Naar
boven

Online concurrenten bespioneren is doodeenvoudig!

Wanneer je een nieuwe markt op het internet wil betreden doe je natuurlijk eerst een doelgroeponderzoek, en onderzoek je wat de zoekvolumes zijn.

Om er achter te komen of dat er ook daadwerkelijk geld wordt verdiend binnen een markt is het vaak verstandig om te kijken of dat er bij een bepaalde zoekopdracht ook AdWords-advertenties verschijnen.

Wanneer er veel geadverteerd wordt binnen een bepaalde markt kun je ervan uitgaan dat er ook geld wordt verdiend. Immers, er zijn maar weinig bedrijven die veel adverteren als er niets binnenkomt, dat is toch meestal het doel van adverteren.

Concurrentenonderzoek

Zeker wanneer je een nieuwe markt betreedt wil je weten wie je grootste concurrenten zijn. Van grote concurrenten kun je namelijk veel leren. De kans is namelijk groot dat zij “iets” goed doen, en misschien kunnen we daar wel van leren.

We zullen er dus achter moeten komen wie er online onze grootste concurrenten zijn, en één manier daarvoor is het analyseren van Google AdWords advertenties.

AdWords-advertenties “bespioneren”

De kans is dus groot dat wanneer men adverteert met Google AdWords er dus ook daadwerkelijk geld wordt verdiend binnen een markt. Nu is het zaak om er achter te komen wie de grootste concurrenten zijn, en daarvoor gaan we de AdWords-advertenties analyseren.

Het idee is vrij simpel: Stel een lijst op van alle concurrenten die adverteren op een bepaalde zoekterm, en houd die wekelijks bij.

Simpel nietwaar?

Na een aantal maanden heb je dus een lijst van concurrenten die adverteren in AdWords. Tijdens het monitoren van zo’n lijst zul je zien dat er wekelijks nieuwe adverteerders bij komen, en er wekelijks af zullen vallen.

De grootste concurrenten

Maar nog veel belangrijker, er zullen ook een aantal concurrenten zijn die continu adverteren. En dat zijn zeer waarschijnlijk de grotere concurrenten. Of beter gezegd, waarschijnlijk verdienen zij geld met hun website!

Software voor het bespioneren

Het bijhouden van zo’n lijst kan ontzettend veel tijd kosten. Gelukkig is er ook software voor! Zelf maken we regelmatig gebruik van KeywordSpy.

Deze tool is zelfs gratis te gebruiken. Typ bovenin de zoekbalk het zoekwoord en kies het land, en je krijgt een schat aan informatie! Dat is nog eens een stukje bespioneren, nietwaar?

Vervolg

Voorlopig weet je dus hoe je de concurrenten via AdWords kunt bespioneren. In een vervolgartikel zal ik wat dieper ingaan op de acties die je kunt ondernemen aan de hand van deze gegevens.

Uiteraard ben ik erg benieuwd wat je hiervan vindt, en dat hoor ik graag in de reacties hieronder!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
22 reacties op "Online concurrenten bespioneren is doodeenvoudig!"
  • Ruud zegt:
    26 Jan, 2011 om 10:55

    Inderdaad goed om dit uit te diepen.
    Toch een opmerking :

    citaat:”Wanneer er veel geadverteerd wordt binnen een bepaalde markt kun je ervan uitgaan dat er ook geld wordt verdiend. Immers, er zijn maar weinig bedrijven die veel adverteren als er niets binnenkomt, dat is toch meestal het doel van adverteren.”

    Gaat het om ervaren keyword-buyers, ja , die volgen exact wat ze doen.
    Gaat het om de massa adverteerders, gestart met de befaamde voucher van € 50, en er achter gekomen dat je met joker woorden heeeeeeel breed kunt adverteren, dan zitten daar heel veel adverteerders tussen die vermoedelijk meer betalen dan ontvangen.
    Op zich alleen voor hen nadelig, maar het “vervuilt” de conclusies.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      26 Jan, 2011 om 11:10

      Zie ook mijn reactie en die van Mitch ;-)

  • Maarten zegt:
    26 Jan, 2011 om 11:05

    Adwords advertenties bekijken zegt niet zoveel, ik heb het idee dat de meeste advertenties opgezet worden door de gratis 75,- adwords coupons.
    Het niveau en rendering van dergelijke advertenties zijn overigens vaak slecht omdat mensen niet weten wat ze doen.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      26 Jan, 2011 om 11:08

      Precies Maarten, dat is ook het hele idee van dit onderzoek. Na een aantal maanden zul je zien dat er een vaste groep overblijft, en die zijn interessant om te analyseren.

  • Mitch zegt:
    26 Jan, 2011 om 11:07

    Maar als je, zoals Karel aangeeft, een aantal maanden bij houdt wie er adverteert dan kun je die voucher boys er zo tussenuit plukken.

    Wat je ook kunt doen is zelf een voucher gebruiken, een simpele site bouwen met een megagroot adsense blok erin en kijken hoeveel mensen hierop klikken. Dit zijn de mensen die converteren, en op deze manier heb je misschien nog een beter beeld of je markt er een is die je geld gaat opleveren.

    Daarnaast heb je een goede indicatie van hoeveel bezoek je kunt verwachten doordat je Adwords hebt gedraaid. (die meet exact hoeveel searches er zijn geweest op jouw gekozen term)

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      26 Jan, 2011 om 11:09

      :-). Tegelijk gepost, ik gaf dus inderdaad hetzelfde antwoord op Maarten.

      Verder nog interessante aanvullingen, bedankt!

