Naar
boven

Google Webmasterhulpprogramma’s voor Dummies: 2. Siteconfiguratie – Sitemaps

In het vorige artikel in deze reeks (1. Site verifiëren) hebben we ervoor gezorgd dat we een account hebben bij de Google Webmasterhulpprogramma’s én hebben we onze site geverifieerd.

In dit artikel duiken we meteen in het onderdeel “Siteconfiguratie – Sitemaps”.

Siteconfiguratie ”“ Sitemaps

Het eerste wat we tegenkomen in het menu “Siteconfiguratie” is het onderdeel “Sitemaps”. In dit onderdeel hebben we de mogelijkheid om een sitemap in te dienen bij Google.

Wat is een sitemap?

Een sitemap is een bestand met daarin alle URL’s van webpagina’s die we in Google willen hebben. Deze sitemap is dus puur voor de zoekmachines bedoeld (overigens in XML-formaat). We noemen dit daarom ook een XML-sitemap.

Deze is niet te verwarren met een sitemap voor bezoekers. Dat is iets heel anders. Op deze blog is al eerder een uitgebreid artikel verschenen over de sitemaps, met tevens interessante discussies. Mijn advies is om het artikel zeker te lezen: Hoger in de zoekmachines met een sitemap?

Je merkt dat de discussie in die tijd best hot was en dat er verschillende tegen het uploaden van een sitemap waren/zijn. Persoonlijk heb ik altijd profijt gehad van een XML-sitemap en adviseer ik in 95% van de gevallen om deze ook te uploaden.

Stap 1: Sitemap maken

Allereerst zullen we dus een sitemap moeten aanmaken. In het artikel wat ik eerder al noemde wordt hier voldoende op ingegaan. Ik ga er hier dus vanuit dat je inmiddels een XML-sitemap hebt geupload naar de root van je website, oftewel, de hoogste “map”.

Stap 2: Sitemap aanmelden bij Google

In het menu “Siteconfiguratie – sitemaps” klik je op “een sitemap verzenden”. Vul vervolgens de bestandsnaam van de XML-sitemap in (die je zopas hebt geupload naar de root van je website).

Bijvoorbeeld:

Klik vervolgens op “sitemap verzenden”.

Stap 3: Klaar!

That’s it. Google gaat nu de sitemap “bezoeken”. Wanneer alles goed is (en de sitemap dus ook goed is aangemaakt) krijg je binnenkort wat meer informatie over je sitemap.

Wat kan ik met de informatie in het menu “Sitemap”?

Dit menu is vooral handig voor twee zaken:

1: Controleren of je sitemap nog “werkt”

Het regelmatig controleren van dit menu zorgt ervoor dat je weet of je sitemap nog “werkt” en pagina’s die jij belangrijk vindt nog wel worden toegankelijk zijn voor Google.

Dit doe je door op een sitemap te klikken. Je krijgt dan het volgende menu:

Je ziet, voor deze sitemap zijn er geen fouten of waarschuwingen gevonden. Prima dus. Wanneer hier wel fouten of waarschuwingen staan weet je dat er iets mis is en het moet worden opgelost.

2: Controleren of pagina’s wel worden geïndexeerd

Tenslotte kunnen we dit menu gebruiken om te controleren hoeveel van onze pagina’s in de XML-sitemap ook daadwerkelijk in de webindex van Google staan.

Dit zie je in het hoofdmenu helemaal rechts langs de sitemap:

Zoals je kunt zien in dit voorbeeld zijn bijna 99% van de door ons opgegeven URL’s opgenomen in de webindex. In ons geval meer dan voldoende.

Merk je hier zelf een groot verschil dan weet je dat je verder op onderzoek moet om uit te zoeken welke pagina’s dan niet worden geïndexeerd. En nog belangrijker, waarom niet.

Opmerking

Zoals je misschien in de discussie over de sitemaps hebt gelezen wil het niet altijd zeggen dat wanneer alle URL’s in de webindex staan dit perse goed is.

Het is namelijk mogelijk dat deze wel in de webindex staan maar te weinig “kracht” hebben om ook daadwerkelijk te kunnen scoren.

Bekijk ook het derde artikel in deze reeks: 3. Siteconfiguratie – Crawlertoegang

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
2 reacties op "Google Webmasterhulpprogramma’s voor Dummies: 2. Siteconfiguratie – Sitemaps"
  • Toon zegt:
    10 Nov, 2011 om 11:12

    Bedankt Karel! Ik heb begrepen dat het handig kan zijn gebruik te maken van XML-RPC om bv de Google bot direct erop te wijzen dat er content aangepast/toegevoegd is. Dit lijkt mij nuttig als we nieuwe producten in onze webshop zetten die net aangekondigd zijn, zodat de productpagina direct gespiderd wordt. Wellicht dat je hierover ook uitleg wilt geven? (al past dat misschien niet in de Dummie-reeks ;)

    Reageren
  • F de Kleijn zegt:
    21 Nov, 2011 om 23:51

    Als zzp er heb ik dit met plezier gelezen en met succes gebruik van gemaakt.
    Dank voor de informatie.

    Reageren

Reageren