Naar
boven

Is jouw contentkalender up-to-date?

contentkalender blog header

Met Koningsdag om de hoek en weer een aantal feest- en gedenkdagen in het verschiet, ga je je als bedrijf toch weer afvragen: wat kan ik hiermee? Het antwoord is: veel! Met een contentkalender ben je er zeker van dat je geen kans meer mist om in te haken op relevante gelegenheden. Heb jij er al één, en is die up-to-date? Ik geef je tips!

Wat is een contentkalender?

De contentkalender is een planning waarin je vastlegt welke content je op welk moment en op welk kanaal gaat inzetten. Je markeert hierin belangrijke feestdagen, gedenkdagen, jubilea en interessante ‘dagen van’ zodat je hier goed op kunt inspelen. Hoe zonde is het als je als bedrijf prachtige boeketten bezorgt, maar compleet geen aandacht besteed aan Nationale Secretaressedag? En dit is nog maar een voorbeeld. Maak en gebruik ook een content kalender om in te kunnen spelen op bijzondere dagen, zoals Koningsdag, Pinksteren of speciale evenementen.

Waarom een contentkalender gebruiken?

Loop je er soms tegenaan dat je content wil plaatsen voor je doelgroep, maar dat je niet weet waarover je moet schrijven? Dan raad ik je aan om eens te kijken naar welke evenementen en feestdagen er op de planning staan. Er zijn hiervoor veel verschillende kalenders. In onderstaand voorbeeld gebruik ik de kalender van Twitter: OwnTheMoment. Hierin kun je zien welke sportevenementen, tv-uitzendingen, feestdagen en bijzondere dagen er de komende weken/maanden zijn. Je kunt dan ruim van tevoren al bepalen op welke actualiteit je wilt inspelen. En het inplannen van blogs of social media berichten is tegenwoordig natuurlijk een makkie!

kalender balk

kalender voorbeeld

Bron: https://twitter.twimg.com/OwnTheMoment_NL

Hoe gebruik je de contentkalender?

Door van tevoren te bepalen waarover je wil gaan schrijven of waar je als bedrijf op in wil spelen, houd je altijd overzicht en loop je nooit achter de feiten aan. Een contentkalender is hier het ultieme middel voor. In de kalender zet je: wat je gaat plaatsen (blog, afbeelding, social media bericht) en wanneer je dat van plan bent te doen. Tussendoor kun je gebruikmaken van het relevante nieuws en andere berichten die je langs ziet komen.

In de afgelopen jaren zijn er veel bedrijven geweest die op een succesvolle manier hebben ingespeeld op onder andere Koningsdag. Hieronder een aantal leuke inhakers van de afgelopen twee jaar:

2014 Troonwisseling

unox koningsdag campagne

cup a coup koningsdag campagne

2015

heineken koningsdag campagne

centraal beheer koningsdag foto

Thema’s

Je kunt dus inspelen op een feestdag of evenement, maar het is ook interessant om op een bepaald thema of seizoen in te spelen. Speel bijvoorbeeld in op de lente en de zomer als je producten verkoopt in de watersport. Een artikel hoeft niet direct over het product zelf te gaan, maar kan ook het thema eromheen benadrukken. Een bedrijf in de vaarbranche kan bijvoorbeeld een tekst schrijven over mooie vaarroutes, en wanneer je watersporters als doelgroep hebt kun je een artikel plaatsen over de beste plekken om watersport te beoefenen. Met het plaatsen van dit soort goed getimede content werk je optimaal aan je naamsbekendheid.

Wat moet je niet doen?

Wat kun je nou beter vermijden als je wil inspelen op actuele onderwerpen? Ons advies: laat de gevoelige politieke of religieuze onderwerpen lekker met rust. Denk sowieso goed na over wat je gaat plaatsen. Iets wat jij misschien een hele goede inhaker vindt, kan voor jouw doelgroep verkeerd overkomen. Dan zorgt dit juist voor negatieve reclame. Een goede inhaker moet altijd actueel en relevant zijn voor je bedrijf en bedrijfswaarden.  

Gebruik jij al een contentkalender of iets soortgelijks, en hoe heeft dit jou geholpen bij het naar buiten brengen van interessante en relevante content?

 


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rick Doornbos
Rick is online marketing consultant bij KG Online Marketing. Rick is de airconditioning van ons bedrijf. Zelfs bij de meest lastige problemen houdt hij zijn hoofd koel.
5 reacties op "Is jouw contentkalender up-to-date?"
  • Anouk zegt:
    18 Mei, 2016 om 16:15

    Ha Rick,

    Dank voor je interessante artikel. Als meerdere afdelingen in 1 contentkalender werken, welk platform zou je dan adviseren om de contentkalender in op te zetten? Excel (met de maanden als tabbladen), Google Docs, iets anders?

    Reageren
    • Rick Doornbos zegt:
      19 Mei, 2016 om 10:19

      Dag Anouk,

      Bedankt voor je reactie. Ik zou je adviseren om Google Spreadsheet te gebruiken. Het voordeel hiervan is dat meerdere mensen tegelijkertijd in het document kunnen werken mocht dat nodig zijn. Bij een verandering in de kalender hoef je het document niet steeds op te sturen, want de veranderingen worden gewoon direct in het document opgeslagen en is voor iedereen direct zichtbaar. Ik hoop dat je hiermee verder kunt.

      Rick

  • Anouk zegt:
    24 Mei, 2016 om 10:36

    Dank je wel Rick, voor je snelle en heldere antwoord. Ik ben de mogelijkheden nu aan het bekijken en het ziet er super uit. Ik begrijp alleen niet zo goed hoe wijzigingen ook offline opgeslagen kunnen worden. Jij wel?

    Reageren
    • Rick Doornbos zegt:
      24 Mei, 2016 om 15:00

      Dag Anouk,
      Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp maar als het zo is dat je de wijzigingen die je online gedaan hebt ook wilt gebruiken als je offline bent, dan kun je in Google Spreadsheet via Bestand –> Downloaden als… het bestand opslaan als excel, pdf etc. Het bestand zal dan worden opgeslagen op je computer.
      Ik hoop dat dit het antwoord is op je vraag.

      Groet,
      Rick

  • Hugo Louter zegt:
    04 Nov, 2016 om 13:44

    Contentplanning is nogal een uitdaging voor organisaties (groot of klein). Wij hebben een handige contentkalender in excel ontwikkeld voor marketeers en webredacteuren die werk willen maken van hun contentplanning. Hier te downloaden: http://dekrachtvancontent.nl/contentkalender-downloaden

    Reageren

Reageren