  • Christian de Rijke zegt:
    26 Jan, 2011 om 15:35

    Keywordspy is inderdaad een heel interessante tool! Ik heb het meteen even getest op een van mijn accounts. Het valt me op dat de informatie op detailniveau vaak onjuist is. (Bijvoorbeeld een lijst van PPC keywords die geassocieerd worden met een bepaald domein.) Toch kun je het denk ik indicatief gebruiken en is het een mooie tool om inspiratie op te doen bij je concurrentie!

    Reageren
  • Jan zegt:
    26 Jan, 2011 om 19:13

    Bestel iets bij een concurrent je krijgt dan een ordernummer en bestel een maand later weer iets en weer krijg je een ordernummer je hebt dan 2 ordernummers en het verschil is het aantal orders in een bepaalde periode.

    Combineer het met wat Karel hierboven heeft beschreven en je weet het resultaat.

    Reageren
  • Erik (bedrijfopzetten.nl) zegt:
    01 Feb, 2011 om 14:26

    Leuk project om eens mee aan de slag te gaan. Opvallend hoeveel mensen het over die vouchers hebben.

    Hoeveel klanten heeft Adwords nu echt als er zoveel mensen denken dat er een grote groep gratis gebruikers tussenzit die blijkbaar steeds wordt afelost door een nieuwe groep nieuwe gebruikers.

    Reageren
  • rob zegt:
    01 Feb, 2011 om 16:24

    Beste Karel ,ik ga dit meteen even testen.wat ik ook nog even wil meegeven is dat er ook een plugin voor Mozilla firefox bestaat om de keywords te ontdekken van je concurenten deze plug in noemt men SEOQUAKE ik raad je aan om deze ook even te testen en laat mij iets weten wat je ervan vind.

    Mvg
    Rob

    Reageren
  • Rob zegt:
    01 Feb, 2011 om 23:20

    Hoi,
    Even gekeken naar mijn “concurrent” en zie dat hij 4 advertenties heeft lopen die gericht zijn op Nederland en ook de advertentie is in het nederlands maar de keywords zijn in het engels? Ik snap dit niet, als je advertentie op nederland is gericht sluit je de andere landen toch uit via de settings en gebruik je nederlandse keywords?!

    cheers,
    Rob

    Reageren
    • Erik (bedrijfopzetten.nl) zegt:
      02 Feb, 2011 om 07:54

      Het is maar net wie je doelgroep is. Als de doelgroep zoekt met engelstalige keywords dan lijkt het me niet vreemd dat je daarop ook gevonden wilt worden.

  • Rob zegt:
    02 Feb, 2011 om 08:37

    de doelgroep is nederland en de advertenti komt naar boven met nederlandse keywords… zoals camperverhuur nieuw zeeland…

    Reageren
  • Erik (bedrijfopzetten.nl) zegt:
    02 Feb, 2011 om 08:59

    Wat voor engelse keywords zijn het?

    Reageren
  • Rob zegt:
    02 Feb, 2011 om 09:08

    new zealand motorhomes
    new zealand
    new zealand camper rental
    rent camper new zealand

    Maar met de keywords in google.nl zoals camperverhuur, nieuw zeeland en camper huren nieuw zeeland staat zowel de site als de advertentie er altijd…

    Reageren
  • Erik (bedrijfopzetten.nl) zegt:
    02 Feb, 2011 om 09:47

    Dus als een Nederlander in Nederland zoekt op “new zealand motorhomes” dan krijgt deze een NL advertentie naar een NL site.

    Dat je concurrent engelse keywords gebruikt zou ook een uitnodiging kunnen zijn om daar zelf eens mee te gaan testen. Wellicht haalt je concurrent daar convesies uit en is het toch de moeite waard. Een kwestie van je inleven in je doelgroep en vervolgens gaan testen of het werkt of niet.

    Reageren
  • DHZbeveiliging.nl zegt:
    24 Feb, 2011 om 20:47

    Op deze manier van spioneren werken we al jaren, je ziet inderdaad veel eendagsvliegen.
    We kijken ook veel naar (onze) artikelen op prijsvergelijkings sites en vinden er een aantal collega’s die blijkbaar niets te doen hebben en maar gaan stunten met de prijzen.
    Wij nemen daar een gemiddelde van omdat we ook graag onze klanten service willen kunnen aanbieden.

    Reageren
  • Arjen zegt:
    01 Mrt, 2011 om 09:59

    Mij valt hetzelfde op als Rob wanneer ik de Keywordspy gebruik. Ik zie bij mijn concurrent bijna alleen maar engelstalige keywords.

    Wanneer ik het in Google check dan zie ik dat hij op allerlei NL keywords verschijnt. Deze zie ik echter niet terug via de Keywordspy.

    Ben het met je eens dat het interessant is om te onderzoeken of engelstalige keywords converteren maar daar is deze post niet om gestart toch.
    Iemand andere ervaringen?

    Reageren
  • Henk zegt:
    31 Mei, 2012 om 15:24

    Ik heb moeite om mijn concurent in te halen.
    Heb de keywordspy gebruikt en zie dat er verschillen zijn in keywords. Bij mij worden er maar 2 weer gegeven en bij een ander staat het rijtje vol. Toch gebruiken wij keywords. How can…

    Reageren
  • Gerjan zegt:
    10 Dec, 2012 om 12:05

    Een beetje oude post, maar voor mij zeer relevant want ik ben op zoek naar ideeën voor keywords die mijn klant nu nog laat liggen. Het liefst kijk ik dus naar de concurrenten.

    Keywordspy probeer ik in te zetten via de ‘freeware’ tool op de homepage, maar hier klopt er in ieder geval niets van. Als ik een domein typ dan toont de tool woorden waarop de concurrent helemaal niet adverteert!?
    Is dit wellicht wel beter in de betaalde tool?

    Reageren

Reageren