Naar
boven

Goed(e) zoekwoorden in je webshop design opnemen

Het gebruik van tekst op een webshop. Het is een punt waar veel webdesigners en online marketeers het maar moeilijk over eens worden.

Voor de vindbaarheid van de webshop is het namelijk erg belangrijk, maar voor het design haalt het vaak meer weg dan dat het toevoegt. In dit artikel wat tips voor het vinden van een gulden middenweg.

Tips voor tekst op je webshop in combinatie met design

Bron: Wikipedia Commons

Waarom tekst op je webshop?

Als je een webshop hebt, dan wil je waarschijnlijk ook graag iets verkopen. Dat kan natuurlijk niet wanneer er niemand op je webshop komt kijken. Je hebt dus bezoekers nodig.

Een belangrijke manier om bezoekers te krijgen is via de zoekmachines, maar vanzelfsprekend moet je daarin dan wel vindbaar zijn. Daar komt tekst om de hoek kijken. Een belangrijke manier van zoekmachines om te bekijken welke website bij welke zoekopdracht past is namelijk door te kijken naar de tekst op die website. Dat geldt dus ook voor webshops.

Stel je hebt een webshop waarop je pennen verkoopt. Komt op prominente plekken binnen die webshop het woord “pennen kopen” voor, dan zal je webshop waarschijnlijk naar boven komen in de zoekresultaten wanneer iemand “pennen kopen” intypt in Google.

Natuurlijk hangt je vindbaarheid ook af van de techniek en de populariteit van je webshop, maar is “pennen kopen” nergens te vinden op je webshop dan kun je er vrij zeker van zijn dat je daarop niet gevonden zult worden.

Tekst op je webshop zonder het design te verpesten

Ben je overtuigd dat er tekst op je webshop moet komen, maar wil je dat dit het design toch echt niet te veel beïnvloedt? Dan kun je vast iets met de volgende tips:

1. Verdeel de tekst over de pagina

Een van de manieren om het design wat minder te beïnvloeden is door de tekst over de pagina te verdelen. Zet bijvoorbeeld een kort stukje tekst boven de producten en een klein stukje tekst onder de producten.

Probeer met de tekst zoveel mogelijk toegevoegde waarde te geven. Vertel bijvoorbeeld wat er zo uniek is aan deze producten of waar men op moet letten bij het maken van een keuze. Zo zorg je ervoor dat de tekst ook echt nuttig is voor de bezoekers.

2. “Meer over” pagina’s

In plaats van grote lappen tekst op je categoriepagina te zetten kun je ook een heel klein stukje tekst op de pagina plaatsen en bezoekers voor een uitgebreidere tekst verwijzen naar bijvoorbeeld een pagina zoals “meer over vulpennen”.

Op deze manier link je de tekst wel aan je pagina, maar verstoort het je design niet. Op de pagina over vulpennen kun je naar hartenlust al je zoekwoorden verwerken en zo toch goed gevonden worden.

3. Landingspagina’s

Een veelgebruikte manier om tekst te verwerken op een webshop is door gebruik te maken van landingspagina’s. Deze komen niet terug in de hoofdstructuur van de website, maar men landt hier op wanneer hij/zij vanuit een bepaalde zoekopdracht in de zoekmachines op de website terecht komt.

Zorg ervoor dat men vanaf deze landingspagina gemakkelijk over de website kan navigeren en binnen enkele klikken kan vinden wat hij zoekt.

4. Creëer tekst door middel van een blog

Wil je niet te veel tekst gebruiken op je homepage en categoriepagina’s? Start dan eens met het schrijven van blogs. Gebruik hierin de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden en zorg ervoor dat bezoekers via je blog binnenkomen op je webshop.

Vervolgens moet je ze nog wel aansporen tot een aankoop. Zorg daarom voor een goed zichtbare link of button die bezoekers leidt naar de pagina waarop het product waarover het blogartikel gaat verkocht wordt.

