Naar
boven

Google domineren, hoe doe je dat ?

Er zijn verschillende manieren om de organische resultaten van Google te domineren. Meerdere sites gaan maken kan een optie zijn maar als je agenda al overbezet is en dat net iets teveel van het goede is kan ik je alleen maar de longtail strategie gaan aanbevelen. De enige voorwaarde die verbonden is aan deze manier van werken is dat je een constante in je werk gaat houden.

De longtail strategie moet het vooral gaan hebben van de “hoeveelheid”. Met 10 longtail gerichte pagina’s aan te maken zal je niet hetzelfde resultaat behalen dan wanneer je 10.000 pagina’s aanmaakt…duhh

Het is een zeer makkelijke manier om meer (lees massa’s..) verkeer aan te trekken en toch zijn er zo weinig mensen die het doen. Ja je moet veel content  gaan produceren (of laten produceren) maar dat is dan ook  het enige wat je moet gaan doen. Linkbuilding , social media en andere zaken zijn  hier niet van toepassing, al zal je ze me natuurlijk nooit horen afraden ;)

Om content te produceren raad ik altijd aan om dat te doen via het WordPress platform, tenzij je CMS het toelaat om automatisch te gaan linken binnen in je site maar meer hierover later.

Waar halen we al verkeer mee binnen ?

Het is niet nodig om het wiel opnieuw uit te gaan vinden als het al draait.  Dus check even in je analytics pakket waar je organisch verkeer momenteel vandaan komt. Met andere woorden : welke keyword combinaties worden gebruikt. Een voorbeeld om alles iets duidelijker te maken:

  1. Het longtail effect lijkt me hier meer dan duidelijk…
  2. Als je PPC verkeer hebt, zorg dan dat je die eruit laat, desnoods maak je een geavanceerd rapport aan om er enkel je Google verkeer uit te halen
  3. dit zijn onze topkewyords

Als je rond een bepaald topic wilt werken kan je bijvoorbeeld ook de filterfunctie gebruiken om enkel die woordcombinaties eruit te halen die je echt wilt zien. Stel dat we bijvoorbeeld alle keywordcombinaties willen zien waar het woord afvallen in voorkomt, dan scrol je naar onder en maak je die filter aan:

En dan wordt dit je resultaat:

In eerste instantie zou ik beginnen met de topkeyword combinaties omdat je weet dat je daar momenteel het meeste verkeer mee binnen haalt.

Next Step?

Gebruik keywordtools om dieper te gaan graven. Dus in ons eerste voorbeeld hebben we ‘proteïne shakes’ en gaan we op zoek naar longtails die deze 2 woorden bevatten. Google’s keyword tool zal niet je beste optie zijn  om die te vinden. Google’s relevante zoekopdrachten

en autoaanvulfunctie daarentegen:

zijn wel een ideaal middel om de longtails op te gaan sporen.
Naast de externe tools kan je ook in Google analytics de longtails er gaan uitzoeken waar je nog iets mee kan. Laten we de pagina over proteïne shakes er even bijhalen en zien met welke keyword combinaties ze op die pagina terecht komen:

Ook hier hetzelfde verhaal, het verkeer op deze ene pagina wordt gegenereerd door 309 verschillende zoekwoord combinaties !

Het artikel in kwestie is misschien een algemeen artikel over proteïne shakes waar weinig of niks wordt verteld over het maken ervan of hun relatie tot fitness. Allemaal topics waar we nieuwe, hoog relevante pagina’s kunnen voor schrijven waar we ongetwijfeld zeer makkelijk gaan voor ranken op korte termijn.

Als je site enige autoriteit heeft, dan kan je binnen enkele minuten na het publiceren van je artikel al ranken in de top 5-10….van instant traffic gesproken…

Hoe bouw je dat het beste op?

Net op dezelfde manier als Google het doet. Bij  onze originele post over proteïne shakes voorzien we een plaatsje met onze (handmatig geselecteerde) related posts.

In onze geval zouden dat de artikels zijn over :

  • proteïne shakes maken
  • fitness eiwit shakes
  • proteïne shakes nadelen
  • proteïne shakes kopen
  • etc

Of je kan ze natuurlijk ook als tekstlinks gaan verwerken in je artikel.

Automatiseren die handel…

En nu komen we bij mijn wordpress argument…Er zijn verschillende plugins voor handen waar je keywordcombinaties kan koppelen aan bepaalde pagina’s. Dus je kan aangeven dat wanneer het woord “fitness eiwit shakes” waar dan ook op je site wordt vermeld, dat automatisch een link wordt naar je fitness eiwit shakes pagina. Hoe makkelijk kan het leven zijn.

