Naar
boven

Wanneer start jij met Bing Ads?

Wanneer je serieus geïnteresseerd bent in adverteren met Bing Ads, kan het zijn dat je nog een laatste zetje nodig hebt om écht overtuigd te raken. Je hebt al kennis gemaakt met Bing en de voordelen gelezen, maar wat betekent dit nou concreet?

Laten we vandaag eens bekijken wat voor resultaten Bing Ads op kan leveren. In dit artikel het verhaal van Brooks Sports. Zij maken al sinds 2011 gebruik van Bing Ads en hebben daarmee veel verkeer en conversies gegenereerd.

brooks

Lees, en oordeel zelf!

Veel concurrentie, maar geen enorm marketingbudget…

Het Amerikaanse sportschoenen bedrijf Brooks Sports is een middelgroot bedrijf dat zich volledig richt op hardloopschoenen. Het is een vrij succesvol bedrijf maar heeft geen enorm marketingbudget. In tegenstelling tot veel grote concurrenten…

Omdat de doelgroep (en bestaande klanten) van Brooks Sports ook steeds meer online op zoek gingen naar hardloop-producten, besloot online manager Doug Rosenberg de mogelijkheden van Bing te verkennen.

Ads makkelijk overzetten met Bing Ads Editor

Bestaande campagnes die al in andere zoeknetwerken liepen konden eenvoudig worden over gezet naar Bing Ads. Hiervoor gebruikte Rosenberg de Bing Ads Editor.

‘’Als ik handmatig alle zoekwoorden en advertenties had moeten ontwerpen en overzetten, zou het me 8 tot 10 uur hebben gekost. Met de Bing Ads Editor was ik binnen 2 uur klaar..” aldus Rosenberg.

Wat hem vooral aansprak is het feit dat hij veel uit handen kan geven aan het systeem zelf.

‘’Het systeem is zo consistent dat ik niet elke dag hoef in te loggen en mijn bod hoef aan te passen. Onze campagnes in Bing Ads lopen bijna op de automatische piloot.”

Ideaal dus, als je geen fulltime baan als online marketeer ambieert ;-).

Resultaten van Bing Ads

Brooks Sports meet de resultaten van de campagne aan de hand van kosten per acquisitie, dus wat een verkoop hem maximaal mag kosten.

“Bing Ads biedt ons consistent de laagste kosten per aquisitie van alle marketing kanalen.” aldus Rosenberg.

Even ter vergelijking: in 2011 was het conversieratio in Bing maar liefst 30% hoger dan het conversieratio in andere zoekmachines. Daarbij zijn de kosten per klik in Bing ook nog eens een stuk lager dan die in de overige zoekmachines, dubbel winst dus.

Zelfs de kwaliteit van het bezoek aan de website is beter. Rosenberg zegt hierover: ‘’Wanneer klanten op onze website komen via Bing geven ze gemiddeld 15% meer uit dan wanneer ze via een andere zoekmachine komen.”

Conclusie

De resultaten van de campagnes zijn erg goed en Brooks Sports kan hier verder op bouwen. Met Bing bereiken ze, bijvoorbeeld in vergelijking met Google, veel minder zoekers in aantallen, maar weten ze deze groep wel om te zetten in waardevolle klanten. Met lagere kosten en een groter rendement is adverteren met Bing Ads dus een goede keus geweest.

Ga jij ook aan de slag met Bing Ads?

Adverteer jij al via Bing Ads? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook profiteren van Bing Ads?

Laat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Anne Westerik
Anne is SEA campagne manager bij KG Bureau. Naast AdWords specialist is Anne gespecialiseerd in Bing Ads.
14 reacties op "Wanneer start jij met Bing Ads?"
  • Thijs zegt:
    25 Feb, 2013 om 22:55

    Ik heb zelf geen ervaring met Bing, maar als ik kijk naar het marktaandeel van 1% in NL (http://webwereld.nl/nieuws/110240/nederland-negeert-bing.html) dan weer ik niet of het interresant is.

    Reageren
  • Anne zegt:
    27 Feb, 2013 om 16:01

    Hoi Thijs,

    Bedankt voor je reactie!
    Bing heeft in Nederland inderdaad een kleiner marktaandeel dan Google. In het artikel dat je noemt bekijken ze echter de cijfers van april 2012 en gelukkig voor ons veranderen deze cijfers snel in de internetwereld ;). Zeker met de komst van Windows 8 krijgt Bing een enorme boost. Desalniettemin is het goed om altijd kritisch te blijven en bekijken of een platform als Bing voor jou geschikt is. Voor vragen kun je ook bij mij terecht!

