gesprek over ROVC, krijg ik een rondleiding van één van de mensen van de technische dienst. Onno Adriaans heeft speciaal voor mij tijd vrij gemaakt om zijn passie met mij te delen. Samen gaan we naar de eerste practicumruimte, een enorme ruimte vol technische apparatuur. Gepassioneerd begint hij te vertellen over de cursussen die daar worden aangeboden, en over hoe deze zijn opgebouwd. In zijn enthousiasme gooit hij er veel technische termen tegenaan, waarbij ik soms moeite heb om het nog te begrijpen. Toch werkt zijn enthousiasme aanstekelijk. Onno is al ruim 16 jaar werkzaam bij ROVC, maar is niet eens het langst in dienst! Bij ROVC draait het echt om passie voor het vak.

Onno laat mij zien hoe cursisten aan de slag gaan. Ze krijgen eerst les in het lezen van technische tekeningen en processen. Daarna moeten ze bij diverse (gesimuleerde) storingen analyseren waar het probleem zit, en vervolgens deze storingen verhelpen. Praktischer kan het haast niet! Of je nu werkt bij ROVC of juist een cursus volgt, iedereen hier heeft iets met elkaar gemeen: men wil alles weten, van hoe iets werkt tot hoe storingen worden opgelost. 

Onno Adriaans

Onno Adriaans

Online zichtbaarheid

De meeste cursisten schrijven zich online in voor een nieuwe cursus. ‘Daarom is het belangrijk dat niet alleen ons product, maar ook onze website aansluit op de behoeften van de doelgroep. We zijn dan ook constant bezig om onze website verder te verbeteren. Je kunt daarbij denken aan het aanpassen van teksten op pagina’s en het verder vereenvoudigen van het inschrijfproces’, vertelt Mathijs over het belang van de website.

‘Ondanks de grote naamsbekendheid, blijft het voor ons ook belangrijk om goed zichtbaar te zijn voor onze doelgroep. Ook online. Daarom zetten wij ook kanalen als AdWords en Bing Ads in. Zo zorgen wij ervoor dat we in elke fase van het beslissingsproces bij onze cursisten en eventuele managers zichtbaar zijn. KG Online Marketing helpt ons daarbij, door voor ons de campagnes te beheren. Samen zorgen we ervoor dat onze online zichtbaarheid steeds verder wordt verbeterd.’

Wat kun jij leren van ROVC?

  • Ken je doelgroep;
  • Kom je beloftes na;
  • Weet in welke fase jouw doelgroep zich bevindt;
  • Luister naar je doelgroep en doe wat met hun vragen;
  • Optimaliseer je product/dienst vanuit de behoeften van je doelgroep;
  • Voer jouw USP’s door in alles wat je doet, zodat ze precies aansluiten bij de verwachtingen en behoeften van jouw doelgroep.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Anita Mooij
Anita is Online Marketing Consultant bij KGOM. Ze is een echte spin in het wereldwijde web. Behoudt het overzicht, zelfs in de meest complexe cases.
Wees de eerste die reageert!

Reageren