De 2 meest frequente gebruikte plugins daarvoor zijn :

Om je nog  iets meer te motiveren en mijn theorie wat extra power bij te zetten, hier de stats van een site waar ik enkel werk op dit principe. Linkbuilding werk ik nooit aan en de site telt ergens een 3-4 tal  root links..

Nog meer argumenten nodig om aan de slag te gaan :)  ?

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dave Lorrez
Dave is een Belgische internet marketing specialist en schrijft ook op zijn eigen blog E-tail.
22 reacties op "Google domineren, hoe doe je dat ?"
  • Ton van Houten zegt:
    25 Mrt, 2011 om 12:28

    Pracht artikel. Compliment voor Dave en karelgeenen.nl

    Reageren
  • Rob Verburgh zegt:
    25 Mrt, 2011 om 12:59

    Goed artikel! Je blog ga ik ook volgen, ziet er goed uit. En misschien dat ze in België andere ideeën hebben allé ;-)

    Reageren
  • Keezo Webdesign zegt:
    25 Mrt, 2011 om 13:11

    Goed artikel, daar kunnen we wat mee!

    Reageren
  • Ralph zegt:
    25 Mrt, 2011 om 13:26

    Fijn artikel, zoals vele ook zijn op e-tail.be

    Reageren
  • HJ Bosscher zegt:
    25 Mrt, 2011 om 13:30

    Interessant artikel. Als aanvulling op het vinden van zoekwoorden via de autoaanvulfunctie (Google Instant):

    http://harmjanbosscher.nl/google-intant-gebruiken-om-interessante-zoekwoorden-te-vinden/

    Reageren
  • Roald zegt:
    25 Mrt, 2011 om 16:14

    Pas je zoiets ook veel toe voor klanten? Je maakt namelijk tal van landingspagina’s waarvoor je wilt ranken met allerlei verschillende keyword combinaties.

    Hoe zit het met conversies? Ik kan me niet voorstellen dat dit het aantal conversies bevordert. Neemt niet weg dat het voor enkel een toename in traffic wel interessant kan zijn.

    Misschien is deze tool nog een leuke aanvulling mbt het verkrijgen van Suggest data:

    http://suggest.roaldcraenen.nl/

    Reageren
    • Dave zegt:
      25 Mrt, 2011 om 17:36

      Zowel voor eigen projecten als voor klanten wordt dit met succes toegepast :)

      Waarom zou dit het aantal conversies niet kunnen bevorderen ? De grote fout die door vele bedrijven wordt gemaakt is dat ze de zoekende mens in google (of andere) enkel proberen vast te krijgen als ze in de laatste fase van de koopcyclus zitten, met andere woorden als ze hun geld in handen hebben en klaar zijn om te kopen.

      Er ligt echter veel meer markt voor het grijpen in de voorafgaande fases in de koopcyclus. En daar is deze techniek ideaal voor. Geloof me, als het enkel en alleen meer bezoekers zou opleveren was ik er al lang mee gestopt ;)

      Het vergroot trouwens ook je autoriteit&branding voor zowel bezoeker als zoekmachines en dat lijkt me ook geen slecht gegeven..

      Dave

  • Karl Gilis zegt:
    25 Mrt, 2011 om 18:51

    @HJ Boscher
    Wat een toeval dat je dat artikel een dag schreef nadat die tip uitgebreid stond te lezen op De Usability Blog. Zie: http://usability-blog.be/waarover-bloggen-inspiratie-google-autoaanvullen/

    Nog straffer: in dat artikel wordt duidelijk verwezen naar Dave als inspiratie voor die techniek van auto-aanvullen.

    Vergeet dus niet je bronnen te vermelden. Eerlijk duurt het langst.

    Reageren
    • HJ Bosscher zegt:
      25 Mrt, 2011 om 19:24

      @karl Dat is inderdaad toeval. Ik heb deze techniek uit het volgende youtube filmpje van een half jaar geleden:
      http://www.youtube.com/watch?v=lHgQi5mEkE0

      Ik heb de bron onderaan toegevoegd. Is inderdaad wel zo netjes! Bedankt voor de tip.

  • rentepercentage hypotheek zegt:
    28 Mrt, 2011 om 17:28

    Handige tips! Klasse, daar kunnen we wat mee!

