Naar
boven

Begrijp jij écht het belang en de waarde van mobiel?

In de huidige multiscreen wereld waarin we leven zijn we constant verbonden en schakelen we moeiteloos van het ene scherm naar het andere. Mobiele apparaten zorgen er niet alleen voor dat we overal bereikbaar zijn. De smartphone wordt steeds vaker gebruikt om te shoppen, zowel online als offline.

Niet alleen van A naar B

Vooral via mobiel is de weg die klanten afleggen tot aan een aankoop niet langer via één vaste route te volgen. Ze switchen moeiteloos tussen de on- en offline wereld. Ze bekijken de producten onderweg op de telefoon en kopen het product uiteindelijk toch in de offline winkel. Alvorens de winkel te bezoeken hebben ze de dichtstbijzijnde winkel gezocht en met 1 druk op de knop even gebeld om de voorraad van die ene schoen te checken.

In onderstaande video laat Adidas zien wat zij hebben gedaan om de on- en offline wereld met elkaar te verbinden.


On- en offline data verbinden

Het bedrijf iProspect hielp Adidas bij het maken van een formule om de (daadwerkelijke) ROI (Return On Investment) te berekenen. De theorie maakt zowel gebruik van de on- als offline data. iProspect legde de volgende theorie voor: 1 op de 5 bezoekers van de store locator op de website, bezocht daadwerkelijk de offline winkel. Adidas wist dat 13% van de mensen die de winkel bezoeken een aankoop doen, met een gemiddelde verkoopwaarde van $ 71,-

Ze gingen ervan uit dat een bezoeker die zelf actief opzoek gaat naar de dichtstbijzijnde winkel, een grote intentie heeft daadwerkelijk een aankoop te doen. iProspect vertaalde dit in een conversiepercentage van 20%, met een gemiddelde verkoopwaarde van $ 80,-. Op basis van deze statistieken kwam eruit dat 4% van de mensen die op de online store locator hadden geklikt daadwerkelijk een aankoop deden. Dit betekent dat iedere klik op de store locator een waard heeft van $ 3.20 (4% van gemiddelde verkoopwaarde $ 80).

Doordat ze nu ook de waarde van de kliks konden berekenen zag de ROI berekening er ineens heel anders uit:

ROI adidas mobile

Tot slot

Mobiel is een verbindende factor tussen de virtuele en fysieke wereld, het is dus erg belangrijk om te wisselwerking te begrijpen en hierop in te spelen. Dit betekent niet alleen flitsende campagnes ontwerpen en voorop lopen met de nieuwste mobiele mogelijkheden. Het begint met inzicht en het begrijpen van de huidige situatie. Laat voorbeelden van grote organisaties (zoals Adidas) werken als inspiratie voor de eigen strategie.

Ik zal in mijn volgende artikel uiteenzetten hoe je met behulp van Google Analytics een goede start maakt richting een mobiele site. 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
Wees de eerste die reageert!

Reageren