Naar
boven

Waarom Google’s nieuwe project AMP wel eens heel erg nuttig kan zijn voor jou!

amp_project
We hebben al vaker geschreven over het belang van een snelle website, ook als rankingfactor in Google. Daarnaast schreven we eerder al over het belang wat Google hecht aan mobiele websites.

Tel die twee zaken bij elkaar op en je krijgt Google nieuwste project: Accelerated Mobile Pages.

In het kort komt het hier op neer: Voor veel mensen is het surfen op een mobiele device vaak een erg langzaam en frustrerend proces. Het AMP project, geïnitieerd door Google, heeft als doel om publishers eenvoudig mobiel-geoptimaliseerde content te laten maken die overal snel laadt.

Waarom nu AMP?

De reden lijkt duidelijk, een sneller mobiel web wat de gebruikerservaring ten goede komt.

In de onderstaande video wordt nog duidelijker uitgelegd waarom AMP is opgericht:

Hoewel het project sinds oktober 2015 bestaat komt het nu in een stroomversnelling mede doordat grote partijen als WordPress meedoen aan het project.

Wat doet AMP?

Simpel gesteld wordt de bestaande paginacode helemaal uitgekleed én wordt de content vooraf al ingeladen bij bijvoorbeeld Google. Dit betekent dat wanneer je op een zoekresultaat klikt wat via de AMP-code draait deze meteen wordt geladen.

In de onderstaande video wordt hier dieper op ingegaan:

Waarom zou je mee moeten doen met AMP?

Je moet natuurlijk helemaal niets. Maar het feit dat Google dit initieert betekent dat je toch minstens eens moet onderzoeken of dit voor jouw website interessant kan zijn.
Google gaat namelijk in de mobiele zoekresultaten de pagina die gebruik maken van de AMP-techniek uitlichten. En hoewel ze dit nog niet expliciet hebben vermeld durf ik ook te zeggen dat dit soort pagina’s voorrang zullen (gaan) krijgen.

Op dit moment lijkt het overigens voor bedoeld voor zogenaamde nieuwswebsites / blogs. Echter ik zie niet in waarom deze techniek ook niet doorgezet wordt voor andere type websites. Hoe dit zich gaat evolueren moeten we dus nog even afwachten.

In de onderstaande afbeelding zie je hoe dit er in Google uit komt te zien. Deze resultaten zijn in de VS al gespot op Android toestellen:

google-amp-live

Zo installeer je AMP (op je WordPress-website)

Zelf hebben we uiteraard al even de proef op de som genomen en AMP geactiveerd voor onze website. Wij draaien immers op WordPress en het enige wat je in dit geval hoeft te doen is deze AMP-plugin te installeren.

Vanaf dit moment zijn onze pagina’s dus ook geoptimaliseerd voor het mobiele web. Je kunt dit zelf ervaren door achter een URL op onze website /amp te typen. Of klik hier om het artikel wat je nu leest te bekijken als AMP-pagina. Check update onderaan dit artikel.

Wel moet ik hier bij vermelden dat we nog niet helemaal tevreden zijn over hoe het er uit ziet. Aangezien alles wordt gestript missen we bijvoorbeeld ook belangrijke onderdelen zoals de mogelijkheid om te reageren. Daarnaast worden ook alle trackingcodes verwijderd op dit moment. Het is overigens wel mogelijk om Google Analytics te laten werken op AMP pagina’s maar de implementatie moeten we hiervan nog uitzoeken. De komende tijd gaan we hier in ieder geval verder mee testen en we houden je uiteraard op de hoogte!

Heb je zelf al ervaringen met AMP? Laat je horen in de reacties hieronder, ik ben erg benieuwd.

Update 29-2-2016

Wij hebben de AMP plugin tijdelijk uitgeschakeld omdat deze op dit moment alleen werken voor pagina’s die zijn opgemaakt als nieuwspagina via de microformats. Omdat wij het intern nog niet over uit zijn of wij dit wel willen (wat is het voordeel/nadeel tov. een gewone blogpost) hebben we de plugin tijdelijk uitgeschakeld.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
8 reacties op "Waarom Google’s nieuwe project AMP wel eens heel erg nuttig kan zijn voor jou!"
  • Frank zegt:
    25 Feb, 2016 om 12:14

    Hi,

    Goed artikel! Is er al een oplossing voor AMP Magento?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      25 Feb, 2016 om 13:36

      Dag Frank,

      Nee, want AMP richt zich in eerste instantie vooral op publishers. Webwinkels hebben vaak meer nodig dan alleen statische pagina’s, dus AMP zou de functies dan in de weg zitten.

  • Danny zegt:
    25 Feb, 2016 om 12:29

    wordt je website niet trager omdat je een extra plugin installeert?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      25 Feb, 2016 om 12:46

      Niet alle plugins zorgen voor vertraging, van deze plugin hebben we in ieder geval niets gemerkt.

  • Arjan Griffioen zegt:
    26 Feb, 2016 om 10:06

    Eigenlijk maakt AMP een versie van je pagina zoals de ‘reader-weergave’ in Safari. Vrij platte tekst met plaatjes en links. That’t it…

    Hoop wel dat zaken als reageren en trackingscode snel worden doorgevoerd. Is het zo dat de mobiele versie automatisch overschakelt naar AMP versie, of is dit alleen een versie die verschijnt in de Google zoekresultaten? En hoe zit het dan met Dubbele content, krijg je daar geen conflicten mee? Je hebt immers dezelfde content, met een andere URL.

    Reageren
  • Charlie Alberti zegt:
    29 Feb, 2016 om 14:38

    Geweldige artikel Karel en heel overzichtelijk (zo en zo jouw website). Ben zelf heel erg bezig om mij te specialiseren voor WordPress Schema en ik hoop binnen nu en 2 maanden een complete plugin te hebben voor de totale schema functies binnen een WordPress website.

    Ik ben heel erg benieuwd hoe jou jouw plugin gaat doorontwikkelen.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      29 Feb, 2016 om 14:39

      Klinkt goed, houd me op de hoogte!

Reageren