Naar
boven

Waarom je iets gratis weg moet geven!

Als je op Karel Geenen de zoekopdracht doet op het woord ‘gratis‘ krijg je een aantal interessante zoekresultaten:

Het lijkt raar dat er zoveel gratis content wordt weggegeven op Karel Geenen, maar dat is het eigenlijk helemaal niet!

De kracht van gratis

Met gratis content bouw je goodwill op bij je publiek, zeker omdat mensen iets dat gratis is delen met hun vrienden en volgers op social media. Maar er zijn meer voordelen.

1.     Je bouwt een netwerk op

Gratis content zoals een e-book is een van de sterkste manieren om je netwerk op te bouwen. Gratis content zorgt ervoor dat je een netwerk opbouwt. Op mijn blog plaats ik bijvoorbeeld interviews met online ondernemers en marketeers die ik heb leren kennen. Bijvoorbeeld met Karel, waarmee ik nog altijd goed contact heb. Denk er bijvoorbeeld ook eens aan om anderen in je gratis e-book te noemen en naartoe te verwijzen. Zij zullen dat waarschijnlijk zo gaaf vinden, dat zij weer jouw e-book delen met hun netwerk.

2.     Je bouwt een band op

Door mensen iets van waarde weg te geven bouw je tegelijkertijd een band op met hen. Denk bijvoorbeeld aan dit gastblog dat ik voor Karel Geenen schrijf. Ik krijg hier geen vergoeding voor en probeer vooral anderen te helpen door waardevolle content te bieden. Door dit regelmatig te doen hoop ik dat je dit niet alleen waardeert, maar ook eerder zal terugkomen naar de website en de interactie aan gaat via onder meer social media.

3.     Je laat zien dat je een expert bent

Veel mensen roepen natuurlijk dat zij een expert zijn in hun vakgebied, maar mensen zullen uiteindelijk bewijs hiervan willen zien. Artikelen op je blog kunnen hieraan bijdragen, maar als je daarnaast ook nog extra gratis content kunt aanbieden die nog dieper in de materie duikt, levert dat het bewijs dat je publiek nodig heeft om je dienst of product af te nemen.

Gratis zorgt voor een filter

Veel bedrijven die ik spreek en aanraad om hun kennis gratis te delen via bijvoorbeeld artikelen, maken zich zorgen dat potentiële klanten hier vervolgens zelf mee aan de slag gaan en hun producten of diensten niet zullen afnemen. Mijn filosofie is dat wanneer een potentiële klant het graag zelf doet, ik hem/haar daarbij zal helpen maar niet als klant hoef hebben.

Het is hun keuze en zeker geen gekke gedachte, maar op deze manier hechten zij dus geen meerwaarde aan jouw expertise of ervaring. Mocht je wel met deze klanten in zee gaan, zal dit dus altijd een gespannen relatie opleveren. Door een gedeelte van je kennis gratis weg te geven creëer je dus eigenlijk een filter voor potentiële klanten die uiteindelijk toch geen klant zouden worden.

Zorg er wel voor dat wanneer je bijvoorbeeld een freelance tekstschrijver bent, de content die je voor een vergoeding creëert nóg beter is dan de content die je gratis weggeeft.

Samples

Weet je nog steeds niet zeker of je iets gratis weg wilt geven? Je hebt ze vast wel eens zien staan in de supermarkt, bedrijven die gratis samples of proefmonsters weggeven. Denk aan een plakje kaas of worst, maar ook acties waarbij je via de kassabon je aankoopbedrag kunt terugvragen. Er is zelfs een website waar je gratis samples kunt bestellen.

Op het eerste gezicht zal je misschien denken dat dit vooral zorgt dat het winkelend publiek een extraatje wordt gegeven en voor klantenbinding zorgt voor de supermarkt. Maar voor de bedrijven die dit doen zorgt het voor een significante stijging van de verkopen! Het is namelijk veel gemakkelijker om een product of dienst te verkopen als iemand daar al mee in aanraking is gekomen. Als ik een plak worst lekker vind, zal ik het eens in mijn boodschappenmandje doen om te proberen. En als dat bevalt vaker kopen.

Daarom zie je bijvoorbeeld bij onder meer software dat je het steeds vaker eerst 14 of zelfs 30 dagen mag proberen, of je geld terugkrijgt als het niet bevalt. Zelfs een bedrijf als Microsoft is overstag en biedt zijn office-applicaties als probeerversie aan. En denk ook eens aan tools zoals Dropbox. Zij bieden een gratis variant, maar ook een mogelijkheid om te upgraden naar Dropbox Pro, dat meer opslagruimte en functionaliteiten biedt.

