Naar
boven

Hoeveel tijd kost een gastblog?

Tips voor jouw content creatie

Gastbloggen is een van de meest effectieve manieren om onder de aandacht te komen bij je gewenste doelgroep. Maar hoe doe je dat en hoeveel tijd kost het uiteindelijk?

Iedere maand schrijf ik een gastblog voor Karel Geenen, wat ik met alle plezier doe. Natuurlijk gaat er een hoop tijd in zitten, maar het delen van kennis en de interactie aan gaan met anderen vind ik leuk om te doen.

Hoeveel tijd kost gastbloggen?

Inmiddels heb ik voor Karel Geenen het afgelopen halfjaar alweer 6 gastblogs geschreven. Naast de interne cijfers die ik maandelijks ontvang, vind ik het ook eens interessant om de balans op te maken hoeveel tijd mij dit nu kost.

Om dit bij te houden gebruik ik een aantal handige (en gratis) hulpmiddelen. Zo gebruik ik Todoist als takenlijst. Dit zorgt er voor dat ik niet vergeet om mijn deadline te halen.

Om te meten hoeveel tijd ik kwijt ben aan onder meer gastblogs gebruik ik toggl, eveneens een gratis tool die je helpt om eenvoudig bij te houden waar je precies je tijd aan besteedt. Het mooie is dat Todoist en toggle samen kunnen werken.

Verder gebruik ik ook nog RescueTime, een gratis tool die bijhoudt hoeveel tijd je online besteedt en hoe productief je daarin bent.

Hieronder volgt het overzicht van de gastblogs die ik de afgelopen 6 maanden voor Karel Geenen heb geschreven.

Titel GastblogTijdAantal woorden
Hoe je muziek in content marketing krijgt3 uur, 32 min1270
Wat een podcast jou opleveren kan2 uur, 52 min1046
Waarom & hoe casestudies je gaan helpen2 uur, 42 min946
Content marketing pak je aan als een date1 uur, 47 min912
Hoe je Twitter inzet om te scoren in Google3 uur, 05 min1083
Content marketing vs verkooppraatjes2 uur, 05 min749

Misschien dat je denkt ‘pff wat kost dat gastbloggen veel tijd zeg, levert dat eigenlijk wel wat op?’

Nou nee, als je bedoelt dat het mij keiharde euro’s oplevert. Ik krijg geen vergoeding voor het schrijven van deze gastblogs (hooguit een pluim van Coen).

Het geeft mij echter zoals eerder aangegeven wél de mogelijkheid om een nieuw publiek aan te spreken en mijn kennis te delen over onderwerpen rondom het begrip content marketing. Net als Bertram uit naam van SEOshop zijn kennis deelt over webshops .

Daarnaast levert het mij indirect de nodige waarde op, waar ik wellicht in een ander gastblog verder in zal duiken. Denk bijvoorbeeld aan naamsbekendheid maar ook linkbuilding.

Hoe ik mijn tijd indeel voor een gastblog

Als ik zo kijk naar de tijd die ik de afgelopen 6 maanden heb gespendeerd aan de gastblogs, is interessant om te zien dat ik over het algemeen de tijd voor iedere gastblog heb weten in te korten, zonder dat het aantal woorden echt veel minder is geworden.

Laten we er gemakshalve even van uit gaan dat ik aan een gastblog van circa 1000 woorden gemiddeld 3 uur besteed. Hieronder volgt het proces dat ik volg om de gastblog te schrijven en hoeveel tijd ik aan ieder onderdeel ongeveer kwijt ben.

Onderzoek – 45 minuten

Zoals je ziet gaat een groot deel van mijn tijd zitten in het doen van onderzoek. Dit is dan ook de basis van mijn gastblogs.

Ik probeer waar mogelijk altijd meningen/visies te onderbouwen met onderzoeken. Zeker op het gebied van content marketing zijn er inmiddels voldoende onderzoeken en waardevolle content te vinden. Mede daarom is het van belang om zoveel mogelijk tijd te besteden aan het onderbouwen van je verhaal met waardevolle data.

Naast het vertrouwde Google kun je ook je zoektocht starten op tools als BuzzSumo of Topsy. Daar kun je niet alleen heel eenvoudig zoeken op onderwerpen binnen jouw sector of niche, maar ook zien welke onderwerpen en artikelen populair zijn.

Basisopzet – 10 minuten

Voor gastblogs begin ik altijd met het leggen van een basis. Op deze manier weet ik precies waar ik mijn onderzoeksdata eenvoudig kan laten terugkeren.

