Naar
boven

Een goede sitestructuur ziet er zo uit

Om maximaal gevonden te worden in de zoekmachines is het belangrijk dat alle pagina’s die nuttige informatie bevatten ook daadwerkelijk door de zoekmachines worden geïndexeerd. En geïndexeerd worden is niet genoeg, ze moeten ook een goede positie krijgen.

Nu is het helaas zo dat niet alle pagina’s even veel waarde van Google ontvangen. In het kort, Google berekent de waarde met name door het aantal en de kwaliteit van de inkomende links. En sommige pagina’s op onze website ontvangen nu eenmaal minder links dan anderen. We zien vaak dat de homepage de meeste links ontvangt, en hoe verder de pagina van de homepage afligt dat het aantal inkomende links afneemt.

In dit artikel laat ik zien hoe je een goede sitestructuur opzet en hoe je ervoor zorgt dat ook je dieper liggende pagina’s voldoende waarde krijgen.

Een typische sitestructuur

Een typische sitestructuur ziet er als volgt uit:

Let wel, dit is een sitestructuur van een eenvoudige website. Wanneer je zou spreken van een webwinkel kun je de rij met “diensten, over ons en contact” vervangen door categorieën en de rij “dienst 1 en dienst 2” vervangen door producten binnen die categorie.

Op zichzelf is dit een goede sitestructuur. Het is duidelijk en logisch ingedeeld. Maar het probleem hier is dat “dienst 1 en dienst 2” dieper liggen, en over het algemeen minder waarde krijgen van Google. Laat ik eerst even uitleggen wat we met waarde bedoelen.

Google pagerank in een notendop

Zoals eerder gezegd geeft Google een bepaalde waarde aan het aantal en de kwaliteit van inkomende links naar onze website. Die waarde wordt uitgedrukt in pagerank. Stel je elke pagina op je website nu voor als een emmer. Het aantal inkomende linkjes zijn slangetjes die de emmer vullen, en de uitgaande links zijn de gaten in een emmer. Een pagina kan dus zowel pagerank ontvangen als doorgeven (lekken).

Dat “lekken” is eigenlijk iets goeds, want daarmee kunnen we pagina’s die weinig externe slangetjes hebben (links van andere websites) toch gaan vullen. Wanneer we dit weten gaan we eens opnieuw naar de afbeelding kijken, maar dan met “inkomende links”.

De groene lijntjes zijn links van externe websites, en de rode lijntjes zijn uitgaande links (die de onderliggende pagina’s vullen). In dit voorbeeld heeft alleen onze homepage inkomende links van externe websites, wat bij veel websites op het internet zo is. We zien ook dat de rode lijntjes die van “Diensten” naar de onderliggende pagina’s gaan uit slechts 1 lijntje bestaan. Dat is zo omdat de waarde die “diensten” krijgt van “home” nu weer gedeeld moet worden over twee pagina’s.

Nog eens kort samenvatten

In de bovenstaande voorbeelden zijn de blauwe lijnen links die verwijzen naar andere pagina’s op onze website. Je ziet dus dat deze pagina’s alleen gevonden kunnen worden wanneer de bovenliggende pagina wordt bezocht. Met andere woorden, de pagina’s zijn onderling niet verbonden.

Dit zorgt er dus voor dat de pagerank op dit moment alleen van een bovenliggende pagina kan komen. En dat is een probleem, want eerder heb ik al aangegeven dat de pagina’s “dienst 1 en dienst 2” (of je producten wanneer je van een webwinkel spreekt) goed gevonden moeten worden! Maar in het bovenstaande voorbeeld is dit juist andersom, en geven we die belangrijke pagina’s juist minder waarde. Tijd voor een oplossing!

De oplossing

Om ervoor te zorgen dat belangrijke pagina’s goed worden gevonden zullen we deze “emmers” dus ook moeten gaan vullen. En dit gaan we op twee manieren doen:

Methode 1: Externe links naar dieperliggende pagina’s

We hebben geleerd dat we pagina’s op twee manieren kunnen vullen, via externe links en via interne links (de slangetjes, weet je nog). Om bepaalde pagina’s meer waarde te geven moeten we dus op zoek gaan naar inkomende links. In het onderstaande voorbeeld zien we wat er dan gebeurt:

We zien nu dus dat ook de dieperliggende pagina’s een aantal externe links hebben ontvangen (de groene lijntjes). We hebben er nu dus bijvoorbeeld voor gezorgd dat de pagina “dienst 1” nu meer pagerank heeft gekregen. De kans is groot dat deze pagina nu ook beter zal gaan scoren. Hier vind je trouwens meer over linkbuilding.