Door de instapdrempel te verlagen zullen mensen eerder besluiten om het te proberen en als het bevalt de aankoop doen.

Stappenplan voor contentproefmonsters

Voordat je aan de slag gaat met het gratis uitdelen van zoals ik ze noem contentproefmonsters, is het goed om na te gaan waar je publiek behoefte aan heeft. Niet alleen wat voor soort content, maar ook de inhoud. Ga vervolgens na hoe je jouw content kan opdelen in proefmonsters.

Misschien heb je een boek of een cursus die je kunt opdelen in kleinere delen. Dave gaf het ook al aan in zijn blog over leads werven, zorg dat je bij je proefmonsters extra content plaatst die de interesse wekt bij je bezoekers om deze aan te schaffen. Brian Dean van Backlinko noemt dit ook wel ‘content upgrades‘. Denk aan een ebook, infographic of video waarin je meer uitlegt over je product of dienst en waar mensen hun e-mail adres voor moeten achterlaten om toegang toe te krijgen.

Maar kijk bijvoorbeeld ook eens aan de rechterkant van deze gastblog, waar Karel een gratis videocursus zoekwoordenonderzoek aanbiedt in ruil voor je e-mailadres.

Wellicht dat je denkt dat deze methode voor jou niet van toepassing is. Stel je bent een reisbureau, dan kun je natuurlijk niet zomaar een proefreis aanbieden. Een magazine zou echter content kunnen produceren over jouw specifieke reizen, punten waar mensen op moeten letten als zij naar jouw bestemming gaan, achtergrondinformatie over jouw als reisbegeleider of zelfs hoe zij de reis hebben beleefd.

Al deze informatie zijn contentproefmonsters waarmee mensen met jouw dienst of product in aanraking komen en de interesse wordt gewekt. Contentproefmonsters vertellen op deze manier een verhaal. Het verhaal van jouw bedrijf, maar ook als persoon en je visie. Waarschijnlijk dat je nu denkt dat dit teveel tijd gaat kosten, maar als je mensen niet warm maakt voor je product of dienst zal het nog lastiger worden om het ook daadwerkelijk aan hen te verkopen.

Gratis of korting?

Hoe kijk jij tegen dit soort contentproefmonsters aan? Zet je ze al in en zo ja wat zijn de resultaten? Of geef je liever korting in plaats van iets gratis weg te geven?

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Christian Slagter
Christian Slagter is oprichter van Slagter Media, een online publishing en content marketing bureau. Hij is daarnaast mede-eigenaar van de webshop Make-up Your Stash.
11 reacties op "Waarom je iets gratis weg moet geven!"
  • Bert zegt:
    25 Aug, 2015 om 08:15

    Leuk verhaal en ik geloof ook wel dat het zo werkt voor veel bedrijven. Echter hoe zit dat met een webshop met slechts een paar niche producten? Mijn ervaring is dat de herhaal aankopen tot een minimum beperkt blijven en je het vooral moet hebben van nieuwe bezoekers. Als je dan iets gratis weggeeft dan krijg ik zo’n sinterklaas gevoel…

    Reageren
  • Wouter zegt:
    25 Aug, 2015 om 18:42

    In de e-commerce branche zijn gratis samples zelden te krijgen. Wij verkopen sportvoeding met minimale marges en de samples zijn vrij prijzig. Toch geven wij deze weg maar dan alleen bij een aankoop van een product.

    We krijgen bijna dagelijks een mail met de vraag om gratis samples.. Daar kunnen we helaas niet op in gaan…

    Reageren
  • Nils van der Knaap zegt:
    26 Aug, 2015 om 10:55

    Iets gratis weggeven (of hulp bieden) is ook een goede social media strategie. Niet direct iets terug verwachten.

    Soms help je ook een vriend met verhuizen zonder dat je dan verwacht dat hij meteen wat terug doet. Op termijn komt dit wel (als het een goede vriend is).

    Reageren
  • Bart zegt:
    02 Sep, 2015 om 13:52

    “There’s no such thing as a free lunch”

    Zoals ook in het artikel wordt aangegeven geef je niets weg, je ruilt iets! En dat is wat mij betreft een groot verschil.
    Dus wat mij betreft communiceer je dit dan ook zo: “eerlijkheid duurt het langst”.