De basisopzet is simpelweg het neerzetten van de koppen en onderwerpen die je wilt behandelen en in welke volgorde. Weliswaar is het eindproduct vaak anders dan de basisopzet, het helpt mij om een structuur te hebben.

Schrijven – 1 uur en 5 minuten

Natuurlijk is dit de kern van een gastblog en neemt het veel tijd in beslag.

Voor de eerste opzet gebruik ik vaak Google Docs, omdat ik dat fijn vind werken. Maar je zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om in een Word-document te werken in samenwerking met Dropbox of via Office 365. Ik wil in ieder geval altijd en overal toegang hebben tot mijn documenten, zodat ik daar wanneer ik dat wil aan verder kan werken.

Ik begin bij een gastblog gewoon te schrijven met een intro. Dit zorgt voor focus waar de gastblog over zal gaan. Vervolgens probeer ik de tekst te voorzien van verschillende lengtes, maar ook waar mogelijk van opsommingstekens. Dit om ervoor te zorgen dat het geen ellenlange teksten worden.

Corrigeren- 25 minuten

In de schrijffase rammel ik er soms ongecontroleerd vele zinnen uit, met als doel om zoveel mogelijk op te schrijven. Ik weet namelijk dat ik nog het een en ander zal schrappen en aanpassen.

Na het schrijven laat ik het gastblog rusten, om er vaak een dag later met een frisse blik doorheen te gaan.

Gedurende dit proces doe ik het als volgt:

  • De intro directer schrijven, om ervoor te zorgen dat deze direct de aandacht van de lezer trekt en de gewenste zoekwoorden bevat
  • Zinnen en alinea’s weghalen die niet langer relevant zijn of passen in het verhaal
  • Informatie toevoegen zoals statistieken die nog missen
  • Links toevoegen waar die relevant zijn, zowel intern als extern
  • Alles dubbel checken

Ook laat ik het vaak nog door iemand anders doorlezen, omdat je wel eens tekstblind kan worden en daarmee punten over het hoofd ziet.

Afbeeldingen invoegen ”“ 10 minuten

Afbeeldingen zijn een meerwaarde voor je content. Mensen zijn namelijk visueel ingesteld. Content die voorzien is van afbeeldingen krijgt 94% meer weergaven.

Daarom probeer ik altijd naar relevante afbeeldingen te zoeken. Dus niet simpele stockfoto’s, maar eigen gemaakte afbeeldingen. Denk bijvoorbeeld aan een screenshot van mijn Twitter Analytics uit een van mijn vorige artikelen.

Christian-Slagter-Twitter-Analytics

Hiervoor gebruik ik Skitch, een gratis programma dat onderdeel is van Evernote. Deze twee werken dan ook naadloos met elkaar samen.

Maar ook zoek ik naar relevante infographics via bijvoorbeeld Pinterest of Visual.ly.

SEO – 10 minuten

Wat betreft SEO valt bij een gastblog vaak veel al op zijn plek. Omdat ik eerst schrijf voor mijn publiek en daarna pas voor de zoekmachines, komen de zoekwoorden en synoniemen er bijna automatisch in terug.

Verder voeg ik vaak al tijdens het schrijven of met het aanpassen van de content links toe, zowel intern als extern. Daarnaast geef ik natuurlijk afbeeldingen de juiste zoekwoorden mee wanneer ik ze op sla.

Als je WordPress gebruikt raad ik je aan om de Yoast SEO plugin te installeren, waarmee je eenvoudig een indicatie krijgt in hoeverre je content geoptimaliseerd is voor de juiste zoekwoorden. Daarnaast doe ik vaak nog even een simpele zoektocht in de content zelf (via crtl + f) naar hoe vaak een bepaald woord terugkomt en of dit logisch is.

De titel – 10 minuten

Als laatste ga ik aan de slag met het bedenken van een goede titel. Ondanks dat ik als laatste doe, is het wel een essentieel onderdeel. De titel moet namelijk de aandacht trekken.

Voor een gastblog schrijf ik dan ook meestal 10-15 titels en kies vervolgens de beste. Daarnaast houd ik er ook een aantal achter de hand wanneer ik het gastblog deel op social media. Soms zie je dat dan een andere titel toch beter scoort dan dat je van tevoren had gedacht.

Om inspiratie op te doen welke titel het beste zou kunnen scoren, kun je ook BuzzSumo gebruiken. Je ziet daar namelijk welke artikelen voor jouw onderwerp het meest zijn gedeeld via social media.

Om je te helpen titels te verzinnen die zorgen voor het gewenste resultaat, heb ik ook nog even een infographic voor je gevonden, gemaakt door CoSchedule.