Maar uit ervaring weet ik dat het ontzettend moeilijk is om voor elke pagina op je website links te verkrijgen, zeker voor webwinkels. Daarom passen we ook methode 2 toe:

Methode 2: Intern linken

In de bovenstaande voorbeelden zijn alle pagina’s alleen vindbaar (en dus gelinkt) via de bovenliggende pagina. De pagina “dienst 2” ontvangt nu alleen pagerank van de pagina “diensten”. Zonde. We kunnen deze pagina namelijk meer pagerank geven door vanuit andere pagina’s op onze website naar deze pagina te linken. Dit noemen we intern linken of “crosslinken”. Kijk maar eens naar het onderstaande voorbeeld:

In het bovenstaande voorbeeld hebben we er voor gezorgd dat de pagina “dienst 2” nu ook intern links ontvangt (van “dienst 1, over ons, en de homepage”), aangegeven met de oranje lijntjes. Met andere woorden, we hebben “dienst 2” sterker gemaakt door hem meer pagerank te geven!

Tips voor intern linken bij webwinkels

Wanneer je een eenvoudige website hebt kun je handmatig intern gaan linken, je hebt immers niet zoveel pagina’s. Maar wanneer je een webwinkel hebt kan dit wel eens lastig zijn. Daarom de onderstaande tips voor intern linkbuilden bij webwinkels:

  • Geef bij een bepaald product aan: “Mensen die dit product bekeken hadden ook interesse in ”¦”. Op deze manier link je dus van het ene product naar het ander product;
  • Recent bekeken. Op de homepage zou je een blokje kunnen plaatsen met “Producten die recent zijn bekeken”;
  • Categorieën onderling linken. Wanneer bezoekers in categorie A zijn zou je kunnen zeggen dat “categorie B” misschien ook wel interessant is voor ze. Je linkt dan onderling tussen de categorieën. Zorg er wel voor dat de categorieën ook daadwerkelijk gerelateerd zijn!

Conclusie

Je ziet, een goede sitestructuur is helemaal niet zo moeilijk, je moet gewoon begrijpen hoe het werkt en hoe Google denkt. En ik hoop dat dit artikel daar aan heeft bijgedragen!

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
42 reacties op "Een goede sitestructuur ziet er zo uit"
  • Karel Geenen zegt:
    26 Feb, 2010 om 11:16
  • Martijn van Turnhout zegt:
    26 Feb, 2010 om 11:32

    Wederom een goed artikel Karel! Ook erg duidelijk uitgelegd. Het intern linken snap ik goed en probeer ik ook zo vaak mogelijk toe te passen.

    Ik merk echter dat het aanvragen van deeplinks wel een ontzettend vermoeiend proces is. Veel startpagina’s en webdirectories laten dit namelijk niet toe. Zijn blogs en zelf aangemaakte startpagina’s dan een uitkomst in dit geval?

    Reageren
    • Fitnessapparatuur zegt:
      10 Mrt, 2010 om 15:05

      Zelf aangemaakte startpagina’s kunnen een uitkomst zijn, maar let dan wel op dat het nog wel overzichtelijk en geloofwaardig blijft. Anders zul je op de desbetreffende startpagina ook gebanned worden denk ik. Blogs zijn in dat geval niet interessant omdat ze meestal een nofollow tag hebben

    • Roald zegt:
      26 Mrt, 2010 om 06:58

      Net wat fitnessapparatuur zegt. Er zijn tal van mogelijkheden om zelf startpagina’s aan te maken. Hierdoor heb je je linkstructuur zelf in de hand, en worden ook de links geplaatst die je nodig hebt.