Over de auteur

Marit Vervaart is online marketeer bij SEO Online Marketing. Daar houdt zij zich voornamelijk bezig met SEO en SEA, maar ze weet ook het één en ander over social media. Ze vindt het te gek als mooie bedrijven de aandacht krijgen die zij verdienen.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gastschrijver
Wil jij ook bloggen voor Karelgeenen.nl en jouw kennis delen met meer dan 15 000 nieuwsbrief abonnees? Bekijk hier onze voorwaarden en neem contact op met Coen via coen@karelgeenen.nl!
10 reacties op "Goed(e) zoekwoorden in je webshop design opnemen"
  • ron zegt:
    25 Aug, 2014 om 17:27

    Ik heb een paar op- en aanmerkingen:
    1: Verdeel de tekst over de pagina
    Heb je het hier over USP? Bedoel je dat zoekmachines tekst boven aan beter indexeren? Want als je conversie in het oog houdt, dan is tekst het minst belangrijk op je product pagina, en kun je deze het beste onderaan zetten. Een categorie pagina’s van een webshop is over het algemeen erg lang, en zou het een optie zijn om het boven aan te zetten, maar als je met een intro begint, daarna de producten inlaadt en dan onderaan de pagina verder gaat met je verhaal wordt het voor zoekmachines en bezoekers een onsamenhangend verhaal en zou ik dus niet doen.
    2: “Meer over” pagina’s
    Je raakt hier alleen wel een stukje relevantie kwijt. De pagina die de vulpagina’s ook daadwerkelijk aanbieden en daarmee dus eigenlijk verkoopt zullen relevanter zijn, dan de pagina waar je naar toe linkt. Daarnaast zorg je met deze methode er voor dat bezoekers op een pagina binnen zullen gaan komen waar niet direct een productaanbod wordt getoond. Hiermee verhoog je de stappen die een bezoeker moet maken eer hij een aankoop doet. Dit zal je conversie ratio erg naar beneden halen.
    Tekst op een categorie pagina is niet erg, en geeft juist meer waarde. Een lees meer functie zou je eventueel nog kunnen coveren met een on page link. Maar zoals hierboven al gezegd, kan dit leiden tot een onsamenhangend verhaal voor bezoekers en zoekmachines.
    3: Landingspagina
    Iedere product pagina en categorie pagina dien je te zien als een landingpagina. Doe je dit niet, dan mis je een groot deel aan potentie van een webshop. Als je vulpennen verkoopt (zoals je als voorbeeld aankaart) dan kun je zowel op de categorie pagina als op de onderliggende product pagina’s informatie kwijt over de pen.
    4: Creëer tekst door middel van een blog
    Bloggen is altijd goed. Community opbouwen en interactie met je bezoekers is altijd fijn. Niks op aan te merken.

    Reageren
  • Marit Vervaart zegt:
    26 Aug, 2014 om 08:52

    Hoi Ron,

    Ik begrijp wat je zegt. Natuurlijk is het voor SEO het allerbeste wanneer de tekst gewoon volledig boven de producten op de categoriepagina staat. Er zijn namelijk inderdaad aanwijzingen dat Google tekst bovenaan de pagina hoger waardeert en men landt dan direct op de pagina waar hij de producten kan bestellen. Toch zie ik vaak dat voornamelijk designers, maar ook eigenaren van webshops dit gewoonweg niet willen. Het is vaak namelijk niet de mooiste oplossing.

    Wat ik hier beschrijf zijn dus echt compromissen. Webshops zoals die van Coolblue, die hier gebruik van maken en het erg goed doen op SEO vlak, laten echter zien dat je met de in mijn artikel genoemde methoden toch erg succesvol kunt zijn.

    Door 1 alinea boven de producten te plaatsen kan je daar de belangrijkste zoekwoorden toch op de belangrijkste positie kwijt, het minder belangrijke gedeelte van je tekst komt dan onderaan. Zo hoeft men niet te veel te scrollen voor de producten in beeld komen.

    Het is erg belangrijk dat op landingspagina’s en dus ook de “met meer” pagina’s een duidelijke verwijzing komt naar de pagina waar men de producten daadwerkelijk kan bestellen. Dit betekent inderdaad 1 extra stap voor de bezoeker, maar zoals ik al zei, het gaat om een compromis. Overigens zou je op deze ook gewoon een aantal producten kunnen weergeven.

    Reageren
  • me zegt:
    29 Aug, 2014 om 11:54

    maarr.. hoe lost je juist het grote probleem op?

    teksten worden door andere shops gebruikt of nemen de teksten van de fabrikant over.

    dubbel content…..

    voor seo kun je voor een webshop niet meer ranken toch?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      29 Aug, 2014 om 12:06

      Door vooral zelf unieke content te schrijven en je niet zozeer bezig te houden met concurrenten.

  • Peijke zegt:
    29 Aug, 2014 om 13:31

    De ‘meer over’ pagina’s vind ik ook niet ideaal, omdat de consument inderdaad extra stappen moet gaan uitvoeren om te kopen. Maar nog belangrijker: Ze komen binnen op een pagina binnen die niet “koop georiënteerd” is, terwijl ze wel een zoekwoord gebruiken die een koop intentie heeft.

