Naar
boven

Eerste commerciële Europese bedrijfsapplicatie voor Facebook gaat online

Het Nederlandse Cash4Mobile.com lanceert samen met het Belgisch technologiebedrijf Proudfield de eerste Europese commerciële bedrijfstoepassing op Facebook. De Cash4Mobile applicatie geeft Facebook gebruikers de mogelijkheid hun gebruikte mobiele telefoons te verkopen.

Uniek

“In de positie als waarin wij opereren als tussenschakel in gebruikte electronica zoeken we altijd naar wegen om consumenten te attenderen op de waarde van bijvoorbeeld hun gebruikte mobiele telefoons. Zo zijn we al een tijd actief op het gebied van social media, waarbij we contacten opbouwen met on-line advertenties en virale marketing acties. Samen met Proudfield maken we nu echter een fundamentele sprong, waarbij we rechtstreeks handel drijven met de gebruikers binnen een social network en hen de voordelen bieden van hun ‘vertrouwde vriendenomgeving’ ” zegt Berry ten Berge, managing director van ProPhone Solutions, het moederbedrijf achter Cash4Mobile. “De Cash4Mobile applicatie is gericht op een nieuwe vorm van online handelen waarbij gebruik gemaakt wordt van de virale mogelijkheden van Facebook. Cash4Mobile is wellicht de eerste in zijn soort op het Europese continent en, hoe verrassend dit misschien ook mag klinken, momenteel een van de meest uitgewerkte bedrijfstoepassingen op wereldwijd niveau. ”

400 miljoen consumenten

Social media websites als Facebook zijn voor de deelnemers nu al het startpunt van het gebruik van vele applicaties zoals het immens populaire game Farmville en applicaties als Gifts. Nu brengt Proudfield met Cash4Mobile als eerste een uniek bedrijfsconcept, dat een aanzet geeft voor een nieuwe generatie transactionele bedrijfstoepassingen op sociale media.

“We bieden b2c-bedrijven de kans om sociale media als complementair marktkanaal te integreren in hun bedrijfsmodel” zegt Patrik Vandewalle, oprichter en managing director van Proudfield. “Voor Cash4Mobile wordt Proudfield eigenlijk hun verkoopskantoor in de ‘Facebook-maatschappij’ waarbij we ons op de achtergrond naadloos integreren met het logistiek apparaat van Cash4Mobile.” Door de combinatie van informatie over iemands profiel en kennis over zijn/haar vrienden, inherent aan sociale media, kunnen we zeer interessante bedrijfsmodellen en verkoopstechnieken aanbieden. Zo zullen we voor Cash4Mobile inzamelacties van niet-gebruikte mobiele toestellen organiseren, waarbij we vriendengroepen tegenover elkaar uitspelen” voegt Patrik Vandewalle toe.

Corporate Social Responsibility

“Cash4Mobile is enthousiast over de mogelijkheid om met gebruikte mobiele telefoons bij te dragen aan een betere wereld” aldus Berry ten Berge, meer nog: “Daarom gaan we nog een stapje verder. Tijdens het verkoopproces bieden we de mogelijkheid om het bedrag, of een deel ervan, te schenken aan een goed doel.”

Karel’s mening

Persoonlijk ben ik eigenlijk best wel trots dat een dergelijke applicatie, de eerste in Europa, van Nederlandse en Belgische bodem komt. Zelf heb ik de app al getest, en het lijkt allemaal goed te werken. Dit is nog maar het topje van de ijsberg van wat er mogelijk is binnen social media, en hoe dit gecommercialiseerd kan worden.

Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen! By the way, dit is de link naar de app: Cash4Mobile Facebook App.

Onze hulp nodig met Facebook?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
2 reacties op "Eerste commerciële Europese bedrijfsapplicatie voor Facebook gaat online"
  • Roald zegt:
    27 Mrt, 2010 om 09:00

    De mogelijkheden van een platform als Facebook zijn inderdaad enorm. Zelf maak ik echter nog geen intensief gebruik van Facebook, heb nog steeds een beetje het idee dat ik meer heb aan bijvoorbeeld Hyves, gezien de Nederlandse markt.

    Wel leuk dat de app van Nederlandse en Belgische bodem komt :)

    Reageren
  • Fitnessapparatuur zegt:
    07 Apr, 2010 om 17:19

    Op de Nederlandse markt lijkt me Hyves de nummer 1. Maar op de internationale markt is facebook geloof ik nummer 1 website van dit moment

    Reageren

Reageren