Naar
boven

Keyword onderzoek is een raar beestje..

Keyword onderzoek bestaat voor mij uit het gebruiken van de tools die we voor handen hebben en in 2e instantie het leren gebruiken van je brains.

Voordeel van de tools is dat ze ons snel data (kuch kuch) geven. Nadeel is dat iedereen toegang heeft tot die data en je dus allemaal uit dezelfde vijver aan het vissen bent.

Je brains gebruiken is iets ‘lastiger’ (ja we willen het altijd makkelijk hebben..voor wat hoort wat..) maar het voordeel daar is dat alleen jij uit die vijver gaat tappen en je concurrentie daar niet bij kan. Tenzij jij het hem gaat uitleggen”¦

Maar zoals gezegd, de meeste gebruiken de fantastische keyword tools (nu ja hier in NL en BE zijn we eigenlijk compleet afhankelijk van Google’s speeltjes) die ons cijfermateriaal tonen waarop we een groot deel van onze content strategie gaan baseren.

Hoezo je hebt geen content strategie :o ?

Bij de tools zie ik vooral 2 problemen. Het eerste is het zoekvolume die Google ons voorschotelt en waar velen hun keuze op baseren!

Zoekwoordcombinaties waar geen cijfermateriaal naast staat gebruiken we niet want daar krijgen we volgens Google toch geen bezoekers mee binnen. Wrong, verkeerd, niet doen !

Voorbeeldje van data die de tool ons toont :

En data van afgelopen maand uit mijn blog :

Eat this Google : 91 bezoeken die nog eens converteren ook..Als ik 100 van die keyword combinaties laat liggen omdat ‘de tool’ me vertelt dat er geen noemenswaardig volume op zoekt, dan mis ik mogelijk een paar duizend bezoekers/maand , om nog maar te zwijgen van de conversies die ik laat liggen.

Rule number 1 als je de tools gebruikt : heb schijt aan de data die G (of andere) je toont. Als het relevant voor je site/markt/bezoekers is gewoon gebruiken die handel. Je gelooft toch niet dat ze alles aan onze neus gaan hangen J

Het 2e probleem, wat stukken groter is trouwens dan het eerste is dat de tools ons niet de intentie van een zoekopdracht kunnen vertellen. Want hoe moet je bijvoorbeeld de zoekopdracht “grasmachine kopen” interpreteren ?

Hoogstwaarschijnlijk is deze persoon wel van plan om er eentje aan te schaffen maar is duidelijk nog op zoek.
Terwijl de zoekopdracht “Gardena PowerMax 36 E kopen” indiceert dat de koper precies weet wat hij wilt (of waar hij extra info over zoekt) en zijn oriënterende fase er waarschijnlijk al op heeft zitten.
Alles heeft dus te maken met de koopcyclus waarin een zoekende medemensen zich bevinden en als e-ondernemer is het bijzonder belangrijk om daar toch iets van af te weten.

Een eenvoudig voorbeeldje van waar velen de bal al misslaan :

Deze zoekopdracht laat duidelijk verstaan dat iemand nog op zoek is naar meer info om zijn beslissing (het aankopen van een grasmachine uiteindelijk) op te baseren en toch zie ik enkel maar advertenties verschijnen die me gelijk al een grasmachine willen aansmeren.

Hoeveel kans maak je opdat er werkelijk een verkoop zal voortvloeien uit het klikje dat je hier krijgt ? Ik heb geen cijfermateriaal maar dat zal alvast geen jackpot zijn, afgaand op resultaten die ik zie in andere markten waar ik dit wel toepas :o

Wat zou er gebeuren mocht het er zo uitzien :

Ok daar vang je de zoekende medemens op in de juiste plaats van zijn koopcyclus. Nogmaals, ik kan niet spreken voor deze markt maar eigen cijfermateriaal toont me dat deze soort van advertenties, namelijk hulp bieden in de eerste plaats en niks willen verkopen (of toch niet gelijk) uiteindelijk veel beter converteren.

Voor de grotere kleppers maak ik altijd een infogids die ik deels op de landingspagina plaats en het echte nitty gritty ervan achter een optin formulier stop.

