Waarom je iets gratis weg moet geven!

door | 24 augustus 2015 | Content Marketing

Als je op Karel Geenen de zoekopdracht doet op het woord ‘gratis‘ krijg je een aantal interessante zoekresultaten:

Het lijkt raar dat er zoveel gratis content wordt weggegeven op Karel Geenen, maar dat is het eigenlijk helemaal niet!

De kracht van gratis

Met gratis content bouw je goodwill op bij je publiek, zeker omdat mensen iets dat gratis is delen met hun vrienden en volgers op social media. Maar er zijn meer voordelen.

1.     Je bouwt een netwerk op

Gratis content zoals een e-book is een van de sterkste manieren om je netwerk op te bouwen. Gratis content zorgt ervoor dat je een netwerk opbouwt. Op mijn blog plaats ik bijvoorbeeld interviews met online ondernemers en marketeers die ik heb leren kennen. Bijvoorbeeld met Karel, waarmee ik nog altijd goed contact heb. Denk er bijvoorbeeld ook eens aan om anderen in je gratis e-book te noemen en naartoe te verwijzen. Zij zullen dat waarschijnlijk zo gaaf vinden, dat zij weer jouw e-book delen met hun netwerk.

2.     Je bouwt een band op

Door mensen iets van waarde weg te geven bouw je tegelijkertijd een band op met hen. Denk bijvoorbeeld aan dit gastblog dat ik voor Karel Geenen schrijf. Ik krijg hier geen vergoeding voor en probeer vooral anderen te helpen door waardevolle content te bieden. Door dit regelmatig te doen hoop ik dat je dit niet alleen waardeert, maar ook eerder zal terugkomen naar de website en de interactie aan gaat via onder meer social media.

3.     Je laat zien dat je een expert bent

Veel mensen roepen natuurlijk dat zij een expert zijn in hun vakgebied, maar mensen zullen uiteindelijk bewijs hiervan willen zien. Artikelen op je blog kunnen hieraan bijdragen, maar als je daarnaast ook nog extra gratis content kunt aanbieden die nog dieper in de materie duikt, levert dat het bewijs dat je publiek nodig heeft om je dienst of product af te nemen.

Gratis zorgt voor een filter

Veel bedrijven die ik spreek en aanraad om hun kennis gratis te delen via bijvoorbeeld artikelen, maken zich zorgen dat potentiële klanten hier vervolgens zelf mee aan de slag gaan en hun producten of diensten niet zullen afnemen. Mijn filosofie is dat wanneer een potentiële klant het graag zelf doet, ik hem/haar daarbij zal helpen maar niet als klant hoef hebben.
Het is hun keuze en zeker geen gekke gedachte, maar op deze manier hechten zij dus geen meerwaarde aan jouw expertise of ervaring. Mocht je wel met deze klanten in zee gaan, zal dit dus altijd een gespannen relatie opleveren. Door een gedeelte van je kennis gratis weg te geven creëer je dus eigenlijk een filter voor potentiële klanten die uiteindelijk toch geen klant zouden worden.
Zorg er wel voor dat wanneer je bijvoorbeeld een freelance tekstschrijver bent, de content die je voor een vergoeding creëert nóg beter is dan de content die je gratis weggeeft.

Samples

Weet je nog steeds niet zeker of je iets gratis weg wilt geven? Je hebt ze vast wel eens zien staan in de supermarkt, bedrijven die gratis samples of proefmonsters weggeven. Denk aan een plakje kaas of worst, maar ook acties waarbij je via de kassabon je aankoopbedrag kunt terugvragen. Er is zelfs een website waar je gratis samples kunt bestellen.
Op het eerste gezicht zal je misschien denken dat dit vooral zorgt dat het winkelend publiek een extraatje wordt gegeven en voor klantenbinding zorgt voor de supermarkt. Maar voor de bedrijven die dit doen zorgt het voor een significante stijging van de verkopen! Het is namelijk veel gemakkelijker om een product of dienst te verkopen als iemand daar al mee in aanraking is gekomen. Als ik een plak worst lekker vind, zal ik het eens in mijn boodschappenmandje doen om te proberen. En als dat bevalt vaker kopen.
Daarom zie je bijvoorbeeld bij onder meer software dat je het steeds vaker eerst 14 of zelfs 30 dagen mag proberen, of je geld terugkrijgt als het niet bevalt. Zelfs een bedrijf als Microsoft is overstag en biedt zijn office-applicaties als probeerversie aan. En denk ook eens aan tools zoals Dropbox. Zij bieden een gratis variant, maar ook een mogelijkheid om te upgraden naar Dropbox Pro, dat meer opslagruimte en functionaliteiten biedt.
Door de instapdrempel te verlagen zullen mensen eerder besluiten om het te proberen en als het bevalt de aankoop doen.

Stappenplan voor contentproefmonsters

Voordat je aan de slag gaat met het gratis uitdelen van zoals ik ze noem contentproefmonsters, is het goed om na te gaan waar je publiek behoefte aan heeft. Niet alleen wat voor soort content, maar ook de inhoud. Ga vervolgens na hoe je jouw content kan opdelen in proefmonsters.
Misschien heb je een boek of een cursus die je kunt opdelen in kleinere delen. Dave gaf het ook al aan in zijn blog over leads werven, zorg dat je bij je proefmonsters extra content plaatst die de interesse wekt bij je bezoekers om deze aan te schaffen. Brian Dean van Backlinko noemt dit ook wel ‘content upgrades‘. Denk aan een ebook, infographic of video waarin je meer uitlegt over je product of dienst en waar mensen hun e-mail adres voor moeten achterlaten om toegang toe te krijgen.
Maar kijk bijvoorbeeld ook eens aan de rechterkant van deze gastblog, waar Karel een gratis videocursus zoekwoordenonderzoek aanbiedt in ruil voor je e-mailadres.
Wellicht dat je denkt dat deze methode voor jou niet van toepassing is. Stel je bent een reisbureau, dan kun je natuurlijk niet zomaar een proefreis aanbieden. Een magazine zou echter content kunnen produceren over jouw specifieke reizen, punten waar mensen op moeten letten als zij naar jouw bestemming gaan, achtergrondinformatie over jouw als reisbegeleider of zelfs hoe zij de reis hebben beleefd.
Al deze informatie zijn contentproefmonsters waarmee mensen met jouw dienst of product in aanraking komen en de interesse wordt gewekt. Contentproefmonsters vertellen op deze manier een verhaal. Het verhaal van jouw bedrijf, maar ook als persoon en je visie. Waarschijnlijk dat je nu denkt dat dit teveel tijd gaat kosten, maar als je mensen niet warm maakt voor je product of dienst zal het nog lastiger worden om het ook daadwerkelijk aan hen te verkopen.

Gratis of korting?

Hoe kijk jij tegen dit soort contentproefmonsters aan? Zet je ze al in en zo ja wat zijn de resultaten? Of geef je liever korting in plaats van iets gratis weg te geven?

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

14 + 2 =

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company