  • Vitrine Masters zegt:
    26 Feb, 2010 om 11:49

    Beste Karel,

    Bedankt weer voor je update over in en extern linken. Ik ben zelf pas een webwinkel gestart en heb veel aan de informatie die je geeft op het gebied van SEO. Misschien kan je wat tips geven over mijn website http://www.vitrinemasters.com, of gewoon eens contact opnemen om te kijken hoe de prestaties verbetert kunnen worden.

    Voor nu vast: bedankt weer!

    Groeten,

    Mark Luijten

    Vitrine Masters

    Reageren
  • Runy zegt:
    26 Feb, 2010 om 12:19

    Beste Karel
    goed artikel! Duidelijk uitgelegd zonder moeilijke termen. Komt als geroepen want ik ben net bezig met een eigen winkel over digitale producten. Ga het meteen toepassen en kijken of mijn pagerank hoger wordt. Hoe kan je trouwens je pagerank zien bij google en van een specifieke pagina?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      26 Feb, 2010 om 12:24

      Je hebt de zichtbare pagerank (op een schaal van 0-10) die je kunt zien door de Google toolbar te downloaden.

      Hecht daar niet teveel waarde aan! Je hebt ook de onzichtbare pagerank (veel belangrijker) maar die is helaas niet te zien, dat weet alleen Google. Je kunt er wel vanuit gaan dat des te meer inkomende links, van goede kwaliteit, een pagina heeft des te sterker deze is.

      Het aantal inkomende links kun je vinden door in Yahoo site:jedomeinnaam.nl te typen.

      Succes!

  • Joop Drommel zegt:
    26 Feb, 2010 om 13:04

    Duidelijke uitleg Karel.

    Ik gebruik deze truucs in mijn oude webshop (PR3) http://www.vanalleswatshop.com, alleen wordt de site daardoor wel traag (ook omdat ik een video laad)

    In mijn nieuwe webshop in oprichting http://www.van-alles-wat-shop.eu kun je meer gegevens opgeven en intern linken, alleen moet ik dat nog eens bekijken. Helaas is het vullen van de nieuwe shop tijdrovend.

    groeten, Joop Drommel

    Reageren
  • Hans Peters zegt:
    26 Feb, 2010 om 15:50

    Goed artikel Karel! Ik ben al enige tijd bezig zoekmachineoptimalisatie onder de knie te krijgen, en blijkt goed van pas te komen bij de veiling(marktplaatssite die ik nu aan het ontwikkelen ben. Ik kan nu de juiste vragen stellen, en veel belangrijker aangeven dat SEO van levensbelang is. Jouw artikelen zijn daarbij een zeer goede steun. Ik heb de webbouwer er van kunnen overtuigen dat ik moet kunnen concurreren op het Internet. Ik lees al je aanbvevelingen en herken daar al heel veel in, ben al ca. 2 jaar bezig me in deze materie te verdiepen wat ik erg leuk vind.

    Groet, Hans Peters

    Reageren
  • Arjen zegt:
    26 Feb, 2010 om 15:56

    Beste Karel,

    Kheb je artikel net gelezen en vind dit zeker interessant.
    Ik stuurde je artikel door en kreeg van iemand de volgende reactie:

    Ok- gelezen, maar dit is niet hét recept voor een goed-vindbare site. En het kan makkelijker (via sitemaps, robots.txt en automatische aanmelding van sites bij de grotere zoekmachines) en er zijn ook betere truuks om je site hoger de zoekresultaten te krijgen.

    Wat vind jij hiervan?

    Groet,
    Arjen

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      26 Feb, 2010 om 17:32

      Dag Arjen,

      Hier kan ik kort over zijn, deze persoon zit er voor 95% pertinent naast! Om even iets te noemen, robot.txt en automatische aanmelding heeft NIETS met rankings te maken. Zeker dat laatste punt geeft mij het gevoel dat deze persoon er niets van kent.

  • SEOguru zegt:
    26 Feb, 2010 om 16:33

    Dag Karel,

    Wederom een goed artikel van jouw hand!

    Ter volledigheid wil ik nog wel iets opmerken dat onderbelicht is gebleven in je verhaal.