In dit geval dus stuur ik ze naar een pagina waar ik bijvoorbeeld 10 verschillende grasmachine modellen presenteer, met ratings (mensen zijn gek op sterretjes :o ) en verder eerder basis info (maar toch goed genoeg om de attentie te krijgen en het “we want more” gevoel op te roepen) en staat er aan de zijkant een duidelijk optin formulier gepositioneerd in de aard van: “Download hier onze complete grasmachine gids waar we 25 modellen uitgebreid aan bod laten komen!”

Voila hebben we ze gelijk ook op onze mailinglijst staan om verder te ‘kneden’ en ze te begeleiden in hun koopcyclus. En geloof me, als je mensen in de eerste plaats voldoende hulp en begeleiding geeft, dan is de kans zeer groot dat ze uiteindelijk bij jou zullen terecht komen om te kopen. Tenzij je prijzen veel hoger liggen dan bij de concurrentie..

Als we de koopcyclus in het kort moeten samenvatten dan zal het dit ongeveer worden :

  1. Interesse : ik heb een nieuwe grasmachine nodig
  2. Onderzoek : eens zien wat er allemaal op de markt is = “grasmachine kopen” intikken in Google
  3. Beslissen : alle info is verzameld (bedankt grasmachine gids !) en we gaan voor de Gardena PowerMax 36 E
  4. Kopen : welke shop gaf me het meeste vertrouwen ? Oh ja die waar ik die gids en alle andere nuttige info heb gevonden
  5. Nabeschouwing : heb ik een goede/slechte aankoop gedaan, tevreden = die zien mij nog terug , ontevreden = die hebben mij bij mijn pietje gehad met hun gids en zien me nooit meer terug”¦

Dus als je de volgende keer keyword research gaat doen, probeer uit te vogelen in welke fase van de koopcyclus ze zich bevinden en geef daar het gepaste antwoord op.
Denk niet altijd aan die sale in de eerste plaats!

Nog een gratis tipje van de zaak met betrekking tot meer sites maken en meer bezoekers aantrekken, neem je klantenbestand bij de hand en gebruik puntje 5 in de lijst (nabeschouwing) om een grasmachine review site uit de grond te stampen :o

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dave Lorrez
Dave is een Belgische internet marketing specialist en schrijft ook op zijn eigen blog E-tail.
19 reacties op "Keyword onderzoek is een raar beestje.."
  • seelig zegt:
    25 Jun, 2010 om 14:10

    De aanvulling
    grasmachine kopen 300…1000 euro
    is erg waardevol, grasmachines van 1001 euro en meer vallen af.

    Reageren
  • Gokautomaten zegt:
    25 Jun, 2010 om 18:02

    Zal tijdens met volgende project de zoektermen proberen te rangschikken op koopintentie. Wanneer je puur gaat voor conversie optimalisatie denk ik dat je op een dergelijke wijze hier je voordeel wel mee kunt behalen!

    Reageren
  • Olga zegt:
    26 Jun, 2010 om 08:39

    Interessant stukje over advertenties die naadloos moeten aansluiten bij het desbetreffende zoekwoord.
    thx!

    Reageren
  • Hypotheekrente zegt:
    29 Jun, 2010 om 14:45

    >> Bij de tools zie ik vooral 2 problemen. Het eerste is het zoekvolume die Google ons voorschotelt en waar velen hun keuze op baseren!

    Dit heb ik inderdaad ook al ondervonden.
    Tip ivm zoekwoordonderzoek: plaats een site-search-box. Hier leer je erg veel uit.

    Reageren
  • Bram Wenting zegt:
    30 Jun, 2010 om 16:13

    Volgens mij mag je geen ! ? gebruiken in de titels van je adwords-advertenties, klopt dat?

    Reageren
    • Hypotheekrente zegt:
      30 Jun, 2010 om 16:16

      Toch wel, maar bijvoorbeeld een uitroepteken komt wat schreeuwerig over. Dus daarom wordt dit misschien afgeraden.
      Een vraag als titel van je advertentie kan een leuke trigger zijn.

