Naar
boven

Zo open is Google nog nooit geweest over hun algoritme!

google-q-a

Ik draai inmiddels als heel wat jaartjes mee en in al die tijd is Google behoorlijk gesloten geweest over hun algoritme en rankingfactoren. Tuurlijk, we hebben wel een goed idee van wat de rankingfactoren zijn, maar dit wordt niet altijd hard uitgesproken door Google, waardoor het toch een beetje giswerk blijft.

Maar tijdens de Q&A van deze maand met Google is Andrey Lipattsev, Search Quality Senior Strategist bij Google, erg open over het algoritme. Wat volgt is een prachtig gesprek tussen een aantal vooraanstaande SEO pioniers en Google.

Bekijk de hele Google Q&A

Iedereen die professioneel met SEO bezig is adviseer ik om de gehele onderstaande video te bekijken, het zit vol met interessante informatie en het geeft je een goed beeld van hoe Google denkt.

Enkele interessante onderdelen:

Zelf heb ik een aantal interessante zaken gehoord. Zo geeft hij duidelijk aan dat de top 3 van rankingfactoren links, content en rankbrain zijn.

Welke rankingfactoren Google gebruikt en waarom

Maar het belangrijkste inzicht wat ik heb gekregen tijdens de Q&A is dat Google zich voorlopig vooral focust op onderdelen die op elke website te meten zijn en niet zozeer op user experience omdat ze dit namelijk niet voor elke website kunnen meten. Hiermee lijkt Andrey heel duidelijk te zeggen dat als ze geen grote dataset kunnen maken dat het dan ook geen sterke rankingfactor kan zijn.

Ze focussen dus vooral op de woorden op een pagina (content) en de links.

Daarnaast proberen ze het bovenstaande probleem, dat niet voor elke website dezelfde user experience signalen kunnen worden gemeten, op te lossen door niet de bestaande gebruikers en hun signalen na te jagen maar zélf een “userbrain” proberen te ontwikkelen. Wanneer ze dat immers lukt kunnen ze deze wel op alle websites loslaten, en krijgen ze de grote dataset die ze nodig hebben om er een zwaardere rankingfactor van te maken.

Er wordt overigens niet gezegd dat ze de user experience signalen helemaal niet gebruiken, alleen dat het lastig is om ze te gebruiken omdat de dataset (te) klein is om er een heel zwaar signaal van te maken.

Conclusie

Bovenstaande bevestigt onze bestaande visie. Want uit alles wat je hierboven op kunt maken blijkt één ding: stel je gebruiker voorop. Ontwikkel fantastische content die de vragen van je klanten beantwoordt (content), werk aan je naamsbekendheid (links) en zorg dat je de bezoekers een geweldige ervaring geeft (rankbrain).

Ik ben erg benieuwd welke zaken jou opvallen in de Q&A, deel ze met ons zodat we er hier een interessante discussie over kunnen starten!

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
1 reactie op "Zo open is Google nog nooit geweest over hun algoritme!"
  • Christian zegt:
    25 Mrt, 2016 om 12:24

    Bedankt voor het delen Karel. Uiteraard weinig nieuws aan de horizon wat betreft de belangrijkste factoren content en links. Wel altijd goed om dit weer bevestigd te zien worden, al blijft het uiteraard ook zelf testen wat het beste werkt :).

    Reageren

Reageren