Naar
boven

Is de ROI van je social media inspanningen meetbaar?

Een groot voordeel van online marketing ten opzichte van traditionele marketing zoals de krant, TV of radio is dat het effect beter meetbaar is. In onze wonderlijke online wereld kun je resultaten van een online campagne inzichtelijk maken.

Stel, je zet online advertenties in om bezoekers naar je webshop te trekken. Dan wil je natuurlijk een aantal belangrijke statistieken kunnen checken.

  • Hoeveel mensen kwamen er naar aanleiding van een advertentie naar je webshop toe?
  • Hoeveel mensen daarvan kochten vervolgens een product?
  • Welke producten kochten ze dan?
  • Wat leverden die producten op?
  • En hoeveel kostten de advertenties of de klikken op je advertenties?

Dit is via de juiste online codes en web analytics tools allemaal inzichtelijk te maken. En waarom doe je dat? Om de ROI van die online advertenties te kunnen berekenen en zo te bepalen of de advertentiecampagne wel rendabel is.

Maar hoe zit dat dan met de moeite die je in het onderhouden van je social media stopt? Al die updates die je plaatst en relevante content die je ontwikkelt en zoveel mogelijk probeert te verspreiden.

Natuurlijk wil je dat die moeite of eigenlijk de tijd die daarin wordt gestoken – tijd is immers geld – ook voldoende oplevert.

social-media-ROI

Het effect van social media is echter veel moeilijker te meten met behulp van ROI. Hoe komt dat?

“Wat is de ROI van jouw moeder?”

Uit dit filmpje blijkt ook dat ROI voor social media geen zinvol verhoudingsgetal is. Waarom niet?

Heel simpel: als je social media als marketinginstrument inzet moet je daar niet een doel van directe verkopen aan koppelen.

De relevante content die je via social media verspreid heeft niet het doel om mensen direct een verkoop te laten doen in je webshop. Deze manier van online marketing via social media draait voornamelijk om branding van je merk en producten of diensten.

Uiteindelijk zorgt voldoende naamsbekendheid natuurlijk wel voor zoveel herkenning dat mensen alsnog bij jou terug komen en een aankoop zullen doen.

Welke resultaten tellen bij social media?

Ze heten niet voor niets social media. Het woord ‘social’ zegt het daarom al: het draait bij deze media vooral om de interactie. Het belangrijkste van jouw social media inspanningen is dus de interactie die jouw updates, content, etc. genereren.

Die interactie zal er vervolgens ook voor zorgen dat jouw merk verspreid wordt. Mensen praten immers over jouw bedrijf, waardoor je online naamsbekendheid groeit.

Social media funnel

Denk hierbij aan de social media funnel, deze laat zien wat het bereik van jouw social media inspanningen (kunnen) zijn. Onderstaande afbeelding geeft een beeld van de mogelijke verspreiding van de bekendheid van je merk, oftewel je naamsbekendheid:

social-media-funnel1

Het mooie van social media is dat berichten over jouw merk zich razendsnel kunnen verspreiden, mits je een paar ambassadeurs (advocates) online voor jouw bedrijf laat spreken.

Dat betekent dus dat je de interactie met die ambassadeurs aan moet gaan om ze te stimuleren jouw merk, via relevante content of user-generated content, te verspreiden.

Tools om de interactie op social media te meten

Om de resultaten van je social media efforts te bepalen zijn er een aantal handige tools beschikbaar.

Denk dan bijvoorbeeld aan de interactie die plaats vindt op jouw Facebook fanpage, oftewel hoeveel betrokkenheid jouw pagina genereert (likes, reacties, aantal gedeelde updates etc.).

Kijk ook hoe invloedrijk jouw tweets op Twitter zijn. Ga daarbij na hoe op jouw tweets wordt gereageerd en hoe die vervolgens verder worden verspreid, bijvoorbeeld via retweets.

