Naar
boven

Zo los je een Google Penalty op!

KG PraktijkcaseHopelijk ben je er als ondernemer (nog) niet mee geconfronteerd, maar het kan voorkomen dat je een Penalty krijgt van Google, doordat er te veel slechte links naar jouw site linken.

Wij helpen klanten regelmatig met het oplossen van een Google Penalty. Ik zal je nu uitleggen hoe wij van KG Bureau dat doorgaans doen en waar je op moet letten om dit te voorkomen.

 

Signalen die duiden op een Google Penalty

De eerste signalen waaruit je af kunt leiden dat je een Penalty hebt gekregen is een forse daling in het aantal bezoekers naar je website:

Voorbeeld van significante afname van het aantal sessies in Google Analytics

 

Ook kan je in Google Search Console (Webmaster Tools) een daadwerkelijke melding krijgen van de Google Penalty:

Voorbeeld van de melding van een Google  Penalty in Google  Search Console

Deze melding krijg je alleen als je een handmatig uitgedeelde Penalty van Google krijgt.

Krijg je automatisch een Penalty op basis van het algoritme van Google, dan krijg je dus geen melding! Dan geeft dus enkel de significante daling in het aantal bezoekers jou een indicatie.

De reden waarom je een Google Penalty krijgt

Dit komt het meeste voor als ondernemers in het verleden linkbuilding uit hebben laten voeren of zelf hebben gedaan. Hierbij zijn dan kwalitatief slechte links aangevraagd waardoor het linkprofiel erg onnatuurlijk is geworden.

Voorbeelden van slechte links:

  • Links van sites met een slechte reputatie (vaak verkregen door het automatisch creëren van links in het achterhaalde linkbuilding tijdperk)
  • Links met minder waarde; denk hierbij aan startpagina clones, directories en minder relevante websites
  • Link stuffing (plaatsen van heel veel links op je website)
  • Links van andere taaldomeinen

Zoals je hebt kunnen lezen, deelt Google handmatig en automatisch Penalty’s uit.

De trigger hiervoor is eenvoudig te raden: een significante toename in het aantal inkomende links naar jouw website of detectie van een patroon dat links op een niet natuurlijke manier verkregen zijn.

De Google Penalty oplossen

Een Google Penalty los je op door slechte links en links van minder waarde te verwijderen.

Je kunt ook aan de sitebeheerder van de bron van herkomst vragen om de links een Nofollow mee te geven. Je hebt het dan zelf niet direct in de hand natuurlijk.

Tools

Om slechte links op te sporen maken wij gebruik van de volgende tools:

  • Google Search Console
  • Majestic
  • ahrefs
  • Open Site Explorer

Met deze tools kun je een overzicht verkrijgen van het aantal inkomende links naar jouw website.

Je maakt daarna zelf een verzameling van de slechte links door een onderscheid te maken tussen goede en slechte links.

Verzamelen van slechte links

De slechte links zijn meestal te herkennen aan de exacte ankerteksten zoals ‘goedkope vliegticket brussel’.

Ook worden links meestal in een patroon geplaatst, wat het makkelijker maakt al de aanverwante slechte links te segmenteren en filteren:

http://www.voorbeeld.nl/vliegtickets/goedkope-vliegtickets-naar-brussel
http://www.voorbeeld.nl/vliegtickets/goedkope-vliegtickets-naar-berlijn
http://www.voorbeeld.nl/vliegtickets/goedkope-vliegtickets-naar-new-york-nyc
http://www.voorbeeld.nl/vliegtickets/goedkope-vliegtickets-naar-kaapstad
http://www.voorbeeld.nl/vliegtickets/goedkope-vliegtickets-naar-new-delhi-india

Verzamel de links in een spreadsheet en deel ze op in categorieën, dit helpt je voor het creëren van overzicht, bijvoorbeeld:

#Link directories
domain:voorbeelddomeindirectory1.nl
domain:voorbeelddomeindirectory2.nl

#Startpagina clones
domain:slechteclonevoorbeeld1.nl
domain:slechteclonevoorbeeld2.nl

Deze spreadsheet hebben we nodig voor de volgende stap.

Links verwijderen

Links verwijderen kan met de Disavow tool van Google.

Afbeelding Google Disavow Tool

Je selecteert eerst de juiste website en vervolgens upload je de spreadsheet die je eerder hebt opgesteld.

Zorg ervoor dat je volledig bent met het opgeven van links. Alle slechte links opgeven dus. De kans is groot dat je anders gewoon opnieuw kunt beginnen, zonde van je tijd!

Let op! Als je een nieuwe file upload zal de oude worden vervangen. Voeg dus nooit enkel nieuwe links toe!

