Naar
boven

Gebruik jij Sociale bewijskracht op de juiste manier?

Cialdini
Het verschil zit soms in een klein hoekje. Is het immers geen algemeen aangenomen regel dat je mensen op je website vooral met actie moet overtuigen?

Het meest eenvoudige beïnvloedingsprincipe van Cialdini dat je hiervoor kunt inzetten, is Sociale bewijskracht. De andere door Cialdini wetenschappelijk bewezen beïnvloedingsprincipes zijn:

  • Wederkerigheid
  • Commitment & consistentie
  • Schaarste
  • Sympathie
  • Autoriteit

De invloed van Sociale bewijskracht is: ‘als zij het doen, zal het wel goed zijn’. Omdat Sociale bewijskracht zo makkelijk is toe te passen, wordt het logischerwijs zoveel gebruikt.

Je hoeft er immers geen hele verhalen voor op te hangen. Nee één zin is genoeg. Je vertelt wat andere mensen kochten of deden en klaar is kees.

Maar wat als je Sociale bewijskracht nu verkeerd gebruikt?

Voorbeelden van Sociale bewijskracht

Een voorbeeld dat je zeker kent, is het veel gebruikte ‘Anderen bekeken ook …’

Anderen-bekeken-ook

Andere voorbeelden zijn ”¦

Ook iets voor jou

Een variant op ‘Anderen bekeken ook’. Wat subtieler wekt het de indruk dat het iets is voor anderen en dus wellicht ook iets is voor jou. Eentje die je rechtstreeks aanspreekt bovendien. Dat wekt ook sympathie en het beïnvloedingsprincipe Sympathie heeft dan weer effect op het beïnvloedingsprincipe Commitment & consistentie (woord houden en de daad bij het woord voegen).

ook iets voor jou

Populairste categorieën

Mensen zijn kuddedieren, dus als het populair is bij anderen, willen we zelf ook populair zijn. Zo ontstaan hypes, niet waar.

populairste categorieën

Het juiste frame kiezen: voorkeur heeft meer overtuigingskracht dan actie

Ja, dat zijn ze, maar het kan beter, zo schrijft consumentenpyscholoog Tom van Bommel op de populaire neuromarketing blog van Roger Dooley. Uit onderzoek van Tu and Fishback blijkt namelijk dat de crux niet zit in hoe je Sociale bewijskracht toepast, maar hoe je het framet.

Framing is een overtuigingstechniek, waarbij je woorden en beelden gebruikt die benadrukken waarvoor je doelgroep het meest vatbaar is. Woorden en beelden die dus het meeste invloed hebben om ze te overtuigen de actie te ondernemen die jij wilt.

En bij het framen van Sociale bewijskracht kun je kiezen tussen acties (Andere mensen keken ook naar, Andere mensen kochten ook) of voorkeuren (1.317 mensen vinden dit ook leuk)

Als je mij vraagt wat er beter scoort (bijvoorbeeld met de razend leuke en leerzame A/B-testen van Which Test Won) A ‘Andere mensen kochten ook x’ tegenover B ‘Anderen vinden x leuk’ zou ik zonder twijfel voor versie A als winnaar van het beste resultaat kiezen.

Kopen is toch overtuigender dan leuk vinden ”¦

Niet dus.

Als het op overtuigen aankomt, concluderen Tu en Fishback dat voorkeuren significant meer overtuigingskracht hebben dan acties: mensen volgen eerder wat andere mensen leuk vinden (voorkeur), dan wat ze kochten (actie).

En dat geldt bijvoorbeeld ook voor YouTube, het aantal ‘likes’ zet meer aan tot kijken, dan het aantal ‘views’.

Voorbeelden van Sociale bewijskracht op basis van voorkeur

Andere mensen vinden deze boeken ook leuk

Het hierboven gebruikte voorbeeld van bol.com met ‘Anderen bekeken ook’ vervangen door ‘Andere mensen vinden deze boeken ook leuk’.

andere vinden ook leuk

Populaire categorieën

Wat zou er gebeuren als op kindernachtmode.com de ‘Populairste categorieën’ wordt gewijzigd in ‘Veel mama’s vinden deze pyjama’s leuk’.

mama's vinden deze ook leuk

Sociale bewijskracht werkt!

Sociale bewijskracht, op voorkeur of op actie gericht, werkt. Gebruik het dus sowieso. Maar test, als het van toepassing is, zeker eens met leuk vinden. Benieuwd of ze dat bij Bol.com en bij Kindernachtmode.com gaan doen.

Zie jij mogelijkheden voor jouw site: test het eens en deel het resultaat in de reacties.

Credits
Als bron voor dit artikel gebruikte ik het artikel van Tom van Bommel op het neuromarketing blog van Roger Dolley. Ook Van Bommels blog NewNeuromarketing is de moeite!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mischa Verheijden
Mischa Verheijden is freelance content strateeg, webcopywriter, interviewer en storyteller. Vanuit de overtuiging dat ook online mensen van mensen kopen, helpt hij zijn klanten met online communicatie het vertrouwen winnen van de mensen die zoeken en willen kopen wat zij te bieden hebben. Zodat het klikt.
3 reacties op "Gebruik jij Sociale bewijskracht op de juiste manier?"
  • Inge zegt:
    27 Jan, 2016 om 11:10

    Hoi Mischa,

    nuttig artikel. Ik ga de proef op de som nemen. Ik heb ‘Populairste Categorieën’ vervangen door ‘Veel mama’s vinden deze pyjama’s leuk’. Let’s see what happens!

    groeten
    Inge

    Reageren
  • Tim Zuidgeest zegt:
    18 Mrt, 2016 om 10:46

    Hoi Mischa,

    Beetje een ‘spuit elf’ gevalletje, maar tof dat je dit artikel hebt geschreven op basis van m’n collega’s artikel bij Roger Dooley!

    Ben heel benieuwd of de mensen die dit toepassen, hun resultaten willen delen, kijken wat het effect ‘in real life’ is!

    Met hartelijke groet,

    Tim

    Reageren

Reageren