    Het feit, namelijk, dat je nu ook intern gaat crosslinken naar bepaalde pagina’s maakt dat de linkkracht naar andere pagina’s weer afneemt. Ik zal dit toelichten aan de hand van je voorbeeld, vanuit het besef dat het heel moeilijk is exacte getallen toe te kennen aan mijn voorbeeld daar de berekening van pageranks een complex verhaal is bij crosslinking. Maar mijn punt zal duidelijk worden.

    Als we van de niet-crosslink situatie uitgaan en stellen dat er een linkkracht van 3 op de homepage binnenkomt, dan gaat er een linkkracht van 1 naar ‘diensten’, 1 naar ‘Over ons’ en 1 naar ‘Contact. De ‘1’ naar ‘Diensten’ verdeeld zich weer in 0.5 naar ‘Dienst 1’ en 0.5 naar ‘Dienst 2’.

    Als we nu kijken naar je crosslink-oplossing (waarbij ik de inkomende links van externe sites even buiten beschouwing laat, dat is inderdaad altijd mooi als je die krijgt), dan wordt de linkkracht van 3 op de homepage nu verdeeld over vier verwijzingen waardoor ‘Diensten’ 3/4 krijgt, Over ons ‘3/4’, Contact ‘3/4’ en Dienst 2 (de oranje lijn) ‘3/4’. Je ‘Diensten’, ‘over ons’ en ‘contact’-pagina’s zijn hierdoor alle drie verzwakt geraakt. Nu heb je ook een crosslink tussen ‘Over ons’ en ‘Contact’, waarvan ik verwacht dat dat niet veel effect zal hebben omdat de linkkracht van die twee gelijkwaardig is. Hetzelfde geldt voor de crosslink tussen Dienst1 en Dienst2.

    De enige pagina die er qua linkkracht beter komt voor te staan is ‘Dienst 2’, daar die een extra link direct van de homepage krijgt en ook van de ‘Over ons’-pagina. De kracht van die pagina zal dus hoger worden dan 1 en daarmee potentieel beter gaan scoren op de voor die pagina bedachte zoekwoorden.

    Met crosslinking kan je er zoals je schrijft inderdaad voor zorgen dat pagina’s die meer kracht nodig hebben (bijvoorbeeld omdat het zoekwoord waarop betreffende pagina is geoptimaliseerd, veel competitie kent) dat ook krijgen. Maar het is dus tegelijkertijd cruciaal je te realiseren dat het ten koste gaat van andere pagina’s. Ik krijg nu uit je artikel de indruk dat crosslinking alleen maar gunstige kanten kent. En dat is dus niet waar.

    Mijn oplossing is daarom: plaats zoekwoorden met de meeste concurrentie hoog in de structuur en de zoekwoorden met een lagere concurrentie lager in de structuur. Op die manier bouw je een interne linkstructuur waar crosslinking in principe niet nodig is.

    Of in de praktijk: boven in de structuur plaats je de longtail zoekwoorden en lager de short tail. Omdat de longtail zoekwoorden altijd meer concurrentie hebben (en de shorttail minder) krijg je een linkstructuur waar crosslinking pas nodig is om kleine correcties toe te passen. Maar, nogmaals, dat is een heel subtiel verhaal.

    Een maand of twee geleden heb ik hier uitgebreid over gepubliceerd, ik ben zo vrij dat artikel hier even te noemen: http://www.seoguru.nl/seo-blog/seo-sitearchitectuur/

    Keep up the good work!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      26 Feb, 2010 om 23:03

      Dank voor je uitgebreide reactie Alain! Misschien was het niet helemaal duidelijk, maar in het artikel bedoelde ik ook dat ik de pagina “dienst 2” sterker wou maken. Dank voor je toelichting.

    • Dave zegt:
      27 Feb, 2010 om 01:15

      @Alain, ik denk dat je net het tegenovergestelde wilt zeggen hier:

      “”boven in de structuur plaats je de longtail zoekwoorden en lager de short tail. Omdat de longtail zoekwoorden altijd meer concurrentie hebben (en de shorttail minder)”

      Verder nice artikel maar slechts een eerste fase van een sitestructuur (hangt er natuurlijk vanaf hoe gek je wilt doen..) maar als je iets verder wilt gaan en meer met het versluizen van waardes (of dat nu, Pagerank, linkjuice, linkreputatie,etc is) wilt spelen, dan moet je ‘containers’ gaan maken en een dynamisch linkprofiel gaan opbouwen waar je enkel bepaalde lagen van je site gaat versterken..