    Reageren
  • Hendrik zegt:
    03 Sep, 2015 om 20:22

    Prima artikel, korting geven? Tja vies woord. Mijn maag draait er altijd van om. Wat ik zelf niet begrijp is dat er weinig interactie plaatsvind met de schrijver. Hier wat ongevraagd advies: Zorg dat je de eerste dag van posten altijd tijd vrij maakt om de interactie aan te gaan. Bloggen gaat om kennis delen, waarde bieden maar ENGAGEN is toch waar het om draait?

    Reageren
  • Christian zegt:
    14 Okt, 2015 om 15:07

    Excuses voor de late reactie, met name richting Hendrik. Je hebt helemaal gelijk, alleen toen dit artikel online ging begon ik met het genieten van mijn vakantie :).

    Reageren
  • Christian zegt:
    14 Okt, 2015 om 15:11

    @Bert, door ‘kennisleiders’ of bekende mensen/bloggers binnen je branche in aanraking te laten komen met je product, maar is het weggeven van een sample inderdaad lastig.

    Zoals Wouter eigenlijk al aangeeft zal je regelmatig te maken krijgen met mensen die iets ‘gratis’ van je willen hebben. Het is dan aan jezelf om te bepalen of je hierin meegaat. Een tegenprestatie van diegene zou dan logisch zijn.

    Reageren
  • Christian zegt:
    14 Okt, 2015 om 15:14

    @Bart de nuance daar heb je gelijk in, die had nog scherper gemaakt kunnen worden. Het enige wat ik nu gratis heb gedeeld is mijn kennis en tijd.

    Ik ruil in dit geval niet direct iets, behalve links. Zoals Nils eigenlijk al aangeeft probeer ik te helpen.

    Reageren
  • Bart zegt:
    14 Okt, 2015 om 17:01

    @Christian Tijd heb je geïnvesteerd, niet gedeeld…
    Zoals Nils ook aangeeft verwachten we steeds iets terug, bv. engagement, zoals deze reactie. Deze reacties zouden moeten leiden naar vertrouwen, wat jullie sterker in de markt plaatst…
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Altru%C3%AFsme

    Reageren
  • Echte naam of pseudoniem aub zegt:
    25 Feb, 2016 om 12:27

    Helemaal mee eens Christian. Goed betoog. Ik moet nogal eens aan marketeers uitleggen waarom ik in godsnaam diensten weggeef. In hun goedbedoelde adviezen drukken ze me steeds opnieuw op het hart dat vooral niet te doen.
    Voor veel B2B-dienstverleners gaat hun stelling inderdaad op. Maar vooral voor kleine, zelfstandige (B2B) ondernemers als ik ligt het toch vaak anders. Eénpitters scoren vooral op persoonlijke betrokkenheid en aandacht voor hun klant. Dat kun je de klant alleen laten ervaren in persoonlijk contact. Je moet ze dus laten ervaren hoe het is om met jou te werken.
    Ik heb me gespecialiseerd in een niche van de pr, de persbenadering. Ik geef regelmatig gratis persdistributie weg. Ik maak voor (potentiële) klanten keurige verzendlijsten op maat en verzend hun persberichten, gratis!
    Dat kost tijd en moeite, maar levert me warme contacten op met potentiële klanten. De nieuwkomers ervaren hoe het is om de persdistributie van persberichten professioneel te laten verzorgen. Ze leren mij kennen, mijn oprechte aandacht en mijn snelle, adequate werkwijze. Ik laat ook nooit na om ze hier en daar van wat ongevraagde adviezen te voorzien waardoor hun persberichten meer effect sorteren.
    Als een klant er zwaarwegend belang bij heeft om zijn of haar persberichten goed te laten scoren, dan weet ik dat ze terugkomen om uiteindelijk ook persberichten door mij te laten maken. Het weggeven van B2B-diensten geeft mij de kans een een (kleine) proeve van bekwaamheid af te geven. Het levert me het vertrouwen op van de klant en daarmee uiteindelijk ook diens klandizie. Ik zweer erbij.

    Reageren
  • Christian zegt:
    25 Feb, 2016 om 13:34

    Bedankt voor je uitgebreide reactie Paul, een erg mooi voorbeeld hoe het kan werken :).

    Reageren

Reageren