Naar
boven
Logo Karel Geenen

Campagnes volgen in Google Analytics, zo doe je dat!

Campagnes zijn niet alleen je advertenties, ook affiliate programma’s, updates via social media en je wekelijkse nieuwsbrief zijn te volgen als campagnes in Google Analytics. En dit zou je ook moeten doen! Om de juiste beslissingen te maken en vervolgacties te bedenken, moeten we de data eerst analyseren. Anders weten we niet wat wel en niet werkt. Vandaag leg ik uit hoe je campagnes volgt in Google Analytics.

Parameters

Om een campagne te kunnen tracken heeft Google een aantal gegevens nodig, in de vorm van parameters. Deze parameters moet je zelf aan de doellink toevoegen. Als voorbeeld gebruik ik onze Facebook advertentiecampagne.

Aangepaste URL maken

Bij het starten van de campagne moest ik de URL opgeven waarnaar de advertentie zou verwijzen. Om het aantal kliks en het gedrag van bezoekers, die via de advertentie op de blog terecht zijn gekomen te kunnen analyseren, pas ik de doellink aan met de Google URL-Maker.


De parameters campagnebron, -medium en -naam zijn verplicht. Vul hier logische en makkelijke benamingen in die, wanneer je meerdere campagnes hebt, makkelijk te onderscheiden zijn. In ons geval heb ik ervoor gekozen om in te vullen: campagnebron = Facebook, -medium = advertentie en -naam = homepage, omdat de advertentie naar de homepage van de blog verwijst.

De gegenereerde URL ziet er als volgt uit: http://www.karelgeenen.nl/?utm_source=Facebook&utm_medium=advertentie&utm_campaign=Homepage

Deze link gebruik ik vervolgens in mijn advertentie op Facebook. Wanneer er op de advertentie wordt geklikt en mensen landen op ons blog, wordt er een signaal ‘afgevuurd’ en registreert Google Analytics deze bezoeken. De data van de campagne is in Google Analytics terug te vinden onder de naam ‘Homepage’.

In Google Analytics

Om je campagnes te bekijken in Google Analytics ga je naar: Acquisitie → campagnes.

campagnes rapport

Het rapport wat dan verschijnt bestaat uit alle campagnes die op dat moment actief zijn. Er zullen pas resultaten verschijnen op het moment dat er daadwerkelijk geklikt is op de link. Het kan dus even duren voordat er een rapport te vinden is in Google Analytics.

Klik op de campagnenaam om het volledige rapport te openen.

Analyseren

Nu kunnen we uitgebreid bekijken wat de advertentie ons heeft opgeleverd. Bekijk onder andere het aantal totale bezoeken, aantal pagina’s per bezoek, gemiddelde bezoekduur en het bouncepercentage.

Vergeet niet om ook de doelen (bv. nieuwsbrief aanvragen) te bekijken. Of het e-commerce gedeelte, wanneer je een webshop hebt. Hieruit maak je op of de advertentie rendabel is. Wanneer men zich inschrijft voor de nieuwsbrief, kun je daar bijvoorbeeld uit opmaken dat je de advertentie hebt gericht op de juiste doelgroep. Ze zijn inderdaad geïnteresseerd in het onderwerp en willen in het vervolg op de hoogte gehouden worden.

Vergelijken en beslissen

Vergelijk de groep bezoekers ook met het site gemiddelde. Dit doe je door op de derde knop van rechts te klikken:

In dit voorbeeld vergelijk ik de gemiddelde bezoekduur om erachter te komen of de mensen daadwerkelijk op de website blijven om bijvoorbeeld een artikel te lezen. Een interessante statistiek die daarbij aansluit is het aantal pagina’s per bezoek. Je ziet bijvoorbeeld dat bezoekers via de advertentie nét (0.02 pagina) wat meer pagina’s bezoeken.

Als eigenaar van een webshop zou ik (in de tab e-commerce) bekijken of de gemiddelde bestelwaarde van bezoekers die via de gerichte advertentie kwamen hoger (of lager) is. Aan de hand van deze (belangrijke!) inzichten kun je overwogen beslissingen maken over je campagnes.

Tot slot

Campagnes zijn niet alleen advertenties of acties op externe pagina’s. Je kunt ook op je eigen website campagnes volgen. Denk bijvoorbeeld aan een aanbieding op je homepage, ook de URL daarvan kun je uitbreiden met parameters om vervolgens de data te analyseren in Google Analytics. Genoeg mogelijkheden om inzichten te verwerven en aan de hand daarvan een goed geïnformeerde beslissing te maken.

Welke campagnes volg jij of ga je volgen? Laat een reactie achter!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
8 reacties op "Campagnes volgen in Google Analytics, zo doe je dat!"
  • Center zegt:
    25 mei, 2013 om 14:50
    • Lianne Soer zegt:
      27 mei, 2013 om 09:12

      Hallo Center,

      Nee dit werkt niet voor een PDF download. Daarvoor kun je beter Event tracking gebruiken.

      Vriendelijke groet,
      Lianne

  • Thomas zegt:
    07 jan, 2014 om 08:16

    Dank voor artikel. Kan ik direct toepassen!

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      07 jan, 2014 om 09:08

      Graag gedaan Thomas!

  • Lambert zegt:
    07 mei, 2015 om 16:56

    Bedankt voor deze blog, ik heb mijn eerste Google-analytics-url aangemaakt en aan een button op mijn website gekoppeld. Deze werkt, je ziet op de webwinkel waarna gelinkt wordt de campagne-url verschijnen in de balk.

    Nu vraag ik mij wel nog af of Google Analytics een verkoop blijft koppelen/registreren aan onze website als bron van de campagne, als een klant na doorgelinkt te zijn vanaf onze website naar de betreffende webwinkel, eerst verder gaat kijken op deze webwinkel (dus ook op andere pagina’s van de webwinkel) en dáárna pas een bestelling plaatst? De Google-analytics-url verdwijnt namelijk in de url-balk zodra je na een andere pagina gaat…

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      08 mei, 2015 om 10:21

      Dank voor je reactie Lambert! Leuk dat je hier direct mee aan de slag bent gegaan.

      Het klopt dat de url uit de adresbalk verdwijnt wanneer iemand andere pagina’s bekijkt, maar Analytics registreert de hele sessie en wijst deze toe aan de bron/medium/campagne die jij hebt ingevuld!

      Ook wanneer er tijdens de betreffende sessie een bestelling wordt geplaatst zal deze te herleiden zijn naar de originele bron (jouw website).

  • Roel N zegt:
    12 mei, 2015 om 20:56

    Bedankt voor het artikel! Bruikbaar!

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      13 mei, 2015 om 10:34

      Mooi, dat is ook precies de bedoeling ;-)

Reageren