      Heb daar ooit wel eens iets over gekrabbeld maar zou dat eens moeten gaan opzoeken :o

      Dave

    • Alain zegt:
      27 Feb, 2010 om 11:11

      @ Karel. Mijn punt is dat het via crosslinken versterken van pagina’s ten koste gaat van andere, daar je maar een bepaalde hoeveelheid pagerank tot je beschikking hebt. Het is een subtiel proces.
      @ Dave. Je hebt gelijk! Ik bedoelde inderdaad short tail hoog in de structuur en long tail laag. Dank voor de correctie.

  • Dave zegt:
    26 Feb, 2010 om 17:07

    Prima handleiding Karel. Intern linken wordt zo gemakkelijk duidelijk.

    Reageren
  • onne zegt:
    26 Feb, 2010 om 19:25

    Door site:domeinnaam.nl in te voeren krijgen je geen inkomende links dit moet zijn linkdomain:domeinnaam.nl (in yahoo) je kan hiervoor ook opensiteexplorer.org gebruiken die is van seomoz en werkt prima

    Reageren
  • Alain zegt:
    26 Feb, 2010 om 20:24

    Hoi Karel,

    Ik heb vanmiddag een uitgebreide reactie geschreven op je artikel.

    Waarom zie ik die niet verschijnen?

    Laat me weten.

    Groet!
    Alain

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      26 Feb, 2010 om 23:01

      Die was in de spambox terecht gekomen. Denk dat Akismet hem wat lang vond :-). Hij staat er nu in ieder geval weer bij!

  • wouter zegt:
    27 Feb, 2010 om 00:01

    Is het ook belangrijk om links naar minder belangrijke pagina’s als nofollow in te stellen?
    Pagina’s als ‘disclaimer’ en ‘privacy statement’ krijgen op elke pagina een link, maar toch willen we niet dat google deze indexeert of belangrijk acht.

    Reageren
  • onne zegt:
    27 Feb, 2010 om 11:05

    @wouter, niet indexeren of niet belangrijk zijn 2 verschillende dingen, niet indexeren kan je doen door de link te voorzien van een “noindex” maar als de pagina niet belangrijk is maar wel geindexeerd moet worden kan je het beter via flash doen omdat een “nofollow” geen pagerank krijgt maar wel meetelt in de totale aantal links op een pagina en dus je “linkjuice” naar de andere links ook verminderd.

    Reageren
  • Erik van Beek zegt:
    27 Feb, 2010 om 13:49

    Hoi Karel,

    Dank voor dit interessante artikel. Erg duidelijk uitgelegd!

    Dit geeft inspiratie om mijn eigen linkstructuur aan te pakken.

    Toch een vraag die een beetje aansluit op de vraag van Wouter.

    Ik heb veel externe links op mijn site staan (wel allemaal naar relevante content). Hoewel mijn pagerank nu nog niet zichtbaar is (site bestaat te kort) heeft dit denk ik wel invloed.

    De vraag is nu: Moet ik deze links “nofollow” meegeven zodat de pagerank niet ‘weglekt’? Zo ja, wat is het effect van ‘nofollow’ op je ranking. Uitgaande links zijn toch niet per definitie negatief?

    Met vriendelijke groet,

    Erik van Beek

    Reageren
  • Simo zegt:
    28 Feb, 2010 om 02:32

    dit bedoel je toch Karel? ik heb dit zelfde ook toegepast.