    Reageren
  • AutoCAD blocks zegt:
    29 Mrt, 2011 om 10:17

    Leuk om te lezen dat waar je al mee bezig bent ook werkt voor anderen. En bedankt voor de tips die ik nog niet heb gedaan.

    Reageren
  • Posters zegt:
    31 Mrt, 2011 om 13:29

    Interessant artikel, nooit zo bij nagedacht over de long-tail keywords.

    Reageren
  • Jos zegt:
    31 Mrt, 2011 om 14:01

    Had je artikels al gemist Dave. Blij dat je weer aan het schrijven bent. Zoals altijd weer een zeer zinvol artikel, thanks.

    Reageren
    • Dave zegt:
      31 Mrt, 2011 om 14:25

      Thxs Jos ! Schrijven blijven we graag doen alleen is de tijd een probleem aan het worden… :)

  • Rob zegt:
    31 Mrt, 2011 om 18:59

    Een interessant artikel,ikzelf heb een nieuwe software ontdekt die Seo power suite noemt dit programma is blijkbaar ook handig in het manipuleren van google,en vooral je kan een test versie downloaden die volledig gratis is .ik stel voor dat jullie dit even uitproberen De Groeten
    Rob

    Reageren
  • Nick zegt:
    31 Mrt, 2011 om 21:48

    Leuk en leerzaam artikel! Ik snap uiteraard het principe dat meer pagina’s een groter bereik (kunnen) hebben en dat dit kan leiden tot meer traffic en uiteindelijk conversie. Echter zit ik met 1 vraag:

    Als je een wordpress blog aan je winkel hangt met uiteindelijk duizenden artikelen, link je elk artikel dan weer naar specifieke pagina’s (of producten) van je shop? En zijn deze artikelen puur voor het content is king principe of maak je hier ook gebruik van CTA op deze pagina’s? (Of doe je dit alleen op de landingspagina’s waar de bezoekers uiteindelijk uitkomen m.b.v. ‘interne link plugins’?)

    Het werden uiteindelijk niet 1 maar 3 vragen haha..
    Bedankt!

    Nick

    Reageren
    • Dave zegt:
      01 Apr, 2011 om 00:04

      Je gebruikt die artikels natuurlijk niet alleen om meer traffic aan te trekken maar ook om je interne (link)structuur aan te scherpen dus ja, waar mogelijk wordt er gelinkt naar de shop.

      Is het een artikel waar ik relevante producten voor hebt staan in je shop, dan schuif ik die producten (visueel) duidelijk naar voor. Niet storend van “dit is mijn product, koop het please :)”. Ze zijn zichtbaar aanwezig maar overheersen niet, dat moet de inhoud van je artikel nog altijd doen in de eerste plaats.

      Dave

  • Zintuig.nl relatiegeschenken zegt:
    01 Apr, 2011 om 17:17

    geweldig artikel dank je wel, het opent mijn ogen voor wat ik met salaris.nl wil doen

    Reageren
  • Frits zegt:
    10 Apr, 2011 om 20:16

    Hallo Dave,

    Dit is een van de meest interessante artikelen die ik de laatste tijd gelezen heb, ik wilde al eerder reageren, maar de tijd he dat breekt op. Het enige wat mij niet geheel duidelijk is in je artikel. Moet je hier extra pagina’s aanmaken of de longtails als tekst plaatsen op je huidige pagina’s. Als je het laatste doet kan ik me voorstellen dat je de pagina’s overvoert met longtail/keywords.

    Ga zo door met je artikelen.

    mvg

    Frits

    Reageren
  • Hans zegt:
    15 Apr, 2012 om 01:54

    Ben nu alweer een maand druk in de weer met Lipperhey en als ik je artikel zo lees denk ik dat jouw adviezen niet allemaal hierin worden meegenomen, ga ze eens naast elkaar zetten, wat me opviel is dat mijn browser problemen heeft met het lezen van het gene je schrijft en publiceert. Als ik onder bijvoorbeeld de kop: En dan wordt dit je resultaat: kijk zie ik alleen blank vlak, hoe los ik dat op.

    Reageren
    • Rabena zegt:
      05 Mei, 2012 om 00:27

      Heb dezelfde problemen met de weergave, nog geen antwoord op gehad?

  • johan zegt:
    04 Mei, 2012 om 19:26

    Lipperhey is niet echt een tool voor linkbuilding, meer om je site goed op orde te krijgen, of niet?

    Reageren

Reageren