    Reageren
  • Arnaud zegt:
    05 Mrt, 2013 om 19:29

    Sorry maar ik vind het geen sterk artikel. Het is meer een advertorial. Er wordt geen vergelijking gemaakt met Adwords, de naam Google wordt zelfs niet genoemd. Er wordt een Amerikaans succesverhaal aangehaald, is er dan geen Nederlander te vinden die iets positiefs over Bing wil zeggen?

    Verder is het niet zo dat juist Windows 8 Bing een boost gaat geven. Bing is al jaren, ik dacht zelfs sinds Windows XP, de standaard zoekmachine in Internet Explorer.

    In Analytics zie je op 1 van mijn sites in een willekeurige periode ruim 35.000 bezoekers afkomstig van organic search Google, en liefst 118 afkomstig van Bing organic. Dit zijn weliswaar geen betaalds ads, en wie weet doet die site het in google bovengemiddeld goed en in bing bovengemiddeld slecht; al laat je er een error factor van 20% op los dan nog is het verschil absurd groot. Ik kan me niet voorstellen dat dit voor andere Nederlandse sites heel anders is.

    Neemt niet weg dat het altijd handig is om op een nieuw platform vroeg in te stappen om anderen voor te zijn, maar zoals de zaken er nu voor staan, is het echt zonde van de tijd.

    Reageren
  • Wouter zegt:
    06 Mrt, 2013 om 14:09

    Daar ben ik het toch niet mee eens. Wij hebben bij Bing een vrij minimaal ad account vergeleken met ons Google account, maar halen door de lage concurrentie ongeveer 5% van de advertentie sales uit Bing. Het organische verkeer is inderdaad marginaal, maar liggen absoluut kansen op veelgezochte termen.

    Reageren
  • Wouter zegt:
    06 Mrt, 2013 om 14:18

    De vraag is denk ik niet hoeveel procent marktaandeel Bing heeft ten opzichte van Google. De vraag is hoeveel procent ‘vertoningsaandeel’ je als adverteerder kunt behalen ten opzichte van je concurrenten. Het is naar mijn mening niet relevant dat dit artikel geen vergelijking maakt met Adwords.

    De beschikbare advertentieruimte is zowel bij Google als bij Microsoft beperkt. De advertentiemarkt is binnen Adwords is echter vele malen meer verzadigd dan bij Bing. Voor de onderwerpen waar binnen Google de concurrentie tot een dermate hoog niveau is gestegen dat er nauwelijks een winstgevende campagne kan worden gedraaid door een nieuwe partij die deze markt wil betreden is het daarom zinvol om op zoek te gaan naar alternatieven.

    Naast het marktaandeel van Google en Bing zijn er nog twee zaken van belang:
    – Het aantal en de kracht van concurrenten.
    – Het aantal beschikbare vertoningen dat onder alle adverteerders te verdelen valt. Naast het marktaandeel of het aantal bezoekers telt ook het aantal advertentieposities mee. Bing laat bijvoorbeeld maximaal 8 advertenties zien per zoekopdracht, dus dat zijn 8 vertoningen.

    Wanneer je er vanuit gaat dat elke adverteerder binnen Adwords en Bing evenveel kans maakt op een vertoning kies je natuurlijk voor het platform met de meeste vertoningen. Deze kans is echter niet gelijk! Ga er vanuit dat grote adverteerders soms wel 80 tot 90 procent van de beschikbare vertoningen voor zich opeist, gewoon omdat ze een meer gevestigde naam hebben, diepere zakken hebben, betere campagnes hebben opgezet, enzovoort.

    Dan wordt Bing ineens heel interessant. Want stel dat jouw bedrijf een calimero is in de branche die binnen Adwords zou moeten vechten om de laatste vertoning-kruimels, dan is de kans groot dat je met hetzelfde budget meer kunt bereiken binnen een platform waar alle ruimte is ingepikt door de grote concurrenten.

    Reageren
  • Agnes zegt:
    19 Mrt, 2013 om 13:57

    Proefondervindelijke ervaringen vertellen meer dan de theorie. Ondank de veel hogere concurrentie scoren Google campagnes voor ons beter dan Bing. Organisch zijn de verschillen minimaal even groot. Neemt niet weg dat dit voor een ander product/dienst eventueel niet aan de orde is.

    Reageren
  • Robin Stuivenberg zegt:
    29 Apr, 2013 om 14:42

    Ik weet dat het een wat ouder topic is, maar ik ben toch beniuwed of iemand mijn ervaringen deelt. Mede door dit artikel ben ik namelijk experimenteel begonnen met Bing ads.

