Naar
boven

Gebruik algemene zoektermen onderschat

Waar veel webwinkeliers niet bij stilstaan, is dat veel klanten nog vaak algemene termen in zoekmachines gebruiken. Hier wordt in sommige gevallen niet voldoende op ingespeeld. En dat is jammer, want zo loopt de webwinkelier vaak meer klanten mis dan noodzakelijk is.

Betaalde zoekresultaten worden ingezet om extra verkeer naar de website te leiden. Maar vaak wordt hierbij gebruikgemaakt van merknamen. Daar is op zich niks mis mee, maar webwinkeliers moeten niet vergeten dat er ook nog organische zoekresultaten zijn en dat mensen uiteindelijk toch mensen blijven.

Algemene zoektermen

Uit recent onderzoek van GroupM Search blijkt namelijk dat 86% van de mensen die hun aankoop in een winkel doen, eerst algemene termen gebruiken om te vinden wat ze aan het zoeken waren, voordat ze naar de winkel gaan om het te kopen. Ook bleek dat wanneer consumenten op een link klikken na hun zoekopdracht, ze in 90% van de tijd de organische zoekresultaten gebruiken.

Een kanttekening mag bij dit onderzoek ook wel worden geplaatst, want het is niet ongebruikelijk dat de internetter meer zoektermen gebruikt in zijn zoektocht naar dat ene benodigde product. Die 86% bevat dan wel het aantal gebruikers dat eerst algemene zoektermen gebruikt, maar ná het gebruik daarvan zal een groot deel wat specifieker gaan zoeken en hoogstwaarschijnlijk dus ook meer merknamen in hun zoektocht gebruiken.

Vertrouwen op zoekresultaten

“Mensen kennen de categorieën waarin ze geïnteresseerd zijn, en in erg specifieke gevallen, de overige 14%, kennen ze ook het merk. Maar voor het overgrote deel vertrouwen ze gewoon op Google en Bing om datgene te vinden waarnaar ze op zoek waren”, aldus Chris Copeland van GroupM Search.

En ze vertrouwen steeds meer op die zoekmachines, zo blijkt uit het onderzoek. Meer dan negen op de tien consumenten, of ze nou online of in de stenen winkel kopen, beschouwt het vooraf zoeken als erg nuttig. En met zoveel gebruikers die algemene zoektermen en organische zoekresultaten gebruiken, mogen webwinkels wel eens nadenken over hun seo-strategie.

Soms expliciet op merk zoeken

Natuurlijk gaat dit niet op voor elke branche. In de kleding- of de elektronicasector gaan mensen over het algemeen toch iets merkgerichter op zoek. Klanten denken vaak niet in termen als ‘ik ga vandaag eens een rode trui kopen’, maar meer als ‘ik heb een trui nodig, laat ik eens gaan kijken bij merk X of bij winkel Y’. En ook bij bijvoorbeeld de aankoop van een mobiele telefoon of koelkast, denken mensen vaak eerst aan een bepaald merk en passen daar hun zoekstrategie op aan.

Fonq.nl

Dat je heel wat bezoekers, en dus potentiële klanten, naar je site kan trekken door je te richten op algemene zoektermen in plaats van op merknamen, bewijst Fonq. Als je zoekt op woorden als ‘afvalemmer’, ‘kapstok’ of ‘prullenbak’, dan eindigen de sites (afvalemmershop.nl, kapstokkenwinkel.nl, prullenbakkenwinkel.nl) steevast op de eerste pagina van Google. En zeg nou zelf: als je een kapstok wil kopen, ga je dan echt gericht op zoek naar een merk of google je gewoon naar kapstokken?

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dirkjan Vis
Eigenaar van internetbureau Zietuwel.nl en internetuitgeverij Eurolutions.
2 reacties op "Gebruik algemene zoektermen onderschat"
  • Morty zegt:
    27 Okt, 2011 om 10:28

    Wat iedere SEO zou moeten doen is eens achter een totale nono gaan staan als deze aan het zoeken is. Je bijt je nagels er af! Het is verschrikkelijk,.. neeeeej,…. dat moet je ook niet intikken als je iets zoekt. Werkelijk je tenen beginnen te krullen als je ziet wat mensen denken te moeten intikken als ze iets zoeken.

    De SEO zelf kent de zoekmachines te goed om dit gedrag te vertonen. Je tikt automatisch specifiekere zoekopdrachten en gebruikt zonder het door te hebben speciale zoek commando`s zoals “site:”, “inurl:” en “intitle:” enzovoorts.

    Ouderwets de keywordtool gebruiken of gewoon suggest aanzetten werkt nog steeds het beste om er achter te komen wat mensen intikken als ze zoeken.

    Reageren
  • Patrick zegt:
    03 Nov, 2011 om 22:48

    Eens met de sprekers!
    Zelf vraag ik vaak aan mensen welke zoektermen ze gebruikten. Dit levert geregeld andere inzichten op!
    Zelf ben je toch vaak geneigd in je eigen kringetje te blijven denken.

    Reageren

Reageren