    Ook een landingspagina zonder navigatie (puur voor SEO dus) is alles behalve ideaal. Meer old school SEO wat mij betreft. Ik denk dat het niet heel goed meer werkt? Het is geen SEO met de bezoeker op #1 iig.

    Wat je ook vaker ziet is een ‘lees meer’ link die een stuk verborgen tekst uitklapt (op dezelfde pagina dus). Dit is voor de bezoeker en voor het design best wel een goede oplossing vind ik, maar ik vraag me af hoe Google hier tegenaan kijkt. Wat denken jullie? Google ziet waarschijnlijk wel dat een (groot) deel van de tekst verborgen is (met bijv. Javascript). Wordt dit bestraft? Volgens mij doen ze het zelf ook op sommige van hun eigen pagina’s.

    Verder heeft Zalando ook een redelijke oplossing. Zij zetten de SEO teksten in een vrij klein (maar wel leesbaar) lettertype links in de kolom waar ook de navigatie staat.

    Ik zou zelf de eerste oplossing prefereren: Tekst verbergen op dezelfde pagina. Dan leest de klant de eerste paar belangrijkste regels en kunnen ze meer lezen wanneer ze daar behoefte aan hebben. Ideaal toch?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      02 Sep, 2014 om 14:56

      Voor wat betreft het uitklappen is dat prima met css te maken, Google doet dat inderdaad zelf ook wel eens.

      De vraag is de intentie die erachter ligt. Als het is om vooral maar tekst voor Google daar in kwijt te kunnen zou ik het niet doen.

  • Marit Vervaart zegt:
    02 Sep, 2014 om 15:12

    Hoi Peijke,

    Inderdaad wordt dat wel gedaan, een uitklaptekst. Ik zou het er zelf niet op wagen wanneer het gaat om SEO. Alles wat op een trucje lijkt en voor de klant niet echt iets toevoegt wordt uiteindelijk wel opgepikt door Google en de gevolgen daarvan kunnen dan bijna niet positief zijn.

    Inderdaad is de ouderwetse landingspagina misschien niet de beste oplossing, maar je kunt op zo’n landingspagina natuurlijk veel meer dan alleen tekst kwijt. Bekijk bijvoorbeeld deze pagina eens: http://www.computerstore.nl/category/190878/computer-kopen.html. Hier komt je terecht wanneer je zoekt op “computer kopen”. Dit lijkt mij zeker wel gebruiksvriendelijk.

    Ook op een “meer over” pagina kun je onderaan bijvoorbeeld de 3 populairste vulpennen weergeven. Wanneer je hier even goed over nadenkt kun je hier best oplossingen voor bedenken die ook echt iets toevoegen voor de bezoeker.

    De manier waarop Zalando het aanpakt lijkt mij inderdaad ook een goede methode, lekker subtiel.

    Reageren
  • Peijke zegt:
    02 Sep, 2014 om 18:37

    Hoi Marit,

    Je kan zo’n landingspagina inderdaad aantrekkelijker maken, daar heb je gelijk in. Maar een pagina waar je als ‘normale bezoeker’ niet eens heen kan navigeren. Dat vind ik eerder een ‘trucje’ dan de ‘lees meer’ link die extra verborgen tekst weergeeft.

    Waarom vind je het verbergen van tekst met een lees meer link niets toevoegen voor de bezoeker? Ik vind het zelf heel gebruiksvriendelijk Je kan dan als bezoeker de pagina veel beter scannen. De pagina wordt er vaak een stuk overzichtelijker van en indien je meer wil lezen kun je de tekst ‘uitklappen’. Google doet het zelf ook op sommige pagina’s (kan even geen voorbeeld vinden).

    Gr. Peijke

    Reageren
  • Marit zegt:
    05 Sep, 2014 om 09:19

    Hoi Peijke,

    Natuurlijk is dit een goede oplossing om een pagina overzichtelijker te maken. Ik heb het hier over het verbergen van een pure SEO tekst. Wanneer de tekst gewoon relevant is voor een bezoeker, maar te lang om de pagina overzichtelijk te houden dan is dit natuurlijk wel een goede oplossing.

    Groetjes,
    Marit

    Reageren
  • Peijke zegt:
    05 Sep, 2014 om 19:51

    Pure SEO tekst is passe als je het mij vraagt. Je schrijft voor de bezoeker en optimaliseert die tekst voor SEO, zo zou het moeten zijn mijn inziens.

    Reageren

Reageren