Breng Google op de hoogte

Als je geen melding ontvangen hebt (automatisch gegenereerde Penalty), ben je klaar. Google zal je website opnieuw indexeren en als je alles goed hebt gedaan zul je weer een toename in het aantal bezoekers naar jouw website zien.

Heb je wel een melding ontvangen (handmatige Penalty), dan dien je een ‘verzoek tot heroverweging’ in. De link hiervoor kun je vinden bij de melding van de Google Penalty.

In je reactie moet je opgeven wat je in het verleden hebt gedaan qua linkbuilding en hoe je dit nu hebt opgelost. Ben daarbij eerlijk!

Wachten op reactie

Het duurt ongeveer 7 dagen voordat Google een reactie geeft. Dit kan twee kanten op:

Voorbeeld bericht dat de Google Penalty is ingetrokken

Yes, de Penalty is ingetrokken!

Voorbeeld bericht dat Google Penalty nog actief is

Helaas, je zult van voor af aan moeten beginnen”¦.

Gebruik de Disavow tool ook zonder Google Penalty!

Je kunt de Disavow tool ook inzetten zonder dat je een Penalty hebt. Verstandig, omdat je hiermee slechte links kunt afwaarderen en hiermee een Google Penalty voorkomt.

Zeker doen dus als er in het verleden linkbuilding voor jouw website is uitgevoerd!

Het afwaarderen zorgt niet voor een stijging van de waarde van je website. Hier zorgen enkel de goede links voor.

Daarom is het ook noodzakelijk om de tool met beleid in te zetten, omdat ook goede links per ongeluk afgewaardeerd kunnen worden. Een waardevermindering van je website is dan ook zo gedaan!

Hulp nodig met het oplossen van je Google Penalty of het verwijderen van slechte links? Neem dan gerust contact met ons op of laat hier je reactie achter.

 

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rick Reinders
Rick is SEO consultant bij KG Bureau. Rick is de encyclopedie (Rikipedia) van KG Bureau. Voor alle internet-vragen en informatie kun je bij hem terecht.
6 reacties op "Zo los je een Google Penalty op!"
  • S.D. zegt:
    26 Jun, 2015 om 08:12

    Wij werken met majestic en daar zijn we zeer tevreden over. Echter, wat is een slechte link en hoe herken ik deze? Een startpagina of directory hoeft in mijn optiek niet slecht te zijn als deze relevant is qua onderwerp, de juiste trust en citation bezit en ‘on topical’ is. Iemand ervaring in het herkennen van slechte links?

    Reageren
    • Rick Reinders zegt:
      26 Jun, 2015 om 11:53

      Dat is ook meteen het lastigste om een penalty op te lossen. Google geeft wel een aantal voorbeelden van slechte links. Hieraan kan je al voor een deel zien wat er verkeerd is aan het linkprofiel. Daarnaast zijn er nog signalen dat een website niet correct is. Deze geef ik ook aan in de voorbeelden van het artikel. Dit zijn slechts voorbeelden. Het kan inderdaad zo zijn dat bepaalde links wel kunnen. Het is mij wel opgevallen dat Google steeds vaker een penalty geeft wanneer er veel linkbuilding is ingezet bij startpagina clones. Dus niet een daadwerkelijke startpagina’s. Deze worden voor nu nog wel gedoogd door Google (omdat het een merk is). Ik maak altijd een selectie van domeinen en exacte ankerteksten en bekijk de domeinen. Mochten deze niet in orde zijn dan geef ik ze ook op als slechte links.

  • Stefan zegt:
    29 Jun, 2015 om 13:19

    Eindelijk een keer een goed artikel voor het oplossen van een Google penalty. Bedankt voor de keurige uitleg. Wij maken gebruik van majestic persoonlijk vind ik dit een van de betere tools.

    Reageren
  • Robert-Jan zegt:
    01 Jul, 2015 om 11:03

    Goed Artikel Karel,

    Maar voor wat betreft exact keyword backlunks is de diversiteit toch juist belangrijk? M.a.w. het gebruik hiervan in combinatie met anchor text diversiteit als “lees meer” e.d. is m.i. toch goed toe te passen.

    Groet,
    Robert-Jan

    Reageren
    • Rick Reinders zegt:
      01 Jul, 2015 om 15:13

      Klopt inderdaad Robert-Jan. Een linkprofiel met alleen exacte ankerteksten valt snel door de mand omdat deze niet natuurlijk is. Er wordt op een natuurlijke manier veel gelinkt met ankerteksten zoals: de websitenaam, website URL, lees meer, klik hier, etc.

  • echte naam of pseudoniem aub zegt:
    09 Jul, 2016 om 10:07

    Een helder artikel met goede handvatten om te werken aan een oplossing voor een Google Penalty. Majestic gebruiken wij nog niet. Daar gaan we induiken.

    edit: geen zoekwoorden in naamveld aub

    Reageren

Reageren