Conversocial

Conversocial is een handige tool om inzichtelijk te maken hoeveel interactie je realiseert met je Facebookpagina. Dit kun je achterhalen via de IPM+ score, die het aantal interactions per mille meet, oftewel het aantal reacties per duizend volgers/likes.

social-media-meetbaar-ipm

Via Conversocial hoef je het rekenwerk voor die IPM+ score niet zelf uit te voeren, maar vul je simpelweg de URL of naam van je Facebookpagina in en genereert de tool je score.

Je hebt daarbij tevens de mogelijkheid om je eigen score (ter vergelijking) af te zetten tegen die van andere bedrijven. Het is bijvoorbeeld altijd leuk om te kijken hoe je scoort ten opzichte van grote bekende merken, al is dat natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar vanwege het enorme aantal likes dat zij vaak hebben.

Yargon Conversocial 2

Vergelijk jouw score met die van directe concurrenten om te zien hoe je binnen jouw branche scoort.

Twitalyzer

Twitalyzer geeft uniek en volledig beeld van de betrokkenheid van je Twittervolgers.

Zo geeft het aan hoeveel tweets je deelt, hoe hierop wordt gereageerd en invloedrijk je tweets dus zijn.

Daarnaast geeft Twitalyzer ook opties zoals het tracken van de statistieken van bepaalde hashtags.

Handig wanneer je bijvoorbeeld net een event hebt gehad en de impact van de gebruikte hashtag wilt nakijken ;-).

social-media-meetbaar-twitalyzer

Twitreach

Met Twitreach krijg je inzicht in het bereik van je tweets. Zo kun je achterhalen hoe ver je tweet is verspreid en wie over jouw tweet praat. Dit is een mooie manier om tweets m.b.t. specifieke campagnes te tracken, maar ook om te kijken of er gepraat wordt over bepaalde trends en jouw merk/bedrijf uiteraard.

Klout score

Naast deze tools voor specifieke social mediakanalen – er zijn er uiteraard nog meer – wil je ook inzicht in de totale interactie die je creëert op de verschillende social media waar je actief op bent.

Klout

Klout geeft je een ‘overall’ score van de invloed die je hebt op social media. Deze score wordt bepaald op basis van verschillende factoren, denk dan o.a. aan het aantal volgers, aantal mensen dat je zelf volgt, hoe vaak je genoemd wordt in een tweet, hoe vaak jouw updates opnieuw worden gedeeld, het aantal retweets en het aantal likes.

Je kunt je Facebookpagina, Twitteraccount, LinkedIn profiel, Google+ profiel, Instagram account en je Foursquare account aan Klout koppelen.

Dan berekent Klout op basis van al deze social media kanalen de score. Dat is een getal tussen de 1 en 100; hoe hoger het getal, hoe groter de invloed die je online hebt.

Conclusie

Social media zet je niet in om directe verkopen te genereren en dan is ROI (vanzelfsprekend) ook niet goed te berekenen.

Social media zijn uitermate geschikt om te werken aan je branding en het belangrijkste op social media is dan ook het creëren van interactie.

Maak dus gebruik van een aantal tools om de interactie op je social mediakanalen te meten en trek vervolgens de conclusie of je wel of niet goed bezig bent.

Stel dan waar nodig je social media strategie bij.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Sylvie du Cloux
Sylvie is marketing manager bij KG Bureau. Ze houdt zich dagelijks bezig met de nieuwste ontwikkelingen op (online) marketinggebied.
12 reacties op "Is de ROI van je social media inspanningen meetbaar?"
  • Lars Maat zegt:
    26 Feb, 2014 om 10:08

    Hoi Sylvie,

    Niet helemaal mee eens. Zodra je met advertising werkt en de juiste campagne parameters kan je goed achterhalen wat je inspanningen opleveren toch? ;)

    Reageren
  • Sylvie zegt:
    26 Feb, 2014 om 10:22

    Hoi Lars,

    Dankjewel voor je reactie. Voor advertising geldt dat inderdaad, zoals ik ook in de eerste alinea’s van het artikel aangeef. Maar de directe effecten van de content die je deelt op social media zijn niet zo makkelijk meetbaar te maken. En daar gaat dit artikel dus over ;)

    Reageren
  • Lars Maat zegt:
    26 Feb, 2014 om 10:35

    Oeii overheen gelezen! Excuus!

