Naar
boven

Maak van GRATIS iets waardevols

Als marketinginstrument is GRATIS van alle tijden. Ondernemers gebruiken het om relaties met klanten te versterken, om van prospects klanten te maken of bouwen er gewoonweg hun volledige businessmodel rond.

Over dat laatste ging de recente presentatie van Chris Anderson op het Creativity World Forum te Antwerpen. Anderson’s nieuwe boek FREE! ligt in juni 2009 in de boekhandel. Hij is de auteur van de wereldwijde bestseller ‘The long tail’, en lichtte de opmars van businessmodellen toe die rond gratis producten en diensten draaien.

Anderson vertelt over de ‘gift-economy’, de ‘weggeef-economie’, die op ons afkomt. Vooral producten en diensten die in de digitale economie bestaan, zullen in sneltempo gratis worden.

Voorbeelden:

  • Google levert een batterij aan gratis diensten en software;
  • Artiesten geven gratis CD’s weg;
  • Gratis kranten (Metro of De Zondag) nemen steeds meer marktaandeel;
  • Ryanair voorspelt dat vliegtuigtickets binnenkort gratis zullen zijn.

Maar … geen paniek. Ook in de weggeefeconomie wordt geld verdiend. Veel geld…

  • Google verdient miljarden met online advertenties (Google Adwords of de ‘Gesponsorde koppelingen’) die aan zijn gratis diensten gekoppeld worden;
  • Artiesten verdienen niets meer aan CD’s, maar vragen des te meer voor het geven van concerten;
  • De Zondag is het grootste dagblad van Vlaanderen (méér dan 2 miljoen lezers elke zondag) en haalt alle inkomsten uit de verkoop van advertentieruimte;
  • Ryanair experimenteert met extra betalende diensten zoals casino’s op het vliegtuig.

 

Het idee dat je geld kunt verdienen door iets weg te geven, klinkt dus helemaal niet zo radicaal meer. Tot nu toe bestaat ‘gratis’ nog het meest als combinatie met iets betalend: je krijgt het ene gratis als je het andere koopt, of je krijgt een product gratis maar je betaalt voor de diensten.

De laatste 10 jaar is echter een ander soort ‘gratis’ aan het oprukken: men distribueert gratis producten en diensten zonder een engagement of verplichting tot aankoop terug te vragen (zie Google of De Zondag).

Anderson heeft in elk geval een bijzonder interessant debat gelanceerd. Wat mij persoonlijk bezig houdt is het volgende: hoe kunnen we deze strategie als ondernemers toepassen om onze positie in de markt te behouden of te versterken?

Ik zie voorlopig 3 redenen om als ondernemer te experimenteren met gratis producten of diensten:

  • als u hiermee uw reputatie van expert of specialist kunt bevestigen;
  • als uw gratis product of dienst door anderen betaald wordt;
  • als u schaarste en gratis aandacht (bv. persaandacht) creëert met uw gratis aanbod, en veel geld kunt verdienen met de ‘betalenden’ of klanten van uw product of dienst.

Check ook de video over het nieuwe boek en de theorie van Anderson:

Dit artikel is ook verschenen op de persoonlijke weblog van Peter Desmyttere.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Peter Desmyttere
Peter Desmyttere adviseert en begeleidt ondernemers op vlak van marketing en communicatie. Zijn dienstverlening bestaat uit het verlenen van strategisch marketingadvies, het uitvoeren van een marketing audit en het schrijven van een marketingplan.
3 reacties op "Maak van GRATIS iets waardevols"
  • Marco Hendrikse zegt:
    25 Nov, 2008 om 11:18

    Tja, het is en blijft een zeer interessant fenomeen. En voor velen ook moeilijk te begrijpen. Ik geef les op een Hogeschool en studenten haperen standaard bij dit fenomeen. Wellicht dat dit ook komt doordat (nog altijd) veel mensen in bijvoorbeeld de industrie en de non profit werken waar het concept gratis moeilijk toepasbaar lijkt. En nu marktwerking ook in de non profit doordringt is het jezelf als expert neerzetten (want dat zou ik niet alleen tot ondernemers willen beperken) natuurlijk altijd kansrijk.

    Reageren
  • Jaap zegt:
    01 Dec, 2008 om 19:00

    Over gratis is veel geschreven.Maar met dit woord kan men veel taktieken volgen in het http://www.Ik ben een theorie over gratis aan het testen op dit moment, en het schijnt werkelijk een magisch woord te zijn!Mensen die voor een gratis product komen zijn enkele uren later bereidt hier € 30.= voor te betalen!Als het hele idee is uitgewerkt laat ik dit graag op karelgeenen.nl weten.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    02 Dec, 2008 om 22:33

    @Jaap
    Ben erg benieuwd!

    Reageren

Reageren