Naar
boven

Het einde van de prijsvergelijkers?

Dit is de vraag die bij veel mensen door het hoofd ging toen Google Shopping actief werd. De zoekopdracht naar een product begint meestal via Google. Als je daar onmiddellijk een overzicht krijgt is het niet meer nodig om naar een prijsvergelijkingswebsite te surfen. Ik heb ook laatst op deze manier een product gekocht (Google Nexsus S) en heb mezelf hier toch aardig wat mee uitgespaard. De prijzen gingen van 400€ tot 700€ voor hetzelfde product! Een uniforme prijsvergelijker voor alles biedt veel mogelijkheden.

Google als concurrent

Als prijsvergelijker heb je natuurlijk Google liever niet als concurrent. Maar er is altijd meer aan de hand dan je zou vermoeden. De lancering van een prijsvergelijker is niet zomaar een bijkomend product van Google maar past natuurlijk in de overall strategie. Iedereen die in Google Shopping vertoont wilt worden zal een product feed via het Google Merchant Centrum moeten toevoegen. Deze product feeds geven Google weer nieuwe mogelijkheden bij het adverteren en het uitbouwen van een affiliate netwerk.

Een einde is altijd een nieuw begin!

Om te overleven zal een prijsvergelijker innovatief uit de hoek moeten komen. Als je op een platform nog moeilijk je doelgroep kunt bereiken, dan moet je gaan kijken of er andere platformen zijn waar je doelgroep ook actief op is. En een platform wat op gebied van E-commerce sterk aan het groeien is, is Facebook! Facebook E-commerce is zelf al zo populair dat we al kunnen spreken van F-commerce.

F-commerce : Social Shopping

Sortprice.com is zo’n prijsvergelijker die de mogelijkheden hiervan al langer begrepen heeft en is op dit platform zeer actief. Zij bieden retailers een Sortprice Store applicatie aan voor het Facebook platform en dit met veel succes.

De Petco store op Facebook is een voorbeeld hiervan:

Enkele cijfers:

  • In 2010 is er voor meer dan 3,78 miljard $ aan producten aangeboden op Facebook via de Sortprice Store applicatie.
  • Dit komt overeen met meer dan 7,6 miljoen producten en dit is toename van 60% ten opzichte van 2009. Wat een enorme toename is!
  • Deze producten konden onderverdeeld worden in ongeveer 53.000 verschillende productcategorieën uit 28 verschillende productindustrieën.

Deze prijsvergelijker is duidelijk nog niet aan het einde van zijn Latijn!

Bron: Socialtimes.com

Onze hulp nodig met Facebook?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dominique Meijnen
4 reacties op "Het einde van de prijsvergelijkers?"
  • Robin van Olphen zegt:
    26 Mei, 2011 om 20:36

    Hoi Dominique,
    Hot ITEM!
    Nu is Google Shopping gratis, verwacht jij dat dit zo blijft of dat Google straks geld gaat vragen voor deze dienst?

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      30 Mei, 2011 om 11:44

      Google kende zal dit gratis blijven. Maar waarschijnlijk zul je wel kunnen opteren voor enkele betalende top posities.. :-)

  • Chantal zegt:
    17 Okt, 2012 om 19:46

    Google shopping wordt over een tijdje betaald, benieuwd wat er dan gaat gebeuren.

    Reageren
  • echte naam of pseudoniem aub zegt:
    28 Feb, 2013 om 20:03

    Google is en wordt helemaal geen concurrent. Google is en blijft een zoekmachine, shoppen is niet leuk bij Google. Shopping is wel leuk bij Kelkoo of Kieskeurig etc. Ik zou zeggen schoenmaker hou je bij je leest.

    edit: geen zoekwoorden in naamveld aub

    Reageren

Reageren