    Ik gebruik exact dezelfde advertenties in zowel Google als Bing, met een stuk minder budget, uiteraard. Wat me opvalt en een doorn in het oog is, de bouncerate op verkeer vanuit Bing ligt rond de 80%(!!!) waar dat vanuit de rest van de bronnen rond de 35% ligt.

    Kent iemand dit, en/of kan iemand dit verklaren? Ik kan me toch niet voorstellen dat het heel andere mensen zijn die bing gebruiken tov Google, en mijn zoekwoorden geven nou niet bepaald veel ruimte voor interpretatie.

    Ik ben benieuwd.

    Reageren
  • Anne zegt:
    29 Apr, 2013 om 15:42

    Beste Robin,

    Bedankt voor je reactie! Je kunt altijd reageren op een topic, ook al is deze ”verouderd”.

    Zonder inzicht in je Bing campagne kan ik je niet direct een antwoord op je vraag geven. Ik heb wel een vergelijking gemaakt tussen campagnes in Bing en Google, in zeer uiteenlopende branches. In sommige branches is het bouncepercentage vanuit Bing zelfs beduidend lager dan in Google. Ik denk dat het dus erg afhankelijk is van de branche waarin je je bevind.

    Daarnaast heeft de aanwezigheid van concurrenten ook een bepalende factor. In Google zijn doorgaans veel meer concurrenten aanwezig dan in Bing, dus wanneer een bezoeker daar op jouw advertentie klikt, heeft hij al een hoop andere advertenties bekeken en uiteindelijk voor jou gekozen. In Bing valt er minder te kiezen, dus is de keuze voor een klik vaak ook minder bewust. Dit zou kunnen resulteren in een hoger bouncepercentage.

    Staar je niet blind op een bouncepercentage, maar kijk ook zeker naar het rendement wat je uit Bing haalt. Hoeveel extra bezoekers levert het je op? Hoe lang blijven ze op je website? Vanuit dit perspectief kan Bing een hele goede (en goedkope!) aanvulling op je AdWords campagne zijn.

    Mocht je meer vragen hebben, stel ze dan gerust!

    Reageren
  • Robin Stuivenberg zegt:
    01 Mei, 2013 om 10:40

    Hi Annne,

    Bedankt voor je reactie.
    Het stukje minder concurrentie klinkt redelijk aannemelijk, echter zou dat betekenen dat ik óf een draak van een website heb(wat volgens mij echt niet zo is), of er komt vanuit BING toch een heel ander publiek dan uit Google.

    Je zegt dat ik me niet blind moet staren op bounce rate, en hoewel dat meestal inderdaad opgaat, kan ik het hier niet anders dan constateren dat ie veel te hoog is. Men blijft minder dan een minuut. Dus hoeveel bezoekers dat ook extra oplevert, ik heb botweg gezegd niets aan dat soort bezoekers.

    Ik blijf nog steeds zoeken naar een verklarende factor, want m.i. blijft het een vreemde zaak.

    Reageren
  • Edit: geen zoekwoorden aub. zegt:
    16 Sep, 2013 om 11:54

    Nou is dit niet helemaal het juiste topic, maar ik krijg het helaas niet voor elkaar mijn bedrijf in het bingbusinessportal te plaatsen. Hij blijft vasthouden aan de VS. Is het dan niet mogelijk mijn bedrijfsvermedling in Bing op te laten nemen?

    Reageren
  • Anne zegt:
    16 Sep, 2013 om 12:11

    Hallo,

    Op dit moment is Bing Places alleen nog maar beschikbaar in de VS. Wij zullen dus nog even geduld moeten hebben helaas!

    Reageren
  • Nick Cornelissen zegt:
    19 Nov, 2013 om 14:51

    Beste Anne,

    Ik las in jouw reactie van 29 april dat je beschikt over bouncepercentages van uitlopende branches. Zou je dat overzicht misschien kunnen delen, zodat ik kan kijken hoe het bouncepercentage in de reclame en marketingbranche eruit ziet. Ook al zijn die percentages al een paar maanden oud. Deze kunnen een goede indicatie geven.

    Reageren
  • Anne zegt:
    19 Nov, 2013 om 15:35

    Beste Nick,

    Geef me anders even je e-mailadres, dan kan ik je wel wat sturen!

    Reageren
  • Duncan zegt:
    15 Mei, 2014 om 15:54

    Dit is een erg late reactie op dit topic maar toevallig kwam ik het tegen. Ik heb Bing ads nog niet geprobeerd maar vroeg me af of er net als bij Google Adwords een zoekwoord hulpmiddel is gemaakt voor Bing? Ik heb namelijk geen idee in wat voor aantallen ik moet denken in de maandelijkse zoekopdrachten op Bing in Nederland.

    Reageren

Reageren