    Reageren
  • Karla Schreuder zegt:
    28 Feb, 2010 om 10:59

    Beste Karel,

    Bedankt voor dit artikel, erg interessant! Zelf heb ik een (affiliate) website waarbij onderliggende pagina’s juist meer linkjes krijgen van externe sites. De homepage zelf krijgt niet zo veel (eigenlijk geen) links omdat dit gewoon niet zo interessant is (wordt niet veel op die naam gezocht, wel op de onderliggende pagina’s). Nu is mijn site al een aantal maanden live, Google komt regelmatig langs (zie ik aan de cache) er komen maandelijks honderden bezoekers die ook reacties achterlaten, de content groeit dus dagelijks, de belangrijke onderliggende pagina’s krijgen erg veel (goede!) linkjes maar de pagerank is dus nog steeds 0. Heeft dit te maken met doordat de homepage zelf geen linkjes krijgt? Kan het ook zo zijn dat een onderliggende pagina over een tijdje PR 3 heeft en de homepage 0? En zo ja, hoe kan ik dit dan het beste aanpakken, zou het al helpen een link naar de homepage te plaatsen op de onderliggende pagina;s die veel externe linkjes krijgen?

    Daarnaast nog een ander vraagje… Google berekent een aantal keer per jaar de PR… Is er ook bekent wanneer dit weer is berekent? Ik weet dat ik me niet moet blindstaren op de PR van de Google Toolbar, maar ik houd het toch elke dag in de gaten en vind het behoorlijk vervelend dat een concurrent die minder langer bestaat en bijna geen linkjes krijgt toch een PR 3 heeft…

    Ik hoop dat je me hierin wat duidelijkheid kunt geven!
    Alvast bedankt!

    Groeten,
    Karla

    Reageren
    • Internet Tilburg zegt:
      03 Mrt, 2010 om 15:18

      Heeft de concurrent meer/betere links of bestaat zijn domeinnaam al langer dan? Misschien is hij pas echt begonnen nadat hij de domeinnaam al wat ranking had gegeven.

    • Karla Schreuder zegt:
      03 Mrt, 2010 om 15:35

      Hallo Internet Tilburg,

      Bedankt voor je reactie. De concurrent heeft eigenlijk maar een paar (stuk of 5) links naar zijn website staan… En dit zijn ook nog eens zijn eigen sites! ;-)
      Mijn website krijgt inmiddels tientallen (goede en relevante) links van andere sites.

      Daarnaast bestaat mijn website langer, het zou wel kunnen zijn dat hij zijn domeinnaam al eerder heeft geregistreerd, maar hij vult zijn website pas sinds enkele maanden met content… Het lijkt me toch niet dat een domeinnaam alleen, zonder content, een PR kan krijgen?

  • Goedkoopste Makelaar zegt:
    01 Mrt, 2010 om 14:16

    Duidelijk, simpel en interessant artikel.
    Bedankt…

    Reageren
  • Motorsport Nieuws zegt:
    01 Mrt, 2010 om 19:52

    Duidelijk en intressant artikel.
    Je geeft als voorbeeld aan de webshop met gerelateerde items. Dit pas ik zelf ook toe bij berichten en dit werkt zeer goed, daarnaast is het zeer nuttig andere website je RSS feed te laten weergeven, je krijgt deeplinks die danwel steeds veranderen, maar ze geven toch een beetje waarde door en nog belangrijker bezoekers.

    Reageren
  • espresso apparaat zegt:
    03 Mrt, 2010 om 14:57

    Karel,
    Dank je wel voor het heldere verhaal, maar zeker ook een grote dank je wel voor de aanvullende post van SeoGuru!

    Het is ook nog verstandig om zo te croslinken, dat al onderste pagina’s in de structuur ook nog gelink worden met de 2de rij..
    Dus om in jouw voorbeeld door te gaan, moet je “contact” dan ook weer linken met “dienst1”?

    Reageren
  • Hans zegt:
    04 Mrt, 2010 om 10:30

    Zeer interessant. Ik pas regelmatig het volgende toe op grotere websites: op elke pagina een navigatie menu met 1 of 2 niveau’s submenu’s. Iedere dieper liggende pagina is gelinkt vanaf de indexpagina en elke andere pagina. Is dat wel verstandig, ondanks dat je minder kan sturen naar belangrijkere pagina’s, of is het teveel van het goede?

    Reageren
  • Hypotheek Deventer zegt:
    05 Mrt, 2010 om 14:09

    Wat ik eigenlijk niet terug vind is het volgende:

    Wanneer je dan toch bezig bent met het gestructureerd plaatsen van je links maak dan ook subpagina`s die direct in de tweede lijn staan zodat de url er uiteindelijk als volgt uit gaat zien:

    http://www.home.nl/diensten2/index.????

    en niet

    http://www.home.nl/over-ons/diensten2/index.???

    op deze manier is het niet alleen goed voor je PR, linkjuce enz. maar ook voor de relevantie van de url ten opzichte van de zoekopdrachten.

