Naar
boven

Succesvolle Facebook Campagnes in een notendop

In Nederland maken zo’n 7 miljoen mensen gebruik van Facebook. Dat je als bedrijf hier tussen moet zitten, staat dus buiten kijf. Wat wel interessant is om nader te bekijken, is hóe je tussen deze 7 miljoen gebruikers moet zitten.

In dit artikel bekijken we welke stappen je als bedrijf kunt nemen om een succesvolle Facebook campagne op te zetten.

Bepaal het doel van je campagne

Wat wil je bereiken met je Facebook campagne? Wil je je naamsbekendheid vergroten, een nieuwe product op de markt brengen, meer inzicht in je doelgroep krijgen? Het zijn allemaal verschillende doelen met verschillende aanpakken. Als je dit hebt vastgesteld kun je verder kijken naar wie of wat je nodig hebt voor je campagne, het budget en de duur ervan.

(Zelf) Facebook Campagnes schrijven & ontwerpen

Als je je doelen hebt vastgesteld, kun je aan de slag. In deze fase breng je in kaart wat de tone of voice van je campagne is en hoe je je doelgroep gaat aanspreken. Vervolgens verwerk je dit in beeld en eventueel geluid. Ook komt het technische aspect aan bod; maak je bijvoorbeeld ook gebruik van Facebook Apps? Hoe laat je interactie tot stand komen? Zorg in ieder geval dat je je huisstijl doorvoert in alle uitingen.

Ga in gesprek met je doelgroep

Om respons te krijgen en de campagne up to date te houden, is het belangrijk om in gesprek te gaan met je doelgroep. Zij zijn immers degenen voor wie je de campagne maakt. Durf vragen te stellen en laat zien dat hun mening verschil maakt. Dit zorgt voor een grotere ‘likability’ en vergroot de kans dat je campagne meer verspreid wordt door middel van likes.

Een slimme techniek is een spelelement toevoegen aan je campagne. Een goed voorbeeld hiervan een is campagne van Renault, begin dit jaar. Om hun fanpage te promoten bedachten zij de case Oma Hilda’s Renault 4. Oma Hilda was een grote fan van haar autootje maar reed er nooit meer in. Daarom besloot ze haar Renault 4 weg te geven. Maar.. ze was de sleutel kwijt!

Facebook Campagnes - Renault campagne op Facebook

Een case was geboren. Bezoekers konden door middel van kliks (tags) in de woonkamer, keuken, slaapkamer, etc. tips geven aan Oma Hilda om haar zo de sleutel terug te laten vinden. Diegene met de gouden tip, of gouden locatie, won zo haar Renault 4.

Facebook Campagnes - Renault sleutel zoeken campagne op Facebook

Het gevolg: aan het eind van de campagne waren er 10.293 tags geplaatst in het huis van Oma Hilda. Tevens verdubbelde het aantal likes voor de fanpage van Renault. De sleutel werd gevonden, Oma Hilda blij, de winnaar van de auto blij en vooral, Renault blij.

Dus.. creëer nu een succesvolle Facebook campagne

Dit is zo maar een greep uit de bak met succesvolle Facebook campagnes. Samengevat: bepaal je doel(groep), ontwerp een campagne die bij je product/dienst en bedrijf past en onderhoud deze campagne goed. Dat is, in een notendop, de weg die je aflegt bij het versterken van je merk op Facebook.

Heb je nog vragen over campagnes op Facebook of laat je dit graag door iemand anders uitvoeren? Neem dan gerust eens contact met ons op!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Anne Westerik
Anne is SEA campagne manager bij KG Bureau. Naast AdWords specialist is Anne gespecialiseerd in Bing Ads.
Wees de eerste die reageert!

Reageren