Naar
boven

Aangepaste doelgroep maken voor nóg effectievere campagnes op Facebook

aangepaste doelgroep facebook

Heb je een klantenbestand vanuit je online shop of offline winkel? Of een mailinglijst n.a.v. een download, nieuwsbrief inschrijving of informatie-aanvraag?

Nog mooier: een lijst met e-mailadressen van mensen die zich hebben ingeschreven op jouw nieuwsbrief?

Dan is het mogelijk om met die gegevens jouw (potentiële) klanten ook op Facebook te bereiken! Dit doe je door zelf een aangepaste doelgroep te maken. Wil jij weten hoe én waarom jij dit ook zou moeten gebruiken? Dat ga ik je precies uitleggen in dit artikel.

Waarom zou je een doelgroep maken van bestaande klanten of relaties?

Het antwoord hierop is heel simpel; deze mensen hebben al een keer voor je gekozen. De tijd, moeite (én geld) die je moet steken in het aantrekken van nieuwe klanten is vele malen hoger, dan het stimuleren van herhaal-aankopen bij bestaande klanten of relaties.

Een voorbeeld voor dienstverleners zou hier bijvoorbeeld zijn; het uitbreiden van het pakket aan diensten die men op dit moment afneemt. Of wanneer je het hebt over blogs en nieuwswebsites; dat nieuwe e-book zal eerder gedownload worden door mensen die jouw andere content ook als iets positiefs hebben ervaren.

Men kent jou al, weet waar je voor staat en is een stuk ontvankelijker voor jouw boodschap.

Tip: ga na wat de levensduur van jouw product of dienst is en pak die kans om nieuwe verkopen te genereren! Denk bijvoorbeeld aan:

  • Vervanging – bijvoorbeeld: maandlenzen, voorraad van koffie of enveloppen, etc.
  • Update – bijvoorbeeld: nieuwe versie software, nieuwe functies app of volledig vernieuwd design.
  • Onderhoud – bijvoorbeeld: controle, check of servicebeurt.

Maken van een aangepaste doelgroep

De eerste stap is het verzamelen van alle e-mailadressen of telefoonnummers van je klanten. Dat is namelijk de data die Facebook zal gebruiken om te matchen met Facebook profielen. Die lijst sla je op als een .CSV of . TXT file, zodat je deze kunt gaan uploaden.

Twee belangrijke opmerkingen hierbij:

  1. Heb je telefoonnummers in jouw lijst staan? Voeg dan ook altijd de landcode toe.
  2. Maak ook altijd een kolom aan waarin je aangeeft in welk land die persoon zich bevindt. Facebook koppelt namelijk op wereldwijde schaal en dit helpt het proces te versnellen.

Facebook heeft ook een file beschikbaar gesteld als voorbeeld, deze kun je hier downloaden!

Heb je de lijst gegenereerd? Dan kun je in Advertentiebeheer kiezen voor Doelgroepen.

doelgroep menu

Klik daar via de blauwe knop Doelgroep maken voor een Aangepaste Doelgroep en kies in het pop-up scherm ervoor om een Klantenbestand te uploaden.

doelgroep maken facebook

Je krijgt nu de optie om een connectie te maken met MailChimp, mocht je daar gebruik van maken, of het simpelweg kopiëren en plakken (of uploaden) van data. Wij gaan even uit van die laatste; het kopiëren en plakken van data, aangezien wij een file hebben gemaakt met data zoals e-mailadressen en eventueel naam, woonplaats en geslacht.

doelgroep 3

Na het uploaden van bijvoorbeeld je e-maillijst duurt het maximaal een half uur voordat de aangepaste doelgroep beschikbaar is. Daarbij moet je niet gek opkijken als je doelgroep ineens is geslonken, aangezien er een kans is dat niet ieder e-mailadres te matchen is met een gebruiker op Facebook!

Aangepaste doelgroep gebruiken in je campagnes

Nadat je een bestand hebt geüpload is het mogelijk deze te gebruiken in je advertentie campagnes. Wil je zeer specifiek targeten? Bijvoorbeeld op 1 bepaalde productgroep of een bepaalde afgenomen dienst? Dan is het erg belangrijk dat je van tevoren de doelgroep in de juiste segmenten verdeelt én uploadt. Denk dan aan selecties op basis van acties die je hebt gehouden, of klanten die een bepaald product hebben aangeschaft.

Uiteraard is het ook nog mogelijk om in je campagnes een extra selectie te maken binnen jouw Aangepaste doelgroep en heel gericht te targeten op plaats of leeftijd, aangezien Facebook die informatie voor jou verzamelt!

Extra tip: maak een vergelijkbare doelgroep!

Houd je meer dan 100 profielen over in de Aangepaste doelgroep? Dan kun je Facebook een “Vergelijkbare doelgroep” voor je aan laten maken.

vergelijkbare doelgroep maken

Deze doelgroep zal dan worden samengesteld door Facebook, op basis van jouw klantenbestand.  Op deze manier kun je gemakkelijker nieuwe mensen bereiken met vergelijkbare interesses. Waarbij de kans groot is dat ze interesse hebben in jouw bedrijf, product of diensten.

Uitermate handig wanneer je op het moment nog geen heel grote klantenlijst hebt en je een groter bereik wilt realiseren onder een nieuwe, maar vergelijkbare doelgroep.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
Wees de eerste die reageert!

Reageren