    Reageren
  • Q. Strihavka zegt:
    06 Mrt, 2010 om 18:37

    Beste Karel,

    Bedankt voor dit interessante artikel!

    Reageren
  • Fitnessapparatuur zegt:
    10 Mrt, 2010 om 15:03

    Ik geef op mijn webwinkel alternatieven aan. Dus niet, mensen die dit kochten, kochten ook:

    Dat vind ik zelf altijd een beetje irritant en ongeloofwaardig. Deze producten die dan in beeld komen hebben soms niets te maken met het product waar het om gaat.

    Reageren
  • hypotheekrente zegt:
    23 Mrt, 2010 om 08:37

    Wij hebben geruime tijd geleden (november 2009) onze sitestructuur ook omgegooid. Qua zoekverkeer zien we nog weinig verschil, maar de gemiddelde tijd per bezoek is hierdoor wel gestegen.
    http://www.hypotheek-rentetarieven.nl/

    Reageren
  • Martine Bakx zegt:
    25 Mrt, 2010 om 10:29

    Vergeet alle traditionele site-structuren. Labels zijn de toekomst. Die zorgen vanzelf voor veel interne (cros)linken en scoren goed bij google. In een winkelomgeving kun je de labels ook gebruiken voor tonen van bijbehorende produkten.

    Ik zoek nog een down to earth winkelsysteem dat met dit principe werkt :-)

    Reageren
    • Martine Bakx zegt:
      27 Jan, 2011 om 14:26

      Hoi Karel,
      Toevallig kwam er vandaag een reactie op dit artikel, ik was het alweer vergeten.
      Hier beschrijf je precies wat ik bedoel. Je gaat intern linken buiten de bestaande structuur/hierarchie/indeling om. Èn daarom moet je in mijn ogen geen pad in de url laten zien, dan sluit je deze nieuwe paadjes af.
      Vindbaarheid wordt vergroot door zoveel mogelijk paadjes te creëren. Niet door vast te houden aan een vaste indeling/hierarchie/stuctuur.
      O, ik had toch zo gehoopt dat jij mij kon verlossen van de aanname dat Google niet hoeft te weten waar iets staat. Dat dat ondergeschikt is aan de vindbaarheid.

  • simon zegt:
    05 Nov, 2010 om 15:16

    oa mijn webagina heeft meer dan 200 subpaginas en wordt uitgelezen van uit een grote data bank
    belangrijk vind ik dat de structuur van elke pagina op zig goedmoet zijn.
    Ik zelf baal van startpaginas, reden is je zoekt iets en naar een half uur zoeken vind je nog niets wat je zoekt om dat je door verwezen wordt van startpagina naar andere startpagina, en dat is een slechte zaak voor particulier of bedrijf, tijd is tegenwoordig geld mijn website brengt hier verandering in op internet .
    een site bouwen ,en dat ie er mooi uit ziet heeft niet altijd waarde , interesse om eens een kijk je te nemmen ? kijk eens rustig rond.

    Reageren
  • stefan zegt:
    27 Jan, 2011 om 11:43

    Weer een goed artikel ik zal zeker vaker terug komen om je blog te lezen.

    Reageren
  • Seoconsulent zegt:
    04 Apr, 2011 om 13:41

    Hoi Karel,

    Ik heb op 1-4-2011 een uitgebreide reactie geschreven op je artikel.

    Waarom zie ik die niet verschijnen?

    Laat me weten.
    PS heb als naam: site aanmelden bij google

    Groet!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      05 Apr, 2011 om 19:09

      Ik denk dat hij in spambox zit, vind ik ook niet vreemd met zo’n “naam” ;-)

  • Gijs zegt:
    19 Mei, 2013 om 04:28

    Goed artikel en nog steeds vacant, een goede site structuur is de basis van SEO en het fundament van je site

    Reageren
  • Jordy zegt:
    04 Dec, 2014 om 16:29

    Interessant artikel, dank!

    Reageren

Reageren