    Reageren
  • Bouke Vlierhuis zegt:
    26 Feb, 2014 om 11:29

    Ik begrijp de discussie eigenlijk niet. Televisie- en radioreclame, krantenadvertenties, promotieacties op straat, billboards: van geen van de ‘klassieke’ reclamemedia is een exacte ROI te bepalen en toch worden er ieder jaar weer miljoenen tegenaan gesmeten. Het gaat namelijk om naamsbekendheid.
    Waarom moeten de social media mensen dan altijd weer uitleggen dat de ROI van social media niet goed te meten is (terwijl je naamsbekendheid op het web, zoals dit artikel laat zien, juist prima kunt meten)?
    Volgens mij is het heel simpel: als je met je boodschap en je merk wilt zijn waar je klant is, kun je niet om social media heen. Geloof je dat als bedrijf in 2014 nog steeds niet? Veel succes en tot nooit meer ziens.

    Reageren
  • Jeffrey van Heck zegt:
    26 Feb, 2014 om 12:06

    Hi Sylvie,
    Goed artikel, waar ik het helemaal mee eens ben :-) Ik had nog opmerking: Voor het meten van IPM+ zou ik in plaats van Conversocial gebruik maken van Fanrise. Het nadeel van Conversocial is namelijk dat ze Shares helaas niet meenemen in de berekening (dus eigenlijk alleen IPM teruggeven).

    Reageren
  • Marlies van der Meer zegt:
    26 Feb, 2014 om 12:08

    Je social media resultaten zijn wel degelijk te meten. Ik heb hierover een artikel geschreven vol praktische tips hoe je dit eenvoudig kunt aanpakken.

    Reageren
  • Sylvie zegt:
    26 Feb, 2014 om 12:50

    @Lars: Geen probleem ;)

    @Bouke: Helemaal mee eens. Waarschijnlijk ontstaat de discussie telkens weer, omdat je verder online wel (bijna) alles meetbaar en dus inzichtelijk kan maken. Maar content op social media werkt inderdaad op dezelfde manier als billboards, tv-reclames, etc. en draait dus om naamsbekendheid.

    @Jeffrey: Bedankt voor je reactie en goede toevoeging van Fanrise!

    Reageren
  • Romano Groenewoud zegt:
    27 Feb, 2014 om 10:40

    Fanrise ziet er inderdaad veelbelovend uit. Zal het eens uit proberen. Dank.

    Reageren
  • Bart zegt:
    27 Feb, 2014 om 15:48

    Hoi Sylvie,

    Ik zie dat je bronvermelding(en) ontbreken.. Zie dat je wat van mijn artikelen (Frankwatching) en mijn site (socialmediamodellen.nl) hebt gebruikt.

    Geen probleem, maar volgende keer even bronnen vermelden. Is wel zo netjes..

    Reageren
  • Bart zegt:
    27 Feb, 2014 om 16:51

    Ik zie dat het op puur toeval berust dat de afbeeldingen hetzelfde zijn. Geen probleem dus, Sylvie! :-)

    Reageren
  • stefan zegt:
    26 Jun, 2014 om 08:28

    De resultaten van het social media zijn wel degelijk meetbaar.

    Reageren
  • Bas Blekkingh zegt:
    07 Feb, 2015 om 08:28

    Echt een mooi artikel. Ons bedrijf zit midden in de afweging hoe we onze social media activiteiten meetbaar gaan maken. Dus enorm bedankt.

    Reageren

Reageren