    • Dave zegt:
      30 Jun, 2010 om 20:33

      Mag je inderdaad wel doen en sommigen slagen er zelfs in om een pijltje in te zetten http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs595.snc3/31348_115061191871649_100001033070661_101635_6404756_n.jpg

      Wat vooral belangrijk is dat je boodschap ‘anders’ is. Een van mijn best draaiende ads ooit vertelde iets id aard van : Ga eerst bij de concurrentie kijken, dan weet u waarom wij anders zijn..

      Dave

    • Hypotheekrente zegt:
      08 Jul, 2010 om 09:46

      Ivm pijltje: Ok, hiermee valt je advertentie goed op. Maar je loopt ook het gevaar dat je met zo’n grafisch element in je add sneller kliks krijgt van mensen die jouw boodschap niet eens gelezen hebben.
      Het allerbelangrijkste is dat je de bezoekers na de klik ook kunt vasthouden. Een interessante aanbieding of call-to-action is essentieel.

  • Dries Bultynck zegt:
    01 Jul, 2010 om 19:56

    idd, zoekvolume zegt soms minder dan effectief een goed keyword. Mooie uitleg Dave. Volg je volledig

    Reageren
  • Hans zegt:
    01 Jul, 2010 om 21:16

    Ik heb nog een “gouden” tip die ik laatst ontdekt heb. Focus je keywords op hoe google dit keyword automatisch zou aanvullen indien je daar op zoekt. Zet vervolgens de aanvullende combinatie als titel op je website. Succes is bijna gegarandeerd.

    Voorbeeld.
    Stel je hebt een website met een kalender van 2010
    Je tikt in google.nl: kalender 2010
    vervolgens zie je als eerste google-aanvulling: weeknummers.
    Noem je website-titel dan bijvoorbeeld: kalender 2010 met weeknummers

    Dit levert echt verbazingwekkende resultaten op.
    Kennelijk klikken veel mensen op de voorgedefinieerde keyword-combinaties en willen dit dus niet zelf helemaal intikken. Dit gaat echt een trend worden.

    Reageren
  • Dave zegt:
    01 Jul, 2010 om 22:41

    @hans, dat is al een tijdje een ‘trend’ en je kan die auto search woord combinaties zelfs gaan meten in je Google analytics account :o

    Wat ik veel zie bij de suggesties is dat het inderdaad makkelijk is om bovenaan te komen maar dat er verdomd weinig zoekvolume mee gepaard gaat..Nu ja al wat je binnen krijgt heb je natuurlijk en wat niet hot is kan het nog worden in de toekomst :o

    Dave

    Reageren
    • fitnessapparatuur zegt:
      05 Jul, 2010 om 12:38

      Hier proberen wij ook al een tijdje op in te spelen, dit gaat aardig moet ik zeggen

  • Vacatures zegt:
    05 Jul, 2010 om 17:11

    @Hans

    Dat is inderdaad iets wat gaat spelen in de toekomst, maar als iedereen zich daar straks op gaat richten zal het weer moeilijker worden. Vraag me ook af of Google in de toekomst die lijstjes automatisch aanpast.. Want dan wordt het weer minder aantrekkelijk om je daarop te richten..

    Reageren
  • Patrick zegt:
    09 Jul, 2010 om 15:14

    Geweldig al die tips, lees ze altijd van voor naar achter.

    groet
    Patrick

    Reageren
  • Robert zegt:
    09 Jul, 2010 om 15:17

    Voor wat betreft de data die google aangeeft kan ik je verhaal alleen maar beamen. Enkele jaren geleden heb ik hier zelf een test mee uitgevoerd. Dit had betrekking op cursussen in woonplaatsen. Google gaf aan dat er niet op gezocht werd maar in mijn adwordscampagne kwam ik maandelijks grote volumes tegen. Sinsdien gebruik ik google vooral indicatief.

    Gelukkig dat gezond boeren verstand nog steeds zegevierd!

    Reageren
  • Internetmarketing Isinet zegt:
    02 Aug, 2010 om 11:48

    Eerst de brains, dan de tools…

    Reageren

Reageren