Zo schrijf je een titel met de beste resultaten

Promotie – 10 minuten

Er zijn verschillende manieren om je content te verspreiden. Zelf gebruik ik HootSuite om berichten in te plannen. Maar je kunt natuurlijk ook Buffer inzetten.

Ik zet vervolgens verschillende berichten klaar voor social media op de gewenste tijdstippen. Voor mij zijn 11 uur en 15 uur momenten dat veel van mijn volgers op Twitter bijvoorbeeld actief zijn. Ik merk dan ook dat dit het beste voor mij werkt.

Deadlines voorkomen uitstelgedrag

Uitstelgedrag is werkelijk het ergste wat je kan overkomen en helaas heb ik er ook vaak genoeg last van.

Gelukkig heeft Karel Geenen ‘pitbull’ Coen die de gastbloggers strak aan de deadlines houdt. En deadlines zorgen er bij mij juist voor dat ik altijd op tijd mijn gastblogs weet in te leveren.

Veel mensen weten vaak gewoon altijd hun deadlines te halen. Mocht je hier moeite mee hebben, heb ik nog een tip:

Zet jezelf een doel met een deadline, bijvoorbeeld iedere week een artikel te schrijven voor je website. Koppel aan dit doel een voorwaarde, namelijk dat wanneer je deze niet haalt je een bepaald bedrag aan je vriend/vriendin/collega geeft.

Hoe ziet jouw schrijfproces eruit?

Hoe ik mijn tijd indeel voor het schrijven van gastblogs is natuurlijk niet de heilige graal, maar ik zie wel door het stramien dat het mij steeds minder tijd kost om een gastblog op te leveren.

Ik hoop in ieder geval dat ik je hiermee een aantal handvatten heb gegeven om gestructureerder te werk te gaan en de content creatie efficiënter te maken.

Hoe ziet jouw schrijfproces eruit en wat helpt jou om bijvoorbeeld deadlines te halen?

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Christian Slagter
Christian Slagter is oprichter van Slagter Media, een online publishing en content marketing bureau. Hij is daarnaast mede-eigenaar van de webshop Make-up Your Stash.
5 reacties op "Hoeveel tijd kost een gastblog?"
  • Rutger Steenbergen zegt:
    26 Mei, 2015 om 12:07

    Een heel herkenbaar verhaal, Christian. Bij het bloggen ben je veel tijd kwijt aan het niet schrijven. Soms gaat de research snel en heb je zo een goed onderwerp, maar het kost ook wel eens een half uur of langer. Een lijstje met onderwerpen bijhouden via bijvoorbeeld Evernote is daarom altijd slim.

    Ik probeer mijn blogberichten altijd onder de 2 uur te schrijven, maar dat is echt aanpezen en met correcties en aanpassingen ga ik er ook vaak een half uur overheen. Als je het goed wilt doen kost het nou eenmaal tijd.

    Reageren
  • Nils van der Knaap zegt:
    26 Mei, 2015 om 12:19

    Hey Christian,

    Weer een mooie artikel :) Ik vind je idee om een tegenprestatie te doen als je een deadline niet haalt wel een om zelf toe te gaan passen.

    Een ander idee om uitstelgedrag te voorkomen is om je doel publiekelijk te maken, op bijvoorbeeld social media of bij vrienden/kennissen/collega’s.

    Zo voel je sociale druk om toch op tijd je blog, e-book, nieuwe product, etc af te hebben.

    Reageren
  • Christian zegt:
    26 Mei, 2015 om 14:19

    @Rutger bedankt voor je reactie en tof om te horen dat het herkenbaar is. Inderdaad Evernote of wat ook helpt is om in een Google Spreadsheet alles bij te houden. Qua tijd is het altijd best lastig, maar wel goed om daarmee een deadline voor jezelf te stellen.

    @Nils thanks, altijd leuk om te horen natuurlijk! Zeker een goed idee om het publiekelijk te maken, mooie aanvulling :).

    Reageren
  • Nelly zegt:
    27 Mei, 2015 om 13:05

    Ik ben blij te horen dat het anderen ook ‘tijd’ kost. Ik doe er ongeveer even lang over, maar krijg soms het gevoel dat dit te langzaam is.

    Reageren
  • Nicky zegt:
    27 Mei, 2015 om 14:36

    Leuk artikel en inderdaad heel herkenbaar!

    Ik probeer in Word altijd het gehele blogbericht al in stijl op te maken zodat ik weet hoe het er ongeveer uit komt te zien.

    Of dit de effectiviteit verhoogt is natuurlijk een tweede. Maar voor mij werkt het wel erg prettig.

    Reageren

Reageren