Naar
boven

3 vragen die je jezelf moet stellen voordat je met AdWords begint

Adwords doelgroepJe hebt besloten dat je meer wilt gaan adverteren voor je bedrijf of instelling. Bijvoorbeeld om meer te verkopen, of meer aanvragen binnen te halen. Ook ben je er inmiddels van overtuigd dat ‘online’ een kanaal is dat je als organisatie simpelweg niet meer kunt negeren. Google AdWords is in dat geval een logische keuze. Maar waar begin je?

Zelf-analyse middels 3 vragen

Google AdWords is een eenvoudig, maar bijzonder krachtig(!), middel om jouw bedrijf of instelling onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Mits goed ingezet natuurlijk. Het is echter niet voor iedere organisatie het perfecte middel. Om erachter te komen of AdWords iets is voor jouw organisatie, is het belangrijk om jezelf de volgende drie vragen te stellen.

1. Is je doelgroep op zoek naar jou?

Google AdWords is één van de bekendste en meest gebruikte advertentieplatformen in de online marketing. Maar zoekt jouw doelgroep bijvoorbeeld wel online? Wanneer dit niet het geval is heeft het opzetten van een AdWords campagne natuurlijk helemaal geen zin en is het zonde om daar een deel van het marketingbudget aan te spenderen.

Een goed middel om dit te onderzoeken is de Keyword Planner van Google. Door in de Keyword Planner een zoekwoord in te voeren waarop jij gevonden wilt worden, geeft Google je met één klik inzicht in het aantal keren per maand dat er op dat specifieke zoekwoord gezocht wordt.

Daarbij is het belangrijk om ook je targetting goed in te stellen. Richt jouw product of dienst zich bijvoorbeeld alleen op Nederland? Stel dit dan ook in bij de opties voor ‘targetting’ om een goed beeld te krijgen van de potentie van AdWords als marketingtool voor jouw bedrijf.

Tip: bekijk de uitgebreide video waarin Karel laat zien hoe je de Keyword planner kunt gebruiken voor zoekwoordonderzoek.

2. Verdien je je inzet terug?

Als je voldoende perspectief ziet in de wijze waarop je doelgroep zoekt naar jouw product of dienst ben je er nog niet. Naast de potentie van zoekwoorden moet je ook uitzoeken of de kosten die jij maakt door AdWords ook terugverdiend worden. Met andere woorden: is AdWords als middel rendabel voor jouw organisatie? Hierbij moet je een goed beeld hebben van bijvoorbeeld de marge die er op je product of dienst zit. En welk bedrag je maximaal kunt spenderen aan AdWords.

Ook voor dit vraagstuk geeft de Keyword Planner je relevante informatie. Op basis van historische gegevens maakt Google voor ieder zoekwoord een schatting van de Cost-Per-Click (kosten per klik). Op deze manier kun je bepalen of belangrijke zoekwoorden voor jou rendabel zijn.

3. Heb je voldoende tijd en budget voor de lange termijn?

AdWords is geen middel dat je eenmalig opzet en vervolgens doorlopend nieuwe bezoekers trekt. Met inzichten uit onderzoek naar je doelgroep en concurrentie zet je een AdWords campagne op met de best denkbare strategie. Maar dit is nog maar het begin: nu begint het proces van optimaliseren!

Door doorlopend te testen of bepaalde advertentieteksten, zoekwoorden etc. interessant genoeg bevonden worden door jouw doelgroep om op te klikken (en hopenlijk daarna converteren naar een aankoop, aanvraag etc.) krijg je een steeds beter beeld van het zoekgedrag van jouw doelgroep. En kun je daar je campagnes beter op instellen. Je moet echter wel de tijd en het budget hebben om in je campagne te investeren. Ga daarom na of je hiervoor de tijd en het geld opzij kunt zetten.

Vragen over AdWords? Stel ze in de reacties!

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dion Penterman
Dion is campagnemanager SEA bij KG Bureau. Hij houdt zich dagelijks bezig met zoekmachine adverteren voor uiteenlopende klanten en heeft een brede interesse in (online) marketing.
Wees de eerste die reageert!

Reageren